Αποκρατικοποιήσεις: Γιατί μπαίνουν «ερωτηματικά» ή «πάγος» σε μεγάλα assets – Ο παράγοντας «εκλογές» και οι υποδομές του ΤΑΙΠΕΔ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αποκρατικοποιήσεις: Γιατί μπαίνουν «ερωτηματικά» ή «πάγος» σε μεγάλα assets – Ο παράγοντας «εκλογές» και οι υποδομές του ΤΑΙΠΕΔ
Ο εκλογικός κύκλος, η αναζήτηση των ημερομηνιών για τις «κάλπες» και το βαρύ κλίμα στις υποδομές προκαλούν «δεύτερες σκέψεις» για την προώθηση – ολοκλήρωση μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων. Τι λένε στην αγορά για Αττική Οδό, αεροδρόμιο ΕΛ. Βενιζέλος – ΔΑΑ, λιμάνια, Εγνατία Οδό και άλλα projects.

Από ερωτηματικά έως και… προσωρινός «πάγος» έχουν μπει πλέον σε σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για την προώθηση, ή μάλλον την ολοκλήρωση, εμβληματικών αποκρατικοποιήσεων αλλά και «ανοιχτών» διεργασιών σε μεγάλα assets. Ιδιωτικοποιήσεις που σχετίζονται με τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, το IPO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), την αξιοποίηση λιμένων κ.α. ή ακόμα και το «κλείσιμο» συναλλαγών (Εγνατία Οδός κ.λπ.) ενδέχεται να «σκοντάψουν» στον εκλογικό κύκλο των επόμενων μηνών, που πλέον, και λόγω του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, έχει μεταφερθεί για λίγο αργότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις (που ήταν για λίγο πριν το Πάσχα).

Οι εκλογές και το βαρύ κλίμα

Πρέπει να αναφέρουμε ότι το insider.gr από την αρχή της χρονιάς κιόλας είχε «ανοίξει» το θέμα του συσχετισμού της προώθησης και ολοκλήρωσης αποκρατικοποιήσεων και των εκλογών αναδεικνύοντας αφενός τη διάθεση και πρόθεση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου να προωθήσει διαγωνιστικές διαδικασίες, αφετέρου, ότι οι διαγωνισμοί, σε οποιαδήποτε στάδιο κι αν βρίσκονται (ακόμα και εν αναμονή «κλεισίματος» συναλλαγής), βρίσκονται σε αλληλεπίδραση με υπουργεία, φορείς, υπηρεσίες και… απρόοπτα. Κατά συνέπεια, ο εκλογικός χρόνος επηρεάζει τις διαδικασίες, πόσω μάλλον εάν οι εκλογές τελικά λάβουν χώρα προς τα τέλη Μάιου (και μετά), που σημαίνει ότι μπαίνει «ερωτηματικό» ή «πάγος» σε διάφορα σχέδια. Αυτό που μένει να φανεί είναι αν τελικά όντως μεταφερθούν οι διαδικασίες για αργότερα, όπως τουλάχιστον εκτιμά η αγορά, αλλά και για πόσο χρονικό διάστημα μπει ο προσωρινός «πάγος», αν δηλαδή πάνε οι εξελίξεις για φθινόπωρο.

Οι εμβληματικές περιπτώσεις των Αττική Οδός – ΔΑΑ

Βέβαια, έχουμε πολλές φορές επισημάνει ότι δύο θεωρούνται ως εμβληματικότερες αποκρατικοποιήσεις. Ο λόγος για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού (η υφιστάμενη λήγει Οκτώβριο 2024 άρα σταδιακά ο χρόνος θα πιέζει, ακόμα και αν υπάρχουν περιθώρια μικρής παράτασης) και για την είσοδο του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», με το μοντέλο που έχουμε αναδείξει. Τις διαδικασίες αξιοποίησης των συγκεκριμένων υποδομών τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο εμφανίζεται διατεθειμένο να συνεχίσει τις διαδικασίες, πλην όμως, πλέον έχουμε εισέλθει στην ευθεία για την προκήρυξη εκλογών ενώ και το κλίμα για τον τομέα υποδομών – έργων είναι «βαρύ». Όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr, υπό άλλες συνθήκες οι διαδικασίες για τον ΔΑΑ αναμένονταν για την περίοδο Μαρτίου – Απριλίου, ωστόσο, αν και έχουν ήδη γίνει διαδικασίες με μετόχους και πρόσληψη χρηματοοικονομικών συμβούλων (εκκρεμούν πάντως θέματα), εντούτοις, στην αγορά θεωρείται εξαιρετικά πιθανό να πάνε για αργότερα τα πράγματα. Για τη δε Αττική Οδό, έχει προγραμματιστεί αν δοθούν προσφορές στις 29 Μαΐου, το ΤΑΙΠΕΔ διαβεβαιώνει πως είναι σε θέση να τρέξει τα επόμενα στάδια των διαγωνιστικών διαδικασιών, πλην όμως το προεκλογικό (και όχι μόνο) κλίμα δεν φαίνεται να ευνοεί τις επενδυτικές επιλογές. Ωστόσο, προσεχώς θα φανεί τι θα συμβεί με τα δύο αυτά assets.

Όπως έχουμε αναφέρει, για την Αττική Οδό ρόλο παίζει και το οικονομικό κλίμα, δηλαδή το επιτοκιακό κόστος, η τιμή των διοδίων (στα 2,5 ευρώ για τη νέα σύμβαση) κ.λπ., που ίσως επηρεάσουν τους «μνηστήρες» και τις προσφορές, ενώ υπάρχουν και σενάρια για ανακατατάξεις σε κοινοπραξίες. Για τον ΔΑΑ υπάρχουν αρχικές συμφωνίες με μετόχους που ελέγχουν συνολικά το 40%, θα διατεθεί το 20% στο ΧΑ συν 10% σε αυτούς (με premium) αλλά απαιτείται και αλλαγή της σύμβασης. Ήδη, έχουν προσληφθεί σύμβουλοι ενώ όπως έχουμε αναφέρει το 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να αποτιμάται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ με 1 δισ. ευρώ.

Η Εγνατία οδός, τα λιμάνια και τα άλλα assets

Πάντως, υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες σε μεγάλα projects, όπως το κλείσιμο της οικονομικής συναλλαγής για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού (σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis) παρά το γεγονός ότι έχουν αποσταλεί έγγραφα στο Ελεγκτικό Συνέδριο (λογικά θα έχουμε τις όποιες εξελίξεις στο β΄ εξάμηνο), την υποβολή προσφορών για τον λιμένα Ηρακλείου, την υπογραφή της σύμβασης για την μεταβίβαση του 67% του λιμένα Ηγουμενίτσας στον όμιλο Γκριμάλντι αντί 64 εκατ. ευρώ (το Ε.Σ. φέρεται να ενέκρινε τη σύμβαση και αναμένεται η υπογραφή της, αλλά οι εκλογές μπορεί να πάνε πίσω την κύρωσή της από τη Βουλή), διαδικασίες για άλλα λιμάνια (υπογραφή για Καβάλα, αξιοποίηση για Βόλο, Αλεξανδρούπολη αλλά και νέα φουρνιά» σε Λαύριο, Πάτρα κ.λπ.). Επίσης, «τρέχουν» διαδικασίες και για ακίνητα (Πόρτο Χέλι, Χαλκιδική κ.α.), ιαματικές πηγές, τη μαρίνα mega yacht στην Κέρκυρα κ.λπ. Κατά πόσο οι παραπάνω διαγωνισμοί (διαγωνιστικές φάσεις) «μπλέξουν» με τις εκλογές είναι κάτι που προσεχώς θα «απαντηθεί» παρά την διαβεβαίωση του ΤΑΙΠΕΔ ότι έχουν ωριμάσει από πλευράς του οι απαιτούμενες ενέργειες. Ωστόσο, το τελικό «οκ» θα δοθεί από την πλευρά της κυβέρνησης που σαφώς έχει να σταθμίσει και άλλες παραμέτρους πλην της αμιγούς επιχειρηματικής – επενδυτικής.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ: Οι εκλογές και οι εμβληματικές αξιοποιήσεις assets – Τι έρχεται για Αττική Οδό, ΔΑΑ και άλλες υποδομές

gazzetta
gazzetta reader insider insider