Γιατί βρίσκεται σε κρίσιμο «σταυροδρόμι» το deal για την ΑΚΤΩΡ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί βρίσκεται σε κρίσιμο «σταυροδρόμι» το deal για την ΑΚΤΩΡ
Οι φήμες για «βήμα πίσω» της Wade Adams, τα χρονικά ορόσημα, οι εγγυητικές. Ποιες είναι οι ισορροπίες. Παρακολουθεί ο ανταγωνισμός.

Σε κρίσιμο «σταυροδρόμι» για την ίδια την ΑΚΤΩΡ αλλά και για τις ευρύτερες εξελίξεις στον κατασκευαστικό κλάδο βρίσκεται η υπόθεση της πώληση της θυγατρικής της ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Όπως προκύπτει από πληροφορίες της αγοράς, η εκτίμηση που κυριαρχεί είναι ότι οι διαπραγματεύσεις των μετόχων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ολλανδική Reggeborgh Invest BV και Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη) με τους ενδιαφερόμενους αγοραστές, εν προκειμένω την κυπριακή Wade Adams και την Adamas Group του Δημήτρη Κούτρα, βρίσκονται σε κομβικό σημείο με όλα τα σενάρια να είναι ανοιχτά.

Ακόμα και να αποχωρήσει ένας εκ των υποψήφιων μελών του σχήματος των αγοραστών, δηλαδή η Κυπριακή Wade Adams, δίχως να λείπουν από το «μενού» και άλλες φήμες, μέχρι και για νέες σκέψεις των Ολλανδών (όχι όμως για να κρατήσουν το σύνολο της ΑΚΤΩΡ) που όμως έχει καταστεί σαφές ότι έχουν τον ρόλο του «επενδυτή».

Οι όροι, τα «αγκάθια» και τα σενάρια

Στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι οι βασικοί όροι της αγοραπωλησίας έχουν συμφωνηθεί με την υπογραφή του προσυμφώνου που ανακοινώθηκε στις 31.1.23, αν και εκκρεμούσαν κάποια επιπλέον «βήματα», άλλα ουσιαστικά και άλλα διαδικαστικά. Μεταξύ άλλων, οι πληροφορίες αυτές, όσες τουλάχιστον είναι διαθέσιμες, θεωρούν ότι το τίμημα (περί τα 160-165 εκατ. ευρώ) είναι λίγο ως πολύ κλεισμένο, όπως και ότι σε γενικές γραμμές έχει βρεθεί το μοντέλο βάσει του οποίου λειτουργήσει η συνεργασία μεταξύ της «νέας ΑΚΤΩΡ» και της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, δύο εταιρείες που είναι στενά συνδεδεμένες λόγω της κοινής καθόδου τους σε έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ.

Για όλα τα εν εξελίξει έργα (αυτά που έχουν συμβασιοποιηθεί και αυτά που βρίσκονται στη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας) το status δεν θα μεταβληθεί, ενώ όσα τρέξουν στο μέλλον θα εξετάζονται ανά περίπτωση. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι έχουν κυκλοφορήσει σενάρια τόσο και για ομίλους που «παρακολουθούν» την περίπτωση ΑΚΤΩΡ όσο και περί ενδεχόμενης πώλησης του τμήματος Παραχωρήσεων, αν και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ το έχει διαψεύσει με κατηγορηματικό τρόπο. Για την ιστορία, στην αγορά κυκλοφορούν εκτιμήσεις για αποτίμηση μερικών εκατοντάδων εκατ. ευρώ της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (400-500 εκατ.), αλλά τονίζεται ότι αποτελούν σενάρια.

Η πλευρά των αγοραστών έχει λάβει το τελικό αναλυτικό κείμενο της συμφωνίας χωρίς, τουλάχιστον μέχρι τις προηγούμενες ημέρες, να έχει απαντήσει θετικά ή αρνητικά. Εκτός αν συνέβη κάτι τέτοιο χτες. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει μια ενδιάμεση ημερομηνία (η 28η Φεβρουαρίου;) μέχρι την οποία θα πρέπει να υπογραφεί από τις δύο πλευρές το τελικό συμβατικό κείμενο, ώστε η ΕΛΛΑΚΤΩΡ να προχωρήσει σε γενική συνέλευση για τη λήψη των σχετικών αποφάσεων. Διαφορετικά η πλευρά των αγοραστών θα θεωρήσει ότι οι Wade Adams και Adamas Group (Δ. Κούτρας) έχουν υπαναχωρήσει και θα διακρατήσει την εγγυητική επιστολή των 5 εκατ. ευρώ. Δεν αποκλείεται βεβαίως οι δύο πλευρές να μεταφέρουν το ορόσημο, του τέλους Φεβρουαρίου για αργότερα, αν κριθεί αναγκαίο. Η τελική ημερομηνία που έχει ανακοινωθεί για τις αποκλειστικές διαπραγματεύσεις είναι 31η Μαρτίου ωστόσο αναφέρεται στην ολοκλήρωση της συμφωνίας.

Τι «τρέχει» με την Wade Adams;

Κατά πόσο η φημολογούμενη υπαναχώρηση της Wade Adams, μπορεί να αποδοθεί σε διαφωνία της σε βασικά σημεία της συμφωνίας, σε ξαφνική αλλαγή στάσης για τις βλέψεις της για την Ελλάδα κόντρα στις προσπάθειες που έχει καταβάλει τα τελευταία χρόνια για να εισέλθει σε αυτήν (η στήλη backstory από πέρυσι κιόλας είχε αποκαλύψει ότι προσέγγισε τουλάχιστον 3-4 γκρουπ, έκτης και εβδόμης τάξης) ή σε δυσκολίες με τις εγγυητικές ύψους 100 εκατ. που έχει εκδώσει η Άκτωρ, τις οποίες θα πρέπει να αναλάβει, είναι κάτι που συζητείται στην αγορά. Βέβαια, με τα μέχρι πρότινος δεδομένα έδειχνε ότι έχει την κεφαλαιακή επάρκεια για να συνεργαστεί στην εξαγορά της ΑΚΤΩΡ. Οπότε, αν είναι οικονομικό θέμα ή αλλαγή στρατηγικής, θα φανεί, εφόσον βέβαια επαληθευθούν οι φήμες ότι «έχει κάνει πίσω».

Ο ανταγωνισμός και το «καθαρό τοπίο» του υπ. Υποδομών & Μεταφορών

Προφανώς βέβαια, όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι παρακολουθούν με ενδιαφέρον τις εξελίξεις στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ που για άλλη μια φορά μετασχηματίζεται (μετά τις διεργασίες στις ΑΠΕ). Αν η κυφορούμενη συμφωνία ναυαγήσει, ενδεχομένως η Intrakat να επανέλθει και να καταθέσει τη δική της πρόταση, κάνοντας πράξη και όσα πέρυσι είχε αναφέρει ο CEO της εισηγμένης, Αλ. Εξάρχου, «ότι σε λίγα χρόνια θα είναι στις πρώτες θέσεις του κλάδου». Όλα αυτά είναι στο «μικροσκόπιο» των άλλων παικτών που αναγνωρίζουν ότι οι συσχετισμοί αλλάζουν, αν και δεν έχει καταγραφεί επιβεβαιωμένο ενδιαφέρον για την ΑΚΤΩΡ από πλευράς ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τον μεγαλύτερο σήμερα κατασκευαστικό όμιλο να συνεχίζει το επενδυτικό του πλάνο και να εστιάζει στο θέμα της πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στην First Sentier (εφόσον η ξένη εταιρεία «κλειδώσει» το χρηματοδοτικό σκέλος δεν υπαναχωρήσει).

Προφανώς δε, ΑΒΑΞ, κυρίως, και Μυτιληναίος, δευτερευόντως, επίσης παρακολουθούν τις εξελίξεις όχι τόσο για να «παρέμβουν» στο θέμα ΑΚΤΩΡ όσο γιατί υπάρχουν συνεργασίες και κοινοπραξίες με όλους τους άλλους ομίλους. Και βέβαια, τα όσα κυοφορούνται στον κλάδο αποτελούν πεδίο παρατήρησης και από τις άλλες θεσμικές αρχές, όπως το υπ. Υποδομών & Μεταφορών που μπορεί να μην εμπλέκεται στις μπίζνες των κατασκευαστών αλλά αναμφίβολα θα επιθυμεί «καθαρό τοπίο» στον χώρο ώστε να υλοποιηθούν τα έργα που «τρέχουν» αλλά και να ξεκαθαρίσουν τα δεδομένα εν όψει νέων διαγωνισμών – δημοπρατήσεων (όχι αυτές που είναι προχωρημένες, αλλά τις μελλοντικές, μάλλον μετά τις εκλογές).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αστακός Τέρμιναλ: Project μισού δισ. ευρώ για Mega Yachts, κατοικίες, τουρισμό και commercial park

Μεγάλη επένδυση 200 εκατ. ευρώ από την Philip Morris - Παπαστράτος

gazzetta
gazzetta reader insider insider