Χειμερινές εκπτώσεις: Τα εμπορικά καταστήματα ετοιμάζονται να… κάνουν ταμείο - Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Χειμερινές εκπτώσεις: Τα εμπορικά καταστήματα ετοιμάζονται να… κάνουν ταμείο - Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία
Η χειμερινή εκπτωτική περίοδος ξεκίνησε στις 9 Ιανουαρίου και αναμένεται να ρίξει αυλαία την ερχόμενη Τρίτη 28 Φεβρουαρίου. Ποια η εικόνα της εμπορικής κίνησης εδώ και 1,5 μήνα. Η σύγκριση με το 2022 και το 2019 και η μείωση της μέσης απόδειξης λόγω του κύματος ακρίβειας.

Με συγκρατημένη ικανοποίηση από πλευράς των επιχειρηματιών ετοιμάζονται να ρίξουν αυλαία οι χειμερινές εκπτώσεις. Η εκπτωτική περίοδος που ξεκίνησε στις 9 Ιανουαρίου αναμένεται να ρίξει αυλαία την ερχόμενη Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, με τα εμπορικά καταστήματα να ετοιμάζονται σιγά σιγά να κάνουν ταμείο.

«Σε γενικές γραμμές όλα δείχνουν πως θα πάμε καλύτερα από τις χειμερινές εκπτώσεις του 2022, χωρίς ωστόσο να έχουμε καταφέρει να ‘πιάσουμε’ τα επίπεδα του 2019», εξηγεί, μιλώντας στο insider.gr, o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία των εμπορικών συλλόγων της χώρας, ο τζίρος που είχε καταγραφεί στο λιανικό εμπόριο τους πρώτους δύο μήνες του 2019, ήτοι του τελευταίου έτους κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, είχε προσεγγίσει τα 5,5 δισ. ευρώ.

Καλύτερος ο Ιανουάριος από τον Φεβρουάριο

Από πλευράς εμπορικής κίνησης και επισκεψιμότητας στα καταστήματα, ο κ. Καπράλος αποκαλύπτει ότι ο Ιανουάριος του 2023 κινήθηκε τελικά σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τον Φεβρουάριο (ως τώρα), γεγονός που επιβεβαιώνει εν πολλοίς τη θέση πως το αγοραστικό ενδιαφέρον των καταναλωτών δεν «ξεθύμανε» εντελώς μετά τις εκτεταμένες προσφορές στις οποίες επιδόθηκαν οι επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου ακόμη και μέσα στην περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, προκειμένου να διευκολύνουν τους καταναλωτές απέναντι στην αβεβαιότητα που γεννούν για τα εισοδήματα των νοικοκυριών οι πληθωριστικές πιέσεις και η ενεργειακή κρίση.

Να σημειωθεί εδώ πως τα φετινά Χριστούγεννα ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων διαμορφώθηκε, με βάσει εκτιμήσεις, κοντά στα 4 δισ. ευρώ, έναντι των 3,6 δισ. ευρώ που είχε κινηθεί τις προηγούμενες χρονιές.

Η πληθωριστική κρίση ρίχνει τη μέση απόδειξη

Και μπορεί οι πιο δύσκολες μέρες της πανδημικής κρίσης να ανήκουν, όπως όλα δείχνουν, στο παρελθόν, ωστόσο η πληθωριστική κρίση είναι εκείνη που συνεχίζει να προκαλεί αβεβαιότητα στους καταναλωτές. Το κύμα ανατιμήσεων, που εδώ και μήνες ρίχνει βαριά τη σκιά του στην κατανάλωση, έχει περιορίσει κατά πολύ τα έξοδα των νοικοκυριών, καθώς ο κόσμος πασχίζει να καλύψει τις βασικές του ανάγκες - τρόφιμα, λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος, καύσιμα.

«Ακόμη κι αν οι καταναλωτές επισκέπτονται τα εμπορικά καταστήματα, η μέση απόδειξη είναι μειωμένη. Η ακρίβεια έχει ρίξει τον μέσο όρο απόδειξης, καθώς οι καταναλωτές προχωρούν σε πιο συγκρατημένες αγορές», διαπιστώνει ο κ. Καπράλος.

Όπως εξηγεί, η πρώτη «αυτοψία» της φετινής εκπτωτικής περιόδου -που αναμένεται να ολοκληρωθεί τα επόμενα 24ωρα- δείχνει πως οι καταναλωτές στράφηκαν κατά κύριο λόγο στις πολύ μεγάλες εκπτώσεις. «Ο κόσμος προτίμησε τις πιο γενναίες προσφορές, γεγονός που επιβεβαιώνει πως προηγήθηκε πολύ μεγάλη έρευνα αγοράς», τονίζει.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, ο μεγαλύτερος αριθμός των καταναλωτών στράφηκε στα πιο μεγάλα εμπορικά καταστήματα, ενώ την ίδια στιγμή, οι μικρότερες επιχειρήσεις εμφάνισαν περισσότερα σημάδια «κόπωσης» από πλευράς αγοραστικής κίνησης.

Η κίνηση στην αγορά του Πειραιά

Σε ό,τι αφορά την αγορά του Πειραιά, η επισκεψιμότητα κινήθηκε σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα, με τον κ. Καπράλο να επισημαίνει πως η πόλη έχει αρχίσει να δρέπει τα οφέλη που προσφέρει και το μετρό, το οποίο «έφτασε» στον Πειραιά το περασμένο Φθινόπωρο.

Ιδιαίτερο άλλωστε ενδιαφέρον παρουσιάζει το προφίλ του καταναλωτή που ψωνίζει στην αγορά του Πειραιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, ο καταναλωτής που εμπιστεύεται για τα ψώνια του την αγορά του Πειραιά κινείται συνήθως στους πιο κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της πόλης και πέριξ των νέων σταθμών του μετρό. Η πλειοψηφία των καταναλωτών αφορά σε κατοίκους του δήμου Πειραιά ή όμορων δήμων, ενώ δεν είναι λίγοι όσοι εργάζονται στο δήμο Πειραιά. Η επιλογή της αγοράς του Πειραιά γίνεται κυρίως για λόγους εγγύτητας, ενώ η πλειοψηφία των καταναλωτών αναζητά την καλύτερη δυνατή ισορροπία που μπορεί να επιτευχθεί μεταξύ της ποιότητας και της τιμής ενός προϊόντος. Σε ό,τι αφορά το είδος των αγορών στις οποίες προχωρούν οι καταναλωτές στον Πειραιά, αυτές αφορούν ως επί το πλείστον είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς και είδη οικιακής χρήσης.

Λιανεμπόριο «διαφορετικών ταχυτήτων»

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο κύκλος εργασιών στο σύνολο των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου κατέγραψε αύξηση κατά 12,2% το 2022, προσεγγίζοντας τα 61,99 δισ. ευρώ έναντι 55,23 δισ. ευρώ το 2021.

Οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη επίδραση στην αύξηση του κύκλου εργασιών το 2022 σε σχέση με το 2021 είναι το λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε ειδικευμένα καταστήματα (αύξηση 28,4%) και το λιανικό εμπόριο σε μη ειδικευμένα καταστήματα που πωλούν κυρίως τρόφιμα, ποτά ή καπνό (αύξηση 7,0%).

Παράλληλα, οι πέντε κλάδοι με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον ετήσιο κύκλο εργασιών το 2022 ήταν το λιανικό εμπόριο σε μη ειδικευμένα καταστήματα που πωλούν κυρίως τρόφιμα, ποτά ή καπνό (26,9%), το λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε ειδικευμένα καταστήματα (13,9%), η πώληση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων (9,8%), τα φαρμακευτικά είδη σε ειδικευμένα καταστήματα (6,9%) και τέλος το λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε ειδικευμένα καταστήματα (5,0%).

«Πρόκειται ξεκάθαρα για λιανεμπόριο ‘διαφορετικών ταχυτήτων’ με την αύξηση του τζίρου να είναι καθαρά πληθωριστική», σημειώνει στο insider.gr ο κ. Καπράλος, κληθείς να σχολιάσει τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. «Για να έχουμε πιο σαφή εικόνα του κλάδου του λιανικού εμπορίου, εξετάζουμε τον όγκο των πωλήσεων, καθώς και ποια είναι η κατάσταση ανά κλάδο, με βάση και το μέγεθος των επιχειρήσεων», τονίζει.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Δεν κάνει χωρίς καφέ ο Έλληνας – Πάνω από ένας στους δύο καταναλωτές δεν έχει σκεφτεί ποτέ να τον κόψει

Πρεμιέρα για το «καλάθι της Σαρακοστής» - Τα νέα προϊόντα

Τα επισκέψιμα ζυθοποιεία «παντρεύουν» την εξωστρέφεια με τη φιλοξενία

gazzetta
gazzetta reader insider insider