Πώς έκλεισε η χρονιά για το Ελ Βενιζέλος - Οι προσδοκίες και οι αστάθμητοι παράγοντες για την συνέχεια

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς έκλεισε η χρονιά για το Ελ Βενιζέλος - Οι προσδοκίες και οι αστάθμητοι παράγοντες για την συνέχεια
Οι επιδόσεις του ΔΑΑ to 2022. Το 2023 κάνει ποδαρικό με νέους προορισμούς. Η δύσκολη εξίσωση της Κίνας.

Απογειώθηκε η επιβατική κίνηση στο Ελ. Βενιζέλος και τον Δεκέμβριο, με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας να επιτυγχάνει να κλείσει αισθητά την ψαλίδα στο σύνολο του έτους εν συγκρίσει με την χρυσή χρονιά του 2019. Με όχημα την φετινή καλή πορεία του τουρισμού μάλιστα, το νέο έτος ξεκινά δυναμικά, με νέες αεροπορικές και προορισμούς να εγκαινιάζονται στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, προοικονομώντας ακόμα καλύτερες επιδόσεις για του χρόνου, παρά τις προκλήσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο τελευταίος μήνας της χρονιάς φάνηκε να υπολείπεται σε όρους επιβατικής κίνησης μόλις 3,5% σε σχέση με το 2019 όπου το Ελ. Βενιζέλος είχε επιτύχει ρεκόρ επιβατικής κίνησης. Μαζί με τις καλές επιδόσεις του Δεκεμβρίου μάλιστα, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατάφερε να διακινήσει την προηγούμενη χρονιά περί τους 22,7 εκατ. επιβάτες, επιτυγχάνοντας να ανακτήσει σχεδόν το 89% της επιβατικής κίνησης της προπανδημικής χρονιάς, όπου είχαν διακινηθεί 25,57 εκατ. επιβάτες.

Πώς κινήθηκε η χρονιά

Το κλείσιμο της ψαλίδας ήρθε παρά τις διπλές προκλήσεις της πανδημίας και του πολέμου, που περιόρισαν την κίνηση τους πρώτους μήνες του έτους και στη συνέχεια στέρησαν από τον ΔΑΑ βασικές αγορές όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Κίνα, η Λευκορωσία και η Μολδαβία.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τους τρεις πρώτους μήνες του 2022 (Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο) η κίνηση παρέμεινε μειωμένη κατά -44,5%, κατά -37% και κατά -28,1% αντίστοιχα. Από τον Απρίλιο κι έπειτα όμως, μήνα που σηματοδότησε επί της ουσίας την έναρξη της θερινής σεζόν, η κίνηση άρχισε να αυξάνει αισθητά φτάνοντας τους τελευταίους μήνες του έτους πολύ κοντά στα επίπεδα της χρυσής χρονιάς. Για την ακρίβεια τον Απρίλιο η κίνηση έκλεισε με -15,1% ενώ τον Μάιο έκλεισε στο -10%. Από τον Ιούνιο κι έπειτα η διαφορά έβαινε μειούμενη, παραμένοντας μέχρι και το τέλος της χρονιάς μονοψήφια, Τον Ιούνιο η κίνηση υπολειπόταν μόλις -6,8%, τον Ιούλιο -4,8%, τον Αύγουστο με -6,1%, τον Σεπτέμβριο -3,9%, τον Οκτώβριο μόλις -0,5% και τον Νοέμβριο -4,9%.

Οι καλές επιδόσεις βέβαια δεν αποτέλεσαν προνόμιο του ελληνικού τουρισμού. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με το Outlook 2023 του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol), το 2022 ήταν η χρονιά που η ευρωπαϊκή αεροπορία βγήκε από την καταιγίδα. Πανευρωπαϊκά καταγράφηκαν 9,3 εκατομμύρια πτήσεις, δηλαδή 3,1 εκατομμύρια περισσότερες από το 2021, παραμένοντας όμως κατά 1,8 εκατ. λιγότερες από το 2019. Ακόμα κι έτσι όμως οι επιδόσεις του ΔΑΑ αλλά και των περιφερειακών αεροδρομίων κινήθηκαν σε καλύτερα επίπεδα. Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια δηλαδή ανέκτησαν το 83% της επιβατικής κίνησης του 2019, την ώρα που ο ΔΑΑ ανέκτησε το 89% της χρυσής χρονιάς.

Ποδαρικό με νέους προορισμούς

Για την συνέχεια επικρατεί αισιοδοξία, η οποία εδράζεται στην έναρξη νέων δρομολογίων και την επιστροφή σημαντικών αγορών. Οι προσδοκίες όμως παραμένουν συγκρατημένες λόγω παλαιών αλλά και νέων προκλήσεων σε διεθνές επίπεδο.

Να θυμίσουμε ότι πέρα από τους εγχώριους αερομεταφορείς οι οποίοι ενισχύουν το χειμερινό τους πρόγραμμα στην Αθήνα ποντάρουν και ξένες αεροπορικές ενισχύοντας τα δρομολόγιά τους από και προς την χώρα μας. Συγκεκριμένα με περισσότερους από 10 νέους προορισμούς θα πετάει η Aegean από το «Ελευθέριος Βενιζέλος», έχοντας ανακοινώσει τη διατήρηση για πρώτη φορά των πτήσεων σε Βασιλεία, Κολωνία, Αϊντχόβεν, Φλωρεντία, Όσλο, Ριάντ, Πάφο και Ποντγκόριτσα. Στο χειμερινό της πρόγραμμα, θα έχουν επίσης θέση η Τζέντα, η Σμύρνη, το Μαρακές, το Στρασβούργο, την Κρακοβία, τη Νάπολη και το Ζάγκρεμπ. Αντίστοιχα και η SKY Express εγκαινίασε πτήσεις για Σόφια, Μιλάνο και Μόναχο, ενώ δεν αποκλείεται η αεροπορική εταιρεία να συνεχίσει να αναπτύσσεται από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Χάρη στην ανοδική πορεία της Ισραηλινής αγοράς - κατακτά την τρίτη θέση μεταξύ των αγορών με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης το 2022 με 11% - η κυπριακή TUS Airways ξεκινά δρομολόγια Αθήνα-Τελ Αβίβ ως και τον Μάρτιο. Επιπλέον, με την Αγγλία και συγκεκριμένα το Μπέρμιγχαμ θα συνεχίσει να συνδέει την Αθήνα και τον χειμώνα η βρετανική Jet2 ενώ υπάρχουν σκέψεις και για αύξηση δρομολογίων προς το Μάντσεστερ.

Η δύσκολη εξίσωση της Κίνας

Σημαντικό άνοιγμα την νέα χρονιά προβλέπεται και για την αγορά της Κίνας, η οποία προ πανδημίας αποτελούσε μια από τις ταχέως αναπτυσσόμενες τόσο για την χώρα όσο και για τον ΔΑΑ. Αρκεί να αναφέρουμε ότι η επιβατική κίνηση μεταξύ της Αθήνας και των βασικών κινεζικών πόλεων το 2018 σημείωσε άνοδο 65% ενώ το 2019 η Κίνα κατέκτησε τη 15η θέση μεταξύ των 20 κορυφαίων αγορών διεθνών επιβατών για το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ωστόσο η έξαρσης της πανδημίας στην Κίνα σε συνδυασμό με τους νέους περιορισμούς που επιβλήθηκαν για την διαφύλαξη της δημόσιας υγείας γεννούν νέες αμφιβολίες αλλά και αντιδράσεις για το συγκεκριμένο στοίχημα.

Να θυμίσουμε ότι ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές συστάσεις, η ελληνική κυβέρνηση ​​υιοθέτησε νέες οδηγίες για τις πτήσεις από την Άπω Ανατολή, οι οποίες προβλέπουν την επίδειξη αρνητικού τεστ COVID-19 το οποίο θα πραγματοποιηθεί το αργότερο 48 ώρες πριν την αναχώρηση από την Κίνα, τη χρήση μάσκας υψηλής προστασίας αλλά και την εξέταση των λυμάτων ώστε να ανιχνευθεί άμεσα μια αύξηση των κρουσμάτων.

Οι φορείς των αερομεταφορών βέβαια, επικαλούμενοι την αξιολόγηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC) που επιβεβαιώνει ότι η αύξηση των κρουσμάτων στην Κίνα δεν αναμένεται να επηρεάσει την επιδημιολογική κατάσταση στην Ευρώπη, παραμένουν αντίθετοι με την επαναφορά των τεστ, τονίζοντας ότι «ο συστηματικός έλεγχος με τεστ των εισερχόμενων από την Κίνα ταξιδιωτών δεν μπορεί να θεωρηθεί ένα μέτρο επιστημονικά επιβεβλημένο και βασισμένο σε εκτίμηση κινδύνου» και τονίζοντας ότι οι όποιες συστάσεις θα πρέπει να εφαρμοστούν με ομοιόμορφο τρόπο σε όλες της χώρες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Ελευθέριος Βενιζέλος»: Πάνω από επίπεδα του 2019 κατά 1,5% η κίνηση εσωτερικού

ΕΕΣΥΠ: Πώς «απογειώθηκαν» κατά 400% λόγω… ΔΑΑ τα έσοδα από μερίσματα στο γ’ τρίμηνο

Απογειώθηκε η επιβατική κίνηση στα περιφερειακά αεροδρόμια τον Οκτώβριο

gazzetta
gazzetta reader insider insider