Υπογράφονται συμβάσεις 2 δισ. ευρώ, «τρέχουν» ή έρχονται δημοπρατήσεις – διαγωνισμοί 10 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υπογράφονται συμβάσεις 2 δισ. ευρώ, «τρέχουν» ή έρχονται δημοπρατήσεις – διαγωνισμοί 10 δισ. ευρώ
Με ορίζοντα το καλοκαίρι του 2023 αναμένεται «μπαράζ» νέων δημοπρατήσεων στις υποδομές, προώθηση σταδίων που ήδη «τρέχουν», αλλά και νέες υπογραφές συμβάσεων με αναδόχους. Η «παλέτα» των projects και οι ισχυροί του κλάδου. Το συνολικό ανεκτέλεστο ξεπερνά τα 12 δισ. ευρώ.

Συμβάσεις συνολικού ύψους άνω των 1,8 δισ. ευρώ, που σχετίζονται με μεγάλα οδικά έργα αναμένεται να υπογραφούν το προσεχές διάστημα και σε ορίζοντα 6μήνου, με την αρχή να γίνεται, όπως έχει αναφέρει το insider.gr, την προσεχή Δευτέρα με την σύμβαση για το οδικό έργο «Fly Over» Θεσσαλονίκης, μέσω ΣΔΙΤ, αξίας 370 εκατ. ευρώ (ΑΒΑΞ – Μυτιληναίος).

Ωστόσο, το προσεχές διάστημα αναμένεται να είναι «πυκνό» εξελίξεων σε αυτό το «μέτωπο» καθώς, όπως έχει προαναγγείλει το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, μπορεί να έχουμε «υπογραφές» ακόμα και εντός του 2022, εφόσον οι διαδικασίες ολοκληρωθούν άμεσα, σε 2 επιπλέον έργα που δημοπρατήθηκαν τον περασμένο Φεβρουάριο ως δημόσιες συμβάσεις. Ο λόγος για το οδικό έργο της παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών, ύψους 210 εκατ. ευρώ με ανάδοχο τον όμιλο Μυτιληναίο, έργο σημαντικό την Εύβοια, καθώς και το Μπράλος – Άμφισσα, ύψους 265 εκατ. ευρώ, το οποίο θυμίζουμε ότι είχε κερδίσει με «ανατροπή» η ΑΒΑΞ. Συνολικά, αυτά τα 3 οδικά έργα έχουν προϋπολογισμό σχεδόν 900 εκατ. ευρώ. Βέβαια, δεδομένου ότι έχουν προηγηθεί σχετικές καθυστερήσεις σε διαδικασίες αλλά και όσον αφορά στην υπογραφή της σύμβασης για το «Fly Over» (αναμένονταν να έχει υπογραφεί προ ολίγων εβδομάδων), μένει να φανεί αν οι αρμόδιες υπηρεσίες προλάβουν να ολοκληρώσουν όσα απαιτούνται για να «κλείσει» το 2022 με νέες «υπογραφές» (βρισκόμαστε ήδη στα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ έρχονται οι εορτές) ή αν περάσουμε στο 2023.

Οι διαδικασίες του 2023

Μέσα στο επόμενο έτος πάντως, αναμένεται να υπογραφούν και άλλες συμβάσεις που σχετίζονται με οδικά έργα, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ περίπου. Πρόκειται τόσο για τα άλλα 2 οδικά ΣΔΙΤ για τα οποία είχαν δοθεί δεσμευτικές προσφορές στα τέλη Ιανουαρίου 2022, όσο και για την εμβληματική πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού, δηλαδή της Λ. Κύμης προς την Εθνική Οδό. Κατά συνέπεια, μέσα στους προσεχείς μήνες (ακόμα δεν έχουν λάβει κάποια επίσημη ενημέρωση οι ανάδοχοι) θα υπογραφούν το οδικό ΣΔΙΤ «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη», ύψους άνω των 250 εκατ. ευρώ (ανάδοχος ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat) και το ΣΔΙΤ τμήμα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος – Νεάπολη, ύψους 290 εκατ. ευρώ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat). Τέλος, υπογραφές θα «πέσουν» εντός του 2023 και για την επέκταση της Λ. Κύμης και σύνδεση με ΠΑΘΕ ύψους 352 εκατ. ευρώ (ανάδοχος ΤΕΡΝ – ΑΚΤΩΡ – INTRAKAT). Αφού μιλάμε για οδικά έργα, να θυμίσουμε ότι ήδη εδώ και 3 μήνες έχει υπογραφεί κ σύμβαση για την κατασκευή του τμήματος ΝΕΑΠΟΛΗ – ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ του ΒΟΑΚ (το δημόσιο τμήμα) με την ΑΚΤΩΡ (αξίας 169 εκατ. ευρώ).

Αν μη τι άλλο πρόκειται για ένα μεγάλο «καλάθι» έργων – συμβάσεων που αναμένεται να μπούνε σε τροχιά υπογραφής από την προσεχή Δευτέρα (αν δεν προκύψει κάποια ανατροπή) έως και τους επόμενους 5-6 μήνες. Σε αυτές τις συμβάσεις δεν υπολογίζονται έργα που ενδεχομένως να υπογραφούν εντός του 2023 και σχετίζονται με κτηριακά ΣΔΙΤ, φράγματα, σιδηροδρομικά projects κ.α., που θα ανέβαζαν περαιτέρω το ύψος των υπογεγραμμένων συμβάσεων. Όπως συχνά αναφέρεται από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, και τον υφυπουργό Υποδομών, Γ. Καραγιάννη, τα τελευταία 3,5 χρόνια, έχουν δημοπρατηθεί έργα 10 δισ. και έχουν υπογραφεί συμβάσεις έργων αξίας σχεδόν 4 δισ. ευρώ, ενώ έπειτα και συνέχεια, ιδίως αν βάλουμε στο «πακέτο» και έργα άλλων υπουργείων – φορέων (Αγροτικής Ανάπτυξης κ.α.).

Πακέτο δημοπρατήσεων - διαγωνισμών

Άλλωστε, μόνο το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν δοθεί προσφορές ή προχωρούν διαγωνιστικές διαδικασίες σε πλήθος έργων (δημόσιων, ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις) πολλών δισ. ευρώ (οδικά, κτηριακά, φράγματα, άρδευση/ύδρευση, αντιπλημμυρικά, σιδηρόδρομος, Μετρό, απορρίμματα, φοιτητικές κατοικίες κ.α.) έχουν ξεκινήσει ή ξεκινούν οι διαγωνισμοί για έργα ύψους 700 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, δημοπρατήθηκαν φράγματα, έρχεται ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, προκηρύχθηκε διαγωνισμό για τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής, με προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ. Επίσης, θα προκηρυχθούν έργα όπως ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, τα ΣΔΙΤ του ΟΣΕ (αναβάθμιση δικτύου, πρώτο τμήμα 300 εκατ. ευρώ), η σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό (με τροποποίηση των υφιστάμενων κόμβων στο Σχιστό και τον Σκαραμαγκά, αλλά και δημιουργία νέου κόμβου στα Ναυπηγεία), έχουν «βγει» διαγωνισμοί για μικρότερα έργα (π.χ. Παράκαμψη Γιάλοβας, 40 εκατ. ευρώ κ.α.). Επιπρόσθετα, ως γνωστόν, προχωρούν οι διαδικασίες για τα σιδηροδρομικά projects των 4,5 δισ. ευρώ («τρέχει» ο ανταγωνιστικός διάλογος, προσφορές εντός 2023), ξεκίνησε η διαδικασία για την τελική φάση της Παραχώρηση του ΒΟΑΚ (σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ), προχωρά ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ για τη συντήρηση/λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης (292 εκατ. ευρώ) κ.α.

Κατά συνέπεια, μεγαλώνει το «πακέτο» των προς δημοπράτηση έργων και κατά συνέπεια των προς υπογραφή συμβάσεων. Κάτι που αποτυπώνεται και στις οικονομικές καταστάσεις των κατασκευαστικών ομίλων που έχουν συνολικό ανεκτέλεστο άνω των 12 δισ. ευρώ, μέρος του οποίου είναι οι… εν αναμονή και προς υπογραφή συμβάσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πότε «κληρώνει» για το «FlyOver» της Θεσσαλονίκης των 370 εκατ. ευρώ

Μυτιληναίος: Το «διπλό» spin off σε Κατασκευές, Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ, η «προίκα» 1 δισ. ευρώ και η διεκδίκηση έργων

gazzetta
gazzetta reader insider insider