ΕΡΓΟΣΕ: «Κληρώνει» για τους ομίλους που διεκδικούν τα σιδηροδρομικά έργα των 4 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΕΡΓΟΣΕ: «Κληρώνει» για τους ομίλους που διεκδικούν τα σιδηροδρομικά έργα των 4 δισ. ευρώ
Στα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου αναμένεται να «κλειδώσουν» τα σχήματα που θα προκριθούν στην επόμενη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την υλοποίηση 6 projects με ανταγωνιστικό διάλογο. 

Στα τέλη Μαρτίου ή στις αρχές Απριλίου αναμένεται να «κλειδώσουν» τα σχήματα που θα προκριθούν στην επόμενη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την υλοποίηση 6 σιδηροδρομικών έργων με τη διαδικασία δημοπράτησης με Ανταγωνιστικό Διάλογο, συνολικού ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΡΓΟΣΕ βρίσκονται πλέον στην τελική ευθεία για να «ανάψουν πράσινο φως» στους ομίλους που πληρούν τα βασικά κριτήρια συμμετοχής στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Αυτό εκτιμάται ότι θα συμβεί είτε τις τελευταίες ημέρες του Μάρτη είτε την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου.

Υπενθυμίζεται ότι στην εκδήλωση ενδιαφέροντος είχαν εμφανιστεί κατά βάση 3 κοινοπραξίες, οι ΑΒΑΞ - Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat και ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Μυτιληναίος, και για τα 6 projects, αν και στο τελευταίο, το μικρότερο (σύνδεση ΟΛΘ), είχαν δώσει το παρών 4 σχήματα καθώς ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat συμμετείχαν αυτόνομα.

H ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., θυγατρική εταιρεία του Ομίλου ΟΣΕ και αρμόδιος φορέας για την κατασκευή και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ως γνωστόν έχει ήδη δρομολογήσει την υλοποίηση 6 σιδηροδρομικών έργων με τη διαδικασία δημοπράτησης με Ανταγωνιστικό Διάλογο, συνολικού ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ.

Όπως πολλές φορές έχει αναφέρει το insider, και για τα έξι σιδηροδρομικά έργα, η βέλτιστη τεχνική λύση θα καθοριστεί κατά τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και ειδικότερα στο στάδιο διενέργειας διαλόγου με τους συμμετέχοντες υποψηφίους Αναδόχους των έργων, κατά το οποίο θα ληφθούν υπόψη και θα αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες μελέτες. Η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών ή/ και μελετών εφαρμογής θα ολοκληρωθεί από τον Ανάδοχο που θα επιλεγεί για την κατασκευή του κάθε έργου.

Να σημειώσουμε επίσης ότι στην παρούσα φάση, ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, Χρ. Βίνης, έχει ξεκινήσει έναν γύρο ελέγχου των υφιστάμενων μεγάλων έργων του φορέα. Πρώτη στάση αυτής της περιοδείας που στόχο έχει να εξετάσει την πορεία ανοιχτών εργολαβιών είναι η Πελοπόννησος (στο μέτωπο Αίγιο, Ρίο, Πάτρα), όπου η ΕΡΓΟΣΕ προωθεί σημαντικά projects, ενώ στη συνέχει ο κ. Βίνης θα επισκεφτεί έργα στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα που εκτιμά ότι είναι σημαντικά για την αναβάθμιση του σιδηρόδρομου (δεν γίνεται λόγος για αυτά που υπεγράφησαν πρόσφατα ή στα οποία είχαμε αναδόχους στα τέλη του 2021). Η ΕΡΓΟΣΕ τα τελευταία χρόνια σχεδιάζει και υλοποιεί έργα με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα, που αλλάζουν άρδην το τοπίο των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας. Εμβληματικά έργα που δημιουργούν υπεραξία για την κοινωνία και την εθνική οικονομία, ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και ταυτόχρονα εξυπηρετούν τον στρατηγικό στόχο μετατροπής της σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Μεταξύ άλλων, αυξήθηκε η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων για την υλοποίηση των έργων, με τον ρυθμό ανάπτυξης να επιστρέφει σε θετικό πρόσημο μετά από 5 χρόνια.

Προφανώς, τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου είναι τα πλέον σημαντικά. Για κάθε ένα από τους έξι προκηρυγμένους Διαγωνισμούς, η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. εξετάζει τους Φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος που θα έχουν υποβληθεί στην Α΄ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και θα προσκαλέσει όλους τους Υποψηφίους, που πληρούν τα Κριτήρια Ποιοτικής Επιλογής, να συμμετάσχουν στη Φάση Β’ του Διαγωνισμού.

Να επαναλάβουμε ότι πρόκειται για τα παρακάτω έξι (6) σιδηροδρομικά έργα:

i. ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ.

ii. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ.

iii. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ου ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.

iv. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ - ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ.

v. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ.

vi. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ.

Η Β΄ Φάση του Διαγωνισμού περιλαμβάνει δύο διακριτά και διαδοχικά στάδια, και συγκεκριμένα το Στάδιο Β.Ι (Διάλογος) και το Στάδιο Β.ΙΙ (Υποβολή Προσφορών). Κατά το Στάδιο Β.Ι της Β’ Φάσης του Διαγωνισμού θα αποσταλεί από τον Αναθέτοντα Φορέα (ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.) στους Προεπιλεγέντες η Πρόσκληση Συμμετοχής σε Διάλογο.

Στην Πρόσκληση Συμμετοχής σε Διάλογο θα καθορίζονται οι όροι, σύμφωνα με τους οποίους θα διεξαχθεί ο Διάλογος, σκοπός του οποίου είναι η εκτίμηση ως προς τις τεχνικές, λειτουργικές ή νομικές λύσεις που μπορεί να προσφέρει η αγορά, καθώς και η διερεύνηση και ο προσδιορισμός των μέσων που μπορούν να ικανοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες του Αναθέτοντος Φορέα σε σχέση με το έργο.

Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ο Αναθέτων Φορέας (ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.) θα διεξάγει διάλογο με καθέναν από τους Προεπιλεγέντες, σχετικά με τις βασικές τεχνικές, λειτουργικές και νομικές παραμέτρους του έργου, μπορεί δε, κατά την κρίση του Αναθέτοντος Φορέα, να συζητηθούν όλες ή ορισμένες από τις πτυχές της Σύμβασης.

Όπως είπε προ μηνός σε σχετική ενημερωτική εκδήλωση η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, υπό τον CEO, Χρ. Βίνη, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023 εκτιμάται ότι θα έχουμε αναδόχους στα 6 μεγάλα σιδηροδρομικά έργα. Μέσα στο προσεχές τρίμηνο οι σχετικοί διαγωνισμοί, μέσω των οποίων θα συνδεθούν μεγάλα λιμάνια της χώρας με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο, θα περάσουν στην επόμενη φάση, αυτή του διαλόγου, ανάμεσα σε εταιρείες και φορείς όπου, με τη βοήθεια συμβούλων, θα «χαραχτεί» η βέλτιστη τεχνική λύση. Ως ορίζοντας ολοκλήρωσης των εργασιών αυτών των projects έχει τεθεί το τέλος του 2027.

Τα έργα θα συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα της επόμενης Προγραμματικής Περιόδου του ΕΣΠΑ, καθώς και του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη 2» (Connecting Europe Facility - CEF 2) 2021 -2027 (ύψους 4 δις ευρώ, αλλά υπάρχουν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία). Τα έργα συνδέουν τους λιμένες της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με το τρένο και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη. Στο σύνολο τους συνιστούν έργα με σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα για τη χώρα μας, που αναβαθμίζουν την ανταγωνιστικότητα των λιμένων και της ελληνικής οικονομίας.

Για την επιτυχημένη υλοποίηση του σχεδιασμού απαιτείται να πλαισιωθεί το έμπειρο προσωπικό της ΕΡΓΟΣΕ από το απαραίτητο εξιδεικευμένο στελεχιακό δυναμικό. Όπως έχει αποκαλύψει το insider, έρχονται διαγωνισμοί για 6 project managers και 1 construction, με τους πρώτους να αναλαμβάνουν να υποβοηθήσουν την ΕΡΓΟΣΕ στα 6 έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου και τον τελευταίο για τις υφιστάμενες εργολαβίες – συμβάσεις. Πρόκειται για διαγωνισμό ύψους περίπου 200 εκατ. ευρώ. Η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά στη διενέργεια διαγωνισμών για την ανάθεση Τεχνικών και Νομικών Συμβούλων που θα συνδράμουν σε όλα τα στάδια του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Αυτή την περίοδο ολοκληρώνει τη σύνταξη τευχών δημοπράτησης για Υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου - Project Management. Αφορούν στην συνολική εποπτεία της οριστικής μελέτης και κατασκευής των έργων από τους τελικούς Αναδόχους του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.

Παράλληλα με τα έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, δημοπρατήθηκαν επτά έργα ύψους €515,3 εκατ. με μειοδοτικούς διαγωνισμούς, που αφορούν κυρίως την επέκταση της ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας (Ηλεκτροκίνηση του τμήματος Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, Κατασκευή Σιδηροδρομικής Στάσης στο Νέο Παντελεήμονα Πιερίας, Εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, Εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στη γραμμή Λάρισα – Βόλος, Δεύτερη φάση ανάπτυξης του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Αθήνας κ.α.).

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα της χώρας, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ο σαφής διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, τόσο ως προς την παραγωγή έργων, όσο και διοικητικά, όπως ήδη έχει αναδείξει το insider. Στόχος είναι η άρση εμποδίων και περαιτέρω αύξηση του ρυθμού παραγωγής των σιδηροδρομικών έργων. Οι δύο εταιρείες αναμένεται να λειτουργούν με αυτοτέλεια έως το τέλος του 2023, ενώ ο διαχωρισμός των δύο εταιρειών θα υλοποιηθεί με νόμο, μάλλον εντός του 2022. Η ΕΡΓΟΣΕ, ως ο κατασκευαστικός βραχίονας του σιδηροδρόμου, θα επικεντρωθεί στην ανάληψη νέων έργων υποδομής, δηλαδή νέες χαράξεις, επεκτάσεις του υφιστάμενου δικτύου και αναβαθμίσεις.

Επίσης, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ σημείωσε ότι προσεχώς, και μέσα στο 2023, θα ολοκληρωθεί και παραδοθεί στον ΟΣΕ και στους χρήστες η γραμμή στο Λουτράκι, έργο που παρουσίασε καθυστερήσεις λόγω απαλλοτριώσεων, καταπατήσεων κ.λπ. Το εν λόγω σιδηροδρομικό έργο, η γραμμή Ισθμού-Λουτρακίου, είχε «παγώσει» τα τελευταία χρόνια και κινδύνευε να γίνει «στοιχειωμένο», ετοιμάζεται εκ νέου «να μπει στις ράγες», όπως είχε αποκαλύψει τον περασμένο Σεπτέμβριο το insider (παλιά ανάδοχος είχε ανακηρυχθεί κοινοπραξία υπό τον όμιλο Μυτιληναίου).

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Βίνη, με την ολοκλήρωση (β’ εξάμηνο 2022) έργων στη γέφυρα του Γαλλικού ποταμού (κεντρική Μακεδονία), δεν θα υπάρχει «ανοιχτή εργολαβία» στη σημαντική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη (δεν γίνεται λόγος για αναβαθμίσεις, αλλά για νέα κατασκευή).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σιδηρόδρομος: Το περιβαλλοντικό «οκ» για την «Ανατολική Εγνατία» και οι «υπογραφές» της ΕΡΓΟΣΕ

ΕΡΓΟΣΕ: «Έπεσαν οι υπογραφές» με ΑΒΑΞ-Alstom για το έργο Θεσσαλονίκη – Ειδομένη ύψους 41 εκατ. ευρώ

ΕΡΓΟΣΕ: Προχωρούν έργα και συμβάσεις 5 δισ. ευρώ – Οι επιτυχίες της διοίκησης Βίνη

gazzetta
gazzetta reader insider insider