Επιχειρήσεις | Ελλάδα
04-12-2021 | 09:22

Πώς θα είναι τα σούπερ μάρκετ το 2030 – Τι αλλαγές φέρνει η «έκρηξη» των online αγορών

Μαρίνα Φούντα
Μοιράσου το
Πώς θα είναι τα σούπερ μάρκετ το 2030 – Τι αλλαγές φέρνει η «έκρηξη» των online αγορών
live updates: Ανανεώθηκε πριν

«Τα φυσικά καταστήματα των σούπερ μάρκετ δεν θα εξαφανιστούν από το χάρτη, παρά τη δυναμική στροφή των καταναλωτών στις online αγορές».

Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν κορυφαία στελέχη του κλάδου της οργανωμένης λιανικής, επιχειρώντας να προβλέψουν το… μέλλον, στη σκιά της «έκρηξης» του ηλεκτρονικού εμπορίου και λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι η πανδημία του κορονοϊού λειτούργησε ως επιταχυντής των εξελίξεων. Υπό αυτό το πρίσμα, τα φυσικά καταστήματα των σούπερ μάρκετ θα είναι ακόμη εδώ το… 2030, όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια του 12ου συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με αντικείμενο «Meta – Grocery: Doing Business Unusual», που πραγματοποιήθηκε μέσα στην εβδομάδα.

«Δεν θα υπάρξει μείωση των φυσικών καταστημάτων των σούπερ μάρκετ ως το 2030», εκτίμησε ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, παρά το γεγονός ότι ο ταχύτατος μετασχηματισμός του κλάδου απαιτεί άμεση προσαρμογή στο μεταλλασσόμενο περιβάλλον, καθώς και ομαλή μετάβαση σε μια νέα εποχή.

Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, έρχονται μεγάλες αλλαγές στο εγχώριο λιανικό εμπόριο τροφίμων, καθώς όσο οι απαιτήσεις αυξάνονται, τόσο δημιουργούνται νέα δεδομένα, τα οποία θα οδηγήσουν μοιραία στις μετατροπές των φυσικών καταστημάτων των σούπερ μάρκετ.

Όπως εκτίμησε ο Διευθυντής Ψηφιακού Μετασχηματισμού της Μασούτης, Σάββας Τορτοπίδης, μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται να ενισχυθεί, αλλά και να εκσυγχρονιστεί ο ρόλος των φυσικών καταστημάτων των σούπερ μάρκετ, καθώς αυτά θα αποτελούν τμήμα του omnichannel retail (λιανική σε πολλά κανάλια). Μάλιστα, όπως εξήγησε ο ίδιος, οι τάσεις που θα απασχολήσουν προσεχώς τον κλάδο της οργανωμένης λιανικής έχουν ήδη αρχίσει να διαμορφώνονται και αφορούν στην προηγμένη εξυπηρέτηση πελατών, το omnichannel, καθώς και την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης στο λιανεμπόριο.

Τα φυσικά καταστήματα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τον ρόλο τους

Την εκτίμηση πως τα σούπερ μάρκετ θα διατηρήσουν τα φυσικά τους καταστήματα τα επόμενα χρόνια διατύπωσε με τη σειρά της και η VP Marketing Strategy της AB Bασιλόπουλος, Ζέτα Χειμωνίδου, εκφράζοντας ωστόσο την ανάγκη επαναπροσδιορισμού του ρόλου τους.

«Ο ρόλος των φυσικού καταστήματος θα είναι πολύ ισχυρός το 2030», ανέφερε η κυρία Χειμωνίδου, παρά το γεγονός πως το online εμπόριο δεν ήταν ένα… πυροτέχνημα που έφερε η πανδημία, αλλά, αντίθετα, είναι μια τάση που ήρθε για να μείνει.

«Τα φυσικά καταστήματα θα πρέπει πάντα να εξυπηρετούν τον πελάτη. Θα λειτουργούν ως ένα βασικό σημείο σύνδεσης στη γειτονιά γιατί ο άνθρωπος χρειάζεται πάντα την επαφή», πρόσθεσε, ενώ έσπευσε να συμπληρώσει πως «τα φρέσκα προϊόντα του ο πελάτης θα τα αγοράζει σχεδόν πάντοτε από το φυσικό κατάστημα».

«Μπορεί να μειωθούν αλλά δεν θα εξαφανιστούν. Στο μέλλον εκτιμώ πως θα ζήσουμε με λιγότερα φυσικά καταστήματα», υποστήριξε, από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής Εμπορικής Διεύθυνσης (CCO) της Septona, Βαγγέλης Κυπριώτης.

Πολύ απαιτητικός ο καταναλωτής του μέλλοντος

«Ποσοστό 59% των πολιτών επισκέπτεται όλο και λιγότερα τα φυσικά καταστήματα, όμως ο Έλληνας δεν μπορεί να ζήσει μόνο με το e-commerce», εξήγησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της MRB, Δημήτρης Μαύρος, περιγράφοντας τις ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών. Ο ίδιος εκτίμησε πως στο άμεσο μέλλον θα αυξηθούν τόσο τα έξοδα για τα σούπερ μάρκετ, όσο και τα έξοδα υγείας, ενώ δεν παρέλειψε να προβλέψει πως «ο καταναλωτής του (άμεσου) μέλλοντος θα είναι τόσο απαιτητικός που οι λιανέμποροι δεν θα ξέρουν πώς να τον ικανοποιήσουν».

Αυτός είναι και ο λόγος, συνέχισε ο κ. Μαύρος, που ο Έλληνας καταναλωτής δεν πείθεται πια με τις προσφορές. «Οι καταναλωτές θέλουν μείωση στις απόλυτες τιμές των προϊόντων, όχι απλές προσφορές», σημείωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της MRB για να επισημάνει πως «κερδισμένος στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής θα είναι όποιος μειώσει λίγο ή δεν αυξήσει πολύ τις τιμές».

Προς αυτή την κατεύθυνση κάλεσε τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ να γίνουν «εταιρικοί συμπολίτες», ήτοι να έχουν κοινωνικό αποτύπωμα. «Ο θυμός για τις ανατιμήσεις δεν θα μειωθεί», εκτίμησε ο κ. Μαύρος, σχολιάζοντας το φλέγον θέμα των ημερών που δεν είναι άλλο από τις αυξήσεις – φωτιά στα περισσότερα καταναλωτικά αγαθά, για να επαναλάβει την ανάγκη οι «παίκτες» της οργανωμένης λιανικής να ενισχύσουν την κοινωνική τους δράση, προκειμένου να μετριάσουν, ει δυνατόν, τον θυμό των πελατών.

Συνεχίζεται η θεαματική αύξηση των online αγορών - Οι προβλέψεις για το 2021

Η αλματώδης αύξηση των online πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να παρέχει μεγάλη στήριξη στα οικονομικά τους μεγέθη.

Όταν οι Έλληνες καταναλωτές βρέθηκαν για πρώτη φορά – και για μεγάλο χρονικό διάστημα – σε καθεστώς lockdown, στράφηκαν σχεδόν μαζικά στις online αγορές, αναγκάζοντας τις μεγάλες αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής να επιταχύνουν τη μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή. Η δυναμική των online πωλήσεων συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, γεγονός που επιβεβαιώνει πως το φαινόμενο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ… ήρθε για να μείνει.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν το γεγονός πως το 2020 οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, κατά 260% (!) σε σχέση με το 2019, διαμορφώνοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ.

«Για το 2021 προβλέπουμε πως οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα κάνουν τζίρο της τάξης των 240-260 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μια αύξηση 55%», εκτίμησε η Retail Offering Manager της Convert Group, Κέλλυ Πετροπούλου, επιβεβαιώνοντας και η ίδια με τη σειρά της πως το προφίλ του σύγχρονου καταναλωτή αλλάζει.

Φωτογραφία: Getty Image/Ideal Image

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σούπερ μάρκετ: Ποιες είναι οι «φυλές» των αγοραστών και ποιες αλυσίδες προτιμούν