Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για να ξεφύγετε από τις απάτες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές

Νένα Μαλλιάρα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για να ξεφύγετε από τις απάτες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές
Πώς να «παίζετε» πάντα καλή «άμυνα» στις «επιθέσεις» των απατεώνων του διαδικτύου και να πραγματοποιείτε ηλεκτρονικές συναλλαγές με ασφάλεια. Τι συμβουλεύουν οι τράπεζες.

Πολύτιμες συμβουλές για «ανοσία» στους απατεώνες του διαδικτύου δίνουν στους πελάτες τους οι τράπεζες, καθώς οι απάτες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές πληθαίνουν ειδικά την περίοδο των θερινών διακοπών.

Όπως έγραψε το insider.gr, οι e-απατεώνες δρουν με πέντε τρόπους «επίθεσης». Οι τράπεζες προστατεύουν τους πελάτες τους ζητώντας ανά 3 ή 6 μήνες την αλλαγή κωδικού για την πρόσβασή τους στο e-banking, απορρίπτουν την πρόσβαση μετά από τρεις λανθασμένες πληκτρολογήσεις κωδικού, ταυτοποιούν ισχυρά τον πελάτη σε όλες τις ηλεκτρονικές του συναλλαγές, διαθέτουν εξειδικευμένους μηχανισμούς ασφάλειας, κρυπτογράφησης και απορρήτου για τη μεταφορά προσωπικών δεδομένων και θέτουν ανώτατα όρια για μεταφορά ποσών, ενημερώνοντας 7 ημέρες την εβδομάδα, σε εργάσιμες και αργίες, τους πελάτες τους για τις κινήσεις που διαπιστώνουν.

Ωστόσο, όσο μεγάλη και αν είναι η προστασία από τις τράπεζες, ο ίδιος ο πελάτης πρέπει να είναι σε εγρήγορση και να προστατεύει καταρχήν ο ίδιος τον εαυτό του, τηρώντας βασικά μέτρα προστασίας.

Σύμφωνα με τις συμβουλές των τραπεζών, για να «παίζετε» πάντα καλή άμυνα στις «επιθέσεις» των επιτήδειων, θα πρέπει να ακολουθείτε τέσσερις αρχές SOS:

  • Να μην αποθηκεύετε ποτέ τους κωδικούς σας σε καμία συσκευή σας.
  • Να αγνοείτε χωρίς δεύτερη σκέψη SMS, e-mail ή τηλεφωνήματα που σας ζητούν κωδικούς.
  • Να προστατεύετε τους κωδικούς σας και να ενισχύετε την ασφάλεια των συσκευών σας, ενημερώνοντας συχνά το λειτουργικό τους.
  • Να πλοηγείστε πάντα στο ασφαλές περιβάλλον της Τράπεζάς σας και αν αποφεύγετε τη χρήση δημόσιων δικτύων.

Για την διασφάλιση των παραπάνω, οι τράπεζες συμβουλεύουν τα εξής:

α) Προστασία κωδικών

* Δημιουργείστε σύνθετους κωδικούς, αλλάζετέ τους συχνά, μην τους φυλάσσετε γραπτά και μην τους αποκαλύπτετε σε κανέναν.

* Μην αποθηκεύετε ΠΟΤΕ τους κωδικούς σας (Username, Password) για κανέναν λόγο και σε καμία συσκευή σας.

* Φροντίστε το Password (Μυστικός Κωδικός) που δημιουργείτε κάθε φορά να είναι σύνθετο, μη προβλέψιμο (π.χ. ημερομηνία γέννησης) και αλλάζετέ το συχνά.

* Φυλάξτε τόσο το Username (Κωδικός Συνδρομητή) όσο και το Password (Μυστικός Κωδικό) σε διαφορετικά μέρη και με τρόπο που να μην είναι δυνατή η υποκλοπή τους.

Η διαφύλαξη των κωδικών πρόσβασης αποτελεί ευθύνη του πελάτη της Τράπεζας. Η Τράπεζα δεν θα του ζητήσει ποτέ και με κανένα τρόπο (τηλεφωνικά ή μέσω email /sms) τους κωδικούς του. Είναι προσωπικοί και ο πελάτης δεν πρέπει να τους αποκαλύπτει σε κανέναν. Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ή υποπτευθείτε κλοπή ή υποκλοπή, οφείλετε να ειδοποιήσετε αμέσως την Τράπεζα.

β) Βεβαιωθείτε ότι πλοηγήστε στο ασφαλές περιβάλλον της Τράπεζας

* Βεβαιωθείτε ότι πλοηγήστε στην επίσημη ιστοσελίδα της Τράπεζας με την οποία συναλλάσσεσθε.

* Μην επιλέγετε εξωτερικά links για να συνδεθείτε στο e-Banking.

* Βεβαιωθείτε προτού εισάγετε τους κωδικούς σας ότι στη σελίδα εμφανίζεται το χαρακτηριστικό εικονίδιο με το λουκέτο στην αρχή της διεύθυνσης.

Η πρόσβαση στις υπηρεσίες της Τράπεζας πρέπει να πραγματοποιείται μόνο μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της και όχι μέσω συνδέσμων (links) σε άλλες ιστοσελίδες, μηχανές αναζήτησης ή e-mails.

γ) Προστατεύστε τις συσκευές σας

Προστατεύστε τον υπολογιστή, tablet και τις κινητές συσκευές που χρησιμοποιείτε για την πρόσβασή σας στο e-Banking:

* Θωρακίστε τον υπολογιστή σας με προγράμματα προστασίας, όπως Firewalls, Antivirus, Anitspyware.

* Φροντίστε να ενημερώνετε με τις τελευταίες εκδόσεις το λειτουργικό σύστημα του υπολογιστή σας, τα προγράμματα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό, τα προγράμματα πλοηγήσεως (browsers) που χρησιμοποιείτε, όπως επίσης και τυχόν εφαρμογές που ενδεχομένως χρησιμοποιείτε για την διεκπεραίωση των τραπεζικών σας συναλλαγών (π.χ. Viber).

* Μην αγνοείτε "περίεργες" συμπεριφορές του υπολογιστή σας, διότι είναι πολύ πιθανόν να προκαλούνται από την εγκατάσταση κακόβουλων προγραμμάτων.

* Διαγράφετε τα προσωρινά αρχεία Internet από τον υπολογιστή σας.

* Προστατεύετε το λογισμικό του κινητού σας και κατεβάζετε μόνο τις επίσημες εφαρμογές (Αpps) από τα επίσημα Stores (Google Play, App Store και Huawei AppGallery).

δ) Αποφεύγετε δημόσια δίκτυα

Πραγματοποιείτε τις συναλλαγές σας από ασφαλή δίκτυα και διαδικτυακούς τόπους και αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε δημόσια δίκτυα και αποφεύγετε να συνδέεστε στο e-Banking από συσκευές που δεν σας ανήκουν.

ε) Αγνοήστε email, SMS ή τηλεφωνήματα που σας ζητούν κωδικούς

* Αγνοήστε οποιαδήποτε επικοινωνία σας ζητά να συμπληρώσετε τους κωδικούς ή τα προσωπικά σας στοιχεία.

* Μην απαντάτε σε email που σας ζητούν στοιχεία των λογαριασμών ή των κωδικών σας και να μην ακολουθείτε τους συνδέσμους (links) που προτείνουν. Παραπλανητικά μηνύματα (phishing emails) μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή/και sms έχουν στόχο να υποκλέψουν προσωπικά σας στοιχεία. Τα μηνύματα αυτά υποτίθεται ότι έχουν αποσταλεί από την Τράπεζα και προτρέπουν τον παραλήπτη να μεταβεί σε συγκεκριμένη σελίδα προκειμένου να πληκτρολογήσει τα προσωπικά του στοιχεία (π.χ Username, Password, myAlpha Code , κ.λπ.). Επίσης, τηλεφωνικές κλήσεις (voice phishing) από υποτιθέμενους εκπροσώπους της Τράπεζας έχουν στόχο να υποκλέψουν προσωπικά σας στοιχεία. Οι κλήσεις αυτές παρακινούν τον χρήστη να αποκαλύψει προσωπικά του στοιχεία (π.χ. αριθμό λογαριασμού, κωδικό συνδρομητή, ΑΦΜ, ΑΔΤ κ.λπ.).

* Εάν αντιληφθείτε ή υποπτευθείτε οποιαδήποτε φυσική ή ηλεκτρονική προσπάθεια υποκλοπής των κωδικών σας, αν δώσατε τηλεφωνικά τους κωδικούς σας ή τους συμπληρώσατε σε κάποιο ύποπτο email ή παράθυρο, επικοινωνήστε άμεσα με την Τράπεζα προκειμένου να απενεργοποιήσετε τη συνδρομή σας.

Συμβουλές ασφαλείας για τις συναλλαγές σας μέσω ΑΤΜ

  • Προφυλάξτε το PIN σας κατά την πληκτρολόγηση με την παλάμη του άλλου χεριού
  • Μην εμπιστεύεστε κανέναν που προθυμοποιείται να σας βοηθήσει με τη χρήση της κάρτας σας
  • Βεβαιωθείτε ότι παραλάβατε την κάρτα σας μετά το τέλος της συναλλαγής
  • Σε περίπτωση που η κάρτα σας χαθεί, κλαπεί ή παρακρατηθεί από το ΑΤΜ, επικοινωνήστε αμέσως με την Εξυπηρέτηση Πελατών της Τράπεζας.
  • PIN σημαίνει Προσωπικός Μυστικός Αριθμός αναγνώρισης και δεν πρόκειται να ζητηθεί ποτέ από την Τράπεζα.
  • Μην αποκαλύπτετε το PIN σε τρίτους και μην το φυλάσσετε μαζί με την κάρτα σας.
  • Για προληπτικούς λόγους αλλάζετε το PIN σας ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Προτιμήστε το νέο PIN σας να μην είναι εύκολα προβλέψιμο (π.χ. ημερομηνία γέννησης)
  • Παραλάβετε την απόδειξη της συναλλαγής σας καθώς περιέχει προσωπικές πληροφορίες σχετικά με υπόλοιπα λογαριασμών, κινήσεις κ.λπ.
  • Σε περίπτωση που αντιληφθείτε οποιοδήποτε ύποπτο πρόσθετο εξάρτημα, για παράδειγμα στην υποδοχή της κάρτας ή στο πληκτρολόγιο, μην χρησιμοποιείτε το συγκεκριμένο ΑΤΜ και επικοινωνήστε άμεσα με την Τράπεζα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Οι τράπεζες εκπέμπουν SOS για 5 απάτες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές

gazzetta
gazzetta reader insider insider