Σε ελεύθερη πτώση ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σε ελεύθερη πτώση ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας
Οι εμπορικές επιχειρήσεις στην παραδοσιακή αγορά της Πλάκας και του Μοναστηρακίου, οι οποίες απευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά στον εισερχόμενο τουρισμό, αντιμετωπίζουν κάθετη πτώση τζίρου.

Ζοφερή είναι η εικόνα από πλευράς τζίρου στα εμπορικά καταστήματα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας μετά το άνοιγμα της αγοράς. Όπως αποτυπώνεται σε έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας για τον μήνα Μάιο, στην παραδοσιακή αγορά της Πλάκας και του Μοναστηρακίου, οι επιχειρήσεις οι οποίες απευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά στον εισερχόμενο τουρισμό, αντιμετωπίζουν κάθετη πτώση τζίρου. Εκτός όμως από την έλλειψη τουριστών τον φετινό Μάιο -σε αντίθεση με τους αντίστοιχους μήνες σε πρo Covid εποχές που είχαν ήδη αρχίσει οι αφίξεις στο κέντρο της Αθήνας- οι έμποροι επισημαίνουν και την ελαχιστοποίηση της χρήσης των μέσων μεταφοράς από τους πολίτες λόγω της πανδημίας, με αποτέλεσμα να μειώνεται σημαντικά η κίνηση στις συγκεκριμένες περιοχές.

Είναι ενδεικτικό, ότι σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 84,1% των εμπορικών καταστημάτων συνολικά στην Αθήνα αντιμετώπισαν τον Μάιο μεγάλη πτώση τζίρου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 (προ πανδημίας) με την πλειονότητα αυτών να βρίσκονται στις περιοχές του κέντρου. Αντίθετα η εικόνα από τις περιφερειακές αγορές είναι συγκριτικά καλύτερη.

Αναλυτικά, το 31, 6% των επιχειρήσεων απάντησε πως είδε μείωση τζίρου από 31 έως 50%, ενώ πτώση τζίρου κάτω από 30% δηλώνει το 55,2% των ερωτηθέντων. Από τις επιχειρήσεις που είχαν τα υψηλότερα ποσοστά οι 9 στις 10 δραστηριοποιούνται στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας, όπως σημειώνει o πρόεδρος του ΕΣΑ, Σταύρος Καφούνης. Αρκετές από αυτές μάλιστα επιλέγουν να ανοίξουν σταδιακά και όσο πλησιάζουμε σε περίοδο αναμένεται αύξηση του τουρισμού. Ελάχιστες επιχειρήσεις (8,8%) δήλωσαν αύξηση τζίρου και αυτό, όπως επισημαίνεται, οφείλεται στην ίδρυση νέων υποκαταστημάτων το 2021.

«Η επαναλειτουργία της αγοράς σε καθεστώς χαμηλών τζίρων και η διαπίστωση ότι χρειάζεται πολύς χρόνος ακόμα για να επανέλθουμε στους ρυθμούς του 2019 έχοντας βελτιωμένη ρευστότητα, δείχνει ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις χρειάζονται ακόμα στοχευμένη στήριξη για να καλυφθεί “το βουνό των υποχρεώσεων” που μεταφέρθηκαν από την περίοδο της πανδημίας στο εγγύς μέλλον» δήλωσε ο κ. Καφούνης για τα αποτελέσματα της έρευνας. Ο ίδιος, τόνισε την ανάγκη οι επιχειρήσεις να λειτουργήσουν έως το τέλος του έτους με μειωμένες δαπάνες και να έχουν τη δυνατότητα μίας γενναίας ρύθμισης των συνολικών οφειλών τους, με παράλληλη διατήρηση του μέτρου της υποχρεωτικής μείωσης των ενοικίων για ένα ακόμα εξάμηνο και στοχευμένη στήριξη του λιανεμπορίου. Παράλληλα επανέλαβε την ανάγκη για τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος ΕΣΠΑ, ακολουθώντας το παράδειγμα της στήριξης του κλάδου της εστίασης, κάτι που όπως έχει επισημάνει και ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης εξετάζεται εάν μπορεί να γίνει για συγκεκριμένους κλάδους, όπως της ένδυσης, της υπόδησης και των εποχικών που έχουν δεχθεί και το ισχυρότερο πλήγμα.

Σε σύγκριση με τον περσινό Μάιο, πάλι σε συνθήκες πανδημίας, λιγότεροι από τους μισούς εμπόρου (45,3%) δήλωσαν πτώση του τζίρου. Το ενθαρρυντικό, όπως επισημαίνεται είναι ότι ένας στους τέσσερις (24,9%) κατέγραψε αύξηση έως 15% τον Μάϊο του 2021 σε σύγκριση με το Μάϊο του 2020. Επίσης το 50,2% είχε ίδια αποτελέσματα με τον περυσινό Μάιο ή δήλωσε αυξημένο τζίρο.

Σε επίπεδο πενταμήνου του 2021 σε σχέση με το 2020, το 68% των ερωτηθέντων κατέγραψε πτώση τζίρου με την πλειονότητα να την προσδιορίζει από 16 έως 30%. Σχεδόν ένας στους δέκα (11,6%) είδε αύξηση του κύκλου εργασιών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Υπό εξέταση ενίσχυση για ένδυση, υπόδηση και εποχικές επιχειρήσεις – Με ταχείς ρυθμούς οι αιτήσεις στην εστίαση

gazzetta
gazzetta reader insider insider