Τα «χρυσά συμβόλαια» που διεκδικούν οι κατασκευαστικοί όμιλοι

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα «χρυσά συμβόλαια» που διεκδικούν οι κατασκευαστικοί όμιλοι
Οι επιχειρήσεις του κλάδου, αλλά και εταιρείες από… συμπληρωματικούς τομείς, είναι εν αναμονή της διεύρυνσης της «πίτας» των έργων στην Ελλάδα. «Καταλύτες» το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ.

Η τελευταία διετία μάλλον δεν ήταν ιδιαίτερα… υποστηρικτική για τα μεγέθη των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων μια και επί της ουσίας το μόνο μεγάλο έργο, υψηλού προϋπολογισμού, που προχώρησε στην φάση της υλοποίησής του ήταν το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης. Βέβαια, είχαμε διεργασίες, διαγωνιστική διαδικασία, δρομολόγηση διαδικασιών για την συμβασιοποίηση άλλων projects, στο τέλος του 2020 είχαμε την ανάδειξη της ΑΒΑΞ ως αναδόχου για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας ή και εξελίξεις στο Ακτιο-Αμβρακία, πλην όμως, αυτά απέχουν από το να μπορούμε να κάνουμε λόγο για «οργασμό».

Ωστόσο, υπάρχει η προσδοκία στον κατασκευαστικό κλάδο για ευνοϊκότερες συνθήκες, αν όχι από φέτος, τουλάχιστον μέσα στην προσεχή 3ετία. Προσδοκία που βασίζεται στα κεφάλαια που θα εισρεύσουν στην χώρα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, τη ροή του νέου ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), τους διαγωνισμούς που εκκρεμούν.

Οι επιχειρήσεις του κλάδου, αλλά και εταιρείες από… συμπληρωματικούς τομείς, είναι εν αναμονή της διεύρυνσης της «πίτας» των έργων στην Ελλάδα, καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σκοπεύει να έχει σε εξέλιξη εντός της επόμενης τριετίας έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 13 δισ. ευρώ. «Λίστα» που περιλαμβάνει όλο το φάσμα των υποδομών, οδικά και σιδηροδρομικά έργα, αντιπλημμυρικά και κτιριακά, ενώ αν συνυπολογίσουμε ενεργειακά projects, ΣΔΙΤ, μπίζνες στη διαχείριση απορριμμάτων κ.λπ., είναι σαφές ότι οι ισχυροί όμιλοι διεκδικούν προσεχώς «χρυσά συμβόλαια» πολλών δις ευρώ, άνω των 13 δισ. ευρώ.

Επειδή μάλιστα υπάρχουν πλέον από τις Βρυξέλλες χρονοδιαγράμματα σφιχτά και συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι αρμόδιοι καλούνται να διαμορφώσουν ένα νέο περιβάλλον. Με μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο ανάθεσης και εκτέλεσης προκειμένου να αποφευχθούν τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις του παρελθόντος. Στόχος είναι να μην χαθεί χρόνος, να κινητοποιηθούν πόροι, να προχωρήσουν επενδύσεις και να αναθερμανθεί η οικονομία με φόντο την ανάκαμψη της οικονομίας.

Σε αυτές τις συνθήκες καλούνται να δράσουν σχήματα όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Intrakat, η Μυτιληναίος και οι λοιποί διεκδικητές των «χρυσών συμβολαίων». Κεντρικό ρόλο στη νέα γενιά μεγάλων έργων αναμένεται να διαδραματίσουν τα σιδηροδρομικά έργα, καθώς το ύψος τους υπολογίζεται σε 3,5 δισ. ευρώ. Στη «λίστα» εντάσσονται οδικά έργα, από τον ΒΟΑΚ, τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για την ανατολική περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, έως τον βόρειο τομέα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας Περάματος ή το οδικό τμήμα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη κ.λπ. Γενικότερα πάντως οι κατασκευαστικοί όμιλοι προσβλέπουν και σε μπίζνες στους κλάδους της ενέργειας, της τεχνολογίας, των απορριμμάτων, των διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ, του real estate και άλλων δράσεων με στόχο να τονώσουν ανεκτέλεστο, τζίρους και κερδοφορία.

Σε έναν βαθμό, λοιπόν, εξηγείται το ενδιαφέρον διαφόρων πλευρών για είσοδο στον τομέα των υποδομών, όπως φάνηκε είτε από την σταδιακή επέκταση ομίλων στον χώρο αυτό είτε και με τη «μετοχική μάχη» σε γκρουπ όπως η Ελλάκτωρ. Ωστόσο, μένει να φανεί αν θα κινηθούν γρήγορα οι αρμόδιοι φορείς, ώστε να αρθούν αγκυλώσεις του παρελθόντος. Κατά συνέπεια, τα κατασκευαστικά γκρουπ διατηρούν προσδοκίες, «κρατάνε όμως και μικρό καλάθι», τουλάχιστον για φέτος, καθώς αντιλαμβάνονται ότι απαιτείται σχετικός χρόνος ωρίμανσης για κάποιους διαγωνισμούς.

Διαβάστε επίσης:

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider