Τράπεζες
30-12-2020 | 08:00

Κάλεσμα γενικής «συστράτευσης» από τον Κυριάκο Μητσοτάκη για τον νέο πτωχευτικό νόμο

Νένα Μαλλιάρα
Μοιράσου το
Κάλεσμα γενικής «συστράτευσης» από τον Κυριάκο Μητσοτάκη για τον νέο πτωχευτικό νόμο

Στο μεγάλο «στοίχημα» για την έκβαση της επόμενης μεταμνημονιακής αξιολόγησης της χώρας, ανάγεται η εφαρμογή του νέου πτωχευτικού νόμου στις προθεσμίες της 1 ης Μαρτίου για τις επιχειρήσεις και της 1 ης Ιουνίου του 2021 για τα φυσικά πρόσωπα.

Το μήνυμα αυτό έδωσε, σύμφωνα με τις πληροφορίες του insider.gr, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τους Διευθύνοντες Συμβούλους των τραπεζών, τον Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Γ. Χαντζηνικολάου και τους εκπροσώπους των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων, παρουσία του Υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ Α. Σκέρτσου, του Υπουργού Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτη, του Υπουργού Οικονομικών Χ. Σταϊκούρα και του αρμόδιου για τον χρηματοπιστωτικό τομέα Υφυπουργού Οικονομικών Γ. Ζαββού, του Ειδικού Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φ. Κουρμούση και εκπροσώπου της Τράπεζας της Ελλάδος.

Με πρόσφατη την απόφαση της κυβέρνησης για δίμηνη (επιχειρήσεις) και πεντάμηνη (φυσικά πρόσωπα) παράταση στην έναρξη εφαρμογής του νέου πτωχευτικού νόμου μετά την 1η/1/2021, ο Πρωθυπουργός τόνισε, σύμφωνα με τις πληροφορίες, την κρισιμότητα να μην χαθούν οι ημερομηνίες αυτές και να υπάρξει στενή συνεργασία και «συστράτευση» τραπεζών – εταιρειών διαχείρισης με την κυβέρνηση για την έγκαιρη εφαρμογή του νόμου. Και αυτό, διότι από την έγκαιρη εφαρμογή του πτωχευτικού νόμου θα κριθεί η επόμενη αξιολόγηση προόδου της χώρας σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τις πληροφορίες, ο Πρωθυπουργός τόνισε στους συνομιλητές του ότι η έγκαιρη εφαρμογή του νέου Πτωχευτικού αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης και του ίδιου προσωπικά έναντι των εταίρων στο τελευταίο Eurogroup.

Για την κυβέρνηση, αλλά και για την Οικονομία, ο νέος πτωχευτικός νόμος (Κώδικας για τη ρύθμιση οφειλών με παροχή 2ης ευκαιρίας) συνιστά ένα εμβληματικό νομοθέτημα, με το οποίο θα αντιμετωπιστεί το σύνολο του υφιστάμενου ιδιωτικού χρέους, ύψους 234 δισ. ευρώ, αλλά και η μελλοντική υπερχρέωση.

Διαμορφώνοντας τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να μειωθεί δραστικά το υψηλό ιδιωτικό χρέος, αλλά και να αποτραπεί η δημιουργία νέου, ο νέος πτωχευτικός νόμος έχει εθνικά αναπτυξιακό χαρακτήρα, καθώς θα συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική Οικονομία.

Επιπλέον, είναι και ένας νόμος επιχειρησιακά λειτουργικός, αφού θα προσφέρει την δεύτερη ευκαιρία στους επιχειρηματίες για να κάνουν μια νέα αρχή στην οικονομική δραστηριότητά τους, χωρίς να «καταδικάζονται» από χρέη του παρελθόντος που δεν μπορούν να σηκώσουν.

Παράλληλα, ο νόμος είναι και κοινωνικά ευαίσθητος, καθώς δίνει τη δυνατότητα ρύθμισης και αναδιάρθρωσης χρεών προς τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, λαμβάνοντας ειδικές πρόνοιες για τους πραγματικά ευάλωτους πολίτες και έχοντας δικλίδες ασφαλείας για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Όπως είχε δηλώσει κατά την ψήφιση του νόμου στη Βουλή, ο Υπ. Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, πρόκειται για ένα καινοτόμο μεταρρυθμιστικό θεσμικό πλαίσιο που θα αντιμετωπίσει με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, ευελιξία και κοινωνική δικαιοσύνη, το πρόβλημα του υψηλού, συσσωρευμένου ιδιωτικού χρέους και θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ρευστότητας, της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής, προστατεύοντας, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, τον παραγωγικό ιστό της Οικονομίας.

Οι καινοτομίες που εισάγει ο νέος πτωχευτικός νόμος

O Κώδικας ρύθμισης οφειλών με παροχή 2ης ευκαιρίας που πρόκειται να εφαρμοστεί από 1 ης Μαρτίου 2021 για τις επιχειρήσεις και από 1 ης Ιουνίου για τα φυσικά πρόσωπα:

1) Θεσπίζει διαδικασίες για την έγκαιρη προειδοποίηση των πολιτών στο πλαίσιο πρόληψης, ώστε να μην οδηγηθούν σε κατάσταση αφερεγγυότητας.

2) Εισάγει ένα ολοκληρωμένο και αυτοματοποιημένο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών, μέσω εξωδικαστικού μηχανισμού, τόσο για φυσικά όσο και για νομικά πρόσωπα, ώστε οι οφειλέτες να διατηρούν την περιουσία τους.

3) Δίνει τη δυνατότητα δεύτερης ευκαιρίας, με ταχείες διαδικασίες, με τη διαγραφή του υπολοίπου των οφειλών, κατόπιν ρευστοποίησης του συνόλου της περιουσίας και ελέγχου της περιουσιακής κατάστασης του οφειλέτη.

4) Ενσωματώνει πρόνοιες για τον εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών και πρόβλεψη συνεπειών για αυτούς.

5) Περιλαμβάνει πρόνοιες για δανειολήπτες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, με την άσκηση επιδοματικής πολιτικής από το κράτος, τόσο προληπτικά μέσω της επιδότησης δόσης δανείου, όσο και κατασταλτικά μέσω της επιδότησης ενοικίου.

6) Εκσυγχρονίζει το πλαίσιο της διαδικασίας εξυγίανσης, ώστε να επιτρέψει στις επιχειρήσεις να αναδιαρθρώσουν επιτυχώς τις οφειλές τους και να επιστρέψουν σε παραγωγική λειτουργία, χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα των εργαζομένων.

7) Απελευθερώνει και αξιοποιεί παραγωγικές μονάδες της χώρας που είναι δεσμευμένες σε ατέρμονες διαδικασίες ρύθμισης ή/και πτώχευσης, με σκοπό την επαναφορά τους σε λειτουργία, με την παράλληλη είσοδο εγχώριων και διεθνών επενδυτών.

8) Παρέχει λύση στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, έτσι ώστε οι τράπεζες να μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στη χρηματοδότηση της οικονομίας.

9) Θεσπίζει απαλλαγή των μελών διοίκησης του νομικού προσώπου που έχει πτωχεύσει, ώστε να μην εγκλωβίζονται για οφειλές που ανήκαν στην επιχείρηση.

10) Προάγει την χρηματοοικονομική διαμεσολάβηση, που αποτελεί διεθνώς την πιο διαδεδομένη εξωδικαστική διαδικασία επίλυσης ιδιωτικών διαφορών στον χρηματοοικονομικό τομέα.

11) Αξιοποιεί την τεχνολογία, εισάγοντας νέες ηλεκτρονικές και αυτοματοποιημένες διαδικασίες, που διασφαλίζουν τη διαφάνεια, καταργούν τη γραφειοκρατία και προάγουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους.

12) Εισάγει ρυθμίσεις για τη βελτίωση του θεσμού των διαχειριστών αφερεγγυότητας, οι οποίοι καλούνται να διαδραματίσουν ουσιαστικό ρόλο στις διαδικασίες της πτώχευσης.

 

Διαβάστε επίσης:

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.