Μπορεί η Ελλάδα να δεσμεύθηκε το καλοκαίρι προς τους δανειστές ότι μέσα στη διετία 2015-2016 θα μείωνε τις αμυντικές δαπάνες της κατά 500 εκατ. ευρώ, ωστόσο το εγχείρημα αυτό έχει αποδεδειχθεί πολύ πιο δύσκολο από ότι ανέμεναν οι πρωθυπουργικοί σύμβουλοι τον Ιούλιο.

Αποτέλεσμα ο προϋπολογισμός του 2015 να εμφανίζει μια «τρύπα» 100 εκατ. ευρώ από μη προσδιορισμένες περικοπές στις αμυντικές δαπάνες και ο προϋπολογισμός του 2016 να είναι αντιμέτωπος με δημοσιονομικό κενό 400 εκατ. ευρώ ακριβώς για τον ίδιο λόγο.

Το πρόβλημα μοιάζει δισεπίλυτο διότι όσες συναντήσεις και να έχει κάνει ο Γενικός Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτική Φραγκίσκος Κουτεντάκης με τους στρατηγούς του υπουργείου Άμυνας δεν έχουν ανευρεθεί οι αμυντικές δαπάνες στις οποίες θα μπει «μαχαίρι».

Ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος είχε την πεποίθηση πως μέσω της πώλησης μεταχειρισμένου αμυντικού υλικού και της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων θα μαζεύονταν τα 500 εκατ. ευρώ, ωστόσο αυτές οι θέσεις αποδείχθηκαν τελικά ευσεβείς πόθοι.

Σημειώνεται πως βάση του Προϋπολογισμού 2016 οι δαπάνες για την υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας προβλέπεται να κυμανθούν στα 590 εκατ. ευρώ εφέτος, μειωμένες κατά 110 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού 2015 και στα 598 εκατ. ευρώ το 2016.

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας προσδοκά πως θα βελτιώσει το δημοσιονομικό του «αποτύπωμα» μέσω της υλοποίησης της νέας αναθεωρημένης δομής δυνάμεων (μικρότερες, πιο ευέλικτες και με μεγαλύτερη ισχύ πυρός), της ομαδοποίησης των προμηθειών ανταλλακτικών πολεμικών πλοίων, αλλά και μέσω της αξιοποίησης ιδίων μέσων για τη συντήρηση του στρατεύματος. Στη βάση αυτή εξετάζεται η πλήρης αξιοποίηση των στρατιωτικών εργοστασίων, του εξειδικευμένου στρατιωτικού και πολιτικού προσωπικού σε τομείς συντήρησης οχημάτων, κ.λπ..

Πάντως, στον Προϋπολογισμό 2016 έχουν προβλεφθεί πιστώσεις για την κάλυψη της τμηματικής καταβολής των αναδρομικών αποδοχών των ενστόλων της χρονικής περιόδου 01/08/2012 έως 30/6/2014, της περίθαλψης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, της εκπαίδευσης και κατάρτισης του προσωπικού, της συμμετοχής των Ενόπλων Δυνάμεων σε ειρηνευτικές αποστολές, για την προμήθεια καυσίμων και υγειονομικού υλικού για τα στρατιωτικά νοσοκομεία, κ.α...

Το τι τελικά θα συμβεί με τις αμυντικές δαπάνες τις οποίες οι θεσμοί συγκαταλέγουν στο δημοσιονομικό κενό του 2016 (καθώς δεν έχει αναγνωρισθεί το πως θα καλυφθούν) θα εξετασθεί στην επομένη επίσκεψη των επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών στην Αθήνα, στις αρχές Δεκεμβρίου.