Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη

Δημήτρης Πεφάνης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη
Αντιμέτωπη με πέντε μεγάλα στοιχήματα που θα κρίνουν την πορεία προς την ανάπτυξη βρίσκεται η Ελληνική οικονομία.

Πέντε ανοικτά μέτωπα, τα οποία μπορούν, εφόσον κλείσουν με επιτυχία, να συνδράμουν ουσιαστικά αλλά και ψυχολογικά, φέροντας από τη μία ρευστότητα και επενδύσεις και από την άλλη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.

Η ανάπτυξη του Ελληνικού, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η επένδυση της Ελληνικός Χρυσός στις Σκουριές, τα υδατοδρόμια και κυρίως η διαχείριση των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες μπορούν να φέρουν «τα πάνω κάτω» στην οικονομία. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η τύχη του καθενός από αυτά θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες, αποτελώντας πυξίδα για την ευρύτερη πορεία της χώρας.

Κινητήρια δύναμη για όλα τα προηγούμενα έργα είναι και θα είναι η τραπεζική χρηματοδότηση. Και μπορεί  το τελευταίο διάστημα τα μεγάλα projects να παίρνουν χρήματα και μάλιστα με χαμηλό επιτόκιο, όμως αν δεν ανοίξουν ουσιαστικά οι κρουνοί της ρευστότητας και για μικρότερες χρηματοδοτήσεις, το στοίχημα της ανάπτυξης πολύ δύσκολα θα κερδιθεί. Και το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι αυτό των κόκκινων δανείων. Αν οι τράπεζες δεν ξαλαφρώσουν από αυτό το «βαρίδι» δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουν στην κανονικότητα. Ήδη το σχέδιο «Ηρακλής» που θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση φιλοδοξεί να διευθετήσει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα ενώ ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι αναζητούνται και άλλες λύσεις. Παράλληλα, οι τράπεζες από τη δική τους πλευρά είτε έχουν προχωρήσει τις διαδικασίες διαχείρισης των κόκκινων δανείων είτε βρίσκονται στην τελική ευθεία και εκτιμούν ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά-σταθμός για τον κλάδο.  

Η επένδυση που «στοιχειώνει» την Ελλάδα από το 2004 φαίνεται ότι επιτέλους είναι έτοιμη να πάρει «σάρκα και οστά». Η κατάθεση των προσφορών για το καζίνο στο Ελληνικό πραγματοποιήθηκε και πλέον αναμένουμε να μάθουμε τον τελικό νικητή ανάμεσα στη Hard Rock και τη Mohegan. Παράλληλα, η Lamda Development ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και παράλληλα «σηκώνει χρήμα» προκειμένου να ξεκινήσει το έργο. Το στοίχημα να μπουν επιτέλους μπουλντόζες στο Ελληνικό έχει ουσιαστική αλλά και συμβολική σημασία, καθώς πρόκειται για μια επένδυση «σταθμό» για την Ελλάδα. Αφενός είναι το μεγαλύτερο οικιστικό project των τελευταίων δεκαετιών και αφετέρου δείχνει ότι επιτέλους επενδύσεις αυτού του βεληνεκούς μπορούν να γίνουν πράξη στη χώρα μας. 

Η επέκταση του Μετρό της Αθήνας μέσω της δημιουργίας της Γραμμής 4 (γνωστής και ως γραμμής U) είναι ένα έργο που θα αλλάξει την εικόνα της πρωτεύουσας. Μολονότι είχε σχεδιαστεί εδώ και αρκετά χρόνια, ο ερχομός της κρίσης πήγε πίσω τα μεγαλόπνοα πλάνα που θα έφερναν «ανάσα» σε πλήθος περιοχών της Αθήνας, από το Γαλάτσι μέχρι και το Γουδί. Στη συνέχεια πάντως ο σχετικός διαγωνισμός έγινε, όμως το έργο «κολλάει» σε έναν κυκεώνα νομικών ζητημάτων και προσφυγών λόγω της υπόθεσης του «καρτέλ των Εργολάβων». Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του insider.gr, για το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται νομοθετική ρύθμιση μέσα στις επόμενες ημέρες η οποία θα έχει στόχο να κλείσει τις νομικές εκκρεμότητες και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέπουν την ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι περιμένουμε άμεσα τον… Μετροπόντικα, σε κάθε περίπτωση όμως είναι απαραίτητο για να ξεκολλήσει το έργο.

Η επένδυση στις Σκουριές αλλά και ευρύτερα τα πλάνα της Ελληνικός Χρυσός στη χώρα μας ήταν με διαφορά η πιο πολιτικοποιημένη επένδυση των τελευταίων ετών. Η εταιρεία βρέθηκε στο κέντρο μιας πολύ έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στο ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Δημοκρατία, με αποτέλεσμα το διάστημα 2015-2019 η επένδυση ουσιαστικά να μείνει «παγωμένη» στοιχίζοντας αρκετά και στη μητρική Eldorado Gold που είχε ποντάρει πολλά στο συγκεκριμένο έργο. Παράλληλα, η εν λόγω επένδυση είχε αποκτήσει και συμβολική σημασία καθώς πολιτικά θεωρήθηκε ότι έδινε το στίγμα για το αν και κατά πόσο η Ελλάδα ήταν φιλική σε ξένες εταιρείες. Πλέον, το έργο φαίνεται να παίρνει το δρόμο του, μια και τα αρμόδια υπουργεία έδωσαν το «πράσινο φως» σε μια σειρά από ζητήματα που εκκρεμούσαν για χρόνια και οι επόμενοι μήνες  αναμένεται να φέρουν την αναβίωση των έργων στην περιοχή, υπό την αίρεση βέβαια ότι πληρούν τους περιβαλλοντικούς όρους που θέτει το κράτος.

Η σύνδεση των ελληνικών νησιών με υδροπλάνα είναι ένα σχέδιο που συζητιέται εδώ και πολλά χρόνια, δίχως όμως το όραμα να γίνεται πράξη. Το πλάνο της ανάπτυξης υδατοδρομίων στην Ελλάδα είχε μείνει «προσγειωμένο» λόγω γραφειοκρατίας με αποτέλεσμα πολλοί επιχειρηματίες που είχαν προσπαθήσει να επενδύσουν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα να γυρίσουν την πλάτη τους στη χώρα μας. Εντούτοις, το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα και φαίνεται ότι τα υδροπλάνα είναι πλέον… έτοιμα προς απογείωση. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στις συγκεκριμένες επενδύσεις να  «ανοίξουν φτερά». Μια εξέλιξη που μπορεί  να ενισχύσει τον τουρισμό τόσο σε μικρά νησιά που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση αλλά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας που θα μπορούν πλέον σε ελάχιστο χρόνο να συνδέονται με την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. 

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

20:58

Μερτς σε Ζελένσκι: Περιμένουμε δυναμική καταπολέμηση τις διαφθοράς

20:53

Λαζαρίδης: Υποψήφιος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ καταγγέλλεται για απάτη εκατ. ευρώ μέσω ΟΠΕΚΕΠΕ

20:41

Η ΕΤΑΑ δανείζει 22 εκατ. ευρώ σε ουκρανική εταιρεία ενέργειας

20:32

Οι Antifa σε λίστα τρομοκρατών του Στέιτ Ντιπάρτμεντ: Μέσα και δύο ελληνικές οργανώσεις

20:23

Εγκρίσεις καταλληλότητας έλαβε η Euronext από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς

20:15

Δημοσκόπηση Opinion Poll: Πρώτη με «αέρα» 13,3 μονάδων η ΝΔ - Καταλληλότερος για πρωθυπουργός ο Μητσοτάκης

20:04

Πηγές ΝΔ: «Ομολογία Κέντρου»: Πώς ο ΣΥΡΙΖΑ άνοιξε τον δρόμο για τα σκοτεινά ΚΥΔ

20:00

Η επόμενη ημέρα στις ΗΠΑ: Το shutdown τελείωσε, όμως τα δύσκολα τώρα αρχίζουν

19:52

Ο Mr. Beast ανοίγει Theme Park στη Σαουδική Αραβία

19:52

Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο ΔΣ της Frigoglass

19:43

Α. Σιάμισιης (Helleniq Energy): Guidance για πάνω από 1 δισ. EBITDA το 2025

19:33

Το ΔΝΤ θα στείλει σύντομα αποστολή στην Ουκρανία - «Ανάγκη καταπολέμησης της διαφθοράς»

19:24

Η πρώτη Mercedes γεννήθηκε πριν από 125 χρόνια

19:14

Profit taking στις ευρωαγορές μετά τα δύο διαδοχικά ρεκόρ

19:00

Η διάσπαση του ΟΠΑΠ και το σχέδιο συνένωσης με την Allwyn - Νέα εταιρική δομή, ενιαίο gaming hub

18:55

Τσιάρας: Action plan για ΟΠΕΚΕΠΕ - Δεν πρέπει να τεθεί σε διακινδύνευση η ροή των ευρωπαϊκών πόρων

18:53

Καφούνης (ΕΣΕΕ): Σημαντική νίκη για το εμπόριο η δασμολόγηση των μικρών δεμάτων

18:49

Συνάντηση Μητσοτάκη με τον ΥΠΑΜ Λιβάνου: Στο επίκεντρο οι περιφερειακές εξελίξεις

18:46

ΣΕΑΑ: Τι απαντά στην απάτη ΦΠΑ για εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα

18:37

Δεκτική σε νέα μείωση επιτοκίων από Fed τον Δεκέμβριο η Ντάλι

18:37

Δήμος Αθηναίων: 9 νέες σφραγίσεις καταστημάτων για υπέρβαση κοινοχρήστου χώρου

18:26

Στη Βουλή την Παρασκευή ο Μητσοτάκης - Απαντά σε επίκαιρη ερώτηση του Ανδρουλάκη

18:21

Ανδρουλάκης: Το ΠΑΣΟΚ δεν θα επιτρέψει ένα νέο μνημόνιο στον πρωτογενή τομέα

18:13

Κομισιόν: Στρατηγική μας προτεραιότητα το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου

18:05

ΟΗΕ: Οι παγκόσμιες δαπάνες για εισαγωγές τροφίμων αναμένεται να αυξηθούν σχεδόν 8% το 2025

18:05

Intralot: Νέο 10ετες συμβόλαιο με τη Λοταρία του Άρκανσο

17:59

ΧΑ: Ο Γενικός Δείκτης διεύρυνε το ανοδικό σερί και «κοιτάζει» υψηλότερα

17:58

Helleniq Energy: Συγκρίσιμα EBITDA στα 766 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο - Προσωρινό μέρισμα 0,20 ευρώ/μετοχή

17:56

Φάμελλος προς ΝΔ: Είστε υπεύθυνοι για την καταστροφή της ελληνικής υπαίθρου

17:49

ΕΕ: Εγκρίθηκε η φορολόγηση των μικρών δεμάτων Temu και Shein - Πότε θα εφαρμοστεί το μέτρο

gazzetta
gazzetta reader insider insider