Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη

Δημήτρης Πεφάνης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη
Αντιμέτωπη με πέντε μεγάλα στοιχήματα που θα κρίνουν την πορεία προς την ανάπτυξη βρίσκεται η Ελληνική οικονομία.

Πέντε ανοικτά μέτωπα, τα οποία μπορούν, εφόσον κλείσουν με επιτυχία, να συνδράμουν ουσιαστικά αλλά και ψυχολογικά, φέροντας από τη μία ρευστότητα και επενδύσεις και από την άλλη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.

Η ανάπτυξη του Ελληνικού, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η επένδυση της Ελληνικός Χρυσός στις Σκουριές, τα υδατοδρόμια και κυρίως η διαχείριση των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες μπορούν να φέρουν «τα πάνω κάτω» στην οικονομία. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η τύχη του καθενός από αυτά θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες, αποτελώντας πυξίδα για την ευρύτερη πορεία της χώρας.

Κινητήρια δύναμη για όλα τα προηγούμενα έργα είναι και θα είναι η τραπεζική χρηματοδότηση. Και μπορεί  το τελευταίο διάστημα τα μεγάλα projects να παίρνουν χρήματα και μάλιστα με χαμηλό επιτόκιο, όμως αν δεν ανοίξουν ουσιαστικά οι κρουνοί της ρευστότητας και για μικρότερες χρηματοδοτήσεις, το στοίχημα της ανάπτυξης πολύ δύσκολα θα κερδιθεί. Και το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι αυτό των κόκκινων δανείων. Αν οι τράπεζες δεν ξαλαφρώσουν από αυτό το «βαρίδι» δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουν στην κανονικότητα. Ήδη το σχέδιο «Ηρακλής» που θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση φιλοδοξεί να διευθετήσει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα ενώ ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι αναζητούνται και άλλες λύσεις. Παράλληλα, οι τράπεζες από τη δική τους πλευρά είτε έχουν προχωρήσει τις διαδικασίες διαχείρισης των κόκκινων δανείων είτε βρίσκονται στην τελική ευθεία και εκτιμούν ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά-σταθμός για τον κλάδο.  

Η επένδυση που «στοιχειώνει» την Ελλάδα από το 2004 φαίνεται ότι επιτέλους είναι έτοιμη να πάρει «σάρκα και οστά». Η κατάθεση των προσφορών για το καζίνο στο Ελληνικό πραγματοποιήθηκε και πλέον αναμένουμε να μάθουμε τον τελικό νικητή ανάμεσα στη Hard Rock και τη Mohegan. Παράλληλα, η Lamda Development ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και παράλληλα «σηκώνει χρήμα» προκειμένου να ξεκινήσει το έργο. Το στοίχημα να μπουν επιτέλους μπουλντόζες στο Ελληνικό έχει ουσιαστική αλλά και συμβολική σημασία, καθώς πρόκειται για μια επένδυση «σταθμό» για την Ελλάδα. Αφενός είναι το μεγαλύτερο οικιστικό project των τελευταίων δεκαετιών και αφετέρου δείχνει ότι επιτέλους επενδύσεις αυτού του βεληνεκούς μπορούν να γίνουν πράξη στη χώρα μας. 

Η επέκταση του Μετρό της Αθήνας μέσω της δημιουργίας της Γραμμής 4 (γνωστής και ως γραμμής U) είναι ένα έργο που θα αλλάξει την εικόνα της πρωτεύουσας. Μολονότι είχε σχεδιαστεί εδώ και αρκετά χρόνια, ο ερχομός της κρίσης πήγε πίσω τα μεγαλόπνοα πλάνα που θα έφερναν «ανάσα» σε πλήθος περιοχών της Αθήνας, από το Γαλάτσι μέχρι και το Γουδί. Στη συνέχεια πάντως ο σχετικός διαγωνισμός έγινε, όμως το έργο «κολλάει» σε έναν κυκεώνα νομικών ζητημάτων και προσφυγών λόγω της υπόθεσης του «καρτέλ των Εργολάβων». Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του insider.gr, για το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται νομοθετική ρύθμιση μέσα στις επόμενες ημέρες η οποία θα έχει στόχο να κλείσει τις νομικές εκκρεμότητες και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέπουν την ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι περιμένουμε άμεσα τον… Μετροπόντικα, σε κάθε περίπτωση όμως είναι απαραίτητο για να ξεκολλήσει το έργο.

Η επένδυση στις Σκουριές αλλά και ευρύτερα τα πλάνα της Ελληνικός Χρυσός στη χώρα μας ήταν με διαφορά η πιο πολιτικοποιημένη επένδυση των τελευταίων ετών. Η εταιρεία βρέθηκε στο κέντρο μιας πολύ έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στο ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Δημοκρατία, με αποτέλεσμα το διάστημα 2015-2019 η επένδυση ουσιαστικά να μείνει «παγωμένη» στοιχίζοντας αρκετά και στη μητρική Eldorado Gold που είχε ποντάρει πολλά στο συγκεκριμένο έργο. Παράλληλα, η εν λόγω επένδυση είχε αποκτήσει και συμβολική σημασία καθώς πολιτικά θεωρήθηκε ότι έδινε το στίγμα για το αν και κατά πόσο η Ελλάδα ήταν φιλική σε ξένες εταιρείες. Πλέον, το έργο φαίνεται να παίρνει το δρόμο του, μια και τα αρμόδια υπουργεία έδωσαν το «πράσινο φως» σε μια σειρά από ζητήματα που εκκρεμούσαν για χρόνια και οι επόμενοι μήνες  αναμένεται να φέρουν την αναβίωση των έργων στην περιοχή, υπό την αίρεση βέβαια ότι πληρούν τους περιβαλλοντικούς όρους που θέτει το κράτος.

Η σύνδεση των ελληνικών νησιών με υδροπλάνα είναι ένα σχέδιο που συζητιέται εδώ και πολλά χρόνια, δίχως όμως το όραμα να γίνεται πράξη. Το πλάνο της ανάπτυξης υδατοδρομίων στην Ελλάδα είχε μείνει «προσγειωμένο» λόγω γραφειοκρατίας με αποτέλεσμα πολλοί επιχειρηματίες που είχαν προσπαθήσει να επενδύσουν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα να γυρίσουν την πλάτη τους στη χώρα μας. Εντούτοις, το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα και φαίνεται ότι τα υδροπλάνα είναι πλέον… έτοιμα προς απογείωση. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στις συγκεκριμένες επενδύσεις να  «ανοίξουν φτερά». Μια εξέλιξη που μπορεί  να ενισχύσει τον τουρισμό τόσο σε μικρά νησιά που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση αλλά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας που θα μπορούν πλέον σε ελάχιστο χρόνο να συνδέονται με την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. 

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

11:41

Κεραμέως: Από σήμερα λειτουργεί πιλοτικά το ΕΡΓΑΝΗ 2 - Τέσσερα θετικά νέα για τους συνταξιούχους

11:37

Ανδριανός: Σε λίγη ώρα ξεκινάει η πληρωμή των 121 εκατ. στους αγρότες για τις ζημιές του ’25

11:25

ΟΗΕ - Κυπριακό: Μια νέα άτυπη διάσκεψη 5+1 πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένη

11:15

Η Ρωσία δηλώνει ότι πήρε τον «έλεγχο» της πόλης Κουπιάνσκ

11:11

Τσιάρας προς αγρότες: «Συζητάμε για φθηνότερο ρεύμα» - Τι είπε για πετρέλαιο, ΕΛΓΑ, ευλογιά

11:08

ΧΑ: Με χαμηλό τζίρο κάτω από τις 2.100 μονάδες

11:05

Κανονικά τα δρομολόγια ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης – Αθήνας, παρά τις καθυστερήσεις λόγω μπλόκων

11:00

Συλλαλητήριο διαμαρτυρίας συνταξιούχων στο υπουργείο Εργασίας - Τι διεκδικούν

10:54

Κατρίνης για τη σύλληψη του γιου του: Ο νόμος ισχύει για όλους - Αδικαιολόγητη και παράνομη πράξη

10:51

Εξάρχου - Aktor: Ψήφος εμπιστοσύνης από επενδυτές η ομολογιακή έκδοση - Στο επίκεντρο η Ενέργεια

10:51

Alpha Bank: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά της AXIA Ventures

10:42

Χαλάνδρι: Συνελήφθη γιος βουλευτή για επικίνδυνη οδήγηση

10:37

Ήπια πτωτικά οι ευρωαγορές - Απώλειες στον κλάδο της άμυνας

10:37

Συγκεκριμένα συμπτώματα κατάθλιψης στη μέση ηλικία συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο άνοιας

10:29

Χαρδαλιάς: Έρχονται 12 νέοι παιδικοί σταθμοί - 821 νέες θέσεις για βρέφη και νήπια

10:19

Παπαθανάσης: Στο ΕΣΠΑ η δημιουργία Κέντρου Επιστήμης, Λόγου και Τέχνης στο πρώην Ξενία Σάμου

10:03

Φον ντερ Λάιεν: Τα τρία βήματα για την ειρήνη στην Ουκρανία

10:01

Η Κομισιόν παρουσιάζει σήμερα σχέδιο για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης

09:54

Πληροφορική: Διπλασιασμός της αγοράς την επόμενη πενταετία αλλά υπό προϋποθέσεις

09:48

Εβδομάδα πληρωμών για ανέργους, συνταξιούχους και μισθωτούς - Από αύριο το Δώρο Χριστουγέννων από ΔΥΠΑ

09:44

Χατζηδάκης για αγρότες: Διαρκής διάλογος - Σήμερα καταβάλλονται επιπλέον 490 εκατ. ευρω

09:37

Σύγκληση του Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής για τις εξελίξεις στην Αν. Μεσόγειο

09:32

Ο Τραμπ χαρακτηρίζει τη φαιντανύλη «όπλο μαζικής καταστροφής»

09:29

Αλμπανέζι για μακελειό στο Σίδνεϊ: Κίνητρο μοιάζει να ήταν «η ιδεολογία του Ισλαμικού Κράτους»

09:20

Ford: Αποσύρει τα σχέδια για ηλεκτρικά οχήματα - «Πλήγμα» 19,5 δισ. δολ.

09:14

Στην Πάτρα σήμερα ο Τσίπρας για την παρουσίαση του βιβλίου του «Ιθάκη»

08:59

Bitcoin: «Γλίστρησε» κάτω από τα 86.000 δολάρια

08:58

Μπλόκα: Κρίσιμη ημέρα για τις αγροτικές κινητοποιήσεις - «Ακούνητοι» οι αγρότες

08:48

Απεργία ΑΔΕΔΥ: Ποιοι συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις - Πώς θα κινηθούν τα μέσα μεταφοράς

08:42

ΥΠΕΘΟ - ΑΑΔΕ: Παράταση έως τις 25/2/2026 για τις δηλώσεις φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας

gazzetta
gazzetta reader insider insider