Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη

Δημήτρης Πεφάνης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη
Αντιμέτωπη με πέντε μεγάλα στοιχήματα που θα κρίνουν την πορεία προς την ανάπτυξη βρίσκεται η Ελληνική οικονομία.

Πέντε ανοικτά μέτωπα, τα οποία μπορούν, εφόσον κλείσουν με επιτυχία, να συνδράμουν ουσιαστικά αλλά και ψυχολογικά, φέροντας από τη μία ρευστότητα και επενδύσεις και από την άλλη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.

Η ανάπτυξη του Ελληνικού, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η επένδυση της Ελληνικός Χρυσός στις Σκουριές, τα υδατοδρόμια και κυρίως η διαχείριση των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες μπορούν να φέρουν «τα πάνω κάτω» στην οικονομία. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η τύχη του καθενός από αυτά θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες, αποτελώντας πυξίδα για την ευρύτερη πορεία της χώρας.

Κινητήρια δύναμη για όλα τα προηγούμενα έργα είναι και θα είναι η τραπεζική χρηματοδότηση. Και μπορεί  το τελευταίο διάστημα τα μεγάλα projects να παίρνουν χρήματα και μάλιστα με χαμηλό επιτόκιο, όμως αν δεν ανοίξουν ουσιαστικά οι κρουνοί της ρευστότητας και για μικρότερες χρηματοδοτήσεις, το στοίχημα της ανάπτυξης πολύ δύσκολα θα κερδιθεί. Και το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι αυτό των κόκκινων δανείων. Αν οι τράπεζες δεν ξαλαφρώσουν από αυτό το «βαρίδι» δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουν στην κανονικότητα. Ήδη το σχέδιο «Ηρακλής» που θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση φιλοδοξεί να διευθετήσει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα ενώ ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι αναζητούνται και άλλες λύσεις. Παράλληλα, οι τράπεζες από τη δική τους πλευρά είτε έχουν προχωρήσει τις διαδικασίες διαχείρισης των κόκκινων δανείων είτε βρίσκονται στην τελική ευθεία και εκτιμούν ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά-σταθμός για τον κλάδο.  

Η επένδυση που «στοιχειώνει» την Ελλάδα από το 2004 φαίνεται ότι επιτέλους είναι έτοιμη να πάρει «σάρκα και οστά». Η κατάθεση των προσφορών για το καζίνο στο Ελληνικό πραγματοποιήθηκε και πλέον αναμένουμε να μάθουμε τον τελικό νικητή ανάμεσα στη Hard Rock και τη Mohegan. Παράλληλα, η Lamda Development ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και παράλληλα «σηκώνει χρήμα» προκειμένου να ξεκινήσει το έργο. Το στοίχημα να μπουν επιτέλους μπουλντόζες στο Ελληνικό έχει ουσιαστική αλλά και συμβολική σημασία, καθώς πρόκειται για μια επένδυση «σταθμό» για την Ελλάδα. Αφενός είναι το μεγαλύτερο οικιστικό project των τελευταίων δεκαετιών και αφετέρου δείχνει ότι επιτέλους επενδύσεις αυτού του βεληνεκούς μπορούν να γίνουν πράξη στη χώρα μας. 

Η επέκταση του Μετρό της Αθήνας μέσω της δημιουργίας της Γραμμής 4 (γνωστής και ως γραμμής U) είναι ένα έργο που θα αλλάξει την εικόνα της πρωτεύουσας. Μολονότι είχε σχεδιαστεί εδώ και αρκετά χρόνια, ο ερχομός της κρίσης πήγε πίσω τα μεγαλόπνοα πλάνα που θα έφερναν «ανάσα» σε πλήθος περιοχών της Αθήνας, από το Γαλάτσι μέχρι και το Γουδί. Στη συνέχεια πάντως ο σχετικός διαγωνισμός έγινε, όμως το έργο «κολλάει» σε έναν κυκεώνα νομικών ζητημάτων και προσφυγών λόγω της υπόθεσης του «καρτέλ των Εργολάβων». Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του insider.gr, για το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται νομοθετική ρύθμιση μέσα στις επόμενες ημέρες η οποία θα έχει στόχο να κλείσει τις νομικές εκκρεμότητες και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέπουν την ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι περιμένουμε άμεσα τον… Μετροπόντικα, σε κάθε περίπτωση όμως είναι απαραίτητο για να ξεκολλήσει το έργο.

Η επένδυση στις Σκουριές αλλά και ευρύτερα τα πλάνα της Ελληνικός Χρυσός στη χώρα μας ήταν με διαφορά η πιο πολιτικοποιημένη επένδυση των τελευταίων ετών. Η εταιρεία βρέθηκε στο κέντρο μιας πολύ έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στο ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Δημοκρατία, με αποτέλεσμα το διάστημα 2015-2019 η επένδυση ουσιαστικά να μείνει «παγωμένη» στοιχίζοντας αρκετά και στη μητρική Eldorado Gold που είχε ποντάρει πολλά στο συγκεκριμένο έργο. Παράλληλα, η εν λόγω επένδυση είχε αποκτήσει και συμβολική σημασία καθώς πολιτικά θεωρήθηκε ότι έδινε το στίγμα για το αν και κατά πόσο η Ελλάδα ήταν φιλική σε ξένες εταιρείες. Πλέον, το έργο φαίνεται να παίρνει το δρόμο του, μια και τα αρμόδια υπουργεία έδωσαν το «πράσινο φως» σε μια σειρά από ζητήματα που εκκρεμούσαν για χρόνια και οι επόμενοι μήνες  αναμένεται να φέρουν την αναβίωση των έργων στην περιοχή, υπό την αίρεση βέβαια ότι πληρούν τους περιβαλλοντικούς όρους που θέτει το κράτος.

Η σύνδεση των ελληνικών νησιών με υδροπλάνα είναι ένα σχέδιο που συζητιέται εδώ και πολλά χρόνια, δίχως όμως το όραμα να γίνεται πράξη. Το πλάνο της ανάπτυξης υδατοδρομίων στην Ελλάδα είχε μείνει «προσγειωμένο» λόγω γραφειοκρατίας με αποτέλεσμα πολλοί επιχειρηματίες που είχαν προσπαθήσει να επενδύσουν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα να γυρίσουν την πλάτη τους στη χώρα μας. Εντούτοις, το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα και φαίνεται ότι τα υδροπλάνα είναι πλέον… έτοιμα προς απογείωση. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στις συγκεκριμένες επενδύσεις να  «ανοίξουν φτερά». Μια εξέλιξη που μπορεί  να ενισχύσει τον τουρισμό τόσο σε μικρά νησιά που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση αλλά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας που θα μπορούν πλέον σε ελάχιστο χρόνο να συνδέονται με την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. 

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

16:34

Κικίλιας: Ένταξη έργων λιμενικών υποδομών σε Σούδα και Λευκάδα, ύψους 26 εκατ. ευρώ

16:29

ΟΔΔΗΧ: Τρεις επανεκδόσεις ομολόγων το α' εξάμηνο του 2026

16:25

Ακίνητα: Νέα υποχώρηση 23,9% στις ξένες εισροές, στα 1,46 δισ. στο 9μηνο - Οι προοπτικές και οι προκλήσεις

16:17

Sky express: Νέα απευθείας σύνδεση Αθήνα - Λυών δύο φορές την εβδομάδα

16:16

Σδούκου: Το ΠΑΣΟΚ δεν θέλει να αλλάξει απολύτως τίποτα

15:59

Οι 5 πιο καλοπληρωμένοι ηγέτες του κόσμου

15:38

Euronext: Κορυφαίος προορισμός παγκοσμίως για εισαγωγές εταιρειών-ομολόγων και το 2025

15:22

Δάνεια σε ελβετικό φράγκο: Χαμηλές προσδοκίες για μαζική ένταξη στη ρύθμιση

15:21

Τιτάν: Στρατηγική συνεργασία με τον Όμιλο F.H.L. Η. Κυριακίδης

15:19

Υπό ρωσική πολιορκία η Οδησσός - Ζελένσκι: Η Μόσχα θέλει να σπείρει το χάος

15:14

Πρόστιμο σχεδόν 100 εκατ. ευρώ στην Αpple από την ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού

14:55

Γίνεται πράξη το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας - 365 εκατ. ευρώ για τον αγροδιατροφικό τομέα

14:49

Ελληνικό Πάνελ Οικονομολόγων του ΚΕΦίΜ: Ναι στην πρόωρη αποπληρωμή του δημόσιου χρέους

14:37

Κίνα: Σοβαρή παραβίαση του διεθνούς δικαίου η κατάσχεση πλοίων από τις ΗΠΑ στην Βενεζουέλα

14:35

Οι νέοι Γενικοί Γραμματείς στα Υπουργεία

14:34

Η LPC στηρίζει τις οικογένειες του Ασπροπύργου

14:34

Lamda Development: Δωρεάν ίδιες μετοχές σε 25 στελέχη

14:32

Μητσοτάκης προς Αμπάς: Η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμβάλει στην ανοικοδόμηση της Γάζας

14:30

Συνάντηση Παπασταύρου - Γκίλφοϊλ: Η ενέργεια βρίσκεται στον πυρήνα της σχέσης ΗΠΑ - Ελλάδας

14:24

Μαρινάκης: Δεν υπάρχει τίποτα εκδικητικό απέναντι στους αγρότες - Το πάρτι των επιδοτήσεων τελείωσε

14:20

Κίνα: Προσωρινοί δασμοί σε εισαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων από την ΕΕ

14:10

ΔΥΠΑ: 2.000 νέες θέσεις εργασίας για ΑμεΑ σε Δήμους - Λήγει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων

14:06

Ιαπωνία: Ετοιμάζεται να θέσει ξανά σε λειτουργία το μεγαλύτερο πυρηνικό σταθμό του κόσμου

14:03

Πιερρακάκης: Η πολιτική μας στοχεύει σε συνολική και διαρκή ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος

14:00

Δημοσκόπηση Interview: Σταθερό προβάδισμα για τη ΝΔ - Τα πρόσωπα της χρονιάς

13:55

ΔΕΠΑ Εμπορίας: Από το φυσικό αέριο στην καθετοποίηση και τη διαφοροποίηση

13:52

Τσιάρας: Ο διάλογος είναι απόδειξη ευθύνης και όχι υποχώρησης – Τα βασικά αιτήματα των αγροτών έχουν αντιμετωπιστεί

13:47

Οι καλύτεροι χειμερινοί προορισμοί στην Ελλάδα

13:42

Ιράν: Το πρόγραμμα βαλλιστικών πυραύλων δεν είναι διαπραγματεύσιμο

13:32

Μαρινάκης: Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ιερουσαλήμ θα ενισχύσει τη συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ

gazzetta
gazzetta reader insider insider