Σκιές στη λάμψη της πολυτελούς βρετανικής φίρμας αυτοκινήτων, Rolls-Royce, ρίχνουν οι επαναλαμβανόμενες μειώσεις των προβλέψεων με τον CEO της εταιρείας, Warren East να κάνει λόγο για οργανωσιακά προβλήματα, πολύ σοβαρότερα από αυτά που νόμιζε όταν ανέλαβε τη διοίκηση το καλοκαίρι του 2015.

Σύμφωνα με την τελευταία πρόβλεψη, τα κέρδη προ φόρων για το τρέχον έτος αναμένεται να φθάσουν τα 990 εκατ. δολάρια, με τη ζήτηση να έχει υποχωρήσει και την εταιρεία να αδυνατεί να αντεπεξέλθει εξαιτίας της έλλειψης ευελιξίας στη διαχείριση του κόστους, κάτι που οδηγεί και στην αναθεώρηση της διανομής μερισμάτων. Η ανακοίνωση αυτή επηρέασε αρνητικά τις μετοχές της και είχε το χειρότερο αντίκτυπο τα τελευταία 15 χρόνια (άλλη μια κακή στιγμή για την εταιρεία ήταν το 2000).

Οι δηλώσεις του κ. Εast σίγουρα δεν «γιατρεύουν τις πληγές» της βρετανικής αυτοκιντοβιομηχανίας, η οποία άλλοτε είχε αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για τον κόσμο των επιχειρήσεων και είδωλο που συνδέδθηκε με το διεθνές jet set. Η εταιρεία έχει καταγράψει το δικό της success story στον κλάδο, έχοντας καταφέρει να ανακάμψει ύστερα από χρεοκοπία και να γίνει το έμβλημα της Margaret Thatcher. Αλλά όλα αυτά δείχνουν να ανήκουν στο παρελθόν.

Όπως εκτιμά ο κ. East δεν αναμένεται  γρήγορη ανάκαμψη, τουλάχιστον πριν από το 2017, χρονιά που θα αρχίσουν να φαίνονται τα αποτελέσματα από τις διαρθρωτικές αλλαγές που δρομολογούνται. Οι θεμελιώδεις αυτές αλλαγές, όπως σημειώνει, είναι πιο επώδυνες από όσο μπορεί να προβλέψει κανείς γιατί τα σταθερά κόστη της εταιρείας είναι πολύ υψηλά με αποτέλεσμα ακόμη και η παραμικρή αλλαγή στον κύκλο εργασιών που θα προκληθεί από κάποια μεταβολή στην αγορά μπορεί να έχει τεράστιες επιπτώσεις.

Η παραδοχή αυτή από την πλευρά της εταιρείας μπορεί να οδηγήσει σε πτώση ακόμη και 80% στις μετοχές της, όπως σημειώνει ο αναλυτής της εταιρείας Partners, Nick Cunningham. Και σίγουρα αυτά τα στοιχεία σοκάρουν τους επενδυτές οι οποίοι θα περίμεναν μια διφορετική διαχείριση της κατάστασης από τη διοίκηση:  να επικεντρωθεί σε μια νέα αποτίμηση του διαφοροποιημένου χαρτοφυλακίου, η οποία  θα εστιάζει στους αεροκινητήρες (οι οποίοι φέρνουν και τα περισσότερα κέρδη στην επιχείρηση) και όχι σε άλλες δραστηριότητες όπως είναι ο υδραυλικός εξοπλισμός και οι θαλάσσιες τουρμπίνες.

Η μετοχή της εταιρείας σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση από το 2000 υποχωρώντας 36% φέτος (και 32% πέρυσι) και μειώνοντας τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας στις 10 δισ. λίρες.

Όπως εκτιμά ο αναλυτής της Hargreaves Lansdown Stockbrokers, Keith Bowman, όσες προσπάθειες έχει κάνει μέχρι τώρα η εταιρεία για να μειώσει τη μεταβλητότητα των κερδών και τις εκπλήξεις, έχουν πέσει στο κενό. «Το μεγάλο στοίχημα για τον CEO της εταιρείας είναι να ξαναχτίσει την εμπιστοσύνη για την εταιρεία», συμπληρώνει.

Και πράγματι, το έργο του κ. East είναι αρκετά δύσκολο καθώς πρέπει να καλύψει τις «μαύρες» τρύπες που δημιουργήθηκαν κατά την θητεία του προκατόχου του, John Rishton, ο οποίος είχε έρθει σε ρίξη με τους επενδυτές για θέματα διαφάνειας και στρατηγικών αποφάσεων. 

Υπάρχει ωστόσο και ένα αισιόδοξο πλάνο: η εξοικονόμηση 200 εκατ. λιρών το χρόνο (αρχής γενομένης από το ο2017), ένα επιχείρημα που θα χρησιμοποιήσει και ο CEO της εταιρείας προκειμένου να πείσει τους μετόχους ότι οι διαθρωτικές αλλαγές θα αναστρέψουν την κατάσταση.