Γερμανία: Αύξηση των τιμών καυσίμων φέρει η νέα δημοσιονομική συμφωνία του Κυβερνητικού Συνασπισμού

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γερμανία: Αύξηση των τιμών καυσίμων φέρει η νέα δημοσιονομική συμφωνία του Κυβερνητικού Συνασπισμού
Οι επικριτές της κυβέρνησης προειδοποιούν πως η κυβέρνηση του τρικομματικού συνασπισμού κινδυνεύει να χάσει τη σημαντική αποδοχή του για την προστασία του κλίματος.

Μετά τον συμβιβασμό του προϋπολογισμού από την κυβέρνηση του τρικομματικού συναπισμού στη Γερμανία, οι τιμές για το CO₂ πρόκειται να αυξηθούν περαιτέρω.

Αλλά τα υποσχεθέντα χρήματα για το κλίμα δεν έχουν ακόμη καταβληθεί. Οι επικριτές της κυβέρνησης προειδοποιούν πως η κυβέρνηση του τρικομματικού συνασπισμού κινδυνεύει να χάσει τη σημαντική αποδοχή του για την προστασία του κλίματος.

Αλλά δεν είναι μόνο η έλλειψη χρημάτων μέχρι στιγμής, σημειώνει η Welt. Μετά τον συμβιβασμό στη διαμάχη για τον προϋπολογισμό μεταξύ των εταίρων του συνασπισμού των φαναριών, ασκείται κριτική για την εκ νέου αύξηση των τιμών CO₂. Η διάσημη οικονομολόγος, Βερόνια Γκριμ, απηύθυνε έκκληση στην κυβέρνηση να εισαγάγει τα χρήματα για το κλίμα που είχε αρχικά υποσχεθεί ως αντιστάθμισμα.

"Αυτό θα ήταν ένα πολύ σημαντικό μέτρο για να δημιουργηθεί αποδοχή για την προστασία του κλίματος", δήλωσε το μέλος του Γερμανικού Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων στο τηλεοπτικό κανάλι της Welt. Tα άτομα με χαμηλά εισοδήματα θα δυσκολευτούν ιδιαίτερα να αμβλύνουν τις αυξήσεις των τιμών που προκαλούνται από την αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αλλά θα επωφεληθούν από τα χρήματα για το κλίμα που έχουν ήδη συμφωνηθεί στη συμφωνία συνασπισμού.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχουν γενικά πολύ μικρό αποτύπωμα άνθρακα, αλλά θα πάρουν πίσω το ίδιο ποσό ανά κάτοικο με όλους τους άλλους, εξήγησε ο Γκριμ. "Σε κάθε περίπτωση, τα χρήματα για το κλίμα πρέπει να επιστρέψουν στο επίκεντρο της συζήτησης με προοπτική το μέλλον".

Οι ηγέτες του κυβερνητικού συνασπισμού είχαν συμφωνήσει ότι η τιμή του CO₂ θα έπρεπε να αυξηθεί περισσότερο από ό,τι είχε προγραμματιστεί προηγουμένως την 1η Ιανουαρίου: από 30 ευρώ ανά τόνο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε 45 ευρώ αντί για μόλις 40 ευρώ. Οι καταναλωτές θα το δουν αυτό στις τιμές στα πρατήρια καυσίμων το επόμενο έτος. Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο για οικιακή θέρμανση θα γίνουν επίσης ακριβότερα.

Οι εκπρόσωποι της αντιπολίτευσης στην ομοσπονδιακή βουλή της Γερμανίας (Bundestag) αντέδρασαν έντονα στην έλλειψη χρημάτων για το κλίμα για την αντιστάθμιση της αύξησης των τιμών. "Επικρίνω έντονα το γεγονός ότι τα φανάρια χρησιμοποιούν τώρα την τιμή του CO₂ για να καλύψουν τα κενά του προϋπολογισμού τους", δήλωσε ο Τόμας Γκέμπαρτ, πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας CDU/CSU στην Επιτροπή Προστασίας του Κλίματος και Ενέργειας.

Δεν είναι δυνατόν να γίνει η ενέργεια ακόμη πιο ακριβή χωρίς κοινωνική εξίσωση, σημειώνεται. "Τα σημερινά κυβερνητικά κόμματα υποσχέθηκαν στους πολίτες χρήματα για το κλίμα πριν από τις εκλογές, αλλά δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα. Με τον τρόπο αυτό, τα φανάρια διακινδυνεύουν να πέσει κατακόρυφα η αποδοχή της προστασίας του κλίματος", δήλωσε ο Γκέμπαρτ.

Η SPD προωθεί φορολογικές ελαφρύνσεις

Κατά την άποψη του Κρίστιαν Γκέρκε από το Κόμμα της Αριστεράς (die Linke), η οικονομική αποζημίωση είναι επειγόντως απαραίτητη, ιδίως για τα άτομα με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. "Γι' αυτό πρέπει να έρθει η εισαγωγή ενός κοινωνικού χρήματος για το κλίμα. Οι Πράσινοι ξεκίνησαν ως τίγρης σε αυτό το θέμα και κατέληξαν ως χαλί στο κρεβάτι με τον Λίντνερ", δήλωσε.

Η γενική απόρριψη της πολιτικής για το κλίμα προήλθε από τις τάξεις της κοινοβουλευτικής ομάδας του AfD. "Με τον φόρο CO₂, το κράτος παράγει δισεκατομμύρια σε πρόσθετα έσοδα, ένα μικρό μέρος των οποίων πρέπει στη συνέχεια να επιστραφεί στους πολίτες μέσω των χρημάτων για το κλίμα", δήλωσε ο René Springer, εκπρόσωπος για την εργασία και την κοινωνική πολιτική. Αυτή είναι η θεμελιωδώς λανθασμένη προσέγγιση.

Αντίθετα, το κόμμα τoυ Γερμανού καγκελαρίου, το SPD, δεν πιστεύει ότι κλιματικές δαπάνες 2024 είναι απολύτως απαραίτητες και επισημαίνει τις επερχόμενες ελαφρύνσεις μέσω περαιτέρω αυξήσεων των φοροαπαλλαγών και βασικών στοιχείων του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος. Γίνεται λόγος για συνολικό όγκο έως και 15 δισ. ευρώ.

"Αυτό είναι το σωστό και προσφέρει ανακούφιση σε πολλούς πολίτες με την επιστροφή στην πορεία των τιμών CO₂ που είχε αρχικά συμφωνηθεί στον μεγάλο συνασπισμό", δήλωσε ο Άχιμ Ποστ, αναπληρωτής επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας των Σοσιαλδημοκρατών στη Bundestag. Ωστόσο, η φορολογική ελάφρυνση είναι μια νομικά προβλεπόμενη προσαρμογή του πληθωρισμού, δηλαδή δεν αποτελεί ειδικό επίτευγμα της κυβέρνησης συνασπισμού.

Ο Ποστ ξεκαθάρισε ότι ο κυβερνητικός συνασπισμός είχε συμφωνήσει για τα χρήματα για το κλίμα στη συμφωνία συνασπισμού, προκειμένου να αμβλυνθεί μακροπρόθεσμα η αύξηση των τιμών CO₂. Ωστόσο, η εφαρμογή θα απαιτούσε χρόνο. Στη συνέχεια, θα υπήρχε η βάση για την εισαγωγή των κλιματικών χρημάτων σε ένα δεύτερο βήμα και "στη συνέχεια θα τα αγκυροβολούσε επίσης στο οικονομικό σχέδιο του Ταμείου για το κλίμα και τον μετασχηματισμό".

Συνεπώς, οι πολίτες θα πρέπει να κάνουν υπομονή. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών δήλωσε ότι ο απαραίτητος μηχανισμός πληρωμών θα οριστικοποιηθεί "πριν από το τέλος αυτής της νομοθετικής περιόδου". Αυτή είναι η δήλωση του υπουργείου του Κρίστιαν Λίντνερ (FDP) από το καλοκαίρι. Επομένως, θα μπορούσε να διαρκέσει μέχρι το φθινόπωρο του 2025 μέχρι το κράτος να είναι σε θέση να μεταφέρει χρήματα απευθείας σε όλους τους πολίτες. Αυτό θα ήταν το νωρίτερο το 2026.

Ένας τέτοιος μηχανισμός πληρωμών δεν ήταν απλώς απαραίτητος τις προηγούμενες δεκαετίες. Οι μεταβιβάσεις γίνονται σε μεμονωμένες ομάδες πληθυσμού, είτε από τα γραφεία οικογενειακών παροχών είτε από τις εφορίες, αλλά όχι ομοιόμορφα και στους 83 εκατομμύρια πολίτες.

Η Ομοσπονδιακή Κεντρική Φορολογική Υπηρεσία εργάζεται επί του παρόντος για τη σύνδεση του αριθμού φορολογικού μητρώου που έχει ο καθένας κατά τη γέννησή του με έναν τρέχοντα IBAN.

Επιπλέον, το Ταμείο για το κλίμα και τον μετασχηματισμό (KTF) στερείται κονδυλίων περισσότερο από ποτέ. Σύμφωνα με τον ομοσπονδιακό καγκελάριο Όλαφ Σολτς (SPD), η απόφαση του Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου στα μέσα Νοεμβρίου σήμαινε ότι η κυβέρνηση των φωτεινών σηματοδοτών έπρεπε να περικόψει έργα που είχαν προγραμματιστεί για τα επόμενα τέσσερα χρόνια με όγκο 45 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Αυτό αφήνει ακόμα έναν όγκο περίπου 160 δισεκατομμυρίων ευρώ για διάφορα προγράμματα χρηματοδότησης μέχρι το 2027, τα οποία είναι κυρίως στην αρμοδιότητα του υπουργού Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι).

Αλλά δεν έχει μείνει τίποτα για τα χρήματα για το κλίμα. Αυτό έχει επισημανθεί και από το Υπουργείο Οικονομικών. "Τα χρήματα χρειάζονται για τις δαπάνες του προγράμματος", δήλωσε το υπουργείο του Λίντνερ. Όταν ρωτήθηκε για τα χρήματα για το κλίμα, ο Σολτς ανέφερε τον Αύγουστο, μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου στο Μέζεμπεργκ, ότι η κατάργηση της εισφοράς EEG για την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα οδηγήσει σε υστέρηση εσόδων ύψους 20 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Κάθε αύξηση της τιμής του CO₂ κατά πέντε ευρώ ξεπλένει άλλα δισεκατομμύρια ευρώ στο KTF. Αρχικά, είχαν προγραμματιστεί 10,93 δισ. ευρώ από την εθνική τιμολόγηση των CO₂ για το επόμενο έτος με τιμή 40 ευρώ ανά τόνο, αλλά τώρα είναι πιθανό να διαμορφωθούν σε περίπου 12 δισ. ευρώ.

Το ποσό αυτό θα ήταν αρκετό για να καταβληθούν περίπου 145 ευρώ ετησίως σε κάθε πολίτη. Για μια τετραμελή οικογένεια, αυτό θα ήταν 580 ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider