Μητσοτάκης- Αλίεφ: Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στην ενεργειακή ασφάλεια και τροφοδοσία των Βαλκανίων και της Ευρώπης

Newsroom
Μοιράσου το
Μητσοτάκης- Αλίεφ: Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στην ενεργειακή ασφάλεια και τροφοδοσία των Βαλκανίων και της Ευρώπης
Ο κ. Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν στη Σόφια, πριν την τελετής έναρξης λειτουργίας του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας - Βουλγαρίας IGB.

Τον κομβικό ρόλο που μπορεί να παίξει η Ελλάδα στην ενεργειακή ασφάλεια και τροφοδοσία των Βαλκανίων και της Ευρώπης λόγω της θέσης της, τόσο με τις υποδομές που διαμορφώνει (Ρεβυθούσα, Αλεξανδρούπολη), όσο και με τα κοινά εγχειρήματα στα οποία συμμετέχει ως γέφυρα με την Αφρική, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου, επισήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια της συνάντησης που είχε στη Σόφια με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ.

Ο κ. Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev στη Σόφια, πριν την τελετής έναρξης λειτουργίας του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας - Βουλγαρίας IGB.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι δύο ηγέτες προέβησαν σε μία συνολική επισκόπηση των διμερών σχέσεων και ανέλυσαν τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας, με έμφαση τον τομέα της ενέργειας.

Στη διάρκεια της συνάντησης υπογραμμίστηκε η σημασία του αγωγού ΤΑΡ που διέρχεται από την Ελλάδα για τη διαφοροποίηση των πηγών του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης και ο ρόλος του «Νοτίου Διαδρόμου» στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και την προώθηση της ενεργειακής «πράσινης» μετάβασης, καθώς και η στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών.

Συζητήθηκαν ακόμη οι περιφερειακές και διεθνείς εξελίξεις με έμφαση στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Ουκρανία.

Αλλάζει το ενεργειακό τοπίο

Eνεργειακό πρότζεκτ που καθιστά την Ελλάδα πύλη εισόδου καυσίμου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη χαρακτηρίζεται o Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας (IGB), η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του οποίου εγκαινιάζεται, σήμερα, στη Σόφια, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος θα απευθύνει χαιρετισμό στην εκδήλωση.

Ο IGB συνδέει τη Βουλγαρία με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) και επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω Ελλάδας, προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Θα μεταφέρει αζέρικο αέριο μέσω του Νότιου Διαδρόμου στη Βουλγαρία, διαφοροποιώντας τις πηγές προμήθειας της αγοράς της. Αλλάζει, δηλαδή, τα δεδομένα για τη βουλγαρική ενεργειακή αγορά με την ικανότητά της να αυξάνει τον ανταγωνισμό και να μειώνει τις τιμές για τους καταναλωτές εξασφαλίζοντας παράλληλα διαφοροποιημένες και εναλλακτικές παραδόσεις φυσικού αερίου.

Ωστόσο, η στρατηγική του σημασία είναι ευρύτερη καθώς αναμένεται να αποτελέσει βασικό κρίκο στην αλυσίδα του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που θα διασυνδέει την Ελλάδα, εκτός της Βουλγαρίας, με τη Ρουμανία και την Ουγγαρία, λειτουργώντας συμπληρωματικά με τον σχεδιαζόμενο πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης.

Tο έργο, το οποίο κατασκεύασε η εταιρεία ΑΒΑΞ αναγνωρίζεται ως κορυφαίο για την πρωτοβουλία CESEC (Central and South-Eastern European Gas Connectivity) και έχει εξαιρετική συνέργεια με άλλα μεγάλα έργα όπως τον TAP και τον TANAP.

Με αφορμή τη σημερινή τελετή στη Σόφια, ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ο οποίος βρίσκεται στη βουλγαρική πρωτεύουσα για την έναρξη της εμπορικής χρήσης του IGB, σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει πως η σημερινή εκδήλωση έχει ιδιαίτερη σημασία για τον Όμιλο. «Αφενός», εξηγεί, «γιατί βλέπουμε με χαρά και ικανοποίηση να ξεκινά την εμπορική του λειτουργία ένα πολυσύνθετο έργο, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του οποίου βιώσαμε τους περιορισμούς μιας πρωτόγνωρης διετούς πανδημίας, σημαντική αύξηση της τιμής των καυσίμων και των πρώτων υλών, διατάραξη της παγκόσμιας αλυσίδας logistics και πιο πρόσφατα τον πόλεμο στην Ουκρανία. Είμαστε όμως χαρούμενοι και ταυτόχρονα περήφανοι γιατί ο αγωγός αυτός, σε συνδυασμό με τον TAP και τις υποδομές της Ρεβυθούσας, που επίσης κατασκεύασε ο Όμιλος ΑΒΑΞ, αποτελούν εχέγγυα ενεργειακής αυτονομίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη».

Η ταυτότητα του IGB

Το έργο αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. - εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας - καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (2 μετρητικοί σταθμοί, 8 βανοστάσια, 2 κέντρα λειτουργίας).

Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ όσον αφορά την ετήσια δυναμικότητά του, αυτή θα είναι αρχικά 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης.

Ο αγωγός συνδέεται στην Κομοτηνή με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) - που επίσης είχε κατασκευάσει ο ΑΒΑΞ - και το σύστημα του ΔΕΣΦΑ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέεται με το σύστημα της Bulgartransgaz (διαχειριστής φυσικού αερίου Βουλγαρίας).

Το έργο σε αριθμούς

Για την κατασκευή του έργου απασχολήθηκαν περίπου 450 εργαζόμενοι για περισσότερες από 4.000.000 ώρες εργασίας, περίπου 100 χλμ του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης, ενώ το πιο υψηλό σημείο του αγωγού βρίσκεται στα 800 μέτρα περίπου, στην οροσειρά της Ροδόπης και το χαμηλότερο σημείο περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, στο Φράγμα Kladenec.

Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και την ποιότητα, χαρακτηριστικό είναι ότι -μεταξύ άλλλων- επιτεύχθηκε Safety Milestone Achievement 1.OOO.OOO ανθρωποωρών χωρίς Lost Time Injury /χαμένος χρόνος λόγω Τραυματισμού (βραβείο Ασφάλειας), ενώ πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 2O.OOO τμχ συγκολλήσεων με παγκόσμιας κλάσης ποσοστό επισκευής μικρότερο του <5% (βραβείο Ποιότητας), 182 χλμ διαμέτρου αγωγού 32 ιντσών (12,οοο τμχ συγκολλήσεων), 16 χλμ από 32 χλμ (50%) σε πολύ δύσκολα εδάφη με υψηλές κλίσεις στην Ελλάδα, 45 χλμ από 151 χλμ (30%) σε πολύ δύσκολα εδάφη με υψηλές κλίσεις στη Βουλγαρία με χρήση μεθόδων ανατινάξεων .

Πρόκειται για ένα υψηλών απαιτήσεων και προδιαγραφών έργο, στο πλαίσιο του οποίου κατασκευάστηκαν οχτώ βανοστάσια και πραγματοποιήθηκαν δύο διατρήσεις Οριζόντιας Κατεύθυνσης (Μαρίτσα-500μ και Φράγμα Studen Kladenec-1500μ). Η εκτέλεση του Kladenec HDD θεωρείται, μάλιστα, η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη.

Κατασκευάστηκαν δύο σταθμοί μέτρησης -GMS1-ΚΟΜΟΤΗΝΗ & GMS2-STARA ZAGORA, πραγματοποιήθηκαν 46 διελεύσεις με την μέθοδο boring, εγκαταστάθηκαν οπτικές ίνες συνολικού μήκους 32 χλμ. στην Ελλάδα και 328 χλμ. στη Βουλγαρία για SCADA και τηλεπικοινωνίες, εγκαταστάθηκε ανεξάρτητο κέντρο παρακολούθησης & διανομής πληροφοριών στο Χάσκοβο για την εξυπηρέτηση των σκοπών SCADA και αποθήκευσης υλικών, εγκαταστάθηκε σύστημα SCADA & τηλεπικοινωνιών, εκπαιδεύτηκε το σύνολο του τεχνικού προσωπικού του πελάτη για τη λειτουργία του νέου συστήματος και πραγματοποιήθηκε αεριοδότηση/ενεργοποίηση του συστήματος πριν την εμπορική του λειτουργία με ιδία μέσα (προσωπικό και τεχνικά μέσα).

Έργο υψηλών απαιτήσεων αλλά και προκλήσεων

Οι προκλήσεις στην κατασκευή του έργου υπήρξαν πολλές, καθώς εκτός από τον βαρύ χειμώνα και τις ενίοτε ακραίες καιρικές συνθήκες, έπρεπε να αντιμετωπιστεί η πανδημία της Covid-19 και οι συνέπειές της, η κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας Logistics, η έλλειψη σημαντικών κατασκευαστικών υλικών και φυσικά ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.

Ωστόσο, η μεγάλη εμπειρία της κατασκευάστριας εταιρείας ΑΒΑΞ στην κατασκευή έργων υψηλών απαιτήσεων κατέστησε δυνατή την ολοκλήρωσή του εντός χρονοδιαγράμματος και κυρίως με απόλυτη ασφάλεια και μέγιστη δυνατή ποιότητα, όπως επισημαίνει η κατασκευάστρια εταιρεία.

Το γεγονός ότι ο αγωγός κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χώρες και συνεπώς κατά την εκτέλεση έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι διαφορές στη Νομοθεσία και στις Υπηρεσίες αναφορικά με φορολογικά θέματα, ασφαλιστικά θέματα, αδειοδοτικά θέματα, θέματα διαμονής, προσβασιμότητας, μετακινήσεων, κλπ, αλλά και το ότι κατά την εκπόνηση της μελέτης και τη φάση της κατασκευής ελήφθησαν υπόψη οι τεχνικές απαιτήσεις από δύο διαφορετικές εθνικές Νομοθεσίες (Ελλάδα, Βουλγαρία) καθώς και τέσσερις διαφορετικούς Οικονομικούς Φορείς (ΙCGB, BULGARTRANSGAZ, ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ) είναι ορισμένες μόνο ακόμη από τις προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπιστούν επιτυχώς.

Οι διαδικασίες, οι απαιτήσεις και οι φορείς για την επίβλεψη και την επιθεώρηση του έργου ήταν διαφορετικές σε κάθε μια από τις 2 χώρες, ενώ διαφορετικό ήταν το επίπεδο προμελέτης και τα κριτήρια μελέτης που δόθηκαν από τον IGB για κάθε μια από τις 2 χώρες (Ελλάδα, Βουλγαρία).

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό αντικείμενο του έργου, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο αγωγός όδευσης διήλθε για μεγάλο μήκος σε ορεινές περιοχές με μεγάλες κλίσεις, ενώ πολλές εργασίες εκτελέστηκαν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες (έντονες χιονοπτώσεις, έντονες βροχοπτώσεις, χαμηλές θερμοκρασίες, κλπ).

Στο τεχνικό αντικείμενο περιλαμβάνονταν, επίσης, η πλήρωση με φυσικό αέριο, η ενεργοποίηση και η θέση σε λειτουργία του συστήματος του IGB αποκλειστικά από ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό της εταιρείας καθώς και η εκπαίδευση προσωπικού του IGB στη λειτουργία του συστήματος μετά την παράδοση και θέση σε λειτουργία.

Η πανδημία, ο πόλεμος και το στοίχημα της ολοκλήρωσης του έργου

Η εισβολή της Covid στη ζωή μας είχε, όπως ήταν φυσικό, επίπτωση και στο έργο καθώς έπρεπε να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν νέες διαδικασίες ασφαλείας και υγιεινής του προσωπικού, εφαρμογή ελέγχων, εφαρμογή διαφορετικών εθνικών νομοθεσιών αναφορικά με τις αντιμετώπιση της πανδημίας, διασφάλιση πρόσβασης του προσωπικού που νοσούσε σε υπηρεσίες υγείας, διαδικασίες για την περίθαλψη και υποστήριξη του προσωπικού που ήταν σε καραντίνα.

Δεν ήταν, όμως, μόνο η διαχείριση του προσωπικού που ήταν πρόκληση για την κατασκευάστρια εταιρεία αλλά και το γεγονός ότι υπήρξαν σοβαρές επιπτώσεις, λόγω καθυστερήσεων, που οφείλονται σε μεγάλες αλλαγές στην εφοδιαστική αλυσίδα εξοπλισμού και υλικών.

Το μεγάλο ζήτημα της διαχείρισης των επιπτώσεων της πανδημίας διαδέχτηκαν οι γεωπολιτικές εξελίξεις λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία που έκαναν τις πολιτικές ηγεσίες και τους πολίτες στις δύο χώρες να αυξήσουν σημαντικά την ευαισθητοποίησή τους σε σχέση με την κατασκευή και την ολοκλήρωση του έργου.

Όπως τονίζεται από την κατασκευάστρια εταιρεία, ωστόσο, παρά τις προκλήσεις, οι εργασίες εκτελέστηκαν σε απόλυτη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ποιότητας της Σύμβασης.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σήμερα τα εγκαίνια του αγωγού IGΒ - Η Ελλάδα κρίσιμος κρίκος στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης

Όλες οι ειδήσεις

07:30

Πώς να παρακολουθήσετε τους στόχους ESG μέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας

07:27

Το «Αvatar» ζωντανεύει σε ένα πελώριο δέντρο-ξενοδοχείο με σουίτες σαν φωλιές πουλιών

07:26

Με τι τα πήρε στο κρανίο ο Κυριάκος στο Λονδίνο - Το κλίμα στη Morgan Stanley - Η ζεστή υποδοχή του Καρόλου

07:07

Πότε θα τελειώσει το Μέτρο Θεσσαλονίκης - Πρωταθλητές e-shoppers οι Έλληνες - Τα αρχαία του Ελληνικού - Το carousel του Ήλιου

07:01

Γρίπη: Μια από τις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες με εποχική επιδημία η Ελλάδα – «Άλμα» στους εμβολιασμούς

00:20

Μητσοτάκης: Εφικτή η αυτοδυναμία στις εκλογές - Απαράδεκτες οι απειλές της Τουρκίας

23:56

Σομαλία: Έληξε η πολιορκία του ξενοδοχείου - Τουλάχιστον 8 νεκροί από την επίθεση τζιχαντιστών

23:44

Η κυβέρνηση της Φινλανδίας κατηγορείται ότι δεν τηρεί τις δεσμεύσεις της για το κλίμα

23:29

Ιδρυτής του Forex Club ο Ρώσος επιχειρηματίας που σκοτώθηκε σε συντριβή ελικοπτέρου στη Γαλλία

23:20

Ουκρανία: 258 ρωσικοί βομβαρδισμοί στη Χερσώνα την τελευταία εβδομάδα

23:12

Fed και Κίνα «πλήγωσαν» την Wall Street - Απώλειες 500 μονάδων για τον Dow Jones

22:59

Θετικός στον κορονοϊό ο Γιώργος Παπανδρέου

22:46

Δημοσκόπηση Prorata: Στο 5% η διαφορά ΝΔ με ΣΥΡΙΖΑ - Διατηρείται το προβάδισμα Μητσοτάκη

22:32

Τζ. Ασάνζ: NΥΤ, Guardian, El Pais, Le Monde και Der Spiegel καλούν τις ΗΠΑ να αποσύρουν τις κατηγορίες

22:20

Σταϊκούρας: Η κυβέρνηση θα συνεχίσει τη μείωση φόρων και εισφορών - Ενισχύουμε το επιχειρείν με φορολογικά κίνητρα

22:12

Περιόρισε τις απώλειες μετά τα χαμηλά έτους το πετρέλαιο - Πτώση 1,3%

22:03

Βεσυρόπουλος: Έως 21/12 η καταβολή της πρώτης δόσης του επιδόματος θέρμανσης

21:57

Με επιτυχία ολοκλήρωσε τις διήμερες εργασίες του το 6ο Επιστημονικό Συμπόσιο του Κ.Ε.Μ.Μ.Ε

21:53

Ευρωπαϊκό ταμείο ενεργειακής κρίσης ζητούν οικονομολόγοι του Ινστιτούτου Bruegel

21:47

Αυτοκίνητο: «Πρωταθλήτρια» η Κίνα στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων - Στην 3η θέση οι ΗΠΑ

21:43

«Ούριος άνεμος» για τις μετοχές μέχρι το τέλος του 2022 - Έρχονται «εκπλήξεις» εκτιμά αναλυτής

21:30

Οι κλυδωνισμοί από τις διαδηλώσεις στην Κίνα μεταφέρθηκαν στον χρυσό

21:24

Οικονόμου: Ο κ. Τσίπρας προσπαθεί να δημιουργήσει εντυπώσεις - Επιζητά το θέαμα, όχι την ουσία

21:15

ΕΕ: Νέα διαφωνία των «27» για το πλαφόν στο ρωσικό αργό - «Αγκάθι» η στάση της Πολωνίας

21:11

Αντιμέτωπη με τέταρτο έτος ξηρασίας η Καλιφόρνια

21:07

Σε θερμό κλίμα η συνάντηση Μητσοτάκη με τον Βασιλιά Κάρολο Γ΄

20:53

Στο Βουκουρέστι ο Ν. Δένδιας για τη Σύνοδο ΥΠΕΞ του ΝΑΤΟ

20:48

Μπούλαρντ (Fed): Υψηλά επιτόκια μέχρι το 2024 - Να θέσουμε υπό έλεγχο τον πληθωρισμό

20:34

Τα νέα πακέτα προαπαιτούμενων: Οι στόχοι για τράπεζες, ιδιωτικοποιήσεις, οφειλές προς ιδιώτες, εργατική νομοθεσία

20:32

Αιχμηρός Μασκ για Apple: «Μισεί την ελευθερία του λόγου στις ΗΠΑ;»