Καύσιμα: Φόβοι για νέα έκρηξη στις τιμές μετά τις κυρώσεις της ΕΕ - Ερώτημα η επάρκεια της επιδότησης

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καύσιμα: Φόβοι για νέα έκρηξη στις τιμές μετά τις κυρώσεις της ΕΕ - Ερώτημα η επάρκεια της επιδότησης
Ανοδικές πιέσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου ασκεί το νέο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας.

Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης κατά περίπου 15 λεπτά το λίτρο για όλο τον Απρίλιο προς όλους ανεξαιρέτως τους καταναλωτές που έχει τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του μήνα ως μέρος της δέσμης των μέτρων κατά της ακρίβειας που εφαρμόζει η κυβέρνηση, εκφράζονται φόβοι από την αγορά πως μπορεί να «εξατμιστεί» από τις ανοδικές πιέσεις που δέχεται η τιμή του πετρελαίου λόγω των νέων κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας. Το ίδιο ισχύει αναφέρουν και για τις τιμές της βενζίνης.

Το πέμπτο πακέτο κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας που ανακοίνωσε την Τρίτη η ΕΕ χτυπάει μεταξύ άλλων και τον ενεργειακό τομέα της χώρας με την απαγόρευση εισαγωγής άνθρακα από τη Ρωσία, αξίας 4 δισ. ευρώ ετησίως, πυροδοτώντας έτσι νέες ανησυχίες για το ποια θα είναι η απάντηση της Ρωσίας στην ευρωπαϊκή πολιτική αλλά και το τι επίδραση θα έχουν οι κυρώσεις στο κλίμα της αγοράς και τις προοπτικές διαθεσιμότητας πετρελαίου λόγω της ανόδου της ζήτησης που μπορεί να προκληθεί για να καλυφθούν οι ανάγκες από την έλλειψη άνθρακα. Όπως αναφέρουν διεθνείς αναλυτές, ένα πέμπτο πακέτο κυρώσεων μπορεί να μην είναι το τελευταίο από την πλευρά της ΕΕ ενώ η Ρωσία, αν και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου, θα μπορούσε μελλοντικά σε μια ακραία κίνηση να θέσει θέμα περιορισμού εξαγωγών προς την Ευρώπη. Πρόκειται για ένα φόβο που αιωρείται ήδη στην αγορά ενισχύοντας το κλίμα αβεβαιότητας και ασκώντας, όπως είναι αναμενόμενο, ανοδικές πιέσεις στις διεθνείς τιμές πετρελαίου.

Ακόμη και πριν από τις κυρώσεις και τον πόλεμο στην Ουκρανία, παράγοντες της διεθνούς αγοράς προειδοποιούσαν για τριψήφιες τιμές το 2022 λόγω των υποεπενδύσεων, της μείωσης της παραγωγής και της στενότητας στην αγορά. Κατά τους τελευταίους μήνες παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα, τα ακριβά καύσιμα έχουν καταστεί η νέα κανονικότητα και οι χώρες λαμβάνουν έκτακτα μέτρα μέσω επιδοτήσεων ή μείωσης των φόρων.

Οι τιμές καυσίμων στην Ελλάδα

Προς το παρόν, στην Ελλάδα εδώ και λίγες ημέρες, η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου κίνησης καταγράφει μικρή πτώση λόγω της ενσωμάτωσης της έκπτωσης που εφαρμόζεται απευθείας στην αντλία. Έτσι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, την Δευτέρα, η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν 1,894 ευρώ το λίτρο από 1,939 που ίσχυε την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο, όπως εξηγούν πηγές της αγοράς, αν η διεθνής τιμή πετρελαίου ακολουθήσει εκ νέου μια ξέφρενη πορεία σαν εκείνη που κατέγραψε πριν από έναν περίπου μήνα, η έκπτωση θα εξανεμιστεί καθώς η νέα πραγματικότητα θα υποδεικνύει αισθητά υψηλότερες τιμές.

Πάνω από τα 2 ευρώ εξακολουθεί να πωλείται η βενζίνη

Σε υψηλά επίπεδα εξακολουθεί να κινείται η τιμή της βενζίνης, η οποία ξεπερνά τα 2 ευρώ με τη μέση πανελλαδική τιμή να διαμορφώνεται στα 2,059 ευρώ το λίτρο.

Λαμβάνοντας ως τιμή αναφοράς την τιμή της 28ης Μαρτίου, σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη εξάδα των χωρών με την πιο ακριβή βενζίνη. Σύμφωνα με το globalpetrolprices.com, η μέση τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα ανερχόταν στα 2,067 ευρώ το λίτρο ακολουθώντας την Ολλανδία (2,291 ευρώ το λίτρο), τη Νορβηγία (2,233 ευρώ το λίτρο), τη Φιλανδία (2,145 ευρώ το λίτρο), τη Δανία (2,129 ευρώ το λίτρο) και τη Γερμανία (2,70 ευρώ το λίτρο). Aπό την άλλη, οι χαμηλότερες τιμές εντοπίζονται στη Ρωσία (0,492 ευρώ το λίτρο), τη Λευκορωσία (0,615 ευρώ το λίτρο) και την Ουκρανία (1,049 ευρώ το λίτρο).

Εν αναμονή της επιδότησης καυσίμων

Μέχρι τα μέσα Απριλίου αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα για την επιδότηση καυσίμων στους δικαιούχους. Η διαδικασία καταβολής της επιδότησης καυσίμων αναμένεται να διαρκέσει συνολικά τρεις μήνες, θα πραγματοποιείται μέσω της διαδικτυακής πύλης gov.gr και δεν απαιτούνται δικαιολογητικά ή αποδείξεις.

Απαραίτητες προϋποθέσεις για να λάβει την επιδότηση ο δικαιούχος είναι να παρουσιάζει δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ και να είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος και δικαίωμα υποβολής αίτησης έχουν τα φυσικά πρόσωπα συμπεριλαμβανομένων και των ελεύθερων επαγγελματιών.

Το δηλωθέν όχημα πρέπει να είναι σε κυκλοφορία και να είναι ασφαλισμένο ενώ κάθε φυσικό πρόσωπο έχει δικαίωμα να αιτηθεί για ένα μόνο όχημα (στο οποίο πρέπει να διαθέτει κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας σε όχημα ή συμβόλαιο μακροχρόνιας μίσθωσης). Ωστόσο, σε περίπτωση συζύγων εάν ο καθένας διαθέτει αυτοκίνητο στο όνομά του, τότε μπορούν να επιδοτηθούν και για τα δύο, αρκεί το οικογενειακό τους εισόδημα να μην ξεπερνάει τις 30.000 ευρώ.

Όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, η επιδότηση μπορεί να προσαυξηθεί κατά 5 ευρώ σε όσους επιλέξουν την ψηφιακή κάρτα. Συγκεκριμένα, το ύψος της ενίσχυσης ανέρχεται σε:

50 ευρώ για δικαιούχους-ιδιοκτήτες οχημάτων (πλην μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων) με κύρια κατοικία στις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων, Κρήτης, στην Περιφερειακή Ενότητα Νήσων της Περιφέρειας Αττικής και στην Περιφερειακή Ενότητα Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας,

40 ευρώ για δικαιούχους-ιδιοκτήτες οχημάτων (πλην μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων) με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα,

35 ευρώ για δικαιούχους-ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων με κατοικία στις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων, Κρήτης, στην Περιφερειακή Ενότητα Νήσων της Περιφέρειας Αττικής και στην Περιφερειακή Ενότητα Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, και

30 ευρώ για δικαιούχους-ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών-μοτοποδηλάτων, με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider