Οι διαχρονικές καθυστερήσεις δυστυχώς μπορούν να αποβούν -και- μοιραίες

Δημήτρης Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Προφανώς αργεί η ώρα του επίσημου καταλογισμού ευθυνών για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπτη. Είναι η ώρα του θρήνου για τους νεκρούς, αλλά και της έρευνας για τα ευρύτερα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την τεράστια τραγωδία. 

Είναι σημαντικό που υπήρξε – όχι σύνηθες για τα ελληνικά δεδομένα - μία άμεση παραίτηση πολιτικού προϊσταμένου. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός συστήνει «υπερκομματική επιτροπή εμπειρογνωμόνων» που θα «εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος αλλά και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων».

Ας σταθούμε λίγο σε αυτές τις «διαχρονικές καθυστερήσεις» οι οποίες προφανώς δεν αφορούν μόνο στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. Συνδέονται με μεγάλο μέρος των δημοσίων επενδύσεων στη χώρα.  Η προφανής επίπτωση είναι πως στερούν από τη χώρα ευημερία και ανάπτυξη. Κάποιες όμως φορές, όταν έρχεται η «κακή στιγμή», τελικά  φτάνουν στο σημείο να στερήσουν ακόμη και ανθρώπινες ζωές. 

Οι καθυστερήσεις ήταν προφανώς πολύ μεγαλύτερες στο παρελθόν. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου, έχουν αυξηθεί οι απορροφήσεις κονδυλίων της ΕΕ, έχουν γίνει παρεμβάσεις αύξησης της διαφάνειας. Αλλά, ακόμη και σήμερα, αστοχίες υπάρχουν. Επίσης παθογένειες δεκαετιών παραμένουν καθώς «σέρνονται» στο χρόνο μαζί με έργα που επιβιώνουν μέσω συνεχών παρατάσεων και συμπληρωματικών συμβάσεων. 

Ειδικά στο παρελθόν με τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (για τους παλαιότερους), ή με τα ΚΠΣ και  τα Ταμεία Συνοχής η διασπάθιση κοινοτικών κονδυλίων ήταν σε πολλές περιπτώσεις ο κανόνας. Πολλά έργα έμειναν στα χαρτιά, άλλα παρέμειναν ημιτελή. Κάποια ολοκληρώθηκαν μετά από δεκαετίες και μετά από πολλές παρατάσεις ή μέσα από συμπληρωματικές-συμβάσεις.

Κάπως έτσι σήμερα είμαστε στη θέση όχι μόνο να μην έχουμε ένα σύγχρονο δίκτυο σιδηροδρόμων, αλλά και να παλεύουμε να τελειώσουμε με πολλές άλλες εκκρεμότητες: από τα πληροφοριακά συστήματα που θα πρέπει να ελέγχουν τις δοσοληψίες του δημοσίου, έως πολλές άλλες επενδύσεις στο πεδίο του περιβάλλοντος ή  των μεταφορών. 

Ειδικά σε κάποια έργα όπως σε αυτά των σιδηροδρόμων είναι χαρακτηριστική (πέραν των καθυστερήσεων και της απώλειας δισεκατομμυρίων κονδυλίων) και η πολυδιάσπαση των συμβάσεων. Το ίδιο έργο «κομματιαστά» προκηρύσσεται, δημοπρατείται και υλοποιείται από διαφορετικούς αναδόχους, πολλές φορές ακόμη και από άλλα κοινοτικά προγράμματα. Δεν είναι το έργο της τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ η μοναδική περίπτωση τέτοιας πολυδιάσπασης συμβάσεων. Είναι ουσιαστικά μία περίπτωση από τις πολλές, αφού πρόκειται για μία τακτική διαδεδομένη επί δεκαετίες. 

Μάλιστα, υπάρχουν, δυστυχώς, ακόμη και τώρα, στην νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης, «βαρίδια» που θα πρέπει να επωμισθούν οι φορείς διαχείρισης. Και τούτο αφού θα πρέπει να κλείσουν οι «τρύπες» σε επενδύσεις που θα πρέπει κάποτε να ολοκληρωθούν. Ο ΟΣΕ έχει «ουρές» και στην νέα προγραμματική περίοδο και στο πεδίο των συστημάτων σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και διαχείρισης.

Με άλλα λόγια, η μετάβαση σε μια νέα πραγματικότητα δημοσίων επενδύσεων στη χώρα δεν θα είναι περίπατος. Το θετικό είναι βεβαίως ότι αυτή τη φορά η πολιτική βούληση υπάρχει, όπως επίσης υπάρχει και η αλλαγή των όρων σε επίπεδο ΕΕ: Το νέο ΕΣΠΑ ξεκίνησε με ταχύτητα και διάφανα χρονοδιαγράμματα, ενώ το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς συνδέει επενδύσεις με μεταρρυθμίσεις, αυξάνει τον βαθμό «υποχρέωσης» να γίνει πλήρως το κάθε έργο. 

Το δυστύχημα στα Τέμπη δεν συνδέεται μόνο με τον παράγοντα των υποδομών. Προφανώς έγιναν και άλλα λάθη μεταξύ των οποίων και ανθρώπινα. Πολλές αστοχίες οδήγησαν σε αυτήν την τραγωδία. Το πόρισμα θα το βγάλουν οι ειδικοί. Αλλά, το πιο πιθανό είναι πως αν οι επενδύσεις είχαν γίνει και λειτουργούσαν τότε το «κακό» θα είχε αποφευχθεί...

Όλες οι ειδήσεις

23:48

Τι περιλαμβάνει η Χάρτα για την Πνευμονική Υπέρταση - Προσπάθεια να γίνουν ορατοί οι ασθενείς

23:20

Νιγηρία: Σε 315 οι μαθητές και εκπαιδευτικοί που απήχθησαν από καθολικό σχολείο

22:52

Στο 1/5 των ασθενών με καρδιακή ανεπάρκεια κρύβεται η άνοια

22:24

Οι ΗΠΑ εκδίδουν NOTAM για τις πτήσεις προς και από τη Βενεζουέλα

21:56

Σε επαγρύπνηση τα συστήματα υγείας για την πρόωρη άνοδο της γρίπης

21:28

Βιετνάμ: Βιβλικές καταστροφές λόγω καταρρακτωδών βροχοπτώσεων – Τουλάχιστον 55 νεκροί

21:14

Βραζιλία: Υπό προσωρινή κράτηση ως ύποπτος φυγής ο Μπολσονάρου

21:00

Τουρισμός: Δυναμικό ξεκίνημα κάνει η χειμερινή σεζόν

20:47

Μπόρις Τζόνσον: «Ασυνάρτητη» η έρευνα για την COVID-19

20:35

Βανς για Ουκρανία: Αποκύημα φαντασίας η «νίκη με περισσότερα όπλα»

20:23

Stress test για το μέλλον της Wall Street η πορεία του Bitcoin

20:09

Προαστιακός: Συρμός με 300 επιβάτες ακινητοποιήθηκε στον Ασπρόπυργο λόγω βλάβης

19:55

Ευρωπαϊκή αντιπρόταση στο σχέδιο ειρήνης για Ουκρανία: Ανοιχτός ο Τραμπ - Τα σημεία «τριβής»

19:42

Ρεκόρ για τη Φρίντα Κάλο - Αυτοπροσωπογραφία της πωλήθηκε για 54,7 εκατ. δολάρια

19:30

Συνελήφθη μεθυσμένος οδηγός που έτρεχε με 230 χλμ στην Αθηνών - Λαμίας

19:17

COP30: Εγκρίθηκε συμφωνία χωρίς δέσμευση για μείωση ορυκτών καυσίμων

19:05

Κολμάρ: Απόδραση στην παραμυθένια πόλη της Αλσατίας

18:52

Πάνω από 400 χιλιοστά βροχής στα ορεινά της Ηπείρου

18:40

Στεφάν Μπουζνά (CEO Euronext): Σημαντική η εξαγορά της ΕΧΑΕ

18:28

Επικοινωνία Μερτς - Τραμπ: Σαφής η δέσμευση της Ευρώπης στην Ουκρανία

18:15

Διστακτική σε νέα μείωση επιτοκίων η Κόλινς (Fed)

18:03

Στη Γενεύη ο υπ. Στρατού των ΗΠΑ - Συναντήσεις για το ειρηνευτικό σχέδιο Τραμπ

17:50

«Σωσίβιο» 150 εκατ. ευρώ στην Le Parisien από LVMH

17:38

Γάζα: 21 νεκροί από τις ισραηλινές επιθέσεις

17:25

Επενδύσεις 1 δισ. δολαρίων για ΑΙ σε όλη την Αφρική από ΗΑΕ

17:12

Έκκληση της G20 για «δίκαιη και διαρκή ειρήνη»

17:00

Τιμολόγια ρεύματος: Στα «μπλε» 1,38 εκατ. νοικοκυριά – Υποχώρηση 15% των «πράσινων» το 2025

16:50

Χατζής (ΠΟΞ): Ο τουρισμός είναι ο σημαντικότερος πυλώνας της οικονομίας μας

16:40

Ολλανδία: Ο στρατός άνοιξε πυρ σε drones πάνω από βάση της Πολεμικής Αεροπορίας

16:28

Βασιλικός (ΞΕΕ): Η φιλοξενία στηρίζει οικονομία και κοινωνία - Ανεβάζει ψηλά την Ελλάδα

gazzetta
gazzetta reader insider insider