Οι διαχρονικές καθυστερήσεις δυστυχώς μπορούν να αποβούν -και- μοιραίες

Δημήτρης Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Προφανώς αργεί η ώρα του επίσημου καταλογισμού ευθυνών για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπτη. Είναι η ώρα του θρήνου για τους νεκρούς, αλλά και της έρευνας για τα ευρύτερα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την τεράστια τραγωδία. 

Είναι σημαντικό που υπήρξε – όχι σύνηθες για τα ελληνικά δεδομένα - μία άμεση παραίτηση πολιτικού προϊσταμένου. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός συστήνει «υπερκομματική επιτροπή εμπειρογνωμόνων» που θα «εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος αλλά και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων».

Ας σταθούμε λίγο σε αυτές τις «διαχρονικές καθυστερήσεις» οι οποίες προφανώς δεν αφορούν μόνο στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. Συνδέονται με μεγάλο μέρος των δημοσίων επενδύσεων στη χώρα.  Η προφανής επίπτωση είναι πως στερούν από τη χώρα ευημερία και ανάπτυξη. Κάποιες όμως φορές, όταν έρχεται η «κακή στιγμή», τελικά  φτάνουν στο σημείο να στερήσουν ακόμη και ανθρώπινες ζωές. 

Οι καθυστερήσεις ήταν προφανώς πολύ μεγαλύτερες στο παρελθόν. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου, έχουν αυξηθεί οι απορροφήσεις κονδυλίων της ΕΕ, έχουν γίνει παρεμβάσεις αύξησης της διαφάνειας. Αλλά, ακόμη και σήμερα, αστοχίες υπάρχουν. Επίσης παθογένειες δεκαετιών παραμένουν καθώς «σέρνονται» στο χρόνο μαζί με έργα που επιβιώνουν μέσω συνεχών παρατάσεων και συμπληρωματικών συμβάσεων. 

Ειδικά στο παρελθόν με τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (για τους παλαιότερους), ή με τα ΚΠΣ και  τα Ταμεία Συνοχής η διασπάθιση κοινοτικών κονδυλίων ήταν σε πολλές περιπτώσεις ο κανόνας. Πολλά έργα έμειναν στα χαρτιά, άλλα παρέμειναν ημιτελή. Κάποια ολοκληρώθηκαν μετά από δεκαετίες και μετά από πολλές παρατάσεις ή μέσα από συμπληρωματικές-συμβάσεις.

Κάπως έτσι σήμερα είμαστε στη θέση όχι μόνο να μην έχουμε ένα σύγχρονο δίκτυο σιδηροδρόμων, αλλά και να παλεύουμε να τελειώσουμε με πολλές άλλες εκκρεμότητες: από τα πληροφοριακά συστήματα που θα πρέπει να ελέγχουν τις δοσοληψίες του δημοσίου, έως πολλές άλλες επενδύσεις στο πεδίο του περιβάλλοντος ή  των μεταφορών. 

Ειδικά σε κάποια έργα όπως σε αυτά των σιδηροδρόμων είναι χαρακτηριστική (πέραν των καθυστερήσεων και της απώλειας δισεκατομμυρίων κονδυλίων) και η πολυδιάσπαση των συμβάσεων. Το ίδιο έργο «κομματιαστά» προκηρύσσεται, δημοπρατείται και υλοποιείται από διαφορετικούς αναδόχους, πολλές φορές ακόμη και από άλλα κοινοτικά προγράμματα. Δεν είναι το έργο της τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ η μοναδική περίπτωση τέτοιας πολυδιάσπασης συμβάσεων. Είναι ουσιαστικά μία περίπτωση από τις πολλές, αφού πρόκειται για μία τακτική διαδεδομένη επί δεκαετίες. 

Μάλιστα, υπάρχουν, δυστυχώς, ακόμη και τώρα, στην νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης, «βαρίδια» που θα πρέπει να επωμισθούν οι φορείς διαχείρισης. Και τούτο αφού θα πρέπει να κλείσουν οι «τρύπες» σε επενδύσεις που θα πρέπει κάποτε να ολοκληρωθούν. Ο ΟΣΕ έχει «ουρές» και στην νέα προγραμματική περίοδο και στο πεδίο των συστημάτων σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και διαχείρισης.

Με άλλα λόγια, η μετάβαση σε μια νέα πραγματικότητα δημοσίων επενδύσεων στη χώρα δεν θα είναι περίπατος. Το θετικό είναι βεβαίως ότι αυτή τη φορά η πολιτική βούληση υπάρχει, όπως επίσης υπάρχει και η αλλαγή των όρων σε επίπεδο ΕΕ: Το νέο ΕΣΠΑ ξεκίνησε με ταχύτητα και διάφανα χρονοδιαγράμματα, ενώ το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς συνδέει επενδύσεις με μεταρρυθμίσεις, αυξάνει τον βαθμό «υποχρέωσης» να γίνει πλήρως το κάθε έργο. 

Το δυστύχημα στα Τέμπη δεν συνδέεται μόνο με τον παράγοντα των υποδομών. Προφανώς έγιναν και άλλα λάθη μεταξύ των οποίων και ανθρώπινα. Πολλές αστοχίες οδήγησαν σε αυτήν την τραγωδία. Το πόρισμα θα το βγάλουν οι ειδικοί. Αλλά, το πιο πιθανό είναι πως αν οι επενδύσεις είχαν γίνει και λειτουργούσαν τότε το «κακό» θα είχε αποφευχθεί...

Όλες οι ειδήσεις

16:07

Ουκρανία: Τουλάχιστον 20 νεκροί σε ρωσική επίθεση πριν από τις διπλωματικές προσπάθειες στην Τουρκία

16:00

Θεσσαλονίκη - Σίνδος σε 11 λεπτά με μόνο 1 ευρώ: Πρεμιέρα για τα 6 νέα δρομολόγια του Προαστιακού

15:58

Στον Κυρ. Πιερρακάκη «ποντάρουν» FT και Bloomberg για τον νέο επικεφαλής του Eurogroup

15:57

CNBC: H Eυρώπη «αγκαλιάζει» την εισροή αυτοκινητοβιομηχανιών από την Κίνα - Η στρατηγική

15:51

1,8 δισεκατομμύρια γυναίκες στον πλανήτη δεν έχουν νομική προστασία από τη διαδικτυακή βία

15:49

Η επιχειρηματική ελίτ των ΗΠΑ συναντάται με τον Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν στην Ουάσινγκτον

15:49

Κομισιόν: Μετασχηματισμός της αμυντικής βιομηχανίας - Πιο κοντά σε έναν «στρατιωτικό χώρο Σένγκεν»

15:35

Όμιλος ΔΕΗ: Ισχυρά αναπτυξιακό το νέο Στρατηγικό Σχέδιο 2026-28

15:25

Deutsche Bank: Συστήνει ομάδα wealth management για την Ελλάδα

15:23

Υποτιμητική δήλωση Μερτς για την Βραζιλία - «Θα έπρεπε να επισκεφθεί ένα μπαρ στην Μπελέμ» απαντά ο Λούλα

15:23

Το ποσό που έχασε η Εθνική Ελλάδας από το Παγκόσμιο Κύπελλο 2026

15:18

Lamda: Έναρξη διαπραγμάτευσης των νέων ομολογιών στο Χρηματιστήριο

15:17

Νομοσχέδιο ΕΡΤ: Κατά πλειοψηφία εισάγεται αύριο στην Ολομέλεια

15:09

Τσιάρας: Εντός της επόμενης εβδομάδας η εξειδίκευση των μέτρων για την ευλογιά

15:01

Φάκελοι Έπστιν: Παραιτείται ο πρώην ΥΠΟΙΚ ΗΠΑ Λ. Σάμερς από το Δ.Σ. της OpenAI

14:55

Βραζιλία: Νέα αστυνομική επιχείρηση στο Ρίο ντε Τζανέιρο - Τουλάχιστον δύο νεκροί

14:52

Η New Bond Street ο ακριβότερος εμπορικός δρόμος παγκοσμίως - Η θέση της Ερμού

14:44

Η Λιθουανία θα ξανανοίξει τα σύνορα με τη Λευκορωσία

14:35

Πεσκόφ: Η Ρωσία δεν έχει επαφές με τον Αμερικανό απεσταλμένο Γουίτκοφ

14:32

Γεωργιάδης: Από το 2026 θα ξεκινήσουν να γίνονται μεταμοσχεύσεις ήπατος σε παιδιά στην Ελλάδα

14:24

ΗΠΑ: Οι κατασκευαστές ρίχνουν επιθετικά τις τιμές στα νέα ακίνητα, αλλά οι αγοραστές δεν «τσιμπάνε»

14:18

Εξεταστική για ΟΠΕΚΕΠΕ: Μήνυση Μ. Λαζαρίδη για «συκοφαντική ανακοίνωση» του ΠΑΣΟΚ

13:57

Ρωσικό κατασκοπευτικό πλοίο κοντά στα βρετανικά ύδατα - Αυστηρό μήνυμα Λονδίνου σε Πούτιν

13:56

Από τη Ρώμη στο Μόναχο: Ένα μοναδικό ταξίδι με τρένο για τα Χριστούγεννα

13:55

ΓΣΕΒΕΕ: Αίτημα για εξορθολογισμό των προστίμων για εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης

13:47

Γυναικοκτονία Γρίβα: Ελεύθερος ο εκφωνητής της ΕΛΑΣ που είπε «το περιπολικό δεν είναι ταξί»

13:45

Ανελκυστήρες: Γιατί οι ένοικοι κινδυνεύουν να πληρώσουν πιο ακριβά

13:43

Υπουργείο Παιδείας: 2,5 εκατ. ευρώ για ενεργειακή αναβάθμιση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

13:39

Μουσείο Λούβρου: Ενισχύονται τα μέτρα ασφαλείας - Προσωρινό κλείσιμο αρχαιοελληνικής έκθεσης

13:38

Επίσκεψη Κυρ. Μητσοτάκη στο νέο Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας του Πειραιά

gazzetta
gazzetta reader insider insider