Οι διαχρονικές καθυστερήσεις δυστυχώς μπορούν να αποβούν -και- μοιραίες

Δημήτρης Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Προφανώς αργεί η ώρα του επίσημου καταλογισμού ευθυνών για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπτη. Είναι η ώρα του θρήνου για τους νεκρούς, αλλά και της έρευνας για τα ευρύτερα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την τεράστια τραγωδία. 

Είναι σημαντικό που υπήρξε – όχι σύνηθες για τα ελληνικά δεδομένα - μία άμεση παραίτηση πολιτικού προϊσταμένου. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός συστήνει «υπερκομματική επιτροπή εμπειρογνωμόνων» που θα «εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος αλλά και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων».

Ας σταθούμε λίγο σε αυτές τις «διαχρονικές καθυστερήσεις» οι οποίες προφανώς δεν αφορούν μόνο στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. Συνδέονται με μεγάλο μέρος των δημοσίων επενδύσεων στη χώρα.  Η προφανής επίπτωση είναι πως στερούν από τη χώρα ευημερία και ανάπτυξη. Κάποιες όμως φορές, όταν έρχεται η «κακή στιγμή», τελικά  φτάνουν στο σημείο να στερήσουν ακόμη και ανθρώπινες ζωές. 

Οι καθυστερήσεις ήταν προφανώς πολύ μεγαλύτερες στο παρελθόν. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου, έχουν αυξηθεί οι απορροφήσεις κονδυλίων της ΕΕ, έχουν γίνει παρεμβάσεις αύξησης της διαφάνειας. Αλλά, ακόμη και σήμερα, αστοχίες υπάρχουν. Επίσης παθογένειες δεκαετιών παραμένουν καθώς «σέρνονται» στο χρόνο μαζί με έργα που επιβιώνουν μέσω συνεχών παρατάσεων και συμπληρωματικών συμβάσεων. 

Ειδικά στο παρελθόν με τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (για τους παλαιότερους), ή με τα ΚΠΣ και  τα Ταμεία Συνοχής η διασπάθιση κοινοτικών κονδυλίων ήταν σε πολλές περιπτώσεις ο κανόνας. Πολλά έργα έμειναν στα χαρτιά, άλλα παρέμειναν ημιτελή. Κάποια ολοκληρώθηκαν μετά από δεκαετίες και μετά από πολλές παρατάσεις ή μέσα από συμπληρωματικές-συμβάσεις.

Κάπως έτσι σήμερα είμαστε στη θέση όχι μόνο να μην έχουμε ένα σύγχρονο δίκτυο σιδηροδρόμων, αλλά και να παλεύουμε να τελειώσουμε με πολλές άλλες εκκρεμότητες: από τα πληροφοριακά συστήματα που θα πρέπει να ελέγχουν τις δοσοληψίες του δημοσίου, έως πολλές άλλες επενδύσεις στο πεδίο του περιβάλλοντος ή  των μεταφορών. 

Ειδικά σε κάποια έργα όπως σε αυτά των σιδηροδρόμων είναι χαρακτηριστική (πέραν των καθυστερήσεων και της απώλειας δισεκατομμυρίων κονδυλίων) και η πολυδιάσπαση των συμβάσεων. Το ίδιο έργο «κομματιαστά» προκηρύσσεται, δημοπρατείται και υλοποιείται από διαφορετικούς αναδόχους, πολλές φορές ακόμη και από άλλα κοινοτικά προγράμματα. Δεν είναι το έργο της τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ η μοναδική περίπτωση τέτοιας πολυδιάσπασης συμβάσεων. Είναι ουσιαστικά μία περίπτωση από τις πολλές, αφού πρόκειται για μία τακτική διαδεδομένη επί δεκαετίες. 

Μάλιστα, υπάρχουν, δυστυχώς, ακόμη και τώρα, στην νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης, «βαρίδια» που θα πρέπει να επωμισθούν οι φορείς διαχείρισης. Και τούτο αφού θα πρέπει να κλείσουν οι «τρύπες» σε επενδύσεις που θα πρέπει κάποτε να ολοκληρωθούν. Ο ΟΣΕ έχει «ουρές» και στην νέα προγραμματική περίοδο και στο πεδίο των συστημάτων σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και διαχείρισης.

Με άλλα λόγια, η μετάβαση σε μια νέα πραγματικότητα δημοσίων επενδύσεων στη χώρα δεν θα είναι περίπατος. Το θετικό είναι βεβαίως ότι αυτή τη φορά η πολιτική βούληση υπάρχει, όπως επίσης υπάρχει και η αλλαγή των όρων σε επίπεδο ΕΕ: Το νέο ΕΣΠΑ ξεκίνησε με ταχύτητα και διάφανα χρονοδιαγράμματα, ενώ το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς συνδέει επενδύσεις με μεταρρυθμίσεις, αυξάνει τον βαθμό «υποχρέωσης» να γίνει πλήρως το κάθε έργο. 

Το δυστύχημα στα Τέμπη δεν συνδέεται μόνο με τον παράγοντα των υποδομών. Προφανώς έγιναν και άλλα λάθη μεταξύ των οποίων και ανθρώπινα. Πολλές αστοχίες οδήγησαν σε αυτήν την τραγωδία. Το πόρισμα θα το βγάλουν οι ειδικοί. Αλλά, το πιο πιθανό είναι πως αν οι επενδύσεις είχαν γίνει και λειτουργούσαν τότε το «κακό» θα είχε αποφευχθεί...

Όλες οι ειδήσεις

23:58

Χαρακόπουλος: Κανένας «Φραπές» δεν θα μπορεί πλέον να λαμβάνει επιδοτήσεις - Πληρωμές μέχρι τις γιορτές

23:27

Καλαφάτης: Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που έχει καταρτίσει εθνική στρατηγική για την ΤN

23:15

Κιλκίς: Συνελήφθη 25χρονος για ληστεία, εκβίαση και αρπαγή

22:49

Νετανιάχου: Η πολιτική προσάρτηση της Δυτικής Όχθης παραμένει αντικείμενο της συζήτησης

22:19

Δένδιας: Θα παραστεί στην τακτική συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΒΕΑ

21:47

Μία σύλληψη για παραβάσεις που αφορούν σε ναρκωτικές ουσίες και όπλα, στα Χανιά

21:18

Γρεβενά: Συνελήφθη 53χρονος-μέλος σπείρας που εξαπατούσε τηλεφωνικά ανυποψίαστους πολίτες

20:48

Επίθεση με μολότοφ στο Α.Τ. Κυψέλης

20:44

Κουτσούμπας προς αγρότες: Εμείς στηρίζουμε όλα τα αιτήματα σας

20:33

Έκλεισαν οι κάλπες στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών - Συνεχίζεται αύριο η ψηφοφορία

20:12

Ισραήλ: Ο αρχηγός του στρατού δηλώνει ότι η γραμμή οριοθέτησης εντός της Γάζας είναι το νέο σύνορο με το Ισραήλ

20:01

Ελβετία: Προτείνει o ΟΑΣΕ να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην επιτήρηση μιας εκεχειρίας στην Ουκρανία

19:49

Θεοχάρης: Μεταβαίνει στις ΗΠΑ για να συμμετέχει στο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link

19:28

Βόρεια Μακεδονία: Ο Χρίστιαν Μίτσκοσκι επανεξελέγη αρχηγός του VMRO-DPMNE

19:13

Σέρρες: Άνοιξε για τα φορτηγά το τελωνείο Προμαχώνα

19:00

Global X: Έρχεται πολυετής άνοδος στις αναδυόμενες αγορές – Η Ελλάδα στις κορυφαίες επιλογές

18:51

Τραμπ τζούνιορ: Οι πλούσιοι Ουκρανοί έβαλαν τους χωρικούς να πολεμάνε

18:35

Παραμένει σε αυξημένη επιφυλακή ο δήμος Λαρισαίων για τη στάθμη των νερών στον Πηνειό

18:27

Κανονικά η κυκλοφορία των οχημάτων στην «Εγνατία Οδό» μεταξύ των κόμβων Βαφέικων και Ιάσμου

18:10

Αισιόδοξος για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, δηλώνει ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου

17:59

Αποκαταστάθηκε πλήρως η σιδηροδρομική κυκλοφορία στο τμήμα Λάρισα - Λειανοκλάδι - Λάρισα

17:24

ΠΟΜΙΔΑ: Σε νέο «ΕΝΦΙΑ» υπέρ των δήμων θα εξελιχθεί το νέο τέλος ΤΤΑ

17:00

Κατοικίες και μεγάλα έργα εκτόξευσαν τις επενδύσεις – Τι θα κρίνει τη συνέχεια

17:00

Φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα «μιλάει» ξένες γλώσσες και θα κοστίσει ακριβά…

16:53

ΣΥΡΙΖΑ: Κάθε βδομάδα ο κ. Μητσοτάκης όλο και πιο μακριά από την κοινωνία και τα προβλήματα των πολιτών

16:22

Κέλογκ: Μια ειρηνευτική συμφωνία για την Ουκρανία βρίσκεται πραγματικά κοντά

16:11

Προς νέα ρεκόρ η βραχυχρόνια μίσθωση το 2025

16:01

Σαμαράς για αγρότες: Η κυβέρνηση οφείλει να καταλάβει επιτέλους ότι δεν είναι όλα επικοινωνία

15:57

Βρετανία: Επίθεση με σπρέι πιπεριού έγινε στο αεροδρόμιο του Χίθροου

15:42

Ντάιμον (JPMorgan): Η Ευρώπη έχει πραγματικό πρόβλημα

gazzetta
gazzetta reader insider insider