Οι διαχρονικές καθυστερήσεις δυστυχώς μπορούν να αποβούν -και- μοιραίες

Δημήτρης Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Προφανώς αργεί η ώρα του επίσημου καταλογισμού ευθυνών για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπτη. Είναι η ώρα του θρήνου για τους νεκρούς, αλλά και της έρευνας για τα ευρύτερα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την τεράστια τραγωδία. 

Είναι σημαντικό που υπήρξε – όχι σύνηθες για τα ελληνικά δεδομένα - μία άμεση παραίτηση πολιτικού προϊσταμένου. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός συστήνει «υπερκομματική επιτροπή εμπειρογνωμόνων» που θα «εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος αλλά και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων».

Ας σταθούμε λίγο σε αυτές τις «διαχρονικές καθυστερήσεις» οι οποίες προφανώς δεν αφορούν μόνο στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. Συνδέονται με μεγάλο μέρος των δημοσίων επενδύσεων στη χώρα.  Η προφανής επίπτωση είναι πως στερούν από τη χώρα ευημερία και ανάπτυξη. Κάποιες όμως φορές, όταν έρχεται η «κακή στιγμή», τελικά  φτάνουν στο σημείο να στερήσουν ακόμη και ανθρώπινες ζωές. 

Οι καθυστερήσεις ήταν προφανώς πολύ μεγαλύτερες στο παρελθόν. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου, έχουν αυξηθεί οι απορροφήσεις κονδυλίων της ΕΕ, έχουν γίνει παρεμβάσεις αύξησης της διαφάνειας. Αλλά, ακόμη και σήμερα, αστοχίες υπάρχουν. Επίσης παθογένειες δεκαετιών παραμένουν καθώς «σέρνονται» στο χρόνο μαζί με έργα που επιβιώνουν μέσω συνεχών παρατάσεων και συμπληρωματικών συμβάσεων. 

Ειδικά στο παρελθόν με τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (για τους παλαιότερους), ή με τα ΚΠΣ και  τα Ταμεία Συνοχής η διασπάθιση κοινοτικών κονδυλίων ήταν σε πολλές περιπτώσεις ο κανόνας. Πολλά έργα έμειναν στα χαρτιά, άλλα παρέμειναν ημιτελή. Κάποια ολοκληρώθηκαν μετά από δεκαετίες και μετά από πολλές παρατάσεις ή μέσα από συμπληρωματικές-συμβάσεις.

Κάπως έτσι σήμερα είμαστε στη θέση όχι μόνο να μην έχουμε ένα σύγχρονο δίκτυο σιδηροδρόμων, αλλά και να παλεύουμε να τελειώσουμε με πολλές άλλες εκκρεμότητες: από τα πληροφοριακά συστήματα που θα πρέπει να ελέγχουν τις δοσοληψίες του δημοσίου, έως πολλές άλλες επενδύσεις στο πεδίο του περιβάλλοντος ή  των μεταφορών. 

Ειδικά σε κάποια έργα όπως σε αυτά των σιδηροδρόμων είναι χαρακτηριστική (πέραν των καθυστερήσεων και της απώλειας δισεκατομμυρίων κονδυλίων) και η πολυδιάσπαση των συμβάσεων. Το ίδιο έργο «κομματιαστά» προκηρύσσεται, δημοπρατείται και υλοποιείται από διαφορετικούς αναδόχους, πολλές φορές ακόμη και από άλλα κοινοτικά προγράμματα. Δεν είναι το έργο της τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ η μοναδική περίπτωση τέτοιας πολυδιάσπασης συμβάσεων. Είναι ουσιαστικά μία περίπτωση από τις πολλές, αφού πρόκειται για μία τακτική διαδεδομένη επί δεκαετίες. 

Μάλιστα, υπάρχουν, δυστυχώς, ακόμη και τώρα, στην νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης, «βαρίδια» που θα πρέπει να επωμισθούν οι φορείς διαχείρισης. Και τούτο αφού θα πρέπει να κλείσουν οι «τρύπες» σε επενδύσεις που θα πρέπει κάποτε να ολοκληρωθούν. Ο ΟΣΕ έχει «ουρές» και στην νέα προγραμματική περίοδο και στο πεδίο των συστημάτων σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και διαχείρισης.

Με άλλα λόγια, η μετάβαση σε μια νέα πραγματικότητα δημοσίων επενδύσεων στη χώρα δεν θα είναι περίπατος. Το θετικό είναι βεβαίως ότι αυτή τη φορά η πολιτική βούληση υπάρχει, όπως επίσης υπάρχει και η αλλαγή των όρων σε επίπεδο ΕΕ: Το νέο ΕΣΠΑ ξεκίνησε με ταχύτητα και διάφανα χρονοδιαγράμματα, ενώ το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς συνδέει επενδύσεις με μεταρρυθμίσεις, αυξάνει τον βαθμό «υποχρέωσης» να γίνει πλήρως το κάθε έργο. 

Το δυστύχημα στα Τέμπη δεν συνδέεται μόνο με τον παράγοντα των υποδομών. Προφανώς έγιναν και άλλα λάθη μεταξύ των οποίων και ανθρώπινα. Πολλές αστοχίες οδήγησαν σε αυτήν την τραγωδία. Το πόρισμα θα το βγάλουν οι ειδικοί. Αλλά, το πιο πιθανό είναι πως αν οι επενδύσεις είχαν γίνει και λειτουργούσαν τότε το «κακό» θα είχε αποφευχθεί...

Όλες οι ειδήσεις

11:26

Μητσοτάκης: Η πόρτα μου ανοιχτή για τους αγρότες - Ο διάλογος να γίνει με ανοιχτούς δρόμους

11:24

ΕΒΕΑ: Υπενθύμιση προς επιχειρήσεις για τακτοποίηση εκκρεμοτήτων προς το ΓΕΜΗ έως 31/12

11:23

VW: Επένδυση 160 δισ. ευρώ έως το 2030 - Μικρότερη λόγω δασμών και Κίνας

11:14

ΧΑ: «Ακροβασία» στις 2.100 μονάδες για τον Γενικό Δείκτη

11:14

Η Greenvolt Next παρέδωσε φωτοβολταϊκό πάρκο 4 MW για τη Sanofi στην Ιρλανδία

11:10

Alpha Bank: Ξεκινά η υπηρεσία Visa Commercial Format - Η πρώτη τράπεζα στην Ελλάδα

11:10

Νέο ρεκόρ όλων των εποχών για τον χαλκό

11:05

Κορκίδης: Να μην υποτιμηθούν τα αιτήματα των αγροτών, ούτε οι επιπτώσεις των αγροτικών μπλόκων

10:52

Goldman Sachs: Η Ελλάδα αντιμέτωπη με τρεις βασικές προκλήσεις

10:52

Jumbo: Διατηρήθηκε στο 8% ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων - Τι λέει για κυβέρνηση και αγρότες

10:48

Γερμανία: Άνοδος 1,8% για τη βιομηχανική παραγωγή τον Οκτώβριο

10:44

Ευρωαγορές: Flat κινήσεις περιμένοντας την Fed

10:34

Ντάλιο: Η Μέση Ανατολή είναι η νέα Σίλικον Βάλεϊ των καπιταλιστών - «Φούσκα» στην AI

10:17

Briq Properties: Πούλησε ακίνητο έναντι 4 εκατ. ευρώ στον Βόλο

10:16

Κίνα: Νέα διψήφια «βουτιά» των εξαγωγών προς ΗΠΑ - Στο -29% τον Νοέμβριο

10:13

Ικτίνος: Υπογραφή συμφωνίας για την πώληση της θυγατρικής ΙΔΕΗ

10:11

Ομόλογο Aktor 140 εκατ. ευρώ: Στο 4,7-5% το εύρος απόδοσης

10:01

Τέλος εποχής για τα τρόλεϊ: Από σήμερα οι γραμμές 17 και 20 αντικαθίστανται από ηλεκτρικά λεωφορεία

09:53

Σνάμπελ (ΕΚΤ): Νιώθω άνετα με τις προσδοκίες ότι η επόμενη κίνηση μπορεί να είναι μία αύξηση επιτοκίων

09:51

Ουκρανία: Ο Ζελένσκι θα λάβει τα έγγραφα που σχετίζονται με το ειρηνευτικό σχέδιο σήμερα

09:36

Deal Prodea - Παπαλέκα για ακίνητα, Πύργο Πειραιά, Porto Paros Resort και γραφεία στη Ρώμη

09:29

Goldman Sachs για Κίνα: Αναβαθμίζει την πρόβλεψη για ανάπτυξη - Στο 5%

09:24

Bloomberg: Ο όμιλος Antenna σε συνομιλίες με την Gedi της οικογένειας Ανιέλι για την εξαγορά της La Repubblica

09:14

ΟΗΕ: Μειώνει στο μισό τον προϋπολογισμό για ανθρωπιστική βοήθεια εν μέσω κρίσεων

09:03

Πλημμύρες στην Ινδονησία: 950 νεκροί - Πάνω από 270 αγνοούμενοι, 5.000 τραυματίες

08:52

Μπενίν: Τέλος πραξικοπήματος με 14 συλλήψεις - «Η προδοσία δεν θα μείνει ατιμώρητη»

08:42

Ποια είναι η Naoussa Blue Waters που μπαίνει στον κλάδο εμφιάλωσης νερού

08:32

Θα διανυκτερεύατε σε ένα κάστρο 2.000 ετών;

08:30

Κεραμέως: Η Ελλάδα του σήμερα δεν έχει σχέση με τη χώρα που άφησαν οι συμπατριώτες μας

08:30

Θέρμανση με πέλετ: Το πραγματικό κόστος και οι παγίδες

gazzetta
gazzetta reader insider insider