Σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες, e-shop και σε «click away» δίνεται φέτος η μάχη για τη διεκδίκηση του χριστουγεννιάτικου τζίρου στο λιανεμπόριο, που θα είναι πολύ μειωμένος σε σχέση με τα 3,5 δισ. ευρώ πέρυσι, αφού εκτιμάται ότι θα φτάσει περίπου στο 1,5 δισ. ευρώ. Οι μεγάλες αλυσίδες σίγουρα έχουν το προβάδισμα στην ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πελατών αλλά και οι μικρές επιχειρήσεις έχουν ενεργοποιηθεί προσπαθώντας με εξ αποστάσεως πωλήσεις να μετριάσουν τη χασούρα τους. Οι περισσότεροι μάλιστα μικροί έμποροι με ευρηματικότητα αξιοποιούν την ευελιξία και την ταχύτητά τους παραδίδοντας τις παραγγελίες αυθημερόν, εκμεταλλευόμενοι το «μποτιλιάρισμα» των εταιριών courier.

Όλοι οι κλάδοι του λιανεμπορίου έχουν ενεργοποιηθεί να εξυπηρετήσουν ηλεκτρονικά τους πελάτες τους, μετά την αρχική παγωμάρα που προκάλεσε η απόφαση της κυβέρνησης να μην ανοίξει τα καταστήματα στις γιορτές, προσπαθώντας να σώσουν ό,τι σώζεται για να μετριάσουν τις απώλειες, που έτσι κι αλλιώς θεωρούν δεδομένες. Συγκεκριμένα οι διασωθέντες της λιανικής τη φετινή χρονιά και κατά συνέπεια στην εορταστική αγορά, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, είναι η λιανική τροφίμων και φαρμακευτικών ειδών με αύξηση 4%, οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών με 10% και γενικότερα οι «online» πωλήσεις με αύξηση περίπου 15%. Οι πληγέντες είναι πάνω από 40 κλάδοι του λιανεμπορίου, με μεγάλους χαμένους τα καταστήματα πώλησης ρολογιών και κοσμημάτων με -47%, καλλυντικών με -37%, ένδυσης με -30%, υπόδησης με -29%, επίπλων και ειδών οικιακής χρήσης -19%, τα βιβλία -11% κ.α.

Αναγκαστικά λοιπόν, φέτος θα έχουμε στις γιορτές μόνο μια πολύ περιορισμένη «υβριδική» λειτουργία των καταστημάτων του λιανεμπορίου, που βεβαίως δεν αντισταθμίζουν επ’ ουδενί τη φυσική παρουσία του καταναλωτή σε ένα κατάστημα, ούτε τον όγκο και την αξία των πωλήσεων, αντίστοιχων περιόδων προηγούμενων ετών, ακόμα και εντός βαθιάς κρίσης. Σύμμαχοι στην προσπάθεια επιβίωσης για εκείνους που δεν έχουν τις υποδομές, φαίνεται να είναι οι ηλεκτρονικές εφαρμογές και οι μεγάλες πλατφόρμες, με τη στήριξη των Επιμελητηρίων και των τοπικών Εμπορικών Συλλόγων που έχουν επιστρατεύσει επικοινωνιακές και ενημερωτικές καμπάνιες για να προσεγγίσουν τους πελάτες με το click away.  Άλλωστε το γεγονός ότι πάνω από τους τρεις στους δέκα καταναλωτές αναμένεται να κάνουν τις αγορές τους μέσω του πειραματικού click away δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. Μάλιστα δεν απαιτείται από τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις να διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα πώλησης προϊόντων, ούτε ειδικές υποδομές, ούτε γνώσεις προγραμματισμού, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν τον υβριδικό τρόπο πώλησης παράδοσης εκτός καταστήματος και δέχονται παραγγελίες μέσω τηλεφώνου.

Σε κάθε περίπτωση οι καταστηματάρχες της Περιφέρειας Αττικής, αν και απογοητευμένοι, θα προσπαθήσουν να ανταποκριθούν με κάθε ασφαλή και δυνατό τρόπο στις χριστουγεννιάτικες ανάγκες των πελατών τους. Οι πρώτες ημέρες λειτουργίας του click away, πάντως, έδειξαν ότι είναι ένας μηχανισμός που επιτρέπει στις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν μόνο το 5-10% του περυσινού ημερήσιου τζίρου τους. Επίσης πρόσφατη έρευνα του Ο.Π.Α. δείχνει πως φέτος 7 στους 10 καταναλωτές θα περιορίσουν στο 1/3 τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους, με 3 στους 10 να μην κάνουν καθόλου αγορές ή το πολύ μέχρι 50 ευρώ, οι 2 στους 10 να κάνουν αγορές μέχρι 100 ευρώ, οι 3 στους 10 μέχρι 200 ευρώ και οι 2 στους 10 μέχρι 500 ευρώ. Οι δύσκολες και σύνθετες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία περιορίζουν σημαντικά τις προσδοκίες των λιανεμπόρων, που δεν αναμένουν φέτος η αγορά να εισπράξει πάνω από 35% ή το πολύ 40% του περυσινού τζίρου των Χριστουγέννων. Έχουμε αποδείξει πως είμαστε μαχητές και θα δώσουμε αυτή τη μάχη με την ελπίδα να φτάσουμε σε μια διαχειρίσιμη επόμενη μέρα της αγοράς.