
Παραμένουν υψηλά τα spreads
Ναι μεν τα επιτοκιακά περιθώρια υποχώρησαν τον Ιούλιο του 2025, παραμένουν ωστόσο από τα υψηλότερα σε επίπεδο ΕΕ. Το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο των νέων καταθέσεων παρέμεινε αμετάβλητο στο 0,34%, ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο των νέων δανείων μειώθηκε στο 4,49%, με αποτέλεσμα το περιθώριο επιτοκίου μεταξύ των νέων καταθέσεων και δανείων να μειωθεί στις 4,15 εκατοστιαίες μονάδες, όπως δείχνουν τα στοιχεία που δημοσιοποίησε την Τετάρτη η Τράπεζα της Ελλάδος. Το επιτοκιακό περιθώριο διασφαλίζει τα κέρδη των πιστωτικών ιδρυμάτων, καταγράφει, ωστόσο, τον ακριβό δανεισμό ιδιωτών και επιχειρήσεων.
Επικίνδυνη ζώνη η Γαλλία
Οι εξελίξεις στη Γαλλία επηρεάζουν ολόκληρη την ευρωζώνη και έχουν αντίκτυπο στις διεθνείς αγορές. Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, Έρικ Λόμπαρντ, άρχισε να προειδοποιεί δημόσια για πιθανή οικονομική βοήθεια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Μια τέτοια προοπτική, στον βαθμό που είναι πραγματικότητα, σπέρνει πανικό και αστάθεια στις αγορές, οι οποίες μέχρι τώρα προεξοφλούσαν ότι πάντα στο «πάρα πέντε» οι πολιτικοί έβρισκαν λύση. Πηγές από την Ουάσιγκτον μεμονωμένα διαψεύδουν πως οι αναλυτές του ΔΝΤ επεξεργάζονται σενάρια. Όμως δύσκολα θα επιβεβαίωναν κιόλας.
Στήριξη στην τουρκική λίρα
Εντέλει τίποτα δεν είναι χωρίς κόστος. Οι τουρκικές τράπεζες έριξαν στην αγορά συναλλάγματος 5 δισ. δολάρια χθες και προχθές σε μια προσπάθεια να ανακόψουν την πίεση στη λίρα μετά την απόφαση δικαστηρίου που στοχεύει κορυφαία στελέχη της αντιπολίτευσης. Οι πολιτικές κατευθύνσεις δεν μένουν αναπάντητες από τις αγορές.
Το βλέμμα στην Εθνική
Οι τράπεζες έσυραν χθες τον χορό της ανοδικής αντίδρασης του Χρηματιστηρίου με τα βλέμματα να επικεντρώνονται στην Εθνική. Προφανώς κάτι θα ξέρουν αυτοί που αγοράζουν και τις δύσκολες ημέρες. Ωστόσο δεν χρειάζεται να θυμίσουμε ότι το κλίμα παραμένει εύθραυστο και χρειάζεται να περάσει η ογδόη του Σεπτέμβρη για να αρχίσουμε να κάνουμε ταμείο για την τάση. Θα έχει βεβαίως ενδιαφέρον να μετρήσουμε και τις ανακοινώσεις στη ΔΕΘ που όσο να είναι θα δώσουν τόνο για την οικονομία και τις επιδιώξεις της κυβέρνησης. Το ουσιαστικό είναι πάντως ότι δεν χάθηκαν οι 2.000 μονάδες και η χθεσινή αντίδραση ήταν ισχυρότερη αυτής των ξένων αγορών.
ΑΔΜΗΕ και Κυπριακά παζάρια
Οι δηλώσεις του Κύπριου Υπουργού Μάκη Κεραυνού για το καλώδιο Ισραήλ, Κύπρου, Ελλάδος δεν έκαναν καλό στη μετοχή του ΑΔΜΗΕ. Ωστόσο η πτώση ήταν περιορισμένη καθώς φαίνεται πως είτε οι επενδυτές δεν ακούνε δηλώσεις, είτε θεωρούν ότι η εταιρεία δεν επηρεάζεται ουσιαστικά. Η ουσία όμως είναι ότι οι Κύπριοι είναι μανούλες στο παζάρι, ξέρουν ότι όλοι οι άλλοι θέλουν το καλώδιο όχι μόνο για επιχειρηματικούς αλλά και γεωστρατηγικούς λόγους και σου λένε αν αντιδράσουμε όλο και κάτι παραπάνω θα πάρουμε. Εδώ είμαστε και θα το δούμε να εξελίσσεται.
Τι αλλάζει στο οδικό έργο «Ιωάννινα – Κακκαβιά»
Μια τροποποίηση, που απαιτεί και… αλλαγή περιβαλλοντικής αδειοδότησης, προέκυψε για το οδικό έργο «Ιωάννινα – Κακκαβιά» με ανάδοχο την ΑΒΑΞ, όσον αφορά στον ανισόπεδο κόμβο (ΑΚ) Πασσαρώνος και την ανάγκη μετατόπισης της χάραξης της αρτηρίας και του ΑΚ σε συγκεκριμένο σημείο. Κάτι που πρέπει να συμβεί, καθώς, όπως εξηγείται στη σχετική ΜΠΕ, το εν λόγω σημείο είναι στρατηγικής σημασίας κόμβος του οδικού άξονα, δεδομένου ότι συνδέει τον Δυτικό άξονα, συμπεριλαμβανομένων των λιμανιών Ηγουμενίτσας και Πάτρας, με την ΒΙΠΕ Ιωαννίνων (Ροδοτοπίου), παρακάμπτοντας την πόλη των Ιωαννίνων, σημειώνοντας σημαντική βελτιστοποίηση του χρόνου μεταφοράς και μειώνοντας τις οχλήσεις από βαρέα οχήματα. Η τροποποίηση προέκυψε καθώς τμήμα του Α.Κ. Πασσαρώνος διερχόταν εντός των ορίων της ΒΙ.ΠΕ, σε περιοχή Κοινόχρηστου Πρασίνου. Ως εκ τούτου, κρίθηκε αναγκαία η παράλληλη μετατόπιση του Α.Κ. Πασσαρώνος ώστε να μετακινηθεί έξω από τα όρια της ΒΙ.ΠΕ. ούτως ώστε να αποφευχθεί η χρονοβόρα και δυσχερής διαδικασία τροποποίησης του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου.
«Κλείνει» η Εγνατία Οδός Α.Ε.
Μιας και πιάσαμε τα… οδικά, αυτό που αντιλαμβάνεται η στήλη από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και όσα κυκλοφορούν είναι ότι στο τέλος του 2025 «κλείνει» ο φορέας ««Εγνατία Οδός Α.Ε.». Κάτι που θεωρητικά φαντάζει λογικό, καθώς, θεωρητικά πάλι, πρέπει προσεχώς να γίνει, επιτέλους, η παράδοση – παραλαβή του έργου στον παραχωρησιούχο υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που θα αναλάβει την διαχείριση/συντήρηση/λειτουργία αλλά και σημαντικά τεχνικά έργα. Στο υπ. Υποδομών και Μεταφορών «τρέχουν» να κλείσουν και εκκρεμότητες δικές τους, ήτοι του δημοσίου, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να… περιμένει τις εξελίξεις για τη «Νέα Εγνατία Οδό».
Προχωρά ο Ε65
Την παράδοση του τελευταίου τμήματος του Ε 65 στα μέσα του 2026 επιβεβαίωσε ο υπουργός Υποδομών, κ. Χρ. Δήμας, που περιόδευσε χτες (και) στο έργο. Όπως προκύπτει, τα τελευταία 45,5 χλμ. του Ε65, από Καλαμπάκα μέχρι τον κόμβο της Εγνατίας στα Γρεβενά, θα είναι έτοιμα το 2ο τρίμηνο του 2026, με την ΤΕΡΝΑ να συνεχίζει σε υψηλούς ρυθμούς. «Το έργο προχωρά με πολύ καλό ρυθμό και κάποια ζητήματα που είχαν ανακύψει, αντιμετωπίστηκαν. Η αρχαιολογική υπηρεσία έχει ολοκληρώσει τις ανασκαφές και τις παρέδωσε πριν λίγες μέρες, οπότε είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα - καιρού επιτρέποντος φυσικά - και το δεύτερο τρίμηνο του 2026 θα παραδοθεί στην κυκλοφορία», ανέφερε ο υπουργός για το σημαντικό οδικό έργο.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.