
Μικτές αντιδράσεις...
Ποικίλουν οι αντιδράσεις των Ευρωπαίων ηγετών σε σχέση με τη συμφωνία ΕΕ - ΗΠΑ, η οποία δείχνει πως δεν θα περάσει με τον πλέον εύκολο τρόπο από τις χώρες - μέλη. Μάλιστα, κάποιοι ασκούν τόσο δριμεία κριτική ακόμη και προσωπική στην Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν.
Ο Γάλλος πρωθυπουργός Φρανσουά Μπαϊρού χαρακτήρισε τη συμφωνία ως «μια σκοτεινή μέρα» για την Ευρώπη – θεωρεί ότι πρόκειται για μια υποταγή στις ΗΠΑ και υποβάθμιση των ευρωπαϊκών αξιών. Ο Γερμανός Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς χαιρέτισε τη συμφωνία ως επιτυχημένη αποτροπή εμπορικής σύγκρουσης, ιδιαίτερα σημαντική για τη βαριά εξαγωγική βιομηχανία της χώρας, όπως ο κλάδος αυτοκινήτων.
Η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι εμφάνισε επιφύλαξη, λέγοντας ότι θετική είναι μόνο με πλήρη πληροφόρηση και ζητά να δει τις λεπτομέρειες της συμφωνίας πριν την κρίνει. Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας, Βίκτορ Ορμπάν εξέφρασε έντονη κριτική, υποστηρίζοντας ότι η πρόεδρος της Κομισιόν φάνηκε ανίσχυρη απέναντι στον Τραμπ.
Στην Ισπανία ο πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ δήλωσε την υποστήριξή του προς την εμπορική συμφωνία, αλλά χωρίς ενθουσιασμό, αναγνωρίζοντας τις πολιτικές και οικονομικές επιφυλάξεις.
Το μη χείρον βέλτιστον
Για τις ΗΠΑ είναι μια καλή συμφωνία, η Ευρώπη απλώς απέφυγε τα… χειρότερα. Κάπως έτσι προσεγγίζει η πλειονότητα των ξένων επενδυτικών οίκων το deal ΕΕ-ΗΠΑ. Όλοι, βέβαια, περιμένουν να δουν και τις επίσημες υπογραφές, γιατί με τον Τραμπ ποτέ δεν ξέρεις τι σου ξημερώνει. Όσο για την Ελλάδα; Ευτυχώς που εξάγουμε κυρίως… τουρισμό, όπως λέει και η JP Morgan, και έτσι οι εξαγωγές μας δεν κινδυνεύουν τόσο πολύ από τους αυξημένους δασμούς.
Παλαβομάρες
Άρχισαν πάλι οι παλαβομάρες. Και το σχόλιο αφορά στο προνόμιο της Ξυλεμπορία, το οποίο κάνει ράλι τις τελευταίες ημέρες ασχέτως της συμπεριφοράς του κοινού. Η ιστορία είναι παλιά και χιλιοπαιγμένη και ουδείς ξέρει πότε θα τελειώσει.
Το «blue chip»
Πάμε τώρα σε άλλο «blue chip», την Ικτίνος, στην οποία βλέπουμε να έχει ανέβει κοντά στο 40% τον τελευταίο μήνα. Και αναρωτιέμαι πραγματικά, από πού αντλεί τη δυναμική της. Γιατί αν κάποιος ανατρέξει στις οικονομικές καταστάσεις, δεν μπορεί να μην διαπιστώσει ότι η εταιρεία βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση και παίζει με τις αναδιαρθρώσεις και τη δυσχέρεια εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών της. Βέβαια, στις ανακοινώσεις όλα πάνε καλύτερα αλλά αυτό πρέπει να μεταφραστεί σε αριθμούς.
Πιέσεις γενικώς
Παρότι ξεκίνησε με φόρα, πιέστηκε χθες στο τέλος η μετοχή της ΕΧΑΕ. Έχουμε την αίσθηση ότι αυτή τη στιγμή παίζεται ένα παιχνίδι πίεσης για την τιμή που θα προσφέρει το Euronext αν και με βάση τα καλά αποτελέσματα εξαμήνου που ανακοίνωσε η εταιρεία (κέρδη 13,5 εκατ. ευρώ) δεν θα την έλεγε κάποιος και φθηνή. Μπορεί να έχει μπροστά το σενάριο της αναβάθμισης, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα γεννήσουν και τα κοκόρια. Πάντως, οι χρηματιστές δεν φαίνονται πρόθυμοι να πουλήσουν τις μετοχές τους, αλλά οι τράπεζες δεν έχουν και πολλά περιθώρια (πολιτικά εννοώ) να μην το κάνουν.
Και το Χρηματιστήριο....
Οι αντιδράσεις αυτές ξεδιπλώθηκαν μέσα στην ημέρα και έτσι, σιγά σιγά, τα προβλήματα έγιναν ορατά στη χρηματιστηριακή αγορά που κατέληξε να κλείσει στα χαμηλά της ημέρας.
Από αύριο αποτελέσματα
Από αύριο ξεκινούν τα αποτελέσματα των συστημικών τραπεζών, με πρώτη την Τράπεζα Πειραιώς. Ακολουθούν Eurobank και ΕΤΕ μεθαύριο, ενώ την Παρασκευή ο κύκλος θα κλείσει με την Alpha Bank. Ένα καθ' όλα δύσκολο πρόγραμμα αν σκεφθεί κανείς και την ανακοίνωση των stress tests την Παρασκευή.
Στάζει «μέλι» για Alpha ο Orcel...
Στο πρόσφατο call της UniCredit ο Andrea Orcel ρωτήθηκε για την Alpha Bank και «έσταξε μέλι» για την ελληνική τράπεζα... «Η Alpha είναι από εκείνα τα πράγματα που συμβαίνουν χωρίς να τα έχεις σχεδιάσει και αποδεικνύονται τελικά τα καλύτερα που θα μπορούσαν να σου τύχουν», ανέφερε. Μίλησε για την εξαιρετική και πολυεπίπεδη συνεργασία των δύο πλευρών τονίζοντας πως «δεν πρόκειται για μια πρωτοβουλία μόνο μεταξύ CEO ή Διοικητικών Συμβουλίων. Είναι σε βάθος και οι άνθρωποι και από τις δύο πλευρές συνεργάζονται σαν η Alpha να ήταν ήδη μέρος του δικτύου μας».
Τι επιφυλάσσει το μέλλον
Ο ίδιος τόνισε πως η UniCredit δεν πρόκειται να κινηθεί πιο πέρα, εκτός κι αν η Alpha θεωρεί ότι αυτό είναι θετικό για την ίδια. «Ναι, υπάρχουν οικονομικοί λόγοι, αλλά το θέμα ξεπερνά τα οικονομικά. Σεβόμαστε το πνεύμα της συνεργασίας και όσα έχει πετύχει η Alpha, και παραμένουμε πιστοί σε αυτό. Τώρα, αυτό σημαίνει ότι αποκλείεται να αυξήσουμε τη συμμετοχή μας στο μέλλον; Όχι. Ζητήσαμε άδεια ώστε η συμμετοχή μας, αντί για περίπου 20%, να μπορεί να φτάσει έως και 30%. Υπάρχει σχέδιο να φτάσουμε εκεί; Όχι. Υπάρχει επιτάχυνση; Όχι. Απλώς, από τη στιγμή που πρέπει να ζητήσουμε άδεια, ζητάμε για 30% ώστε να έχουμε ευελιξία, εφόσον προκύψει ανάγκη. Προς το παρόν, όμως, δεν υπάρχει τίποτε πέραν του περίπου 20% που ήδη κατέχουμε, και θα παραμείνουμε εκεί».
Οι εκτιμήσεις
Το δεύτερο εξάμηνο θα είναι ισχυρότερο έναντι του πρώτου εκτιμά η Beta Χρηματιστηριακή. Οι αποδόσεις β' τριμήνου των ελληνικών τραπεζών αποκαλύπτουν ένα μειονέκτημα σε σχέση με το Q1, λόγω των χαμηλότερων επιδόσεων στα καθαρά έσοδα από τόκους, αναφέρει η Beta Securities σε έκθεσή της για τα αποτελέσματα των τραπεζών το β τρίμηνο. Καθώς τα επιτόκια υποχωρούν, οι τράπεζες θα δουν πιέσεις στα πιστωτικά περιθώρια. Εκτιμάται πάντως πως θα επιταχύνουν για τους στόχους του έτους.
Τα «νερά» ακόμα «τρέχουν»… ορμητικά
Στο ταμπλό της Λεωφόρου Αθηνών συνεχίζει να ξεδιπλώνεται ακάθεκτο το story των «νερών». Μέσα σε μόλις τέσσερις διαδοχικές κερδοφόρες συνεδριάσεις από την ημέρα που η κυβέρνηση περιέγραψε τους άξονες για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας, η ΕΥΔΑΠ έχει δώσει ένα +26% και η ΕΥΑΘ ένα +30%. Η κεφαλαιοποίηση της πρώτης ξεπέρασε τα 800 εκατ. ευρώ, η δεύτερη αγγίζει τα 156 εκατ. ευρώ, ενώ και οι δύο μαζί, που συνεχίζουν να διακινούν πολλαπλάσιους όγκους σε σχέση με τους μέχρι πρότινος μέσους όρους τους, έχουν «εισφέρει» με την άνοδό τους πάνω από 200 εκατ. ευρώ στην κεφαλαιοποίηση του ΧΑ. Μιας και οι κυβερνητικές εξαγγελίες έχουν τον χαρακτήρα του επείγοντος, το story σύντομα θα πρέπει να αποκτήσει σάρκα και οστά, ώστε να αξιολογηθούν και οι επιμέρους πτυχές του.
Πάει στην ΕΤΑΔ ο Δ. Πολίτης;
Πηγές της αγοράς έλεγαν προ ημερών στη στήλη ότι αναμένεται διοικητική αλλαγή στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), της real estate θυγατρικής του Υπερταμείου. Τη θέση του κ. Αναστασιάδη, ως Μη Εκτελεστικού Προέδρου του Δ.Σ., φέρεται να αναλαμβάνει ο κ. Δ. Πολίτης, γνωστός μας και από τη θητεία του ως Διευθύνων Σύμβουλος του (πρώην) ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό, τουλάχιστον, αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς. Προφανώς, θα επιχειρήσει να ενισχύσει το έργο της κας Χατζηγεωργίου (CEO της ΕΤΑΔ) που, βέβαια, κατά γενική ομολογία δείχνει ήδη ιδιαίτερα δυναμική και ικανή, έχοντας διαγράψει μια αξιοσημείωτη σταδιοδρομία αρκετών ετών έχοντας πλούσια εμπειρία στον κλάδο των επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία. Προσόντα που έχει μεταφέρει και στην ΕΤΑΔ. Από την οποία θα πρέπει να περιμένουμε εξελίξεις και νεότερα προσεχώς.
Κρήτη και Πελοπόννησος «στο μικροσκόπιο» BP & Eni
«Στο μικροσκόπιο» της BP και της Eni έχουν μπει οι θαλάσσιες περιοχές που πρόκειται να παραχωρηθούν σε Νότια Πελοπόννησο και Κρήτη, μέσω του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη. Πιο συγκεκριμένα, οι δύο ευρωπαϊκοί πετρελαϊκοί κολοσσοί έχουν αποκτήσει πρόσβαση στο data room που έχει δημιουργήσει η ΕΔΕΥΕΠ και στο οποίο έχουν αναρτηθεί σεισμικά δεδομένα για τις εν λόγω περιοχές, που έχουν προσκτηθεί από παλαιότερες έρευνες.
Όπως είχε γράψει το Insider στις αρχές Ιουλίου, οι δύο εταιρείες είχαν ήδη εκδηλώσει καταρχήν ενδιαφέρον για τη διαδικασία, προχωρώντας μετά την επίσημη έναρξη του διαγωνισμού στο επόμενο βήμα – δηλαδή στην επισκόπηση των δεδομένων μέσω του data room. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός προκλήθηκε έπειτα από την εκδήλωση ενδιαφέροντος από την αμερικανική Chevron, ενώ έχει «ανοίξει» η προθεσμία υποβολής προσφορών, με καταληκτική ημερομηνία την 10η Σεπτεμβρίου.
Τα μπλοκ του διαγωνισμού είναι τα «Νότια της Πελοποννήσου», «Νότια της Κρήτης 1» και «Νότια της Κρήτης 2», καθώς και το θαλασσοτεμάχιο «Α2» για το οποίο έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Helleniq Energy. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η επισκόπηση περιοχών προς παραχώρηση, δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι οι δύο εταιρείες δρομολογούν τη διεκδίκηση των εν λόγω μπλοκ. Για να διεκδικήσουν κάποιο (ή κάποια) από τα τέσσερα «οικόπεδα», BP και Eni θα πρέπει να αγοράσουν τις σεισμικές μετρήσεις και να τις αναλύσουν, ώστε να αποφασίσουν αν θα υποβάλουν ή όχι προσφορά μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου.
Οι τροποποιήσεις στο ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ
Κάποιες μικρές (νέες) αλλαγές σε χρονοδιάγραμμα και τεχνικό αντικείμενο «πέρασαν» από το ΥΠΕΘΟ όσον αφορά στην υλοποίηση του έργου «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος στη Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου», ήτοι του δημόσιο τμήματος του ΒΟΑΚ που κατασκευάζεται από τον όμιλο AKTOR και συνδέεται με το Ταμείο Ανάκαμψης (137 εκατ.). Η 3η σχετική τροποποίηση, βάσει και του προ μηνός αιτήματος αρμόδιας υπηρεσίας του υπ. Υποδομών, αφορά στην παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του τμήματος έως τις 30-06-2026, στην αύξηση του προϋπολογισμού για αποκαταστάσεις – μεταφορές δικτύων ΟΚΩ κατά 337,2 χιλ. ευρώ, στην προσθήκη του υποέργου «Μετατόπιση αρδευτικών δικτύων ευθύνης Τ.Ο.Ε.Β. Μεραμβέλλου» και μεταφορά της προϋπολογιζόμενης δαπάνης ποσού 615 χιλ. ευρώ από το αμέσως παραπάνω υποέργο κ.α.. Προφανώς, έχουμε να κάνουμε με μικρού εύρους αλλαγές. Με την ολοκλήρωση του έργου θα αποδοθούν στη κυκλοφορία 14,5 χλμ. αναβαθμισμένου οδικού τμήματος (με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου καταστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,50 μ.) με αποτέλεσμα τη μείωση του συνολικού χρόνου διαδρομής και τη μείωση των ατυχημάτων. Ο ανάδοχος της σύμβασης ΣΔΙΤ του έργου «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργιά και συντήρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη» (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) προβλέπεται να αναλάβει την συντήρηση και την λειτουργία του οδικού τμήματος μετά την ολοκλήρωσή του.
Το Ελληνικό, η Lamda και το κυκλοφοριακό
Επειδή πολλά λέγονται και ακούγονται κατά καιρούς για το project του Ελληνικού και την κυκλοφοριακή επιβάρυνση που θα φέρει η «νέα πόλη», να σας πούμε ότι και στην πρόσφατη ενημέρωση της Lamda και του φορέα The Ellinikon για το θέμα αυτό, έγινε αναφορά στα οδικά έργα. Και δεν μιλάμε μόνο για την υπογειοποίηση μέρους της Λεωφόρου Ποσειδώνος μήκους 1,3 χλμ. (θα περιλαμβάνει την κατασκευή μιας υπόγειας σήραγγας μήκους 1,15 χλμ.) αλλά και την επέκταση, ουσιαστικά, της Αττικής Οδού προς τα νότια. Η LAMDA, έχει ήδη εκφράσει με σαφήνεια την πρόθεσή της να χρηματοδοτήσει τις απαιτούμενες μελέτες για τη μετατροπή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης σε δρόμο ελεύθερης ροής χωρίς φωτεινούς σηματοδότες και την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέσω σήραγγας που θα καταλήγει στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στο ύψος του Αλίμου, έργο που θα απορροφήσει και κινήσεις διερχόμενες από το κέντρο της Αθήνας. Άλλωστε, υπάρχει και σχετική πρόταση από τους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Επίσης, έχει μπει στο «τραπέζι» και η υλοποίηση σταθμού Μετρό στην έκταση (επέκταση γραμμής 2 προς Γλυφάδα). Δεν τα λες εύκολα όλα αυτά, τα κόστη είναι υψηλά, το δημόσιο είναι επιφυλακτικό, αλλά οι ιδιώτες… το «παλεύουν» να βρούνε λύσεις.
Τα εγκαίνια του Πάτρα – Πύργος
Μεθαύριο Πέμπτη, 31 Ιουλίου 2025 και ώρα 19:00 έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί εκδήλωση εγκαινίων, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, στον Κόμβο του Πύργου, ώστε από την επομένη να δοθεί σε κυκλοφορία. Όπως έχουμε ξαναπεί, θα παραδοθούν τα 65 χλμ. από τα περίπου 74 χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου, που υλοποιείται από τις ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, με το υπολειπόμενο τμήμα να αναμένεται να ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες, στο τέλος Νοεμβρίου.
Οι εργασίες της «ΓΕΚ Υπηρεσίες»
Η εταιρεία ΓΕΚ Υπηρεσίες την 01.03.2025 ανέλαβε τις εργασίες της Λειτουργίας και Συντήρησης των έργων Παραχώρησης των εταιρειών Νέας Οδού και Οδού Κεντρικής Ελλάδος έχοντας προς εκτέλεση το 2025 εργασίες ποσού 23 εκατ. περίπου. Όσον αφορά τα επόμενα έτη οι προς εκτέλεση εργασίες ανέρχονται σε ποσό 29 εκατ. περίπου κατ’ έτος πλέον τιμαριθμικής αναπροσαρμογής έως και το τέλος του 2039. Προφανώς, πρόκειται για 100% θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με αντικείμενο, κατά βάση, την παροχή τεχνικών υπηρεσιών, προληπτικής, διορθωτικής και βελτιωτικής συντήρησης, βαριάς συντήρησης, διαχείρισης και λειτουργίας πάσης φύσης ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων κτιρίων και συγκροτημάτων, αλλά και την ενεργειακή διαχείριση και αναβάθμιση κτιρίων και εγκαταστάσεων ή την φύλαξη - καθαρισμό κτιριακών εγκαταστάσεων.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.