Τηλεδιάσκεψη του EuroWorking Group (EWG) θα πραγματοποιηθεί αύριο προκειμένου να διαπιστωθεί το κατά πόσο έχουν κλείσει οι εκκρεμότητες που σχετίζονται με τα ανοικτά προαπαιτούμενα.
Τα περίπου 120 προαπαιτούμενα από τα 140 αυτής της αξιολόγησης έχουν ήδη εφαρμοστεί, ενώ τα υπόλοιπα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στις επόμενες ημέρες προκειμένου να λάβει η Ελλάδα τη «θετική» αξιολόγηση των Θεσμών που θα ανοίξει το δρόμο για τη χορήγηση της δόσης στο προσεχές Eurogroup.
Μεταξύ των προαπαιτούμενων που τελούν σε εκκρεμότητα είναι η ενεργοποίηση της νέας διαδικασίας διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και η παράταση της προσωρινής εθελοντικής συνεισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας που εκπνέει εφέτος και για το 2018.
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ξεκινήσει τη διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ, συμπεριλαμβανομένης της πρόσληψης συμβούλων και της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη επιλεγεί το σχήμα των συμβούλων και θα ανακοινωθεί σύντομα από το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με το νέο Μνημόνιο οι όροι του διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να θέτουν αυστηρές προϋποθέσεις για τους υποψήφιους αγοραστές. Συγκεκριμένα, οφείλουν να είναι είτε πιστοποιημένοι διαχειριστές σε ευρωπαϊκή χώρα μέλη του ENTSO-G ( του ευρωπαϊκού φορέα των διαχειριστών συστημάτων αερίου), είτε κοινοπραξίες στις οποίες τουλάχιστον το ένα μέλος, το οποίο θα έχει και αποφασιστικό ρόλο στη διοίκηση της εξαγοραζόμενης εταιρίας, θα είναι πιστοποιημένος Ευρωπαίος Διαχειριστής, μέλος του ENTSO-G.
Λιγότερο σαφής είναι η εικόνα με το που βρίσκεται η επέκταση της «οικειοθελούς παροχής» της ναυτιλιακής κοινότητας για ακόμη ένα χρόνο, η οποία συμπεριλαμβάνεται στα εκκρεμή προαπαιτούμενα. Κυβέρνηση και δανειστές προσδοκούν πως από την παροχή θα εισπραχθούν περίπου 100 εκατ. ευρώ το 2018.
Η προαιρετική εισφορά των εφοπλιστικών επιχειρήσεων προβλέφθηκε με το άρθρο 42 του ν. 4301/2014, με το οποίο κυρώθηκε το «συνυποσχετικό» μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ναυτιλιακής κοινότητας, αναφορικά με την επιθυμία της δεύτερης να συμβάλει οικονομικά στη δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία που αντιμετωπίζει η Ελλάδα.
Η συμφωνία -που εξ αρχής προέβλεπε ότι θα ισχύσει για την περίοδο 2014-2017- αφορά σε πλοία με ελληνική σημαία ή πλοία που τελούν υπό ξένη σημαία αλλά η διαχείριση τους γίνεται από ημεδαπές ή αλλοδαπές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, βάσει του ν. 27/1975.
Το συνυποσχετικό προέβλεπε πως οι Έλληνες εφοπλιστές θα κατέβαλαν περίπου 400 εκατ. ευρώ συνολικά την περίοδο 2014-2017, κάτι που ωστόσο δεν επιβεβαιώθηκε στην πράξη , καθώς στην τριετία 2014-2016 τα έσοδα από την προαιρετική εισφορά των εφοπλιστικών επιχειρήσεων οριακά ξεπέρασαν τα 150 εκατ. ευρώ.
Πλέον οι Θεσμοί θέλουν να διασφαλίσουν πως το 2018 θα εισπραχτούν 100 εκατ. ευρώ από την εν λόγω πηγή.