«Φως στο τούνελ» όσον αφορά την ανάκτηση εσόδου και στην Κύπρο για τη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου (Great Sea Interconnector), διαφάνηκε σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη σημερινή σύσκεψη για το θέμα. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για την τέταρτη τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιείται για την ενεργοποίηση ανάκτησης και από τη Λευκωσία των δαπανών που έχει πραγματοποιήσει έως τώρα ο ΑΔΜΗΕ για την υλοποίηση του πρότζεκτ.
Στη σύσκεψη έλαβαν μέρος οι Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου, στελέχη του ΑΔΜΗΕ καθώς και εκπρόσωποι της Κομισιόν. Σε σχέση με τις τηλεδιασκέψεις που προηγήθηκαν, θετική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι η Ρυθμιστική Αρχή της Κύπρου για πρώτη φορά δεσμεύθηκε για τη λήψη σήμερα της σχετικής απόφασης. Τις προηγούμενες φορές, η ΡΑΕΚ είχε αρνηθεί να δεσμευθεί, επικαλούμενη διάφορα επιχειρήματα.
Ωστόσο, για να εκκινήσει η ανάκτηση εσόδου, θα πρέπει πρώτα η ΡΑΕΚ να εγκρίνει τη μεταφορά της ιδιοκτησίας του έργου στον νέο φορέα υλοποίησης. Η απόφαση για την επικαιροποίηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της διασύνδεσης είναι προαπαιτούμενο ώστε να «ξεκλειδώσει» η ανάκτηση εσόδου στην Κύπρο μέσω των λογαριασμών ρεύματος.
Στη σημερινή σύσκεψη, οι επικεφαλής της ΡΑΕΚ δήλωσαν πως η εν λόγω εκκρεμότητα για το ιδιοκτησιακό θα διευθετηθεί στο τέλος Αυγούστου. Θα πρέπει να αναφερθεί πως μόνον όταν βγει η απόφαση για τη μεταφορά της ιδιοκτησίας της διασύνδεσης, μπορεί να ισχύσει η δέσμευση της ΡΑΕΚ. Επομένως, η ανάκτηση εσόδου θα δρομολογηθεί από τον Σεπτέμβριο καλώς εχόντων των πραγμάτων.
Υπενθυμίζεται πως το συνολικό ποσό προς ανάκτηση και στις δύο χώρες για το 2025 είναι 20 εκατ. ευρώ περίπου, με την ελληνική Ρυθμιστική Αρχή (ΡΑΑΕΥ) να έχει ήδη εγκρίνει την καταβολή τους στον Διαχειριστή (μέσω των λογαριασμών ρεύματος των καταναλωτών), με την επικαιροποίηση του εσόδου του ΑΔΜΗΕ για το τρέχον έτος. Με βάση τον επιμερισμό κόστους ανάμεσα στις δύο χώρες, από τους Έλληνες καταναλωτές ανακτάται το 37% των δαπανών, ήτοι ένα ποσό περίπου 7 εκατ. ευρώ.
Επομένως, το ποσό που πρέπει να εγκρίνει για φέτος η ΡΑΕΚ ανέρχεται σε 13 εκατ. ευρώ περίπου. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, οι έως τώρα δαπάνες για τη διασύνδεση ανέρχονται σε 250 εκατ. ευρώ. Πέρα από την ανάκτηση μέρους των δαπανών, το ξεμπλοκάρισμα των αποζημιώσεων από Ελλάδα και Κύπρο είναι κρίσιμο και για τη χρηματοδότηση του έργου.
Ο λόγος είναι πως όσο δεν υπάρχουν ρυθμιζόμενα έσοδα και από τις δύο χώρες, δεν γίνεται να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες ή με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ. Όπως έχουν δηλώσει πηγές του Διαχειριστή, αν δεν λυνόταν η εκκρεμότητα με τη ΡΑΕΚ, τότε το έργο θα «τιναζόταν στον αέρα» από τον Ιούλιο. Κι αυτό γιατί ο Διαχειριστής θα σταματούσε να πληρώνει τη Nexans, κατασκευάστρια του καλωδίου.