Διαψεύδουν τόσο το υπουργείο Οικονομικών όσο και το Μέγαρο Μαξίμου πληροφορίες ότι η κυβέρνηση συζητά τη μείωση του αφορολογήτου ορίου από τα 8.636 ευρώ στα 6.818 ευρώ με σκοπό να κλείσει η αξιολόγηση.
Ωστόσο, η πρόσφατη ιστορία έχει δείξει ότι όταν τα θεμέλια του αφορολογήτου αρχίζουν να τρίζουν αργά ή γρήγορα επέρχεται η περικοπή του. Τον περασμένο Μάρτιο ο Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε διαβεβαιώσει ότι όσο ο ίδιος παραμένει υπουργός Οικονομικών νέα μείωση του αφορολογήτου δεν θα περάσει. Τελικά και ο υπουργός παρέμεινε και το αφορολόγητο μειώθηκε από τα 9.500 ευρώ έως και τα 8.636 ευρώ για όσους δεν έχουν παιδιά.
Μπορεί η μείωση του αφορολογήτου να είναι πάγια επιδίωξη του ΔΝΤ, αλλά προσφάτως και ο επικεφαλής του ESM Klaus Regling φάνηκε να προσχωρεί στη γραμμή του Ταμείου για το αφορολόγητο. «Γνωρίζουμε ότι οι φορολογικοί συντελεστές είναι σχετικά υψηλοί και η φορολογική βάση σχετικά στενή. Εμείς δεν υποστηρίζουμε ότι χρειάζονται περισσότερα έσοδα, αλλά νομίζω ότι η δομή του συστήματος εσόδων δεν είναι αποτελεσματική και σίγουρα δεν είναι φιλική προς την ανάπτυξη» ανέφερε ο Klaus Regling για την Ελλάδα.
Πλέον η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται ότι για να κλείσει η αξιολόγηση πρέπει να συναινέσει σε μέτρα που έχει βάλει στο τραπέζι το ΔΝΤ ανεξάρτητα από το εάν εκείνο θα μετάσχει χρηματοδοτικά στο πρόγραμμα ή όχι. Έτσι, η μείωση του αφορολογήτου προβάλλει στην πρώτη γραμμή των πιθανών μέτρων για μετά το 2018.
Ήδη ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος έχει προϊδεάσει για το πρώτο συμβιβαστικό βήμα που είναι η επέκταση του δημοσιονομικού κόφτη μετά το 2018. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρουν δημοσιογραφικές πληροφορίες ότι εξετάζεται από την κυβέρνηση και η μείωση του αφορολογήτου σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη να προχωρήσει σε ψήφιση προκαταβολικά των πρόσθετων μέτρων που θα τεθούν σε εφαρμογή μετά το 2018.