Μετρό: Τον Ιούνιο 2029 έτοιμη η «Γραμμή 4» της Αθήνας – «Έξυπνο» το Μετρό Θεσσαλονίκης

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μετρό: Τον Ιούνιο 2029 έτοιμη η «Γραμμή 4» της Αθήνας – «Έξυπνο» το Μετρό Θεσσαλονίκης
Προχωρούν πρόδρομες εργασίες στην Αθήνα, πόσο έχει «σκάψει» ο ένας μετροπόντικας, πότε ξεκινάει ο δεύτερος. Τα προβλήματα με τις προσφυγές. Το πριμ του αναδόχου. Η τεχνολογία στην υπηρεσία του Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Τον Ιούνιο του 2029 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το έργο της κατασκευής της περίφημης Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, και ειδικότερα το τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», ύψους σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, που υλοποιείται από τις ΑΒΑΞ – GHELLA SpA – ALSTOM TRANSPORT S.A.

Αν και στην αγορά κυκλοφορούν εκτιμήσεις για καθυστερήσεις που εκτροχιάζουν το χρονοδιάγραμμα κατά τουλάχιστον ένα έτος, ενδεχομένως και ενάμιση, όπως στις πρόδρομες εργασίες, τα προβλήματα νομικής φύσεως με προσφυγές κατά της χωροθέτησης σταθμών σε Εξάρχεια, Ριζάρη, εντούτοις, όπως ανέφερε χτες ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό Α.Ε.), Νίκος Κουρέτας, μιλώντας στο συνέδριο GREEN DEAL - GREECE 2023 (στο ΚΠΙΣΝ), ανέφερε ότι είναι «ένα πολύ σύνθετο έργο κατασκευής μετρό σε ένα σύνθετο αστικό ιστό όπως είναι η πρωτεύουσα της χώρας μας, με πολλές δυσκολίες. Σε γενικές γραμμές πηγαίνουμε καλά, σε γενικές γραμμές. Υπάρχουν και διάφορες δυσκολίες που συναντάμε ούτως ή άλλως σε τέτοια έργα τεχνικής φύσεως. Υπάρχουν και δυσκολίες νομικής φύσεως όπως έχουμε κάποιες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας όπως γνωρίζετε».

Όπως επίσης ανέφερε, ο ένας μετροπόντικας έχει ξεκινήσει το ταξίδι του, έχει διανύσει ήδη τα 180 πρώτα μέτρα. Για τον άλλο, ολοκληρώνεται η συναρμογή του και θα ξεκινήσει τέλος του χρόνου με αρχές του επόμενου το ταξίδι του από την άλλη μεριά, δηλαδή από το Γαλάτσι, για να συναντηθούν και οι δύο στον Ευαγγελισμό. Βέβαια, δεν παραγνωρίζει ότι τα διάφορα προβλήματα (π.χ. οι προσφυγές) μπορούν να αποτελούν λόγους καθυστερήσεων, ωστόσο, ευελπιστεί ότι υπάρχουν τρόποι να καλυφθεί τυχόν χαμένος χρόνος. «Υπάρχουν πολλές πρακτικές και μέθοδοι να καλύπτουμε το χρόνο. Βεβαίως δεν μπορούμε να κάνουμε θαύματα, δηλαδή αν λόγω δικαστικών προσφυγών υπάρξουν τέτοιες καθυστερήσεις, που δεν νομίζω όμως ότι έχουμε κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή μπροστά μας, περιμένουμε τις αποφάσεις για να κινηθούμε άμεσα», σημείωσε ο ίδιος.

Προχωρούν οι διαδικασίες

Κατά τον κ. Κουρέτα, οι πρόδρομες εργασίες (ΕΡΕΤΒΟ) είναι σε εξέλιξη, υπάρχουν παντού εργοτάξια (στα σημεία που θα υλοποιηθούν οι σταθμοί).

Ως γνωστόν, το τμήμα Α αποτελεί μέρος του προγραμματιζόμενου, μακροπρόθεσμα προς υλοποίηση, συνολικού έργου της Γραμμής 4, και έχει μήκος 12,8 χλμ. περίπου και επιπλέον περιλαμβάνει την Συνδετήρια Σήραγγα της Γραμμής 4 με τις Γραμμές 2 & 3 και την Σήραγγα Πρόσβασης και τον χώρο Εναπόθεσης/ Συντήρησης Συρμών Κατεχάκη. Το έργο περιλαμβάνει δεκαπέντε (15) υπόγειους σταθμούς σε Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή και εννέα (9) ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα. Το τμήμα Α της Γραμμής 4 μετρό και έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης και την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια Oργανισμών ή Υπουργείων. Η Γραμμή 4 θα έχει δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στον σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό με τη Γραμμή 3. Αναμένεται, επίσης, να αποσυμφορηθούν υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί του Μετρό (κυρίως ο σταθμός του Συντάγματος) από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού. Συνολικά εκτιμάται ότι με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα μετακινούνται περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με Ι.Χ. αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 ημερησίως.

Οι επεκτάσεις

Ο κ. Κουρέτας αναφέρθηκε και σε γνωστές προσθήκες – επεκτάσεις του μέσου στην Αθήνα, όπως προς το Ίλιον (τρέχει διαγωνισμός σχεδόν 550 εκατ. ευρώ, ξεκινάει σύντομα το β’ στάδιο), τη Γλυφάδα, το Ίδρυμα Στ. Νιάρχος στα νότια ή τις προεκτάσεις της ίδιας της Γραμμής 4 προς τις δύο πλευρές της. Ωστόσο, όπως σημείωσε, χρειάζεται πρώτα η Αττικό Μετρό να πάρει τη συγκοινωνιακή μελέτη από τον ΟΑΣΑ ώστε να φανεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη για νέα έργα.

Ο ανάδοχος και το πριμ

Παρέμβαση επί του θέματος του Μετρό της Αθήνας έκανε και ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, άλλωστε ήταν και πρώην Πρόεδρος της Ελληνικό Μετρό, αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα του έργου. Όπως σημείωσε, ο ανάδοχος έχει λάβει πριμ σχεδόν 57 εκατ. ευρώ έγκαιρης παράδοσης του έργου, κατά συνέπεια, αν υποβάλει αίτημα για πρόσθετο χρόνο κατασκευής, τότε θα πρέπει να δώσει πίσω στο δημόσιο τα κεφάλαια αυτά. «Να βρει λύση ο ανάδοχος, να συντομεύσει τις κινήσεις του», σημείωσε ο κ. Ταχιάος που θεωρεί, επίσης, ότι το μοντέλο με τις πρόδρομες εργασίες εκτός βασικού διαγωνισμού δεν ήταν υποστηρικτικό. Σε κάθε περίπτωση, όπως ισχύει για όλα τα έργα, ο υφυπουργός Υποδομών σε κάθε ευκαιρία δημοσίως αναφέρει ότι τα έργα πρέπει να «βγαίνουν ώριμα».

Η τεχνολογία στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Ο κ. Κουρέτας σε αρχική του παρέμβαση σημείωσε ότι το Μετρό αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ανθεκτικού έργου, ιδίως αυτό της Θεσσαλονίκης καθώς συνδυάζει καλή συντήρηση και λειτουργία, και με χρήση τεχνολογίας – τεχνητής νοημοσύνης. Κατ’ αρχάς, ως γνωστόν, έγινε σε χρόνο ρεκόρ (1 έτος) ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ για τον ιδιώτη που αναλαμβάνει τη συντήρηση και λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, με την κοινοπραξία (ATM – Egis) να λαμβάνει σταθερά έσοδα ανά έτος και το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο είναι ο ιδιοκτήτης του παγίου με τον τρόπο αυτό θα έχει όλα τα έσοδα στα ταμεία του. Έσοδα από τα εισιτήρια, από τις διαφημίσεις, από τα ΑΤΜs, από την κινητή τηλεφωνία και τα λοιπά. «Και θα μπορούμε να αυξήσουμε τα έσοδα στη διάρκεια των έντεκα χρόνων που διαρκεί η σύμβαση, για παράδειγμα, θα μπορούμε να βάζουμε πέναλτι στον λειτουργό για παράδειγμα αν δεν έρχεται ο συρμός κάθε 90 δευτερόλεπτα. Αρκεί να σας ενημερώσω ότι μας πλησίασαν από το μετρό της Κοπεγχάγης για να τους μεταφέρουμε εμπειρία για τη σύνταξη των τευχών για αντίστοιχο διαγωνισμό στο μετρό τους, για τη συντήρηση και λειτουργία τους», σημείωσε ο κ. Κουρέτας.

Όπως είπε, θα είναι driverless μετρό, με πλέον εξελιγμένη σηματοδότηση, συστήματα ασφαλείας, με μια καινοτομία εφαρμογής τεχνολογιών με τους σταθμούς κοντά σε super markets όπου στους χώρους εισιτηρίων θα τοποθετούνται ντουλάπια (lockers) με ειδικές κλειδαριές (με app στο κινητό θα γίνεται παραγγελία η οποία θα πηγαίνει στο ντουλάπι που αντιστοιχεί, με τον επιβάτη βγαίνοντας από τον σταθμό να πηγαίνει να παίρνει την παραγγελία πληκτρολογώντας 3ψήφιο αριθμό).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Υποδομές: Οι προκλήσεις και οι προτεραιότητες του υπουργείου – Ο χρόνος, η χρηματοδότηση, οι θεσμικές αλλαγές, το ανεκτέλεστο

Ποια είναι η αλήθεια για το ΤΧΣ - Η σαρωτική αντεπίθεση του ΟΤΕ - Το Μετρό και τα Εξάρχεια

gazzetta
gazzetta reader insider insider