Σούπερ μάρκετ: Μάχη με τον χρόνο και τα… διαδικαστικά για τα μέτρα κατά της ακρίβειας

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: Μάχη με τον χρόνο και τα… διαδικαστικά για τα μέτρα κατά της ακρίβειας
Πυρετώδεις οι διεργασίες στις αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής ενόψει της εφαρμογής τω νέων πρωτοβουλιών για τη συγκράτηση της ακρίβειας. Μεγάλη η γραφειοκρατία, ακόμη περισσότερα τα διαδικαστικά θέματα που χρήζουν επίλυσης. Οι αλλαγές που έρχονται στα ράφια.

«Πυρετός» διεργασιών επικρατεί στους κόλπους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας, προκειμένου η οργανωμένη λιανική να προετοιμαστεί πλήρως και άμεσα για την εφαρμογή των νέων μέτρων συγκράτησης της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας που έχει θεσπίσει το υπουργείο Ανάπτυξης.

«Ξεκινάμε από σήμερα τις διαδικασίες», δήλωνε χθες στο insider.gr κορυφαίος παράγοντας της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου, αμέσως μετά την υπογραφή των σχετικών υπουργικών αποφάσεων από τον υπουργό Κώστα Σκρέκα, εξέλιξη που δίνει και το σήμα… εκκίνησης των διεργασιών για την άμεση εφαρμογή των νέων πρωτοβουλιών. Ο Οκτώβριος άλλωστε θεωρείται από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές μήνας προετοιμασιών.

Σύμφωνα με τον ίδιο παράγοντα, τόσο η γραφειοκρατία όσο και το διαδικαστικό κόστος για την υλοποίηση των νέων μέτρων είναι μεγάλα, όμως «όλα πρέπει να γίνουν σωστά και θα γίνουν». «Σε ό,τι αφορά τα διαδικαστικά κόστη, τα σούπερ μάρκετ αναζητούν διαρκώς τρόπους μείωσής τους», σημείωσε.

Από τέλος Οκτωβρίου στα ράφια το ειδικό σήμα για τη «μόνιμη μείωση τιμής»

Όπως αποκάλυψε χθες ο κ. Σκρέκας, από το τέλος Οκτωβρίου, οι καταναλωτές θα μπορούν να εντοπίζουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ τις ειδικές σημάνσεις στα προϊόντα που οι προμηθευτές μείωσαν την τιμή τους κατά τουλάχιστον 5% και για τουλάχιστον 6 μήνες.

«Ζητήσαμε 20-25 μέρες για να ετοιμάσουμε την ειδική σήμανση. Τα ταμπελάκια έχουν ειδικές προδιαγραφές και επισημάνσεις, αλλά και συγκεκριμένες διαστάσεις και όλα τα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν είναι ίδια. Και φυσικά είναι και η εκτύπωσή τους, η οποία χρειάζεται χρόνο», εξήγησε ο ίδιος παράγοντας, διαβεβαιώνοντας ωστόσο πως στα τέλη Οκτωβρίου όλα θα είναι έτοιμα.

Η πλευρά των σούπερ μάρκετ δεν έχει ακόμη σαφή εικόνα για τον αριθμό των εταιρειών – προμηθευτών που θα προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών κατά τουλάχιστον 5% και για τουλάχιστον 6 μήνες, ωστόσο κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης υποστηρίζουν πως είναι αρκετές οι εταιρείες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που θα συμμετέχουν στο μέτρο «μόνιμη μείωση τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23. Αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων, σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής είναι η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.).

Δημοσιοποίηση ανατιμήσεων σε 60 κατηγορίες βασικών αγαθών

Για συνολικά 60 κατηγορίες προϊόντων, οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για την αξιοπρεπή διαβίωση των νοικοκυριών ή υψηλής ζήτησης, υποχρεούνται τα σούπερ μάρκετ να ενημερώνουν το υπουργείο Ανάπτυξης για ανατιμήσεις. Η εν λόγω απόφαση αφορά στα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ, ενώ οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής θα αποστέλλονται στο υπουργείο κάθε Τρίτη έως τις 15:00. Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη Δ.Ι.Μ.Ε.Α.

Οι κατηγορίες προϊόντων είναι οι εξής:

Δημοσιοποίηση τιμών πώλησης σε 33 κατηγορίες οπωροκηπευτικών

Ταυτόχρονα, τα σούπερ μάρκετ υποχρεούνται να ανακοινώνουν τις ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης για 33 κατηγορίες οπωροκηπευτικών προϊόντων. Οι ανακοινώσεις θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης θα μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis, είτε στη σελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.

Οι 33 κατηγορίες οπωροκηπευτικών προϊόντων είναι οι εξής:

«Αβέβαιη η απόδοση των μέτρων»

Υπενθυμίζεται εδώ ότι τα νέα μέτρα για την καταπολέμηση της ακρίβειας και την πάταξη της αισχροκέρδειας θα έχουν ισχύ μέχρι την 31η Μαΐου 2024.

Παράγοντες, ωστόσο, της αγοράς εμφανίζονται συγκρατημένοι ως προς τη θετική απόδοση των νέων πρωτοβουλιών. «Θα φανεί εάν θα αποδώσουν τα μέτρα. Αυτή τη στιγμή ο πλανήτης είναι σε δύσκολη φάση. Ο πόλεμος στο Ισραήλ γεννά νέο γύρο αβεβαιότητας την ώρα μάλιστα που μαίνονται οι εχθροπραξίες στην Ουκρανία», σχολιάζουν στο insider.gr. «Εάν πει κάποιος ότι δεν θα επηρεαστούν οι τιμές των βασικών αγαθών από όλα όσα συμβαίνουν, είναι ψέμα… Ήδη οι τιμές των καυσίμων παίρνουν την ανιούσα ενώ τα χρηματιστήρια κατακρημνίζονται. Μένει μόνο να φανεί ποια θα είναι η επίδραση», σημειώνουν με νόημα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα: Ξεπέρασε τα 45.000 νέα δάνεια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις – Στο 3,68% το μέσο επιτόκιο

Σε ανοδική τροχιά το κατεψυγμένο φαγητό – Οι κορυφαίες τάσεις και οι προοπτικές διεθνώς

Τουρισμός: Η καλή πορεία της σεζόν, η δύσκολη εξίσωση της Θεσσαλίας και η αναταραχή που φέρνει ο πόλεμος

gazzetta
gazzetta reader insider insider