«Ξεπαγώνει» μέσω ΣΔΙΤ η Υποθαλάσσια Ζεύξη Λευκάδας – Αιτωλοακαρνανίας;

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Ξεπαγώνει» μέσω ΣΔΙΤ η Υποθαλάσσια Ζεύξη Λευκάδας – Αιτωλοακαρνανίας;
Το υπ. Υποδομών & Μεταφορών «ψάχνει» τεχνικό σύμβουλο για την προετοιμασία, ωρίμανση και διενέργεια διαγωνισμού ΣΔΙΤ για το έργο «Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία και Συντήρηση της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας – Ν. Αιτωλοακαρνανίας». H παλιά διαδικασία που «ναυάγησε».

Τον δρόμο προς την υλοποίηση φαίνεται ότι παίρνει ένα έργο με «πολυετή» ιστορία, το οποίο όπως και άλλα πολλά στο παρελθόν παραπέμφθηκαν στις «ελληνικές καλένδες». Πλην όμως, υπάρχουν διεργασίες οι οποίες «δείχνουν» προς την κατεύθυνση της προώθησης διαγωνισμού αν και μένει βέβαια να επιβεβαιωθούν και στην πράξη, όπως και σε σχέση με το timing.

Ο λόγος για την «Υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας», δηλαδή την υποθαλάσσια σήραγγα που θα ενώσει το νησί της Λευκάδας με την Αιτωλοακαρνανία, ένα έργο που είχε «ναυαγήσει» προ περίπου 7-8 ετών αλλά δείχνει να... ξαναβγαίνει στην επιφάνεια. Και μάλιστα, να εξετάζεται η υλοποίησή του μέσω ΣΔΙΤ. Προ αρκετών ετών ο διαγωνισμός (ύψους 50 εκατ. ευρώ) είχε έρθει αντιμέτωπος με ενστάσεις θεσμικών εκπροσώπων και της τοπικής κοινωνίας για το σχεδιασμό και την υλοποίηση ως έργο παραχώρησης.

Το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών έχει εκκινήσει διαδικασία για να «βγάλει» σύμβουλο (από το γκρουπ των κοινοπραξιών με τις οποίες έχει συνάψει Συμφωνία Πλαίσιο για να βοηθούν ανά περίσταση/διαγωνισμό τους αρμόδιους φορείς σε διαφορετικά στάδια ωρίμανσης και υλοποίησης των έργων του υπουργείου) για την «Παροχή υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για την υποβοήθηση της Δ/νσης Συγκ. Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) στην προετοιμασία, ωρίμανση και διενέργεια Διαγωνισμού Ανάθεσης σύμβασης ΣΔΙΤ για το έργο: Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία και Συντήρηση της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας – Ν. Αιτωλοακαρνανίας». Μάλιστα, συμπωματικά, για σήμερα 9 Φεβρουαρίου έχει οριστεί η προθεσμία λήξης της παραλαβής των προσφορών για τον εν λόγω διαγωνισμό τεχνικού συμβούλου.

Πέρυσι τον Μάιο, όπως είχε αναδείξει το insider.gr, το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε, με σχετική «υπογραφή» του υπουργού Κ. Καραμανλή, το χαρακτηρισμό του project «Υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας» ως έργου Εθνικού Επιπέδου, την ένταξή του στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ως «έργου προς υλοποίηση».

Τα οφέλη

Το σκεπτικό – αιτιολογικό της απόφασης ένταξης του έργου στον προγραμματισμό του υπουργείου, ανέφερε τότε ότι η μόνιμη οδική σύνδεση της Λευκάδας με την ηπειρωτική χώρα είναι επιβεβλημένη για τους παρακάτω λόγους:

  1. Τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών (μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών).
  2. Την τουριστική αναβάθμιση της περιοχής και την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος με την διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών μετακινήσεων.
  3. Τη μείωση του κόστους μεταφορών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του σημαντικού σε έκταση και σημασία για την εθνική οικονομία πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας της περιοχής.

Η οδική σύνδεση με το νησί

Όπως σημειώνεται, η Λευκάδα ως νησί έχει την ιδιαιτερότητα να γειτνιάζει στο βορειοανατολικό τμήμα της με την απέναντι ακτή της Αιτωλοακαρνανίας, χωρίζοντάς την ένας στενός αβαθής δίαυλος. Για τον λόγο αυτό η ομώνυμη πρωτεύουσα κτίσθηκε στην περιοχή αυτή και όχι κεντροβαρικά ως προς τις υπόλοιπες περιοχές του νησιού.

Η σύνδεση ήταν πάντοτε εύκολη, παλαιότερα με πλωτό μέσο και σήμερα με την μεταλλική, αρθρωτή ως προς την προβλήτα, γέφυρα στη θέση Κάστρο. Η γέφυρα είναι χαμηλού ύψους (μέγιστο 3,50μ). Για τον λόγο αυτό είναι περιστρεφόμενη και πλαγιοδετεί για την απελευθέρωση του διαύλου ανά τακτά χρονικά διαστήματα, διακόπτοντας την οδική κυκλοφορία.

Η σύνδεση αυτή δημιουργεί ουρές αναμονής οχημάτων και σκαφών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Εξίσου σοβαρό πρόβλημα αποτελεί η υποχρεωτική διέλευση των οχημάτων που εισέρχονται και εξέρχονται του νησιού από τον αστικό ιστό της πόλης της Λευκάδας.

Υπάρχει ανάγκη μόνιμης οδικής σύνδεσης της Λευκάδας με την ηπειρωτική χώρα σε άλλη θέση από την σημερινή χωρίς να δημιουργεί προβλήματα στη ναυσιπλοΐα του διαύλου και συγκεκριμένα με τον οδικό άξονα Ακτίου – Πρέβεζας και τον Δυτικό Άξονα Β/Ν (Ιονία Οδός).

Υπενθυμίζεται ότι στον με αριθ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/73192/4782/30-07-2021 Προκαταρκτικό Προσδιορισμό Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ) για τη ζεύξη Λευκάδας, η Δ/νση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του ΥΠΕΝ είχε γνωμοδοτήσει θετικά για το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας. Σύμφωνα δε με την προτεινόμενη στον φάκελο ΠΠΠΑ εναλλακτική λύση, αναφέρονταν ότι: « Η σύνδεση της Λευκάδας με το εθνικό δίκτυο θα γίνει με έργα συνολικού μήκους 3,11 km, εκ των οποίων 1,24 km σε επίχωμα με χαλικοπασσάλους, 2,08 km εκτός τεχνικού ενώ για τη διέλευση κάτω από το δίαυλο Λευκάδας προβλέπεται τεχνικό υποθαλάσσιας σήραγγας συνολικού μήκους 1030 m, εκ των οποίων 450 m αφορούν στο τμήμα κλειστής διατομής, ενώ 310 m και 270 m αφορούν στις προσβάσεις εισόδου και εξόδου αντίστοιχα. Η αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου αφορά σε μήκος 1,2 km. H προτεινόμενη μέθοδος κατασκευής της υποθαλάσσιας σήραγγας βασίζεται στην κατασκευή της σήραγγας εν ξηρώ, με εκσκαφή και επανεπίχωση. Παράλληλα με την κατασκευή της σήραγγας θα πραγματοποιηθεί η κατασκευή του χαμηλού επιχώματος επι χαλικοπασσάλων στην περιοχή της λιμνοθάλασσας».

Προφανώς, βέβαια, θα εξεταστούν τα νέα δεδομένα βάσει μοντέλου δημοπράτησης, ιδίως αν προχωρήσει μέσω ΣΔΙΤ που απαιτεί και συμμετοχή ιδιωτών, σε σχέση με τα νέα αυξημένα κόστη, το χρηματοοικονομικό μοντέλο και άλλες τεχνικές – οικονομικές παραμέτρους.

Ο παλιός διαγωνισμός (σύμβαση παραχώρησης) που «ναυάγησε»

Στο παρελθόν, η αρχική προκήρυξη του έργου, κόστους τότε σχεδόν 50 εκατ. ευρώ με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης περιλάμβανε:

  • Την κατασκευή οδικού τμήματος, συνολικού μήκους 3 χλμ. (συμπεριλαμβανομένης της υποθαλάσσιας σήραγγας).
  • Την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας κάτω από τον υφιστάμενο Δίαυλο Λευκάδας, με τα απαραίτητα τεχνικά έργα εισόδου και εξόδου, συνολικού μήκους 1,1 χλμ. περίπου, ώστε να είναι δυνατή η απρόσκοπτη διέλευση των πλοίων από τον Δίαυλο και η ταυτόχρονη είσοδος/έξοδος των οχημάτων στο νησί της Λευκάδας, καθώς και την κατασκευή των απαραίτητων οδικών συνδέσεων με το υφιστάμενο δίκτυο.
  • Τη διαπλάτυνση του Διαύλου Λευκάδας, στο τμήμα από το τεχνικό έργο της υποθαλάσσιας σήραγγας μέχρι το κάστρο Αγ. Μαύρας,
  • Την κατασκευή Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνας) σκαφών μεγάλου μήκους στην περιοχή του Διαύλου, βορειοανατολικά του υφιστάμενου και υπό λειτουργία τουριστικού λιμένα σκαφών αναψυχής Λευκάδας, εφόσον εντασσόταν στο έργο παραχώρησης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κλείνει ο κύκλος για το «Athens Heart» - Γραφειακό συγκρότημα δρομολογεί η Premia ΑΕΕΑΠ

Βοτανικός: Το γήπεδο του ΠΑΟ, το «κουφάρι» του Βωβού και η «ουρά» Επενδύσεων – Αναπλάσεων

Πώς αλλάζουν οι ισορροπίες και το τοπίο στις κατασκευές – υποδομές

gazzetta
gazzetta reader insider insider