Σκρέκας: Οι φιλόδοξοι στόχοι του ΕΣΕΚ και οι προκλήσεις για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σκρέκας: Οι φιλόδοξοι στόχοι του ΕΣΕΚ και οι προκλήσεις για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης
Στους φιλόδοξους στόχους που προωθεί το νέο ΕΣΕΚ και στο ρόλο της ηλεκτροκίνησης στο πρασίνισμα της οικονομίας αναφέρθηκε ο κ. Σκρέκας μιλώντας στο 6th EcoMobility Conference.

Στους φιλόδοξους στόχους που προωθεί το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα και στο ρόλο της ηλεκτροκίνησης στο πρασίνισμα της οικονομίας αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας το μεσημέρι της Τετάρτης στο 6th EcoMobility Conference που διοργανώνουν το Insider.gr και η HAEE.

Οι στόχοι για το 2025 και το 2030

Ο εθνικός στόχος για το 2030 είναι ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικό ενώ για το 2025 προβλέπεται να αντιπροσωπεύουν ποσοστό 5% στις νέες ταξινομήσεις. Όπως ανέφερε ο κ. Σκρέκας, τον ενδιάμεσο στόχο τον έχει ήδη πετύχει η χώρα μας από το Δεκέμβριο του 2022 όπου το 12% των νέων ταξινομήσεων ήταν ηλεκτρικά και υβριδικά και περίπου το 6% αμιγώς ηλεκτρικά. «Είμαστε σε καλό δρόμο και αυτό οφείλεται στην απόφαση της κυβέρνησης να χαράξει στρατηγική που προωθεί την ηλεκτροκίνηση», σημείωσε σχετικά ο υπουργός ενώ επεσήμανε ότι το γεγονός ότι οι ταξινομήσεις σε επίπεδο έτους φθάνουν το 6% με 7% υποδεικνύει ότι η κοινωνία είναι έτοιμη και χρειάζεται κίνητρα. Τέτοια κίνητρα είναι τα προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» τα οποία προσφέρουν επιδότηση έως 9.000 ευρώ σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και το πρόγραμμα για πράσινα ταξί με επιδότηση που φθάνει τις 22.500 ευρώ.

Στο ίδιο πλαίσιο, προβλέπεται ότι από το 2026 όλες οι νέες ταξινομήσεις ταξί θα πρέπει να αφορούν σε ηλεκτρικά οχήματα και το 1/3 ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων να είναι ηλεκτρικά.

Οι μεταφορές ενοχοποιούνται για το 1/3 των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Το πρασίνισμα των μεταφορών θα προσδώσει εγχώρια αξία στην τοπική οικονομία και το ΕΣΕΚ είναι σχεδιασμένο με βάση αυτή τη λογική. «Να μην εισάγουμε μέσα παραγωγής ή φορτιστές ή συνθετικά καύσιμα από άλλες χώρες. Για αύτο το ΕΣΕΚ προσδιορίζει δράσεις και τομείς όπου θα γίνουν σοβαρές επενδύσεις για τομείς όπως είναι η αποθήκευση ενέργειας», υπογράμμισε ο κ. Σκρέκας.

«Η πράσινη μετάβαση να γίνει με ένα δίκαιο τρόπο»

Κληθείς να σχολιάσει εάν η υποχρέωση κατάργησης των αυτοκινήτων που κινούνται με κινητήρα εσωτερικής καύσης όπως αυτή προκύπτει από τον Κλιματικό Νόμο είναι τελικά εφικτή σε μια περίοδο κρίσης, ο κ. Σκρέκας ανέφερε ότι τα νοικοκυριά δυσκολεύονται αλλά μέσω των επιδοτήσεων μπορεί να γίνει προσιτή η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων.

«Η πράσινη μετάβαση οικονομίας και της κοινωνίας πρέπει να γίνει με ένα δίκαιο τρόπο και όλα τα προγράμματα που έχουμε σχεδιάσει για να πετύχουμε τους νέους φιλόδοξους στόχους του ΕΣΕΚ αποσκοπούν σε αυτό ακριβώς», τόνισε.

Οι προκλήσεις που προκύπτουν από τον πράσινο εξηλεκτρισμό

Η ηλεκτροκίνηση ενδείκνυται για τις ελαφρές μεταφορές αλλά αυτό δεν φθάνει και δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο των μεταφορών όπως είναι τα αεροπλάνα ή τα πλοία. Για το λόγο αυτό υπάρχει πρόβλεψη και για άλλα εναλλακτικά καύσιμα όπως είναι το υδρογόνο, το βιομεθάνιο και η πράσινη αμμωνία.

Μία ακόμη πρόκληση αφορά στην ανάπτυξη των σημείων φόρτισης. Κληθείς να σχολιάσει την ικανότητα του ΔΕΔΔΗΕ να ανταποκριθεί στις ανάγκες για χιλιάδες νέες συνδέσεις σημείωσε ότι αυτό είναι εφικτό καθώς έχουν αυξηθεί οι ετήσιες επενδύσεις από τα 150 στα 200 εκατ. μέσα σε δύο χρόνια και θα φθάσουν τα 300 το 2024 και τα 500 εκατ. σε δύο χρόνια.

Ακόμη, μέσω νέων προγραμμάτων και της χρήσης έξυπνης τεχνολογίας, οι καταναλωτές θα μπορούν να φορτίζουν το αυτοκίνητο στο σπίτι. Η αρχή μπορεί να γίνει με το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη», όπου τα νοικοκυριά θα μπορούν να εγκαταστήσουν ένα νέο μετρητή που θα μετρά την παραγωγή ρεύματος και θα μπορούν να βλέπουν τι ρεύμα εγχύει στο σύστημα. Επομένως οι επενδύσεις που γίνονται τώρα με τα φωτοβολταϊκά στη στέγη θα μπορούν να βοηθήσουν να φορτίσει ο καταναλωτής το αυτοκίνητο και όταν δεν χρειάζεται την μπαταρία, να τη χρησιμοποιεί για να εγχύει ενέργεια στο δίκτυο.

Πού θα φθάσουν οι τιμές ενέργειας

Η οικονομική φόρτιση συνδέεται και με τις τιμές ενέργειας. Αναφερόμενος στην πορεία των τιμών, ο κ. Σκρέκας σημείωσε ότι οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη. «Προσδοκούμε να τελειώσει ο πόλεμος και να πέσουν οι τιμές στο φυσικό αέριο και να επιστρέψουμε κανονικότητα. Έχουμε κάνει παρεμβάσεις για να διασφαλίσουμε την επάρκεια εφοδιασμού και να διατηρήσουμε προσιτές τιμές ενέργειας μέσα από ενισχύσεις, μηχανισμούς φορολόγησης υπερκερδών, την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ. Η χονδρεμπορική τιμή για αύριο είναι στα 58 ευρώ. Είχε φθάσει στα 500 και 600 ευρώ όταν στη Γερμανία είναι 148 και στη Γαλλία 180 ευρώ. Το φυσικό αέριο παραμένει στα 50-60 ευρώ. Από το 2015 έως το 2018 είχαμε απόκλιση +40% σε σχέση με μέσο όρο της Ευρώπης. Το 2021 και 2022 εν μέσω της ενεργειακής κρίσης έχουμε πιο ακριβή χονδρική τιμή ενέργειας αλλά έχει μειωθεί στο 20% και έχουμε πέσει και στις θέσεις ακρίβειας», σημείωσε ο υπουργός.

Δείτε το Συνέδριο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σκρέκας: Διπλάσιες επενδύσεις έως το 2030 με τους πιο φιλόδοξους ενεργειακούς στόχους

Ρεύμα: Μειωμένες τουλάχιστον 40% οι χρεώσεις των προμηθευτών για Φεβρουάριο

Τι αλλάζει στο νέο ΕΣΠΑ

gazzetta
gazzetta reader insider insider