ΤΑΙΠΕΔ: «Σήμα» για την αξιοποίηση του λιμένα Βόλου, ποια είναι τα χαρακτηριστικά του asset – Τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα assets

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: «Σήμα» για την αξιοποίηση του λιμένα Βόλου, ποια είναι τα χαρακτηριστικά του asset – Τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα assets
Το ταμείο ανακοίνωσε την έναρξη της διαδικασίας για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Η έκταση, οι χρήσεις και η κομβική τοποθεσία. Τι αναφέρεται στο teaser. Εντός ημερών οι βελτιωμένες προσφορές για Ηγουμενίτσα. Πως προχωρούν οι διαδικασίες για Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη.

Ένα νέο «κομμάτι» στο ευρύτερο «παζλ» της αξιοποίησης περιφερειακών λιμένων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του έβαλε το ΤΑΙΠΕΔ. Χτες, ως γνωστόν, ανακοίνωσε την έναρξη της διαδικασίας για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β. Α.Ε.), μέσω διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, επιβεβαιώνοντας όσα είχε αναδείξει το insider.gr για επικείμενες εξελίξεις και σε αυτό το μέτωπο καθώς είχαν ξεπεραστεί διάφορα ζητήματα που «κρατούσαν κολλημένες» τις διαδικασίες.

Παράλληλα, έχει δοθεί εντολή στους συμβούλους που συνδράμουν το Ταμείο στη διαδικασία αξιοποίησης της Ο.Λ.Β. Α.Ε., να διερευνήσουν πιθανό επενδυτικό ενδιαφέρον για τη διάθεση ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που ανέρχεται σε τουλάχιστον 67%. Η Ο.Λ.Β. Α.Ε. έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμένα Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. Α.Ε. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.

Τα χαρακτηριστικά του asset

Οι σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης του συγκεκριμένου λιμανιού, που σχετίζονται με τη θέση του στην ηπειρωτική χώρας και στην ευρύτερη περιοχή, εκτιμάται ότι θα επιτελέσουν πόλο έλξης για τους επενδυτές. Η έκταση του λιμένα υπολογίζεται σε 650.000 τ.μ..

Οσον αφορά στα μεγέθη 2021 (εκτιμήσεις), ο οργανισμός εμφάνισε έσοδα 5,26 εκατ. ευρώ, EBITDA στα 1,486 εκατ. ευρώ, κέρδη 522 χιλ. ευρώ, ενώ είχε ίδια κεφάλαια ύψους 16,32 εκατ. ευρώ και ταμείο ύψους 5,19 εκατ. ευρώ. Η περιοχή είναι σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 330 χλμ. από την Αθήνα και 215 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι να έχει οδική σύνδεση (10 χλμ.) με τον κεντρικό οδικό άξονα αλλά και σύνδεση με το αεροδρόμιο (Αγχιάλου). Ο λιμένας έχει 5 προβλήτες (πέραν της επιβατικής που είναι ο κυρίως χώρος) με τις απαραίτητες υποδομές, όπως εμπορική (bulk – general cargo, mega yachts κ.α. 990 μέτρα μήκος), μικτή με κρουαζιέρα και containers (950μ. ), μία ακόμα εμπορική που είναι υπό κατασκευή (π.χ. yacht storage κ.α.), μία επιπλέον που είναι στα πλάνα με fishing boats και fish market buildings, καθώς και μία ακόμα (φορτία – μεταφορά προς Σποράδες).

Το 2021 εκτιμάται ότι η «κίνηση» ανήλθε σε 1.336 χιλ. τόνους για γενικά φορτία (μέσος όρος 5ετίας 1.224 χιλ. τόνοι), σε 19.423 χιλ. τόνους όσον αφορά τα containers (στην 5ετία μέσος όρος 20.867 χιλ. τόνοι), στα οχήματα έπιασε τα 80.480 (στην 5ετία ο μέσος όρος είναι σχεδόν 79 χιλ.) ενώ στην κρουαζιέρα τις 21 (στην 5ετία 16, με υψηλότερο νούμερο τις 27 το 2018). Η ετήσια αμοιβή παραχώρησης ανέρχεται στο 3,5% επί των ακαθάριστων εσόδων. Σε αρχική φάση οι υποψήφιοι επενδυτές θα κληθούν να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για τον διαγωνισμό. Σε επόμενη φάση, που επίσης θα οριστεί από το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, οι ενδιαφερόμενοι θα υπογράψουν ρήτρες εμπιστευτικότητας, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο VDR, θα επισκεφτούν το assets για να οδηγηθούμε σταδιακά, με όσους συνεχίζουν, στη φάση λήψης των συμβάσεων και την υποβολή προσφορών.

Η Ηγουμενίτσα και το Ηράκλειο

Πέραν του Βόλου, για μέσα στις επόμενες ημέρες, μάλλον έως τα μέσα Οκτωβρίου (αν όχι νωρίτερα), αναμένεται και η κατάθεση των βελτιωμένων προσφορών σχετικά με την εκμετάλλευση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το «παρών» θα δώσουν οι 2 εκ των 3 ομίλων που είχαν φτάσει στην τελική φάση, δηλαδή η κοινοπραξία που απαρτίζεται από τις Grimaldi Euromed S.p.A. - Mινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ, καθώς Attica Group – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έμειναν εκτός αυτού του νέου γύρου. Η θέση του λιμένα στο Ιόνιο και την Αδριατική, σε συνδυασμό με την προώθηση στην περιοχή σημαντικών υποδομών (οδικές κ.α.) αναβαθμίσουν τον διαμετακομιστικό ρόλο του λιμανιού σε συνδυασμό με τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, ιδίως αν στην περιοχή συνδυαστούν και άλλα projects (Logistics, σιδηρόδρομος κ.α.). Η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι οι «δυνατές προσφορές για τα λιμάνια του ΤΑΙΠΕΔ θα πέσουν στον διαγωνισμό για την Ηγουμενίτσα αλλά και στον αντίστοιχο για το Ηράκλειο». Αν επαληθευθούν οι εκτιμήσεις τους θα φανεί προσεχώς.

Οπως έχει αναφέρει από καιρό το insider.gr, αναφορικά με τις εξελίξεις για τον λιμένα Ηρακλείου, που εμπίπτει στην περίπτωση πώλησης ποσοστού (ενώ της Καβάλας ήταν παραχώρηση δραστηριοτήτων), οι διαδικασίες είναι λιγότερο ώριμες. Άλλωστε, σύμβαση είναι σε μεγάλο ποσοστό ίδια με αυτές των άλλων 2 λιμένων, κατά συνέπεια με τις διαδικασίες να «τρέχουν» στους άλλους διαγωνισμούς κρίθηκε σκόπιμο να μην «πέσουν» όλες οι διαδικασίες ταυτόχρονα και σχεδόν στους ίδιους διεκδικητές. Όμως, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να ευελπιστεί ότι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές θα δοθούν στο Q1 2023. Στον διαγωνισμό έχουν προωρήσει οι: Olete Limited, κοινοπραξία Gray Pier Heraklion Port που συγκροτείται από τις εταιρείες Καράτζης και Κυριακίδης Μάρμαρα, κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p. A. – Μινωϊκές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ.

Οκτώβριο (μάλλον) οι επόμενες εξελίξεις για Αλεξανδρούπολη

Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχουμε προτιμητέο επενδυτή για την παραχώρηση δραστηριοτήτων του λιμένα Καβάλας (Φίλιππος Β’),την κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EFA GROUP - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ οι για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α. Α.Ε.) προσφορές υπέβαλαν η κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EUROPORTS-EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και η LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. (θυγατρική QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT). Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης αναμένεται εντός του Οκτωβρίου, όπου και το Ταμείο, οι εμπλεκόμενοι και βέβαια η αγορά θα πάρουν μια «γεύση» για τον επικρατέστερο προτιμητέο επενδυτή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Πατάει» σε υγιείς «βάσεις – Τα έσοδα, τα margins, η μεγάλη διάρκεια των Παραχωρήσεων και η ωρίμανση δανείων

ΟΛΠ: Άνοδος 182% στα έσοδα από τις κρουαζιέρας στο α' εξάμηνο 

ΟΛΘ: Σημαντική αύξηση εσόδων και κερδών σε όλους τους τομείς δραστηριότητας στο α' εξάμηνο

gazzetta
gazzetta reader insider insider