Πως προχωρά ο ΣΔΙΤ διαγωνισμός 200 εκατ. ευρώ για τη μονάδα απορριμμάτων στη Βόρεια Ελλάδα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πως προχωρά ο ΣΔΙΤ διαγωνισμός 200 εκατ. ευρώ για τη μονάδα απορριμμάτων στη Βόρεια Ελλάδα
Σε εξέλιξη η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Ποιοι είναι οι 5 ισχυροί υποψήφιοι επενδυτές. «Τεχνικού» χαρακτήρα προβλήματα και καθυστερήσεις σε βασικές διεργασίες; Οι παλιές προσφυγές στο ΣτΕ. Ποιο είναι το project.

Σε εξέλιξη βρίσκεται στην τρέχουσα περίοδο η Φάση Β – Στάδιο Ι της διαγωνιστικής διαδικασίας, ήτοι αυτό του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, για τον διαγωνισμό ύψους 200 εκατ. ευρώ, μέσω ΣΔΙΤ, της κατασκευής μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στη Βόρεια Ελλάδα, της ΜΕΑ ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΠΚΜ).

Στο στάδιο αυτό διερευνώνται οι βασικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές πτυχές του Έργου σε συνεργασία με τους Προεπιλεγέντες Διαγωνιζόμενους, με στόχο τον εντοπισμό των βέλτιστων λύσεων για την επιτυχή υλοποίησή του. Δηλαδή, πραγματοποιούνται ζυμώσεις και επαφές ανάμεσα στον Φο.Δ.Σ.Α. Κεντρικής Μακεδονίας (που είναι και η αρμόδια αρχή) και τους 5 «μνηστήρες», ήτοι τους ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, INTRAKAT, MORE - ΑΒΑΞ – THALIS, ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ - ΤΙΤΑΝ, ΗΛΕΚΤΩΡ - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.

«Τεχνικού» χαρακτήρα προβλήματα – καθυστερήσεις;

Ωστόσο, καταγράφονται κάποιες διαδικασίες και καθυστερήσεις βάσει των οποίων η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την «ΩΡΙΜΑΝΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ (ΜΕΑ) ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΠΚΜ)» δεν είναι σε θέση να ολοκληρώσει εγκαίρως το έργο της με την Εκτελεστική Επιτροπή του Φο.Δ.Σ.Α. Κεντρικής Μακεδονίας να δίνει προ περίπου δύο εβδομάδων παράταση ολίγων μηνών στη σχετική «τεχνική» διαδικασία, χωρίς υπαιτιότητα του συμβούλου - αναδόχου («ΕΠΤΑ Α.Ε. - ENVIROPLAN Α.Ε. - CONCEPT ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧ/ΚΟΙ ΑΕ - ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ ΕΠΕ - ENVIC Ε.Π.Ε. - ΚΑΡΑΜΠΑΤΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ - ΤΖΗΡΙΝΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΟΥ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ»»).

Ο ανταγωνιστικός διάλογος είναι κρίσιμος για το έργο και αποτελεί βασικό στάδιο για το σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά της Μονάδας, με το πέρας του οποίου θα προσδιοριστούν οι κατευθύνσεις, οι απαιτήσεις, οι προδιαγραφές και οι επιδιώξεις της Αναθέτουσας Αρχής, όπως, ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, γενικές αρχές σχεδιασμού, προδιαγραφές κατασκευής και αποτελέσματος, μέγιστο χρόνο κατασκευής, κ.ά. τα οποία θα πρέπει να ενσωματωθούν στα Τεύχη Δημοπράτησης ΒΙΙ Φάσης. Συνεπώς, για να ολοκληρωθούν τα Τεύχη Δημοπράτησης ΒΙΙ Φάσης, βάσει των οποίων θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές των διαγωνιζομένων, θα πρέπει πρώτα να έχει ολοκληρωθεί το τρέχον στάδιο ΒΙ, ώστε τα αποτελέσματα του διαλόγου, να συμπεριληφθούν σε αυτά.

Επιπροσθέτως, δεν έχει ληφθεί ακόμα από το ΥΠΕΝ η σύμφωνη γνώμη για τον νέο ΠΕΣΔΑ Κεντρικής Μακεδονίας, βάση της οποίας θα οριστικοποιηθούν τα ποσοτικά και τεχνικά στοιχεία των έργων, συμπεριλαμβανόμενου και του έργου της ΜΕΑ του Δυτικού Τομέα ΠΚΜ. Τα εν λόγω στοιχεία θα πρέπει να ενσωματωθούν στα Τεύχη Δημοπράτησης ΒΙΙ Φάσης, προκειμένου τα τελευταία να είναι απόλυτα συμβατά με τον νέο ΠΕΣΔΑ Κεντρικής Μακεδονίας.

Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο οι λόγοι για τους οποίους ζητήθηκε, και τελικά δόθηκε, η εν λόγω παράταση στον σύμβουλο δεν οφείλονται σε υπαιτιότητά του αναδόχου και αφορούν στις ενέργειες που απομένουν (Τεύχη Δημοπράτησης Β.ΙΙ. Φάσης), καθώς τόσο οι προπαρασκευαστικές μελέτες όσο και η Τεχνική Προμελέτη και τα Τεύχη Δημοπράτησης (Α’ Φάσης & Β.Ι. Φάσης) έχουν ολοκληρωθεί και υποβληθεί στην Υπηρεσία εμπρόθεσμα. Μένει βέβαια να φανεί κατά πόσο θα επηρεαστούν το χρονοδιάγραμμα και οι διαδικασίες.

Να σημειωθεί ότι ο εν λόγω διαγωνισμός είχε «μπλέξει και στα γρανάζια» του ΣτΕ καθώς ο Δήμος Λαγκαδά και άλλοι φορείς/οργανώσεις είχαν προσφύγει κατά της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων και για λόγους που σχετίζονταν, μεταξύ άλλων, και με τη χωροθέτηση της προβλεπόμενης μονάδας, για την επιβάρυνση που θα προκαλέσει στο ιδιαίτερο περιβάλλον κ.α. Πάντως, ο διαγωνισμός είχε προχωρήσει κανονικά.

Η προτεινόμενη ΣΔΙΤ και η μονάδα

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (Μ.Ε.Α.) Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Η ΜΕΑ δυτικού τομέα είναι η μεγαλύτερη στη Βόρεια Ελλάδα. Η μονάδα της Θεσσαλονίκης θα είναι δυναμικότητας 300.000 τόνων και θα κατασκευαστεί κοντά στη χωματερή Μαυροράχης. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 324 μήνες (έχει οριστεί σε 27 έτη, εκ των οποίων τα δύο πρώτα αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο). Θα εξυπηρετεί 9 δήμους της δυτικής πλευράς του νομού Θεσσαλονίκης (Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Βόλβης, Δέλτα, Κορδελιού – Ευόσμου, Λαγκαδά, Νεάπολης – Συκεών, Παύλου Μελά, Χαλκηδόνος, Ωραιοκάστρου), το 60% του κεντρικού Δήμου Θεσσαλονίκης, το σύνολο των δήμων των νομών Πέλλας, Ημαθίας και Πιερίας, καθώς και τον Δήμο Παιονίας Κιλκίς. Ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης που θα επιλεχθεί θα αναλάβει τα εξής: — την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας, — την εμπορική εκμετάλλευση των παραγόμενων προϊόντων: ανακυκλώσιμων υλικών, κομπόστ, ηλεκτρικής ή/και θερμικής ενέργειας κ.λπ. Η αξία της σύμβασης αναλύεται σε 60 εκατ. ευρώ χρηματοδοτική συμβολή και 142,2 εκατ. ευρώ καθαρή παρούσα αξία πληρωμών διαθεσιμότητας. Οι πληρωμές διαθεσιμότητας θα είναι συνδεδεμένες με την ποσότητα των απορριμμάτων που θα διαχειρίζεται ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης καθώς και με την τήρηση των κριτηρίων διαθεσιμότητας και των προδιαγραφών λειτουργίας.

Τα πιο σημαντικά οφέλη από τη λειτουργία της μονάδας, σύμφωνα με τον ΦΟΔΣΑ είναι η δραστική μείωση του όγκου των προς διάθεση αποβλήτων και της επικινδυνότητας των προς διάθεση αποβλήτων, ο περιορισμός και η αποφυγή της πιθανότητα ρύπανσης των υδροφόρων οριζόντων και η εξάλειψη της ανάγκης για διαρκή αναζήτηση εκτάσεων υγειονομικής ταφής που συνεπάγονται και κοινωνικές αντιδράσεις. Υπενθυμίζεται ότι εν αναμονή είναι και η δημοπράτηση της ΜΕΑ Ανατολικού Τομέα, η οποία θα είναι δυναμικότητας περίπου 150.000 τόνων κατ’ έτος και θα εξυπηρετεί το τμήμα του κεντρικού δήμου και τους ανατολικούς δήμους της Θεσσαλονίκης, καθώς επίσης την περιφερειακή ενότητα Χαλκιδικής.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider