Χαμηλές πτήσεις την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων – Διάψευση προσδοκιών για τον εμπορικό κόσμο

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Χαμηλές πτήσεις την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων – Διάψευση προσδοκιών για τον εμπορικό κόσμο
Η ακρίβεια αποτρέπει από τις αγορές το καταναλωτικό κοινό. Ο δύσκολος Ιούλιος για τις οικονομικές υποχρεώσεις του εμπορικού κόσμου και η διάχυτη απαισιοδοξία για το μέλλον. Ακόμη πιο δύσκολος φαντάζει ο χειμώνας. Τι λένε στο insider.gr παράγοντες της αγοράς. Πώς σχολιάζουν τη «μουδιασμένη» κίνηση στα εμπορικά καταστήματα την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων. Παραλία και όχι ψώνια επέλεξαν οι καταναλωτές την Κυριακή που ήταν ανοιχτά τα μαγαζιά.

Με το... αριστερό και κόντρα στις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου της χώρας ξεκίνησε η περίοδος των θερινών εκπτώσεων, υπό το βάρος του κύματος ακρίβειας που σαρώνει εδώ και μήνες την ελληνική οικονομία. Η πρώτη εβδομάδα ήταν αρκετά υποτονική για την αγορά, καθώς, όπως όλα δείχνουν, ενόψει ενός ακόμη δυσκολότερου χειμώνα, οι καταναλωτές έχουν περιορίσει κατά πολύ τα έξοδά τους, ενώ «χαμηλές πτήσεις» καταγράφηκαν και την Κυριακή 17 Ιουλίου, ημέρα κατά την οποία τα καταστήματα ήταν ανοιχτά. Υπενθυμίζεται ότι οι θερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν στις 11 Ιουλίου και θα διαρκέσουν ως τις 31 Αυγούστου.

«Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων δεν προσέλκυσε το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, όπως περιμέναμε, παρά τις γενναίες εκπτώσεις στις οποίες έχουν προχωρήσει οι έμποροι», εξηγεί στο insider.gr o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος. Όπως τονίζει, η κίνηση τις πρώτες ημέρες ήταν αρκετά «μουδιασμένη», κι ενώ κλάδοι που παραδοσιακά ελκύουν τη μερίδα του λέοντος των καταναλωτών – όπως η ένδυση και η υπόδηση – έχουν προχωρήσει σε εκπτώσεις που αγγίζουν το 50%, ή και σε πολλές περιπτώσεις το 70%. «Δεν είμαι αισιόδοξος για το μέλλον», παραδέχεται ο κ. Καπράλος, καθώς το σφοδρό κύμα ακρίβειας που διαχέεται πλέον σε όλο το φάσμα των προϊόντων υποχρεώνει τους καταναλωτές να περιορίζουν τα έξοδά τους στα απολύτως απαραίτητα.

Οι επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου καλούνται να διαχειριστούν την αβεβαιότητα που γεννά η ακρίβεια, γνωρίζοντας καλά πως οι καταναλωτές δεν έχουν πολλά περιθώρια για αγορές. «Κατανοούμε πόσο δύσκολα περνά ο καταναλωτής και από την πλευρά μας προσπαθήσαμε όλο το προηγούμενο διάστημα να μην προχωρήσουμε σε ανατιμήσεις στα προϊόντα μας», σημειώνει, σπεύδοντας να προσθέσει πως ενεργειακή κρίση και ράλι τιμών στα βασικότερα είδη διατροφής είναι πλέον οι μεγαλύτερες ανησυχίες για το καταναλωτικό κοινό.

Πεσμένος ο Ιούνιος, κρίσιμος ο Ιούλιος για τα εμπορικά καταστήματα

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, η έναρξη των εκπτώσεων ακολούθησε έναν αρκετά «πεσμένο» Ιούνιο, με τον τζίρο των εμπορικών καταστημάτων να μένει καθηλωμένος σε χαμηλά επίπεδα. «Φυσικά συγκρίνουμε τα επίπεδα πωλήσεων του Ιουνίου με εκείνα του περασμένου Μαΐου και όχι με τον περυσινό Ιούνιο, καθώς τότε οι πληθωριστικές πιέσεις δεν είχαν κάνει την εμφάνισή τους», υπογραμμίζει. Ωστόσο, προειδοποιεί πως ο Ιούλιος αποδεικνύεται ένας εξαιρετικά δύσκολος μήνας για το λιανικό εμπόριο. Οι καταστηματάρχες πρέπει να καλύψουν ένα «βουνό» οικονομικών υποχρεώσεων, καθώς καλούνται να επιστρέψουν επιστρεπτέες προκαταβολές, αλλά και να εξοφλήσουν επιταγές που λήγουν τα επόμενα 24ωρα.

Για τους πιο αισιόδοξους, δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες οι καταναλωτές να σπεύσουν στα καταστήματα, προκειμένου να προμηθευτούν κάποια προϊόντα που θα χρειαστούν στις διακοπές τους. Όσοι φυσικά καταφέρουν να κάνουν διακοπές την ώρα που οι πληθωριστικές τάσεις εξακολουθούν να δείχνουν το πιο σκληρό τους πρόσωπο. Δεν αποκλείεται, όσοι κατορθώσουν να φύγουν ταξίδι να επισκεφτούν προηγουμένως τα μαγαζιά για τις αγορές της τελευταίας στιγμής. Σίγουρα όμως κι αυτές θα είναι περιορισμένες και όχι ικανές να προσδώσουν σημαντική «ανάσα» στα ταμεία των καταστημάτων. Η διάθεση του κόσμου έχει ήδη, εν πολλοίς, φανεί, καθώς οι καταναλωτές ψήφισαν… παραλία και όχι ψώνια το περασμένο Σαββατοκύριακο, παρά τα ανοιχτά καταστήματα την Κυριακή.

Μπορεί να «σώσει την παρτίδα ο τουρισμός;»

Οι εκπρόσωποι του λιανικού εμπορίου έχουν ωστόσο εναποθέσει αρκετές από τις ελπίδες τους για ρευστότητα στον τουρισμό. Καθώς βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού, οι τουριστικές αφίξεις κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ, αναπτερώνοντας το ηθικό των φορέων της βιομηχανίας του τουρισμού. Η ώθηση από το τουριστικό ρεύμα κρίνεται αναγκαία από τον εμπορικό κόσμο, ωστόσο κι αυτή θα κάνει την εμφάνισή της αποκλειστικά σε περιοχές με αυξημένες τουριστικές ροές και σίγουρα δεν θα είναι οριζόντια.

«Δυστυχώς φαίνεται ότι η πρώτη εβδομάδα των θερινών εκπτώσεων δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των εμπόρων και των επιχειρηματιών να αυξήσουν την κατανάλωση μετά από έναν πραγματικά δύσκολο χειμώνα», ανέφερε, πριν από μερικά 24ωρα, μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής, ενώ ερωτηθείς αν ο τουρισμός μπορεί να δώσει «ανάσα» στις επιχειρήσεις, εξήγησε πως «παρά τη μεγάλη ροή τουριστών, τα έσοδα παραμένουν στα ίδια επίπεδα», εκτιμώντας μάλιστα πως η εικόνα αυτή δεν αναμένεται να αλλάξει τους επόμενους μήνες.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, μοιάζει ολοένα και πιο δύσκολο να επιτευχθεί ο στόχος που έχει τεθεί για φέτος… «Ο διπλός στόχος του λιανικού εμπορίου για το φετινό καλοκαίρι θα επιτευχθεί, αφενός, εάν ο τζίρος του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου κινηθεί πάνω από τον πήχη των 6 δισ. ευρώ και, αφετέρου, εάν η περίοδος των εκπτώσεων καταφέρει να περιορίσει τον ‘εθνικό πληθωρισμό’ τουλάχιστον κατά 1%», δήλωνε λίγα 24ωρα πριν την έναρξη των εκπτώσεων ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, χαρακτηρίζοντας τις «έξυπνες» και σε χαμηλές τιμές αγορές ως την καλύτερη απάντηση στην πληθωριστική κρίση.

Οι καταναλωτές δεν κάνουν αγορές για να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους

Δραματική εμφανίζεται την ίδια ώρα η κατάσταση των ελληνικών νοικοκυριών, όπως επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της νέας έρευνας που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε δείγμα 900 καταναλωτών.

Όπως διαπιστώνεται, ένας στους δύο καταναλωτές θα μειώσει τις δαπάνες για αγορές προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, ενώ θα αυξήσει τις δαπάνες για την πληρωμή των λογαριασμών του.

Οι πληρωμές λογαριασμών αποτελούν πλέον τη μεγαλύτερη δαπάνη ως ποσοστού του μηνιαίου εισοδήματος, ενώ την ίδια ώρα οι καταναλωτές δεν είναι σίγουροι ότι η τρέχουσα είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές, καθώς «το γενικότερο κλίμα δεν βοηθάει». Μάλιστα την κατατάσσουν ως τη χειρότερη περίοδο για σημαντικές αγορές για το σπίτι τους τα τελευταία δύο χρόνια.

Την ίδια στιγμή, το 45% των συμμετεχόντων στην έρευνα εκτιμά ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2022 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Αντίθετα, το 53% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων θα είναι μειωμένες και μόλις το 17% ότι θα είναι αυξημένες. Πρακτικά τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές περικόπτουν αγορές προϊόντων και υπηρεσιών για να πληρώσουν το κόστος ενέργειας και καυσίμων...

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Οι δύο «αντίρροπες δυνάμεις» που κρίνουν το μέλλον της εστίασης - Το στοίχημα του καλοκαιριού

Απογραφή 2021: Στα 10.432.481 ο μόνιμος πληθυσμός της Ελλάδας -Μειώθηκε κατά 3,5% από το 2011

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider