Με το ψηφιακό μοντέλο BIM η κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Με το ψηφιακό μοντέλο BIM η κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό
Η νέα τεχνολογία στην υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των μεγάλων διαγωνισμών. Οφέλη σε χρόνο, χρήμα, ποιότητα.

Με την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα τρέξει τη νέα ψηφιακή μέθοδο κατασκευής και λειτουργίας των δημοσίων έργων, την υποβολή σχετικής πρότασης προς το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και την εφαρμογή της μεθόδου για πρώτη φορά στην χώρα μας στο μεγάλο έργο της γραμμής 4 του Μετρό, το Υπουργείο Υποδομών περνάει στην νέα ψηφιακή εποχή μέσω του BIM (Building Information Modeling).

Αυτό τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Σημείωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει ήδη τη χρήση της πλατφόρμας των BIM στα δημόσια έργα και έχει ήδη συστήσει ειδική ευρωπαϊκή ομάδα εργασίας. Ανέφερε δε ότι σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες προγράμματα αυτού του είδους είναι προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς. Και εκτίμησε ότι στο -όχι και τόσο μακρινό- μέλλον δεν αποκλείεται ακόμη και η ίδια η καταβολή ευρωπαϊκών κονδυλίων να συνδέεται με τη χρήση των BIM. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών συνεπώς τόνισε ότι πρέπει από τη μία ο ιδιωτικός τομέας να επενδύσει στην προώθηση των BIM και από την άλλη οι υπηρεσίες του Δημοσίου να προετοιμαστούν, ακόμη και εάν αυτό «ξεβολέψει» παλιότερες γενιές.

Ο κ. Καραμανλής, σε σχετικό πάνελ για το μοντέλο BIM (Building Information Modeling) που επί της ουσίας έχει να κάνει με μια σύγχρονη ψηφιακή προσομοίωση για την κατασκευή έργων υποδομής σημείωσε ότι η εν λόγω πλατφόρμα είναι επίκαιρη και σύγχρονη, ενθαρρύνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καλύπτει κενό σε μελέτες, επιφέρει εξοικονόμηση πόρων, χρηστή διαχείριση και παρακολούθηση έργων, ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς. Αξιοποίηση BIM σημαίνει να έχουμε περισσότερα έργα, υψηλότερη ποιότητα, μικρότερο κόστος, σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε επίσης ότι η επικείμενη αυτή ψηφιακή μετάβαση θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας, θα προσελκύσει ταλαντούχους νέους και μάλιστα, η τάση αυτή μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμα βήμα προς την ίαση της ανοιχτής πληγής του brain drain.

Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, στόχος του Υπουργείου είναι η καινοτόμος αυτή ψηφιακή εφαρμογή να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα μεγάλα έργα, καθώς μερικά από τα βασικά πλεονεκτήματα του είναι η χρηστή διαχείριση και παρακολούθηση του έργου, η μείωση του χρόνου, η μείωση του κόστους και η αποφυγή σπατάλης ή αλλιώς οι υπερβάσεις που παρατηρούνται στην κατασκευή πολλών έργων, τόσο δημοσίων όσο και ιδιωτικών.

Πρόκειται επί της ουσίας για καινοτόμες υπηρεσίες, μοντέρνα ψηφιακά εργαλεία της τεχνολογίας, που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα στις υποδομές με οφέλη σε χρόνο, κόστος και ποιότητα των κατασκευών/υποδομών σε όλα τα στάδια ζωής του έργου.

Σύμφωνα με τα διεθνή στοιχεία η εφαρμογή του BIM στον κλάδο των κατασκευών θα μπορούσε να έχει εξοικονόμηση κόστους της τάξεως του 1 με 1,7 τρις ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο.

Για την εφαρμογή του ΒΙΜ στην Ελλάδα ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι απαιτείται εκσυγχρονισμός του δημοσίου τομέα καθώς και αλλαγή των μέχρι τώρα δεδομένων που γνωρίζουν οι παραδοσιακοί κατασκευαστές, αφού μέσω του BIM υιοθετούνται αλλαγές στον τρόπο κατασκευής και λειτουργίας ενός τεχνικού έργου που αφορούν όλους ανεξαιρέτως τους συντελεστές του έργου, τους αρχιτέκτονες, τους μηχανικούς, τους ιδιοκτήτες ή τους κυρίους του έργου, τους υπεύθυνους χρηματοδότησης, λειτουργίας και διαχείρισης του.

Όπως είπε ο κ. Καραμανλής μέσα στο άμεσο χρονικό διάστημα το Υπουργείο Υποδομών θα βγάλει στον αέρα διαγωνισμό για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα τρέξει το BIM, ενώ ήδη έχει υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την εκπαίδευση στελεχών για τη ψηφιακή μετάβαση στον τομέα των κατασκευών.

Σημείωσε επίσης ότι έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την χρηματοδότηση του έργου «Ανάπτυξη Στρατηγικού Σχεδίου και Οδικού χάρτη για την εφαρμογή του ΒΙΜ στην Ελλάδα για την μελέτη, κατασκευή και διαχείριση έργων» με την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου και την υποστήριξη της DG-REFORM. Ενώ παράλληλα σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπέβαλλε πρόταση στο Ταμείο Ανάκαμψης για την χρηματοδότηση της εκπαίδευσης του προσωπικού και της αγοράς του αναγκαίου λογισμικού για την ομαλή μετάβαση του τεχνικού κόσμου στη ψηφιοποίηση των κατασκευών.

Στόχος του Υπουργείου είναι η μέθοδος BIM να εφαρμοστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο έργο της γραμμής 4 του μετρό, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider