Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη

Δημήτρης Πεφάνης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη
Αντιμέτωπη με πέντε μεγάλα στοιχήματα που θα κρίνουν την πορεία προς την ανάπτυξη βρίσκεται η Ελληνική οικονομία.

Πέντε ανοικτά μέτωπα, τα οποία μπορούν, εφόσον κλείσουν με επιτυχία, να συνδράμουν ουσιαστικά αλλά και ψυχολογικά, φέροντας από τη μία ρευστότητα και επενδύσεις και από την άλλη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.

Η ανάπτυξη του Ελληνικού, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η επένδυση της Ελληνικός Χρυσός στις Σκουριές, τα υδατοδρόμια και κυρίως η διαχείριση των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες μπορούν να φέρουν «τα πάνω κάτω» στην οικονομία. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η τύχη του καθενός από αυτά θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες, αποτελώντας πυξίδα για την ευρύτερη πορεία της χώρας.

Κινητήρια δύναμη για όλα τα προηγούμενα έργα είναι και θα είναι η τραπεζική χρηματοδότηση. Και μπορεί  το τελευταίο διάστημα τα μεγάλα projects να παίρνουν χρήματα και μάλιστα με χαμηλό επιτόκιο, όμως αν δεν ανοίξουν ουσιαστικά οι κρουνοί της ρευστότητας και για μικρότερες χρηματοδοτήσεις, το στοίχημα της ανάπτυξης πολύ δύσκολα θα κερδιθεί. Και το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι αυτό των κόκκινων δανείων. Αν οι τράπεζες δεν ξαλαφρώσουν από αυτό το «βαρίδι» δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουν στην κανονικότητα. Ήδη το σχέδιο «Ηρακλής» που θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση φιλοδοξεί να διευθετήσει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα ενώ ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι αναζητούνται και άλλες λύσεις. Παράλληλα, οι τράπεζες από τη δική τους πλευρά είτε έχουν προχωρήσει τις διαδικασίες διαχείρισης των κόκκινων δανείων είτε βρίσκονται στην τελική ευθεία και εκτιμούν ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά-σταθμός για τον κλάδο.  

Η επένδυση που «στοιχειώνει» την Ελλάδα από το 2004 φαίνεται ότι επιτέλους είναι έτοιμη να πάρει «σάρκα και οστά». Η κατάθεση των προσφορών για το καζίνο στο Ελληνικό πραγματοποιήθηκε και πλέον αναμένουμε να μάθουμε τον τελικό νικητή ανάμεσα στη Hard Rock και τη Mohegan. Παράλληλα, η Lamda Development ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και παράλληλα «σηκώνει χρήμα» προκειμένου να ξεκινήσει το έργο. Το στοίχημα να μπουν επιτέλους μπουλντόζες στο Ελληνικό έχει ουσιαστική αλλά και συμβολική σημασία, καθώς πρόκειται για μια επένδυση «σταθμό» για την Ελλάδα. Αφενός είναι το μεγαλύτερο οικιστικό project των τελευταίων δεκαετιών και αφετέρου δείχνει ότι επιτέλους επενδύσεις αυτού του βεληνεκούς μπορούν να γίνουν πράξη στη χώρα μας. 

Η επέκταση του Μετρό της Αθήνας μέσω της δημιουργίας της Γραμμής 4 (γνωστής και ως γραμμής U) είναι ένα έργο που θα αλλάξει την εικόνα της πρωτεύουσας. Μολονότι είχε σχεδιαστεί εδώ και αρκετά χρόνια, ο ερχομός της κρίσης πήγε πίσω τα μεγαλόπνοα πλάνα που θα έφερναν «ανάσα» σε πλήθος περιοχών της Αθήνας, από το Γαλάτσι μέχρι και το Γουδί. Στη συνέχεια πάντως ο σχετικός διαγωνισμός έγινε, όμως το έργο «κολλάει» σε έναν κυκεώνα νομικών ζητημάτων και προσφυγών λόγω της υπόθεσης του «καρτέλ των Εργολάβων». Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του insider.gr, για το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται νομοθετική ρύθμιση μέσα στις επόμενες ημέρες η οποία θα έχει στόχο να κλείσει τις νομικές εκκρεμότητες και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέπουν την ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι περιμένουμε άμεσα τον… Μετροπόντικα, σε κάθε περίπτωση όμως είναι απαραίτητο για να ξεκολλήσει το έργο.

Η επένδυση στις Σκουριές αλλά και ευρύτερα τα πλάνα της Ελληνικός Χρυσός στη χώρα μας ήταν με διαφορά η πιο πολιτικοποιημένη επένδυση των τελευταίων ετών. Η εταιρεία βρέθηκε στο κέντρο μιας πολύ έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στο ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Δημοκρατία, με αποτέλεσμα το διάστημα 2015-2019 η επένδυση ουσιαστικά να μείνει «παγωμένη» στοιχίζοντας αρκετά και στη μητρική Eldorado Gold που είχε ποντάρει πολλά στο συγκεκριμένο έργο. Παράλληλα, η εν λόγω επένδυση είχε αποκτήσει και συμβολική σημασία καθώς πολιτικά θεωρήθηκε ότι έδινε το στίγμα για το αν και κατά πόσο η Ελλάδα ήταν φιλική σε ξένες εταιρείες. Πλέον, το έργο φαίνεται να παίρνει το δρόμο του, μια και τα αρμόδια υπουργεία έδωσαν το «πράσινο φως» σε μια σειρά από ζητήματα που εκκρεμούσαν για χρόνια και οι επόμενοι μήνες  αναμένεται να φέρουν την αναβίωση των έργων στην περιοχή, υπό την αίρεση βέβαια ότι πληρούν τους περιβαλλοντικούς όρους που θέτει το κράτος.

Η σύνδεση των ελληνικών νησιών με υδροπλάνα είναι ένα σχέδιο που συζητιέται εδώ και πολλά χρόνια, δίχως όμως το όραμα να γίνεται πράξη. Το πλάνο της ανάπτυξης υδατοδρομίων στην Ελλάδα είχε μείνει «προσγειωμένο» λόγω γραφειοκρατίας με αποτέλεσμα πολλοί επιχειρηματίες που είχαν προσπαθήσει να επενδύσουν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα να γυρίσουν την πλάτη τους στη χώρα μας. Εντούτοις, το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα και φαίνεται ότι τα υδροπλάνα είναι πλέον… έτοιμα προς απογείωση. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στις συγκεκριμένες επενδύσεις να  «ανοίξουν φτερά». Μια εξέλιξη που μπορεί  να ενισχύσει τον τουρισμό τόσο σε μικρά νησιά που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση αλλά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας που θα μπορούν πλέον σε ελάχιστο χρόνο να συνδέονται με την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. 

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

22:10

ΟΗΕ: Κοινή δήλωση για το Ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας για τη Γάζα

21:58

Μια πυρκαγιά και σφοδρές καταιγίδες απειλούν την Καλιφόρνια

21:46

Εβδομάδα κερδών για το πετρέλαιο με νέο boost 2%

21:36

Ο Δανός υπουργός Εξωτερικών προσκαλεί τους διαδικτυακούς haters του σε κατ' ιδίαν συνάντηση

21:26

Χρυσός: Κέρδη στην εβδομάδα - «Βουτιά» την Παρασκευή

21:12

Eurojackpot: Αυτοί είναι οι αριθμοί που κερδίζουν 18 εκατ. ευρώ

21:08

Τέλος εποχής στη Walmart: Αποχωρεί ο CEO - Ποιος αναλαμβάνει

20:57

Ο Έλληνας που διώκει τον Τραμπ

20:46

Ομόλογο Lamda: Υπερκάλυψη κατά 1,54 φορές - Άντλησε 500 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 3,8%

20:44

Σε ΑΜΚ ύψους 9,55 εκατ. ευρώ προχωρά η Regency - Συμμετέχουν Λάμψα και Intracom Holdings

20:36

Ήρθε και η ώρα της Βρετανίας μετά τη Γαλλία - Ανησυχίες για τα δημοσιονομικά

20:23

Το chatbot της Anthropic εξαπέλυσε μόνο του κυβερνοεπιθέσεις - Ο ρόλος των Κινέζων χάκερς

20:12

Ανανεώθηκε για 5 χρόνια η θητεία 3 εντεταλμένων Ευρωπαίων Εισαγγελέων στην Αθήνα

20:01

ΔΙΜΕΑ: 45.000 έλεγχοι και πρόστιμα πάνω από 16 εκατ. ευρώ - Τα ποσά στις πολυεθνικές

19:50

Τρ. Πειραιώς: Έκτακτη γ.σ. στις 5 Δεκεμβρίου για απορρόφηση της Πειραιώς Holdings

19:39

Μοτοδυναμική: Deal με P.M. TSERIOTIS για το 30% στη θυγατρική Blue Horizon

19:28

Βουλγαρία: Ο αμυντικός προϋπολογισμός για το 2026 θα ανέλθει στα 2,708 δισ. ευρώ

19:17

Απώλειες 1% στις ευρωαγορές με βαρίδι την τεχνολογία

19:09

Πώς η Σουηδία κατάφερε να μειώσει τόσο το κάπνισμα

19:00

Η OB STREEM εξαγοράζει την Med FRIGO Group

18:56

Κυρανάκης: Λύση για χιλιάδες φοιτητές και πολίτες της Θεσσαλονίκης η έναρξη λειτουργίας του Δυτικού Προαστιακού

18:54

Ουκρανικοί πύραυλοι Neptune έπληξαν το λιμάνι Νοβοροσίσκ της Ρωσίας

18:46

Τραμπ: Οι Δημοκρατικοί επαναφέρουν την απάτη Έπστιν - Να ερευνηθούν οι σχέσεις του με τον Κλίντον

18:41

ΟΠΕΚΕΠΕ: Στις 14 οι προφυλακίσεις για εγκληματική οργάνωση - Στους 40 οι κατηγορούμενοι

18:39

ΟΗΕ: Κατηγορεί το Ισραήλ ότι κατασκεύασε «τείχη» στο έδαφος του Λιβάνου

18:37

ΗΠΑ: Ζημιές 9 δισ. δολαρίων για την Ταχυδρομική Υπηρεσία

18:29

Lukoil: Σε συζητήσεις με πιθανούς αγοραστές των περιουσιακών της στοιχείων στο εξωτερικό

18:17

Η ΕΤΜΕ ανέθεσε στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας την κατασκευή πλωτής εξέδρας θαλάσσιας επιτήρησης

18:16

Κυπριακό: Λευκωσία και Βερολίνο συμφώνησαν σε γερμανικό ρόλο για την επανέναρξη των συνομιλιών

18:11

HELMEPA: Νέο Διοικητικό Συμβούλιο και επανεκλογή της Σ. Παληού

gazzetta
gazzetta reader insider insider