Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη

Δημήτρης Πεφάνης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη
Αντιμέτωπη με πέντε μεγάλα στοιχήματα που θα κρίνουν την πορεία προς την ανάπτυξη βρίσκεται η Ελληνική οικονομία.

Πέντε ανοικτά μέτωπα, τα οποία μπορούν, εφόσον κλείσουν με επιτυχία, να συνδράμουν ουσιαστικά αλλά και ψυχολογικά, φέροντας από τη μία ρευστότητα και επενδύσεις και από την άλλη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.

Η ανάπτυξη του Ελληνικού, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η επένδυση της Ελληνικός Χρυσός στις Σκουριές, τα υδατοδρόμια και κυρίως η διαχείριση των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες μπορούν να φέρουν «τα πάνω κάτω» στην οικονομία. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η τύχη του καθενός από αυτά θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες, αποτελώντας πυξίδα για την ευρύτερη πορεία της χώρας.

Κινητήρια δύναμη για όλα τα προηγούμενα έργα είναι και θα είναι η τραπεζική χρηματοδότηση. Και μπορεί  το τελευταίο διάστημα τα μεγάλα projects να παίρνουν χρήματα και μάλιστα με χαμηλό επιτόκιο, όμως αν δεν ανοίξουν ουσιαστικά οι κρουνοί της ρευστότητας και για μικρότερες χρηματοδοτήσεις, το στοίχημα της ανάπτυξης πολύ δύσκολα θα κερδιθεί. Και το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι αυτό των κόκκινων δανείων. Αν οι τράπεζες δεν ξαλαφρώσουν από αυτό το «βαρίδι» δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουν στην κανονικότητα. Ήδη το σχέδιο «Ηρακλής» που θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση φιλοδοξεί να διευθετήσει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα ενώ ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι αναζητούνται και άλλες λύσεις. Παράλληλα, οι τράπεζες από τη δική τους πλευρά είτε έχουν προχωρήσει τις διαδικασίες διαχείρισης των κόκκινων δανείων είτε βρίσκονται στην τελική ευθεία και εκτιμούν ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά-σταθμός για τον κλάδο.  

Η επένδυση που «στοιχειώνει» την Ελλάδα από το 2004 φαίνεται ότι επιτέλους είναι έτοιμη να πάρει «σάρκα και οστά». Η κατάθεση των προσφορών για το καζίνο στο Ελληνικό πραγματοποιήθηκε και πλέον αναμένουμε να μάθουμε τον τελικό νικητή ανάμεσα στη Hard Rock και τη Mohegan. Παράλληλα, η Lamda Development ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και παράλληλα «σηκώνει χρήμα» προκειμένου να ξεκινήσει το έργο. Το στοίχημα να μπουν επιτέλους μπουλντόζες στο Ελληνικό έχει ουσιαστική αλλά και συμβολική σημασία, καθώς πρόκειται για μια επένδυση «σταθμό» για την Ελλάδα. Αφενός είναι το μεγαλύτερο οικιστικό project των τελευταίων δεκαετιών και αφετέρου δείχνει ότι επιτέλους επενδύσεις αυτού του βεληνεκούς μπορούν να γίνουν πράξη στη χώρα μας. 

Η επέκταση του Μετρό της Αθήνας μέσω της δημιουργίας της Γραμμής 4 (γνωστής και ως γραμμής U) είναι ένα έργο που θα αλλάξει την εικόνα της πρωτεύουσας. Μολονότι είχε σχεδιαστεί εδώ και αρκετά χρόνια, ο ερχομός της κρίσης πήγε πίσω τα μεγαλόπνοα πλάνα που θα έφερναν «ανάσα» σε πλήθος περιοχών της Αθήνας, από το Γαλάτσι μέχρι και το Γουδί. Στη συνέχεια πάντως ο σχετικός διαγωνισμός έγινε, όμως το έργο «κολλάει» σε έναν κυκεώνα νομικών ζητημάτων και προσφυγών λόγω της υπόθεσης του «καρτέλ των Εργολάβων». Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του insider.gr, για το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται νομοθετική ρύθμιση μέσα στις επόμενες ημέρες η οποία θα έχει στόχο να κλείσει τις νομικές εκκρεμότητες και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέπουν την ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι περιμένουμε άμεσα τον… Μετροπόντικα, σε κάθε περίπτωση όμως είναι απαραίτητο για να ξεκολλήσει το έργο.

Η επένδυση στις Σκουριές αλλά και ευρύτερα τα πλάνα της Ελληνικός Χρυσός στη χώρα μας ήταν με διαφορά η πιο πολιτικοποιημένη επένδυση των τελευταίων ετών. Η εταιρεία βρέθηκε στο κέντρο μιας πολύ έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στο ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Δημοκρατία, με αποτέλεσμα το διάστημα 2015-2019 η επένδυση ουσιαστικά να μείνει «παγωμένη» στοιχίζοντας αρκετά και στη μητρική Eldorado Gold που είχε ποντάρει πολλά στο συγκεκριμένο έργο. Παράλληλα, η εν λόγω επένδυση είχε αποκτήσει και συμβολική σημασία καθώς πολιτικά θεωρήθηκε ότι έδινε το στίγμα για το αν και κατά πόσο η Ελλάδα ήταν φιλική σε ξένες εταιρείες. Πλέον, το έργο φαίνεται να παίρνει το δρόμο του, μια και τα αρμόδια υπουργεία έδωσαν το «πράσινο φως» σε μια σειρά από ζητήματα που εκκρεμούσαν για χρόνια και οι επόμενοι μήνες  αναμένεται να φέρουν την αναβίωση των έργων στην περιοχή, υπό την αίρεση βέβαια ότι πληρούν τους περιβαλλοντικούς όρους που θέτει το κράτος.

Η σύνδεση των ελληνικών νησιών με υδροπλάνα είναι ένα σχέδιο που συζητιέται εδώ και πολλά χρόνια, δίχως όμως το όραμα να γίνεται πράξη. Το πλάνο της ανάπτυξης υδατοδρομίων στην Ελλάδα είχε μείνει «προσγειωμένο» λόγω γραφειοκρατίας με αποτέλεσμα πολλοί επιχειρηματίες που είχαν προσπαθήσει να επενδύσουν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα να γυρίσουν την πλάτη τους στη χώρα μας. Εντούτοις, το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα και φαίνεται ότι τα υδροπλάνα είναι πλέον… έτοιμα προς απογείωση. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στις συγκεκριμένες επενδύσεις να  «ανοίξουν φτερά». Μια εξέλιξη που μπορεί  να ενισχύσει τον τουρισμό τόσο σε μικρά νησιά που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση αλλά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας που θα μπορούν πλέον σε ελάχιστο χρόνο να συνδέονται με την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. 

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

08:04

Ασφαλιστικές εισφορές: Μετατίθεται για το 2027 η αύξηση με βάση τον δείκτη μισθών - Τι προβλέπεται για το 2026

08:02

ΕΥΔΑΠ: Η «νέα» Ψυττάλεια και η «μάχη» για τη λειψυδρία και την ορθή διαχείριση υδάτων

07:55

Ακίνητα: Ποιες είναι οι τιμές πώλησης και ενοικίασης στην Περιφέρεια Ηπείρου – Η ζήτηση και οι προορισμοί

07:48

Αγροτικά μπλόκα: Για τα λεφτά ή για το… φιλότιμο

07:40

Καταθέσεις και αναλήψεις μέσω… POS προωθεί η Mastercard

07:33

Σιδηρόδρομος: Γιατί η αναβάθμιση του δικτύου «περνάει» από το PPF - Οι πρώτες υπογραφές και συμβάσεις

07:30

Παρεμβάσεις Κομισιόν για Κάθετο Διάδρομο αερίου & GSI - Μέτρα και για το «τείχος τιμών»

07:24

Πρεμιέρα για το εορταστικό ωράριο - Ποιες Κυριακές λειτουργούν τα καταστήματα

07:20

Όταν η Κίμπερλι συνάντησε τον Μιχάλη - Κυπριακή ρελάνς για τουρκικό SAFE - Τι ρωτάει η Μαρίνα, τι απαντάει ο Νεκτάριος, τι βρήκε ο Γερουλάνος

07:12

Εφορία: Οι τελευταίες πληρωμές και εκκρεμότητες της χρονιάς - Ποιες δηλώσεις πρέπει να υποβληθούν έως 31/12

07:07

Ωριμάζει η ΑΜΚ του ΑΔΜΗΕ - Οι νέοι συρμοί του Μετρό - Παραχώρηση για το Τατόι

23:59

Δανία: Τα ταχυδρομεία πωλούν τα γραμματοκιβώτιά τους

23:47

Η ΕΕ έχει χορηγήσει προσωρινή προστασία σε 4,3 εκατ. εκτοπισμένους από Ουκρανία

23:34

Oracle: Έχασε τις προβλέψεις για τα τριμηνιαία έσοδα - Απώλειες για τη μετοχή

23:20

Wall Street: Κέρδη 1,05% για Dow Jones και μία ανάσα από ρεκόρ ο S&P 500 με φόντο τα επιτόκια

23:06

Τραμπ: Η μείωση επιτοκίων της Fed έπρεπε να είναι τουλάχιστον η διπλάσια

22:53

Λίβανος: Ο ΥΠΕΞ Ράγκι αρνείται πρόσκληση να μεταβεί στο Ιράν

22:45

Ανδρουλάκης: Η κοινωνία είναι στο πλευρό των αγροτών – Η κυβέρνηση υποτιμά τη νοημοσύνη μας

22:36

Handelsblatt: «Καλές πιθανότητες» για εκλογή Πιερρακάκη στην προεδρία του Eurogroup

22:34

Άνοδος του πετρελαίου μετά την κατάληψη τάνκερ στην Βενεζουέλα από τις ΗΠΑ

22:22

Βουλγαρία: Αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στη Σόφια και σε άλλες πόλεις της χώρας

22:09

Βουλή: Ξεκίνησε η συζήτηση για το νέο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης που προβλέπει τη μεταφορά ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

22:00

Πάουελ (Fed): Close call η απόφαση για επιτόκια - Ρίσκα σε πληθωρισμό και απασχόληση

21:48

Δήμας: «Ανοίγουμε τον κύκλο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης της Εγνατίας» - Επικυρώθηκε η σύμβαση

21:39

Νέα μικρή άνοδος για χρυσό μετά τη Fed - Σε απόσταση βολής από ρεκόρ το ασήμι

21:30

Ισπανία: Έκκληση Σάντσεθ να μην ξεχαστεί η δραματική κατάσταση των Παλαιστινίων

21:26

Δήμας στο Capital Link: Η Ελλάδα πιο ισχυρή από οποιαδήποτε άλλη στιγμή την τελευταία 20ετία

21:18

Χατζηδάκης στο Capital Link: H Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ελκυστικό επενδυτικό προορισμό

21:11

Ταχιάος για Μετρό Θεσσαλονίκης: Επιδιώκουμε να είναι σε λειτουργία η βασική γραμμή το Πάσχα

21:00

Τρίτη σερί μείωση επιτοκίων 0,25% από Fed - Σήμα για 1 περικοπή το 2026

gazzetta
gazzetta reader insider insider