Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη

Δημήτρης Πεφάνης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα πέντε στοιχήματα για την ανάπτυξη
Αντιμέτωπη με πέντε μεγάλα στοιχήματα που θα κρίνουν την πορεία προς την ανάπτυξη βρίσκεται η Ελληνική οικονομία.

Πέντε ανοικτά μέτωπα, τα οποία μπορούν, εφόσον κλείσουν με επιτυχία, να συνδράμουν ουσιαστικά αλλά και ψυχολογικά, φέροντας από τη μία ρευστότητα και επενδύσεις και από την άλλη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.

Η ανάπτυξη του Ελληνικού, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η επένδυση της Ελληνικός Χρυσός στις Σκουριές, τα υδατοδρόμια και κυρίως η διαχείριση των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες μπορούν να φέρουν «τα πάνω κάτω» στην οικονομία. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η τύχη του καθενός από αυτά θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες, αποτελώντας πυξίδα για την ευρύτερη πορεία της χώρας.

Κινητήρια δύναμη για όλα τα προηγούμενα έργα είναι και θα είναι η τραπεζική χρηματοδότηση. Και μπορεί  το τελευταίο διάστημα τα μεγάλα projects να παίρνουν χρήματα και μάλιστα με χαμηλό επιτόκιο, όμως αν δεν ανοίξουν ουσιαστικά οι κρουνοί της ρευστότητας και για μικρότερες χρηματοδοτήσεις, το στοίχημα της ανάπτυξης πολύ δύσκολα θα κερδιθεί. Και το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι αυτό των κόκκινων δανείων. Αν οι τράπεζες δεν ξαλαφρώσουν από αυτό το «βαρίδι» δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουν στην κανονικότητα. Ήδη το σχέδιο «Ηρακλής» που θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση φιλοδοξεί να διευθετήσει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα ενώ ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι αναζητούνται και άλλες λύσεις. Παράλληλα, οι τράπεζες από τη δική τους πλευρά είτε έχουν προχωρήσει τις διαδικασίες διαχείρισης των κόκκινων δανείων είτε βρίσκονται στην τελική ευθεία και εκτιμούν ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά-σταθμός για τον κλάδο.  

Η επένδυση που «στοιχειώνει» την Ελλάδα από το 2004 φαίνεται ότι επιτέλους είναι έτοιμη να πάρει «σάρκα και οστά». Η κατάθεση των προσφορών για το καζίνο στο Ελληνικό πραγματοποιήθηκε και πλέον αναμένουμε να μάθουμε τον τελικό νικητή ανάμεσα στη Hard Rock και τη Mohegan. Παράλληλα, η Lamda Development ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και παράλληλα «σηκώνει χρήμα» προκειμένου να ξεκινήσει το έργο. Το στοίχημα να μπουν επιτέλους μπουλντόζες στο Ελληνικό έχει ουσιαστική αλλά και συμβολική σημασία, καθώς πρόκειται για μια επένδυση «σταθμό» για την Ελλάδα. Αφενός είναι το μεγαλύτερο οικιστικό project των τελευταίων δεκαετιών και αφετέρου δείχνει ότι επιτέλους επενδύσεις αυτού του βεληνεκούς μπορούν να γίνουν πράξη στη χώρα μας. 

Η επέκταση του Μετρό της Αθήνας μέσω της δημιουργίας της Γραμμής 4 (γνωστής και ως γραμμής U) είναι ένα έργο που θα αλλάξει την εικόνα της πρωτεύουσας. Μολονότι είχε σχεδιαστεί εδώ και αρκετά χρόνια, ο ερχομός της κρίσης πήγε πίσω τα μεγαλόπνοα πλάνα που θα έφερναν «ανάσα» σε πλήθος περιοχών της Αθήνας, από το Γαλάτσι μέχρι και το Γουδί. Στη συνέχεια πάντως ο σχετικός διαγωνισμός έγινε, όμως το έργο «κολλάει» σε έναν κυκεώνα νομικών ζητημάτων και προσφυγών λόγω της υπόθεσης του «καρτέλ των Εργολάβων». Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του insider.gr, για το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται νομοθετική ρύθμιση μέσα στις επόμενες ημέρες η οποία θα έχει στόχο να κλείσει τις νομικές εκκρεμότητες και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέπουν την ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι περιμένουμε άμεσα τον… Μετροπόντικα, σε κάθε περίπτωση όμως είναι απαραίτητο για να ξεκολλήσει το έργο.

Η επένδυση στις Σκουριές αλλά και ευρύτερα τα πλάνα της Ελληνικός Χρυσός στη χώρα μας ήταν με διαφορά η πιο πολιτικοποιημένη επένδυση των τελευταίων ετών. Η εταιρεία βρέθηκε στο κέντρο μιας πολύ έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στο ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Δημοκρατία, με αποτέλεσμα το διάστημα 2015-2019 η επένδυση ουσιαστικά να μείνει «παγωμένη» στοιχίζοντας αρκετά και στη μητρική Eldorado Gold που είχε ποντάρει πολλά στο συγκεκριμένο έργο. Παράλληλα, η εν λόγω επένδυση είχε αποκτήσει και συμβολική σημασία καθώς πολιτικά θεωρήθηκε ότι έδινε το στίγμα για το αν και κατά πόσο η Ελλάδα ήταν φιλική σε ξένες εταιρείες. Πλέον, το έργο φαίνεται να παίρνει το δρόμο του, μια και τα αρμόδια υπουργεία έδωσαν το «πράσινο φως» σε μια σειρά από ζητήματα που εκκρεμούσαν για χρόνια και οι επόμενοι μήνες  αναμένεται να φέρουν την αναβίωση των έργων στην περιοχή, υπό την αίρεση βέβαια ότι πληρούν τους περιβαλλοντικούς όρους που θέτει το κράτος.

Η σύνδεση των ελληνικών νησιών με υδροπλάνα είναι ένα σχέδιο που συζητιέται εδώ και πολλά χρόνια, δίχως όμως το όραμα να γίνεται πράξη. Το πλάνο της ανάπτυξης υδατοδρομίων στην Ελλάδα είχε μείνει «προσγειωμένο» λόγω γραφειοκρατίας με αποτέλεσμα πολλοί επιχειρηματίες που είχαν προσπαθήσει να επενδύσουν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα να γυρίσουν την πλάτη τους στη χώρα μας. Εντούτοις, το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα και φαίνεται ότι τα υδροπλάνα είναι πλέον… έτοιμα προς απογείωση. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στις συγκεκριμένες επενδύσεις να  «ανοίξουν φτερά». Μια εξέλιξη που μπορεί  να ενισχύσει τον τουρισμό τόσο σε μικρά νησιά που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση αλλά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας που θα μπορούν πλέον σε ελάχιστο χρόνο να συνδέονται με την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. 

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:57

ΑΑΔΕ: Παρουσίασε στη Ν. Υόρκη τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες για τους Έλληνες του εξωτερικού

23:45

Επίκειται ανατροπή της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από την ΕΕ

23:30

Βρετανία: Περισσότερα από 600 αντικείμενα «σημαντικής πολιτιστικής αξίας» κλάπηκαν από μουσείο στο Μπρίστολ

23:26

ΗΠΑ: Γερουσιαστές ζητούν την έρευνα βομβαρδισμού δημοσιογράφων στον νότιο Λίβανο το 2023

23:12

Wall Street: Νέα ρεκόρ για Dow-S&P 500, «βάρυνε» τον Nasdaq η Oracle

23:00

Μειώνεται και γερνάει o πληθυσμός της Γερμανίας

22:42

ChatGPT: Μήνυση συνδέει για πρώτη φορά την Τεχνητή Νοημοσύνη με φόνο

22:30

Χρυσός: Σε υψηλό άνω του ενός μηνός - Νέο ρεκόρ για το ασήμι

22:15

Ουκρανία: Οι ηγέτες της «Συμμαχίας των Προθύμων» συζήτησαν για τη χρήση των ρωσικών assets

22:07

Η ξεκάθαρη αλλαγή πίστας και η (πολύ) μεγάλη ευκαιρία

21:50

ΗΠΑ: Η ανάπτυξη στρατευμάτων σε 5 πόλεις έχει στοιχίσει πάνω από 340 εκατ. δολ.

21:41

Νέο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης: Ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία το ν/σ - Μεταφορά ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

21:31

Βενιζέλος: Το πρόβλημα της χώρας δεν είναι συνταγματικό - Είναι η βαθιά κρίση αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης στους Θεσμούς

21:28

Πετρέλαιο: Απώλειες 1,5% με Βενεζουέλα και Ουκρανία στο επίκεντρο

21:12

Ο ξένος Τύπος για την εκλογή Πιερρακάκη στο Eurogroup: Πού ήταν η Ελλάδα και πού έφτασε

21:07

Συγχαρητήρια στον Κυριάκο Πιερρακάκη από Κόστα - Λάιεν

21:00

Reuters: Οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να κατασχέσουν περισσότερα τάνκερ στην Βενεζουέλα

20:54

Ανδρουλάκης: Προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ να τελειώσει το καθεστώς της ατιμωρησίας - Κάλεσμα για γενναία αναθεώρηση του άρθρου 86

20:41

Παπαθανάσης: Ιστορική απόφαση για την Ελλάδα η Προεδρία του Eurogroup από τον Κυριάκο Πιερρακάκη

20:34

Ζελένσκι: Το εδαφικό παραμένει «αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ

20:31

AKTOR: Ορόσημο στην ιστορία του oμίλου η υπερκάλυψη του ομολογιακού δανείου

20:24

Σε εποικοδομητικό κλίμα η συνάντηση Χατζηδάκη και Τσιάρα με τους αγρότες της Κρήτης

20:04

Το Κογκρέσο μπλοκάρει τον Τραμπ και θωρακίζει την Ευρώπη με πακέτο - μαμούθ 900 δισ. δολαρίων

20:04

Πιερρακάκης: Το πρώτο μήνυμα ως πρόεδρος του Εurogroup - Ανάγκη ενότητας και συνεργασίας για τα κοινά συμφέροντα της ΕΕ

20:00

Ευρωαγορές: Κέρδη στον απόηχο των αποφάσεων Fed και SNB

19:42

ΟΠΕΚΕΠΕ: Παράταση εργασιών έως τις 15 Φεβρουαρίου 2026 αποφάσισε η εξεταστική

19:39

Πολωνός Υπ. Δικαιοσύνης: Η κυβέρνηση της Ουγγαρίας είναι πιο κοντά στη Μόσχα παρά στις Βρυξέλλες

19:37

Τασούλας για εκλογή Πιερρακάκη: Αποτελεί αναγνώριση του κύρους της χώρας μας

19:33

Μαρινάκης για εκλογή Πιερρακάκη: Αντανακλά την αναγνώριση της προόδου της χώρας και τη δικαίωση των θυσιών των πολιτών

19:30

Hellenic Cables: Αναλαμβάνει το υποβρύχιο καλωδιακό σύστημα του έργου BC-Wind της Ocean Winds στην Πολωνία

gazzetta
gazzetta reader insider insider