H μέρα των προσφορών, η Βlack Friday, έφτασε με τις επιχειρήσεις να μπαίνουν δυνατά στη μάχη του ανταγωνισμού.

Οι καταναλωτές όλες τις προηγούμενες μέρες ενημερώθηκαν μέσω email, sms και διαφημίσεων για τις εκπτώσεις των εταιρειών ώστε σήμερα να μπορέσουν να αγοράσουν τα προϊόντα που επιθυμούν.

Αν και πολλές μεγάλες αλυσίδες έχουν ξεκινήσει νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα, σήμερα σχεδόν όλες οι μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις σε όλους τους κλάδους θα συμμετάσχουν στη Black Friday, με τους εμπόρους να υπόσχονται προσφορές έως και 70% σε ορισμένα προϊόντα. Άλλωστε όπως δήλωσε τις προηγούμενες μέρες στο insider.gr o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, ο Νοέμβριος παρά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν πήγε καλά για τους εμπόρους, έτσι ποντάρουν στη σημερινή μέρα για αύξηση του τζίρου τους.

Μεγάλος αναμένεται ο ανταγωνισμός στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, όπου οι μεγάλες αλυσίδες έχουν ξεκίνησαν τις προσφορές από το Σαββατοκύριακο στα online καταστήματά τους.

Στη μάχη των προσφορών μπήκαν σταδιακά μέσα στην εβδομάδα και οι εταιρείες ένδυσης και υπόδησης καθώς και εκείνες των καλλυντικών που όπως δείχνουν τα στοιχεία των τελευταίων ετών, αποσπούν σημαντικά μερίδια του τζίρου της Black Friday. Ειδικά τα ρούχα βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων στις αγορές της συγκεκριμένης μέρας τα τελευταία χρόνια.

Στον χορό της Βlack Friday και τα σούπερ μάρκετ με αρκετές μεγάλες αλυσίδες να προχωρούν σε προσφορές σε συγκεκριμένα ωστόσο προϊόντα.

Το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή 

Οι γυναίκες ετοιμάζονται να αγοράσουν κατά μέσο όρο 3,4 προϊόντα ενώ οι άντρες 3 προϊόντα, σύμφωνα με έρευνα της picodi. com σχετικά με τις online αγορές κατά τη διάρκεια της Black Friday.

Αντίστοιχα οι άνδρες αναμένεται να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα από τις γυναίκες. Μια γυναίκα δηλώνει πρόθυμη να δαπανήσει κατά μέσο όρο περίπου 157 ευρώ ενώ ένας άνδρας περίπου 202 ευρώ.

Στο δίλημμα online αγορές ή καταστήματα, το 29% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι κατά τη διάρκεια της Black Friday θα ψωνίσει στα φυσικά καταστήματα και το 18% προτιμά διαδικτυακά. Το 53% ωστόσο, απαντάει  «και στα δύο».

Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα οι ώρες αιχμής των αγορών είναι τα μεσάνυχτα και 2 το μεσημέρι. Οι καταναλωτές σύμφωνα με την ίδια έρευνα πραγματοποιούν αγορές στο σπίτι, στον ελεύθερο χρόνο τους ή ακόμα και κατά την εργασία τους.

Τα ρούχα και τα παπούτσια πάντως φαίνεται ότι για ακόμη μία χρονιά θα είναι στην κορυφή των προτιμήσεων των αγορών και συγκεκριμένα, για το 80% των γυναικών και για το 68% των ανδρών, όπως δείχνει έρευνα του Εργαστηρίου «Αγορά» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η δεύτερη δημοφιλέστερη επιλογή είναι για τις γυναίκες τα καλλυντικά και τα είδη προσωπικής περιποίησης (48%) και για τους άνδρες οι ηλεκτρικές συσκευές (64%).

Συμβουλές και οδηγίες στους καταναλωτές 

Η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, συμβουλεύει τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κυρίως ως προς τις διαδικτυακές τους συναλλαγές.

Αναλυτικά:

• Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.

• Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

• Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.

• Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.

Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή. Επίσης, οι καταγγελίες μπορούν να υποβάλλονται μέσω του ιστοτόπου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr.

Από την πλευρά της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες, όπως λέει, σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.

Παράλληλα προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων ώστε οι καταναλωτές να μην πέσουν θύματα “προσφορών”:

• Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

• Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες  θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

• Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

• Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

• Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Τονίζει τέλος ότι «καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η  καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κ.λπ.) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά».

Πάντως και μετά το τέλος της Black Friday, αρκετές μεγάλες αλυσίδες έχουν ανακοινώσει ότι θα συνεχίσουν τις προσφορές τους έως και τη Δευτέρα που έρχεται η Cyber Monday.