Ριζικές ανακατατάξεις και μεγάλες αλλαγές παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια στον χάρτη της εγχώριας αγοράς των σούπερ μάρκετ.

Από τις σημαντικότερες αλλαγές ήταν η εξαγορά της Μαρινόπουλος από την Σκλαβενίτης το 2017 ενώ είχε προηγηθεί, η απόκτηση του δικτύου καταστημάτων της αλυσίδας Βερόπουλος από τη METRO ΑΕ. Και το 2018 ωστόσο ήταν ένα έτος με έντονη κινητικότητα,  με την Μασούτης να εξαγοράζει την Προμηθευτική

Για το 2018 τα στοιχεία της Νielsen έδειξαν αύξηση των πωλήσεων στον κλάδο κατά 2,2%, με τον συνολικό τζίρο να υπολογίζεται σε περίπου 9,4 δισ. ευρώ, ενώ η αύξηση συνεχίστηκε και τους πέντε πρώτους μήνες του 2019. Οι μεγάλες αλυσίδες δίνουν μάχη για ένα μερίδιο στην πίτα ενώ Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος ελέγχουν πλέον σχεδόν το 50% του συνολικού τζίρου. 

ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ

Κερδισμένη για το 2018 θεωρείται η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» στην οποία έχει περάσει και το πρώην δίκτυο της Μαρινόπουλος.

Συγκεκριμένα από τα οικονομικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν  τις προηγούμενες μέρες, προκύπτει ότι  η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» συνεχίζει να αυξάνει τον τζίρο της, ξεπερνώντας τα 3,01 δισ. ευρώ το 2018 (συμπεριλαμβανομένης και της δραστηριότητας στην Κύπρο). Από την άλλη πλευρά η ΑΒ Βασιλόπουλος εξακολουθεί να δέχεται πιέσεις και το 2018 καθώς η χρονιά έκλεισε με απώλειες 114 εκατ. ευρώ σε επίπεδο τζίρου.

Τα στοιχεία δείχνουν ουσιαστικά τα κέρδη που είχε η ΑΒ Βασιλόπουλος πριν από τρία χρόνια όταν «κατέρρευσε» η αλυσίδα Μαρινόπουλος, τα έχασε σε μεγάλο βαθμό τα επόμενα χρόνια, καθώς το 2018 κινήθηκε στα επίπεδα του 2015.

ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, για τη φετινή χρονιά ο κύκλος εργασιών της Σκλαβενίτης "τρέχει” με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, το μερίδιο αγοράς της στην οργανωμένη αγορά λιανεμπορίου ανέρχεται σε 30%, ενώ το δίκτυο καταστημάτων του ομίλου αριθμεί σήμερα 497 καταστήματα.

Παράλληλα το 2018 επανήλθε το θετικό πρόσημο στα λειτουργικά κέρδη της εταιρείας τα οποία διαμορφώθηκαν σε 17,7 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 37,67 εκατ. ευρώ το 2017.

Από την άλλη πλευρά για την ΑΒ Βασιλόπουλος τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις της υποχώρησαν κάτω από τα των 2 δισ. ευρώ, δηλαδή στα 1,986 δισ. ευρώ από 2,1 δισ. ευρώ που ήταν το 2017.

Πτώση σημείωσαν και τα καθαρά κέρδη και τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων. Παρατηρήθηκε ωστόσο αύξηση του προσωπικού της εταιρείας με αποτέλεσμα στο τέλος του 2018 να απασχολεί 14.132 άτομα από 14.092 άτομα που απασχολούσε στο τέλος του 2017.

ΜΥ ΜARKETΕσσ

Σημαντικό μερίδιο στην εγχώρια αγορά κατέχει και η πολυεθνική Lidl, η οποία ωστόσο ανήκει στην κατηγορία των Discount σούπερ μάρκετ.  

Από την πλευρά της με πωλήσεις 1,19 δισ. ευρώ η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη διατηρεί ένα μερίδιο κοντά στο 10%. Η εταιρεία το 2018, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία, διατήρησε τις δυνάμεις της σε σχέση με το 2017, καθώς ο τζίρος της διαμορφώθηκε πέρυσι στα 1,190 εκατ. ευρώ, οριακά υψηλότερος από αυτόν που πέτυχε το 2017 που ήταν στα 1,172 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι πέρσι, ολοκληρώθηκε το τριετές πλάνο ενοποίησης με τη Βερόπουλος, και το πλάνο ανακαινίσεων στο σύνολο των καταστημάτων της αλυσίδας.

μασουτης

Τον Μάιο του 2018 η εταιρεία από τη βόρεια Ελλάδα «Μασούτης», διευρύνει πανελλαδικά το δίκτυο της μετά την εξαγορά της «Προμηθευτικής» (54 καταστήματα) και έτσι δημιουργείται ακόμη ένας παίκτης που διεκδικεί μερίδιο στην εγχώρια αγορά.

Τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2018, δείχνουν ότι οι πωλήσεις της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 1,2% και ανήλθαν στα 770,349 εκατ. ευρώ από 761,589 εκατ. ευρώ που ήταν το 2017. Το μερίδιο της, στο σύνολο του κλάδου, υπολογίζεται κοντά στο 8,2%. Όσον αφορά στο 2019, στελέχη της εταιρείας εκφράζουν την αισιοδοξία ότι ο τζίρος της εταιρείας θα αυξηθεί περαιτέρω λόγω του δικτύου που απέκτησε στην Αθήνα από την «Προμηθευτική».