Τα δεδομένα από τις ταξινομήσεις καινούριων επιβατικών αυτοκινήτων του Μαρτίου σε μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης προδικάζουν μια βαθιά ύφεση: 86% μειώθηκαν οι ταξινομήσεις στην Ιταλία, 72% στη Γαλλία και 69% στην Ισπανία.

Τα παραπάνω νούμερα αποτυπώνουν την πρωτόγνωρη κρίση λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, που σίγουρα θα συνεχιστεί και τον Απρίλιο. Σε καμία από τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας δεν φαίνεται να αίρονται σύντομα, ενώ τα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων συνεχίζουν να παραμένουν κλειστά.

Οι επιπτώσεις στην Ευρώπη

Σε δηλώσεις του, ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, κ. Έρικ Μάρκ Χάτεμα, τόνισε ότι “Η πανδημία του κορονοϊού θα έχει πολύ μεγάλες αρνητικές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, πολύ μεγαλύτερες από αυτές που μπορούμε να προβλέψουμε σήμερα”.

Ήδη αναλυτές μιλούν για μείωση των ταξινομήσεων στην Ευρώπη σε επίπεδο έτους της τάξης του 20%. Μάλιστα, σύμφωνα με τις δηλώσεις Χάτεμα, το ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω. H εταιρεία οικονομικών συμβούλων McKinsey εκτιμά ότι το 2020 θα μειωθούν οι πωλήσεις καινούριων επιβατηγών μοντέλων στην Ευρώπη κατά τουλάχιστον πέντε εκατομμύρια οχήματα, που αντιστοιχούν σε ποσοστιαία πτώση γύρω στο 30%. 

Μόνο στην Ευρώπη,  1.087.293 θέσεις απασχόλησης στην αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκονται σήμερα σε κίνδυνο και, αν η επιδημία συνεχιστεί επί μακρόν, ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί.

Auto plant
Το σύνολο σχεδόν των εργοστασίων κατασκευής αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους. 

Κάποια θετικά μηνύματα που έρχονται από την αγορά της Κίνας, η οποία σταδιακά ανακάμπτει, δεν είναι επίσης ιδιαίτερα αισιόδοξα. Το Μάρτιο του 2020 στην Κίνα πωλήθηκαν περίπου 1.000.000 οχήματα, τέσσερις φορές περισσότερα από τα 250.000 του Φεβρουαρίου. Ωστόσο, το Μάρτιο του 2019 οι ταξινομήσεις είχαν ξεπεράσει ελάχιστα τα 2,5 εκατομμύρια οχήματα. Υπάρχει δηλαδή μια μείωση της τάξης του 60% το Μάρτιο του 2020, συγκριτικά με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, μαζί με τις αντίστοιχες ενώσεις των προμηθευτών εξαρτημάτων αυτοκινήτων, κατασκευαστών ελαστικών, εμπόρων αυτοκινήτων και επισκευαστών, απέστειλαν κοινή επιστολή προς την πρόεδρο της ευρωπαϊκής επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Σε αυτή ζήτησαν άμεσα μέτρα για τη στήριξη της ρευστότητας των κλάδων τους, καθώς και -εμμέσως πλην σαφώς- τη δυνατότητα παράτασης εφαρμογής των νέων προδιαγραφών ρύπων και των προστίμων που αυτές επιφέρουν.

Τι προβλέπουν οι ειδικοί παγκοσμίως

Οι αναλυτές της εταιρείας συμβούλων Oliver Wyman.συγκρίνουν τη σημερινή κρίση εξαιτίας του κορονοϊού με την οικονομική κρίση των ετών 2008 και 2009 και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι φέτος θα σημειωθεί μείωση των παγκόσμιων πωλήσεων Ι.Χ. μεταξύ 17% και 29% σε σύγκριση με το 2019.

Σύμφωνα με τον έγκριτο Γερμανό καθηγητή οικονομικών Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ, η παραγωγή αυτοκινήτων το 2020 θα μειωθεί εφέος 15% στη Γερμανία, 20% στην Κίνα, 25% στη Γαλλία και στις ΗΠΑ και 30% στην Ιταλία που έχει πληγεί τα μέγιστα από τον κορονοϊό.

Το πρόβλημα δεν είναι το κλείσιμο των μονάδων παραγωγής και η έλλειψη εξαρτημάτων και ανταλλακτικών, αλλά η μειωμένη ζήτηση για καινούρια αυτοκίνητα, η οποία θα συνεχιστεί κατά την άποψη του Ντουντενχόφερ και μακροπρόθεσμα. Μάλιστα ο καθηγητής αναφέρει ως παράδειγμα την οικονομική κρίση του 2008 στις ΗΠΑ, εξαιτίας της οποίας χρειάστηκε η αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας σχεδόν μία δεκαετία μέχρι να επανέλθει σε προηγούμενα επίπεδα.