Διεργασίες σε μια σειρά από έργα και διαγωνισμούς, συνολικού ύψους σχεδόν 4,5 δισ. ευρώ, που συνδέονται με το μοντέλο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) περιμένουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ. Το πλέγμα των εξελίξεων αφορά σχεδόν όλη τη γκάμα των υποδομών, δηλαδή οδικά, κτηριακά projects, αλλά και έργα που σχετίζονται με μονάδες απορριμμάτων, αρδευτικά δίκτυα κ.α..
Βέβαια, δεν είναι όλοι οι διαγωνισμοί και τα έργα στο ίδιο στάδιο ενώ, ως γνωστόν, στις ΣΔΙΤ έχουν καταγραφεί καθυστερήσεις στο πρόσφατο ή… απώτερο παρελθόν, ενώ και τώρα δεν λείπουν οι εκκρεμότητες.
Τα οδικά έργα
Σε σχέση, για παράδειγμα, με οδικά έργα, οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – METLEN περιμένουν από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να ορίσει την ημερομηνία στην οποία θα υποβάλουν οικονομικές προσφορές, καθώς έχει ολοκληρωθεί το στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου, σε 2 διαγωνισμούς ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα. Πρόκειται για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας», εκτιμώμενης αξίας 444,9 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), αλλά και τον «Κάθετο Άξονα Δράμα – Αμφίπολη/Παλαιοκώμη», εκτιμώμενης αξίας 248,5 εκατ. ευρώ).
Τα κτηριακά projects
Περνώντας σε κτηριακά projects, στην παρούσα φάση υπάρχουν εκκρεμότητες σε έργα που συνδέονται με υλοποίηση φοιτητικών εστιών. Βέβαια, ήδη ο όμιλος AKTOR έχει υπογράψει τη σύμβαση για τις νέες εστίες του Πανεπιστημίου Κρήτης (σχεδόν 200 εκατ.), ωστόσο, εκκρεμεί η ολοκλήρωση των διαδικασιών, άρα και η σχετική υπογραφή, για το ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών Θεσσαλίας (άνω των 100 εκατ.). Πρόσφατα, ο κ. Εξάρχου, στο περιθώριο της Γ.Σ. του ομίλου, δήλωνε αισιόδοξος για το project της Κρήτης (για το οποίο σημείωσε ότι θα πάει γρήγορα καθώς υπάρχει και παρουσία του ομίλου στο νησί, πλην όμως, για το έργο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας «κράτησε μικρότερο καλάθι», αναφέροντας ότι εκκρεμούν αλλαγές, π.χ. στο τεχνικό αντικείμενο, ώστε να χρηματοδοτηθεί η σύμβαση. Θυμίζουμε επίσης ότι ο όμιλος ήταν ο μόνος που έδωσε προσφορά για τον αντίστοιχο διαγωνισμό του Δημοκρίτειο Θράκης (107 εκατ. ευρώ). Να προσθέσουμε ότι οι ΑΒΑΞ, ΑΤΕΣΕ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Metlen, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – AKTOR, καθώς ολοκληρώθηκε ο ανταγωνιστικός διάλογος, προχωρούν στην τελική ευθεία υποβολής προσφορών στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την κατασκευή φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, δυναμικότητας 750 κλινών, σε 4 πόλεις της περιοχής. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 105,34 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 84,95 εκατ. ευρώ).
Μένοντας σε κτηριακά έργα, ακόμη, κατά τα φαινόμενα, δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ούτε για το νέο κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, όπου η AKTOR επίσης είχε δώσει (τη μοναδική) προσφορά στον διαγωνισμό, σε συνεργασία με τον όμιλο Redex (σύμβαση σχεδόν 140 εκατ. ευρώ). Η διαδικασία έχει μεταφερθεί για το τέλος του 2025. Επίσης, θυμίζουμε ότι το σχήμα ΕΚΤΕΡ-ΤΕΝΑ-ΕΡΕΤΒΟ έχει κερδίσει τον διαγωνισμό για τα 5 αστυνομικά Μέγαρα σε Πάτρα, Λευκάδα, Καρδίτσα, Βέροια, Αλεξανδρούπολη, ενώ, εξελίξεις αναμένονται, από καιρό, όμως, και σε διαγωνισμούς ΣΔΙΤ για ανέγερση ή εκσυγχρονισμό Δικαστικών Μεγάρων, σε Κεντρική Μακεδονία, Θεσσαλία και Κρήτη, συνολικού ύψους σχεδόν 300 εκατ. ευρώ, όπου επίσης καταγράφονται καθυστερήσεις. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πλέον AKTOR, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Metlen – ΑΤΕΣΕ, μόνοι τους ή σε συνεργασίες, είχαν βρεθεί σε διάφορα διαγωνιστικά στάδια.
Οι συμβάσεις του PPF
Με τον σχετικό διαγωνισμό για το νέο Πρωτοδικείο και Εισαγγελία Αθηνών να έχει «ναυαγήσει», οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και METLEN – AKTOR είχαν από την αρχή του χρόνου κληθεί για συμμετοχή στο στάδιο ανταγωνιστικού διαλόγου στον διαγωνισμό για την υλοποίηση του νέου «Κυβερνητικό Πάρκου Ανδρέας Λεντάκης», μέσω ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας 421 εκατ. ευρώ, στον χώρο της πρώην ΠΥΡΚΑΛ. Σε διαδικασία είναι και ο διαγωνισμός για την ανέγερση και λειτουργία ενός σύγχρονου σωφρονιστικού καταστήματος στον Ασπρόπυργο, μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με προϋπολογισμό 617,18 εκατ. ευρώ (άρα κοντά στα 765 εκατ. με ΦΠΑ). Για το έργο είχαν δείξει ενδιαφέρον οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Metlen.
Τα αρδευτικά δίκτυα
Στο μέτωπο των αρδευτικών δικτύων, ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος σε δύο ΣΔΙΤ σε Κρήτη και Ξάνθη (ποταμός Νέστος), συνολικής αξίας σχεδόν 300 εκατ. ευρώ, ενώ για τα αρδευτικά Υπέρειας Λάρισας-Ορφανών Καρδίτσας ύψους 132 εκατ. ευρώ, ορίστηκε και επισήμως ανάδοχος το σχήμα Metlen – Μεσόγειος. Προφανώς «τρέχουν» αντίστοιχες αποφάσεις για το Φράγμα Μιναγιώτικο ύψους 145 εκατ. ευρώ με ανάδοχο το σχήμα ΜΕΤΚΑ – AKTOR – Μεσόγειος και τα δίκτυα Ταυρωπού με 159,65 εκατ. ευρώ με ανάδοχο το σχήμα ΑΒΑΞ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Εκκρεμότητες και καθυστερήσεις φαίνεται να υπάρχουν σε 2 διαγωνισμούς κατασκευής φραγμάτων μέσω ΣΔΙΤ του υπ. Υποδομών. Για πάνω από δύο χρόνια τα γκρουπ AKTOR (τότε ως Intrakat) – Μυτιληναίος (πλέον Metlen) – Μεσόγειος, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χρ. Κωνσταντινίδης και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ αναμένουν νεότερα για τα έργα εκτιμώμενης συνολικής αξίας συμβάσεων 500 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), σε Κρήτη (Ταυρωνίτη ποταμού, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 267,1 εκατ. ευρώ) και Θεσσαλία (Ενιπέα Φαρσάλων, εκτιμώμενης αξίας 230,07 εκατ. ευρώ). Πάντως, εσχάτως υπάρχει κινητικότητα σε επίπεδο συμβούλων με τις διαδικασίες να κυλούν αργά.
Οι μονάδες αποβλήτων
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει επικρατήσει (σε σχήμα με την ΤΙΤΑΝ) στον διαγωνισμό για τη σύμβαση σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για το έργο υλοποίησης της «Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων Δυτικού Τομέα ΠΚΜ», εκτιμώμενης αξίας περίπου 202 εκατ. ευρώ, ωστόσο, αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης, ενώ υπήρχαν, γενικότερα, διαδικασίες για έργα σε άλλες περιοχές (π.χ. Ρόδο, Κω, Κάλυμνο Αττική κ.α.). Μάλιστα, είναι ήδη σε εξέλιξη σχετικός διαγωνισμός για την υλοποίηση Μονάδων Ολοκληρωμένης Ανακύκλωσης και Ανάκτησης Αποβλήτων στους Δήμους Κω και Καλυμνίων, μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, εκτιμώμενης αξίας άνω των 110 εκατ. ευρώ και διάρκειας 27 ετών (εκ των οποίων 2 έτη αντιστοιχούν στην κατασκευαστική φάση και 25 έτη στην περίοδο λειτουργίας). Η ημερομηνία λήξης υποβολής αιτήσεων συμμετοχής έχει οριστεί για τις 23/09/2025.
Το πρώτο ιατρικό ΣΔΙΤ
Να προσθέσουμε, επίσης, ότι την 1η Σεπτεμβρίου αν δεν αλλάξει πάλι κάτι (αρχικά ήταν για 1η Αυγούστου), ορίστηκε η εκδήλωση ενδιαφέροντος στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την κατασκευή του Νέου Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα εκτιμώμενης αξίας 350,5 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.