Σούπερ μάρκετ: Ποιες περιοχές «σπάνε το κοντέρ» της κατανάλωσης

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: Ποιες περιοχές «σπάνε το κοντέρ» της κατανάλωσης
Ποιες γεωγραφικές περιφέρειες δίνουν σημαντική τονωτική ένεση στα ταμεία των σούπερ μάρκετ. Η νησιωτική χώρα και ο ρόλος του τουρισμού. Σε ποια καταστήματα δείχνουν προτίμηση οι καταναλωτές και τι ζητούν από το ράφι. Η γεωγραφία της αγοράς.

Ολοένα και μεγαλύτερη «ταχύτητα» ανεβάζουν τα σχέδια των εγχώριων αλυσίδων σούπερ μάρκετ για την ενίσχυση της παρουσίας τους στις τουριστικές περιοχές της χώρας, επιχειρώντας να δρέψουν τα οφέλη της ισχυρής ανόδου που καταγράφει τα τελευταία χρόνια ο κλάδος του τουρισμού, ο οποίος και αποτελεί μεγάλο «καύσιμο» της κατανάλωσης.

Με επίκεντρο τα νησιά και ορισμένους από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ανά την Ελλάδα, τα σούπερ μάρκετ συνεχίζουν εντατικά τις διεργασίες επέκτασης του δικτύου τους, ποντάροντας σε μια ακόμη καλύτερη θερινή σεζόν.

Ενδεικτικά είναι τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana. Στο πεντάμηνο Ιανουάριος – Μάιος 2025, η μεγαλύτερη αύξηση σε αξία πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε στα νησιά, με άνοδο 8,7% και ακολούθησαν η Κρήτη με 8,2% και η Πελοπόννησος με 6,7%.

Ακόμη πιο πίσω βρίσκονται η Αττική με αύξηση πωλήσεων κατά 5,8% και η Θεσσαλονίκη με 5,9%. Καθώς δε πρόκειται για ποσοστά που αφορούν στην πορεία των πωλήσεων μέχρι και το τέλος της άνοιξης ήτοι έως το τέλος Μαΐου, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο μεγαλύτερο βάρος αποκτά το «στοίχημα» της κατανάλωσης των σούπερ μάρκετ κατά την καλοκαιρινή περίοδο.

Να σημειωθεί μάλιστα ότι η Αττική συνεισφέρει περί το 44,1% επί των συνολικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, καθώς είναι η μεγαλύτερη αγορά και άρα εκείνη που συγκεντρώνει και τον μεγαλύτερο ανταγωνισμό.

Πού προτιμούν να ψωνίζουν οι καταναλωτές

Σύμφωνα με επιμέρους στοιχεία της Circana, οι καταναλωτές επιλέγουν για τις αγορές τους τα μεγαλύτερα καταστήματα των σούπερ μάρκετ, γνωστά και ως hypermarkets, καθώς έχουν έκταση μεγαλύτερη των 2.500 τμ, αλλά και τα μικρά καταστήματα, ήτοι εκείνα με έκταση έως 400 τμ. Τα μεν πρώτα εμφάνισαν άνοδο σε αξία πωλήσεων κατά 7,4%, με τα δεύτερα να έπονται με αύξηση πωλήσεων κατά 7,2%.

Άνοδο σε αξία πωλήσεων κατά 5,8% εμφάνισαν τα καταστήματα με έκταση από 1.000 έως 2.500 τμ, τα οποία και έχουν τη μεγαλύτερη συνεισφορά στις συνολικές πωλήσεις σε ποσοστό 43,2%. Ακολουθούν τα καταστήματα με έκταση από 400 έως 1.000 τμ, με άνοδο σε αξία πωλήσεων κατά 4,2% και τα οποία συνεισφέρουν στις συνολικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατά 32,6%.

Η «γεωγραφία» της κατανάλωσης

Για το πεντάμηνο Ιανουάριος – Μάιος 2025, στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων καταγράφηκαν πωλήσεις άνω των 5 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, η αγορά των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών αγαθών σημείωσε ανάπτυξη πωλήσεων κατά 6,6% σε αξία, με τις πωλήσεις να ανέρχονται στα 5,40 δισ. ευρώ έναντι πωλήσεων 5,07 δισ. ευρώ που είχαν καταγραφεί στο πρώτο πεντάμηνο του 2024. Από τις συνολικές πωλήσεις, τζίρος ύψους 4,17 δισ. ευρώ αφορά στα τυποποιημένα προϊόντα, ενώ τα υπόλοιπα 1,23 εκατ. ευρώ προήλθαν από τις πωλήσεις των «χύμα» προϊόντων. Τα τυποποιημένα προϊόντα εμφάνισαν άνοδο 5,9% και τα «χύμα» προϊόντα 9,1%.

Οι συνολικές πωλήσεις στο online κανάλι, την ίδια χρονική περίοδο, ανήλθαν στα 131 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση κατά 6% έναντι του πρώτου πενταμήνου του 2024, με τον αριθμό των παραγγελιών να αυξάνεται κατά 10% και τη μέση αξία του καλαθιού να υποχωρεί κατά 3%. Υπενθυμίζεται εδώ ότι από την 1η Ιουνίου Convert Group και Circana Hellas ανακοίνωσαν στρατηγική συνεργασία, με στόχο την παροχή χρήσιμων δεδομένων για τους κλάδους του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ και του ηλεκτρονικού φαρμακείου.

Πρώτα στο καλάθι τα τρόφιμα

Σε ό,τι αφορά τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων και σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Circana, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία πωλήσεων εμφάνισαν τα τρόφιμα με 7,5%, με τις κατηγορίες οικιακής φροντίδας και υγείας και ομορφιάς να ακολουθούν με ανάπτυξη πολύ μικρότερη και δη 1,4% και 1,6% αντίστοιχα. Τους πέντε πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, στα τυποποιημένα προϊόντα σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων σε αξία κατά 5,9% και σε όγκο κατά -4,1%. Στα τρόφιμα καταγράφηκε άνοδος πωλήσεων σε αξία κατά 6,9% σε αξία και σε όγκο κατά 4,2%, στην οικιακή φροντίδα σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων σε αξία κατά 1,4% και κατά 3,6% σε όγκο, ενώ τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς κατέγραψαν άνοδο σε αξία 1,6% και σε όγκο κατά 3,6%. Στα τρόφιμα η μέση τιμή ανά μονάδα αυξήθηκε κατά 2,6%, στην υγεία και ομορφιά εμφάνισε μείωση κατά 1,9%, ενώ στα προϊόντα οικιακής φροντίδας μειώθηκε κατά 1,2%.

Ως προς την αξία πωλήσεων, η κατηγορία των σνακς κατέγραψε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, σημειώνοντας άνοδο κατά 10,5% σε αξία πωλήσεων και κατά 8,9% σε όγκο πωλήσεων. Έπονται τα αλκοολούχα ποτά με άνοδο κατά 8,9% σε αξία πωλήσεων και κατά 3,1% σε όγκο, τα κατεψυγμένα τρόφιμα με άνοδο 8,9% σε αξία πωλήσεων και κατά 8,9% σε όγκο, τα γαλακτοκομικά με άνοδο κατά 7,7% σε αξία πωλήσεων και κατά 6,7% σε όγκο. Σε ό,τι δε αφορά την κατηγορία των σνακς, σημειώθηκε και η μεγαλύτερη αύξηση τιμών και δη κατά 8%.

Παράλληλα, στο πεντάμηνο του 2025, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν άνοδο 6,7%, φτάνοντας στο 27,2% επί του συνόλου της αγοράς. Μάλιστα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «έτρεξαν» με μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης έναντι των επώνυμων προϊόντων που κατέγραψαν ανάπτυξη κατά 5,5%. Στα τρόφιμα, το ποσοστό της ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται στο 27,5%, στην οικιακή φροντίδα στο 27,6% και στην κατηγορία υγείας και ομορφιάς στο 21,2%.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάζονται αυτή τη στιγμή

Thessaly & Evros Pass 2025: Από σήμερα οι αιτήσεις για voucher έως 200 ευρώ

Έλληνας το φαβορί για νέος CEO της Google - Ποιος είναι ο Ντέμης Χασάμπης

Το ΠΑΣΟΚ σε άμυνα για τον ΟΠΕΚΕΠΕ - Αποκαλύψεις και διαψεύσεις- Η στρατηγική της Καμόρα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider