Νέο κεφάλαιο για τον εγχώριο κλάδο των σούπερ μάρκετ έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια, καθώς η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων διέρχεται περίοδο μεγάλων ανακατατάξεων. Ο νέος γύρος συγκέντρωσης που έχει ξεκινήσει, αναμένεται να συνεχιστεί, με τους καλά γνωρίζοντες τα της αγοράς να επισημαίνουν πως μόνο μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις μπορούν να επιτευχθούν οι αναγκαίες συνέργειες και συνεργασίες που θα κρίνουν όχι μόνο την ισχυροποίηση του κλάδου, αλλά και σε πολλές περιπτώσεις την επιβίωση αρκετών επιχειρήσεών του.
Αυτή τη στιγμή σημαντικές επιχειρηματικές συμφωνίες, στις οποίες μάλιστα εμπλέκονται ορισμένα από τα πιο ηχηρά ονόματα που εκπροσωπούν τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, βρίσκονται στο επίκεντρο, με την αγορά να περιμένει την ολοκλήρωσή τους το επόμενο διάστημα, γεγονός που θα αλλάξει εκ νέου τις ισορροπίες στο ράφι.
Τα deals που βρίσκονται σε εξέλιξη - Πώς θα προχωρήσει το deal Ave - Bazaar
Μέχρι το τέλος του έτους εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το deal για την απόκτηση του 40% του μετοχικού κεφαλαίου της γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Bazaar από τη Retail & More, θυγατρική του ομίλου εταιρειών AVE, που ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα και αναμένεται να ανατρέψει τα δεδομένα στους «μεσαίους» του κλάδου.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι η Retail & More ιδρύθηκε το 2021 έχοντας αναλάβει το master franchise της Carrefour στην Ελλάδα, με στόχο να «τρέξει» την επάνοδο του σήματος του γαλλικού κολοσσού στη χώρα μας.
Το τίμημα για την απόκτηση του 40% των σούπερ μάρκετ Bazaar εκτιμάται από 22 έως 32 εκατ. ευρώ, το οποίο, όπως και όλοι οι άλλοι όροι της συναλλαγής, τελεί υπό διαπραγμάτευση και θα οριστικοποιηθεί με την τελική δεσμευτική συμφωνία, εντός των επόμενων μηνών, αφού ολοκληρωθεί ο νομικός, οικονομικός και φορολογικός έλεγχος της εταιρείας.
«Πρόκειται για μια μη δεσμευτική συμφωνία και μέχρι το τέλος της χρονιάς θα ξέρουμε. Ακόμη δεν έχει ξεκινήσει το due diligence», δήλωσε πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της AVE, Θωμάς Ρούμπας, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των μετόχων του ομίλου, χαρτογραφώντας τη συμφωνία που έγινε γνωστή την περασμένη Δευτέρα.
Σύμφωνα δε με τον κ. Ρούμπα, το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφηκε μεταξύ των δύο πλευρών και αφορά στην απόκτηση του 40% της Bazaar θα παραμείνει ως έχει, καθώς ο Γεώργιος Βερούκας, που βρίσκεται στη διοίκηση της Bazaar, δεν σχεδιάζει να πουλήσει πλειοψηφικό πακέτο. «Δεν θα υπάρξει option για επιπλέον ποσοστό, μαζί με τον κ. Βερούκα θα συναποφασίζουμε ποια θα είναι τα βήματα για το μέλλον της εταιρείας», εξήγησε χαρακτηριστικά ο κ. Ρούμπας.
Δεδομένου μάλιστα ότι η συμφωνία υπογράφηκε μόλις πριν από μερικές μέρες, είναι πολλά τα ζητήματα που πρέπει να οριστικοποιηθούν το επόμενο διάστημα. Ένα από αυτά είναι και το θέμα της πινακίδας και δη ποια καταστήματα Bazaar θα μετατραπούν σε Carrefour. «Θα πρέπει να γίνει ανάλυση για να δούμε σε ποια καταστήματα θα αλλάξει η ταμπέλα. Δεν έχει σημασία αν είναι εταιρικά η franchise, αλλά αν το νέο εμπορικό σήμα μπορεί να φέρει περισσότερο κόσμο », σημείωσε ο κ. Ρούμπας «φωτογραφίζοντας» τα καταστήματα που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές της χώρας.
Το δίχως άλλο, η εν λόγω συμφωνία σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τη γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ Bazaar που αναπτύσσεται δυναμικά στον χώρο των convenience discount stores με περισσότερα από 180 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Και αυτό γιατί θα αποτελέσει το όχημα για την ανάπτυξη του εμπορικού σήματος της Carrefour στην Ελλάδα, όπου η Retail & More αναπτύσσει ήδη ένα δίκτυο άνω των 40 καταστημάτων.
Η εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης
«Το στοίχημα του αύριο αφορά στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Για να γίνεις ανταγωνιστικός πρέπει να διασφαλίσεις συνέργειες. Ο κλάδος μας θα δει κι άλλες τέτοιες κινήσεις τους επόμενους μήνες και τα επόμενα χρόνια», δήλωνε την περασμένη άνοιξη ο Γενικός Διευθυντής της Διαμαντής Μασούτης ΑΕ, Θεοδώρος Γεροστεργιούδης, λίγα μόλις 24ωρα μετά τις επίσημες ανακοινώσεις πως η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα υπέγραψε μη-δεσμευτική δήλωση προθέσεων για την απόκτηση του 100% της αλυσίδας ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός σε ένα deal που αναμένεται να ανατρέψει άρδην τις ισορροπίες στον εγχώριο κλάδο των σούπερ μάρκετ.
«Βρισκόμαστε στη φάση του due diligence, στοχεύοντας στην ολοκλήρωση του deal έως το τέλος του έτους», σημείωνε χαρακτηριστικά ο κ. Γεροστεργιούδης, εξηγώντας πως μέσα στους επόμενους μήνες θα αναλυθούν οι βασικές παράμετροι του εγχειρήματος.
Όπως έχει ήδη αναφέρει το insider.gr, το εν λόγω deal αναμένεται να οδηγήσει σε μια εταιρική οντότητα που θα διεκδικήσει με αξιώσεις ακόμη υψηλότερη θέση μεταξύ των μεγάλων «παικτών» του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Υπενθυμίζεται ότι Μασούτης και Κρητικός βρίσκονται στην πέμπτη και έκτη θέση, αντίστοιχα, από πλευράς πωλήσεων στην κατάταξη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ωστόσο οι μεταξύ τους συνέργειες με έναν σωρευτικό τζίρο ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ αναμένεται να αλλάξουν τους όρους του παιχνιδιού στον κλάδο «κοιτάζοντας» με αξιώσεις την τρίτη, ή ακόμη και τη δεύτερη θέση της αγοράς, όπου βρίσκονται σήμερα η ΑΒ Βασιλόπουλος και η Lidl Hellas, αντίστοιχα.
Σήμερα, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός λειτουργεί ένα δίκτυο περίπου 890 καταστημάτων, διαθέτει οκτώ κέντρα διανομής και απασχολεί περισσότερους από 3.700 εργαζόμενους. Με ένα δίκτυο που στηρίζεται κατά κύριο λόγο στο franchise, η αλυσίδα αναπτύσσει δύο τύπους καταστημάτων με τη μέθοδο της δικαιόχρησης και συγκεκριμένα: καταστήματα 200-250 τ.μ. με μικρό αποθηκευτικό χώρο σε αστικές περιοχές και περιφέρεια που εστιάζουν στη γρήγορη εξυπηρέτηση, την ποικιλία προϊόντων και τις χαμηλές τιμές πώλησης, αλλά και μικρά και οργανωμένα καταστήματα 80-100 τμ με μικρό αποθηκευτικό χώρο και με φιλικό-οικείο χαρακτήρα που καλύπτουν τις βασικές ανάγκες σε πυκνοκατοικημένες περιοχές. Λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο, προσφέρουν ταχύτητα και ευκολία αγορών και χαρακτηρίζονται για την απλότητα στη λειτουργία τους και την εύκολη διαχείριση.
Η Δ. Μασούτης μετρά πλέον 49 χρόνια πορείας στην ελληνική αγορά, το δίκτυό της προσεγγίζει τα 400 καταστήματα, με περισσότερα από 55 να βρίσκονται στην Αττική, ενώ συνολικά απασχολεί 10.000 εργαζόμενους.
… και οι άλλες κινήσεις ματ
Με την κινητικότητα στα σούπερ μάρκετ να «χτυπάει» κόκκινο και τους παράγοντες της αγοράς να αναζητούν ένα… deal κάθε μέρα, η φημολογία για τη σύναψη νέων συμφωνιών ολοένα και φουντώνει.
Στο προσκήνιο ήρθε πρόσφατα και η αλυσίδα Market In, με τη διοίκησή της να διαψεύδει κατηγορηματικά πως τίθεται θέμα πώλησής της.
Την ίδια ώρα, οι πληροφορίες θέλουν την Πέντε ΑΕ - γνωστή για την ανάπτυξη των σούπερ μάρκετ Γαλαξίας – να βρίσκεται σε συζητήσεις για την απόκτηση της γιαννιώτικης αλυσίδας Παπαγεωργίου.
Μιλώντας πρόσφατα στους εκπροσώπους του Τύπου κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής αποστολής στη Βόρεια Ελλάδα ο brand president της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, εκτίμησε ότι «η αγορά θα συνεχίσει να συγκεντρώνεται». Παράλληλα, όπως αποκάλυψε, για την ΑΒ Βασιλόπουλος παρουσιάζουν ενδιαφέρουν οι μεμονωμένες εξαγορές, για αυτό και σε συνέχεια της πρόσφατης απόκτησης της αλυσίδας Τερζής στην Πελοπόννησο, δρομολόγησε και την εξαγορά ενός καταστήματος στη Μήλο, σε ένα νησί όπου η αλυσίδα δεν διέθετε παρουσία.
«Η συγκέντρωση θα συνεχιστεί»
Την εκτίμησή του πως έρχονται κι άλλες κινήσεις συγκέντρωσης στον εγχώριο κλάδο των σούπερ μάρκετ εξέφρασε και ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης.
Μιλώντας τον περασμένο μήνα στο πλαίσιο της καθιερωμένης ετήσιας συνέντευξης Τύπου του ομίλου, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε πως μετά το κυοφορούμενο deal μεταξύ των αλυσίδων Διαμαντής Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός «ανοίγει νέος κύκλος αλλαγών στο λιανεμπόριο. Θα αρχίσει να αλλάζει ξανά το τοπίο, μπαίνει ο τροχός σε κίνηση. Σε 3-5 χρόνια θα έχουμε αξιόλογες αλλαγές στο τοπίο, θα γίνουν κινήσεις με στόχο την περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου». Τόνισε δε πως «κάθε αλλαγή από εδώ και πέρα θα συνιστά και μια μεγάλη πρόκληση γιατί τα μεγέθη πλέον είναι μεγάλα».
Ερωτηθείς δε για το ενδεχόμενο η ίδια η METRO AEBE να προχωρήσει στο ενδεχόμενο εξαγοράς, ο κ. Παντελιάδης αποκάλυψε ότι «εμείς τα κοιτάμε όλα, αρκεί να είναι κινήσεις με λογικό οικονομικό αποτέλεσμα. Οι περισσότερες εξαγορές που έγιναν στην Ελλάδα τις είδαμε κι εμείς, αλλά δεν προχωρήσαμε, είτε γιατί κάτι δεν μας άρεσε, είτε γιατί είδαμε ότι δεν ήταν προς όφελός μας». Σημείωσε μάλιστα πως «για εμάς τα υγιή οικονομικά αποτελέσματα είναι πιο σημαντικά από την ανάπτυξη, ενώ δεν είναι υγιές κάτι που βασίζεται στον δανεισμό». «Μπορεί να μην κάνουμε καμία εξαγορά αν δεν είναι προς όφελός μας», έσπευσε να επισημάνει.