Πωλήσεις άνω των 5 δισ. ευρώ καταγράφηκαν τους πέντε πρώτους μήνες του 2025 στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα νέα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana, για τους μήνες Ιανουάριο - Μάιο, η αγορά των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών αγαθών σημείωσε ανάπτυξη πωλήσεων κατά 6,6% σε αξία, με τις πωλήσεις να ανέρχονται στα 5,40 δισ. ευρώ έναντι πωλήσεων 5,07 δισ. ευρώ που είχαν καταγραφεί στο πρώτο πεντάμηνο του 2024.
Από τις συνολικές πωλήσεις, τζίρος ύψους 4,17 δισ. ευρώ αφορά στα τυποποιημένα προϊόντα, ενώ τα υπόλοιπα 1,23 εκατ. ευρώ προήλθαν από τις πωλήσεις των «χύμα» προϊόντων. Τα τυποποιημένα προϊόντα εμφάνισαν άνοδο 5,9% και τα «χύμα» προϊόντα 9,1%.
Στα 131 εκατ. ο τζίρος στο online κανάλι
Οι συνολικές πωλήσεις στο online κανάλι, την ίδια χρονική περίοδο, ανήλθαν στα 131 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση κατά 6% έναντι του πρώτου πενταμήνου του 2024, με τον αριθμό των παραγγελιών να αυξάνεται κατά 10% και τη μέση αξία του καλαθιού να υποχωρεί κατά 3%.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι από την 1η Ιουνίου Convert Group και Circana Hellas ανακοίνωσαν στρατηγική συνεργασία, με στόχο την παροχή χρήσιμων δεδομένων για τους κλάδους του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ και του ηλεκτρονικού φαρμακείου.
Σημαντική ανάπτυξη για τα τρόφιμα
Σε ό,τι αφορά τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων και σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Circana, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία πωλήσεων εμφάνισαν τα τρόφιμα με 7,5%, με τις κατηγορίες οικιακής φροντίδας και υγείας και ομορφιάς να ακολουθούν με ανάπτυξη πολύ μικρότερη και δη 1,4% και 1,6% αντίστοιχα.
Τους πέντε πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, στα τυποποιημένα προϊόντα σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων σε αξία κατά 5,9% και σε όγκο κατά -4,1%. Στα τρόφιμα καταγράφηκε άνοδος πωλήσεων σε αξία κατά 6,9% σε αξία και σε όγκο κατά 4,2%, στην οικιακή φροντίδα σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων σε αξία κατά 1,4% και κατά 3,6% σε όγκο, ενώ τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς κατέγραψαν άνοδο σε αξία 1,6% και σε όγκο κατά 3,6%.
Στα τρόφιμα η μέση τιμή ανά μονάδα αυξήθηκε κατά 2,6%, στην υγεία και ομορφιά εμφάνισε μείωση κατά 1,9%, ενώ στα προϊόντα οικιακής φροντίδας μειώθηκε κατά 1,2%.
Γιατί ξεχώρισαν τα σνακς
Ως προς την αξία πωλήσεων, η κατηγορία των σνακς κατέγραψε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, σημειώνοντας άνοδο κατά 10,5% σε αξία πωλήσεων και κατά 8,9% σε όγκο πωλήσεων.
Έπονται τα αλκοολούχα ποτά με άνοδο κατά 8,9% σε αξία πωλήσεων και κατά 3,1% σε όγκο, τα κατεψυγμένα τρόφιμα με άνοδο 8,9% σε αξία πωλήσεων και κατά 8,9% σε όγκο, τα γαλακτοκομικά με άνοδο κατά 7,7% σε αξία πωλήσεων και κατά 6,7% σε όγκο.
Σε ό,τι δε αφορά την κατηγορία των σνακς, σημειώθηκε και η μεγαλύτερη αύξηση τιμών και δη κατά 8%.
Στο 27,2% τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Σύμφωνα με επιμέρους στοιχεία της Circana, στο πεντάμηνο του 2025, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν άνοδο 6,7%, φτάνοντας στο 27,2% επί του συνόλου της αγοράς.
Μάλιστα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «έτρεξαν» με μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης έναντι των επώνυμων προϊόντων που κατέγραψαν ανάπτυξη κατά 5,5%. Στα τρόφιμα, το ποσοστό της ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται στο 27,5%, στην οικιακή φροντίδα στο 27,6% και στην κατηγορία υγείας και ομορφιάς στο 21,2%.
Μείωση προσφορών
Στο μεταξύ, το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, ποσοστό της τάξης του 24,8% των πωλήσεων προήλθε από προϊόντα σε καθεστώς έκπτωσης, όπερ σημαίνει μια υποχώρηση των προωθητικών ενεργειών κατά 2 μονάδες.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας τέθηκε σε εφαρμογή στις 6 Μαρτίου, ενώ από τις 17 Μαρτίου ξεκίνησαν εξονυχιστικοί έλεγχοι στην αγορά για την εφαρμογή του.