Το θέμα της υλοποίησης δράσεων και μέτρων για την αποσυμφόρηση βασικών οδικών αξόνων στο Λεκανοπέδιο, όπως και της ίδιας της Αττικής Οδού, αλλά και νέων έργων για να αποσυμφορηθεί η πρωτεύουσα από το μποτιλιάρισμα στους δρόμους, βάζουν ολοένα και πιο επιτακτικά στο «τραπέζι», τουλάχιστον σε επίπεδο δημόσιο λόγου, οι κατασκευαστικές εταιρίες. Κάτι που ήδη έχουν κάνει πλήθος στελεχών της αγοράς αλλά και Συγκοινωνιολόγοι. Άλλωστε, φαντάζει και ως… επιτακτική η ανάγκη λήψης μέτρων, προσωρινού ή μόνιμου χαρακτήρα, για να μην χάνουν οι οδηγοί αμέτρητες ώρες στο τιμόνι καθημερινά, όπως και άλλες φορές έχουμε αναδείξει, με τα έργα αυτά, για την ώρα, να μένουν στα «συρτάρια».
Η κατάσταση στην Αθήνα, ακόμα και στην επιτυχημένη Αττική Οδό, χαρακτηρίζεται πλέον ως οριακή, ιδίως σε ώρες αιχμής όπως οι πρωινές και με παρουσία βαρέων οχημάτων. Το 2024 η ημερήσια διέλευση οχημάτων στην Αττική Οδό είχε φτάσει τις 274.000 από 259.000 το 2023 και 235.000 το 2022. Αξίζει να σημειωθεί πώς το ρεκόρ κυκλοφορίας οχημάτων ήταν το 2009 με τα 307.000 οχήματα ημερησίως.
Οι παρεμβάσεις στην Αττική Οδό
Προ ημερών μόλις, ο ισχυρός άνδρας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, επιβεβαίωσε πληροφορίες της αγοράς, που έχουμε αναδείξει, για επαφές με το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με στόχο τη λήψη μέτρων για το «ξεμπλοκάρισμα» του κυκλοφοριακού σε επιβαρυμένα σημεία της Αττικής Οδού. Επί της ουσίας πρόκειται για ένα σχέδιο αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας με δύο εξόδους προς Εθνική Οδό, με την κυβέρνηση και τον παραχωρησιούχο να επιθυμούν να δώσουν λύσεις στο μποτιλιάρισμα του οδικού άξονα. Όπως προ ημερών σημειώσαμε, στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επεξεργάζονται διάφορες προτάσεις βελτιώσεις μέσα στη ζώνη κατάληψης της Αττικής Οδού.
Κατά περιόδους έχουν κυκλοφορήσει σενάρια περί λύσεων σε σχέση με τις διελεύσεις (όπως η αύξηση της χρήσης πομποδέκτη που σήμερα φτάνει το 60% και θα μπορούσε να αυξηθεί), την τιμολογιακή πολιτική (σε βάθος χρόνου και μετά την 5ετία) αναλόγως των ωρών αιχμής (ο παραχωρησιούχος θα μπορέσει να αναπτύξει ζώνες φθηνότερης και ακριβότερης χρέωσης μέσα στην μέρα), για παρεμβάσεις στην κορεσμένη έξοδο στην Μεταμόρφωση, για διεύρυνση του αριθμού λωρίδων κυκλοφορίας σε κάποια σημεία κ.α. Όπως σημείωσε ο Γιώργος Περιστέρης, πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν γίνει κάποιες προτάσεις προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να υπάρξει βελτίωση των κυκλοφοριακών δεδομένων.
Πρώτο μέτρο είναι η αναδιευθέτηση του ανισόπεδου κόμβου Μεταμόρφωσης που σήμερα λειτουργεί στα όρια της κυκλοφοριακής συμφόρησης για ώρες. Η πρόταση προβλέπει τη διάνοιξη δύο εξόδων, σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους, προκειμένου να διαχωριστεί η κυκλοφορία οχημάτων ανάλογα με την κατεύθυνσή τους προς την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας. Ειδικότερα, στόχος είναι να εξυπηρετούνται ξεχωριστά οι οδηγοί που κινούνται από την Ελευσίνα προς Λαμία και εκείνοι που έρχονται από το αεροδρόμιο με την ίδια κατεύθυνση.
Ωστόσο, οι λύσεις θα επιλεγούν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με το ζήτημα της χρηματοδότησης να παραμένει ερωτηματικό, καθώς οι απαιτούμενες παρεμβάσεις δεν προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης.
Η επέκταση της Λ. Κύμης
Θεωρητικά, και η υλοποίηση της «παγωμένης» για την ώρα (δικαστικά λόγω προσφυγών αλλά και χρηματοδοτικά καθώς έχει απενταχθεί από το ΕΣΠΑ) επέκτασης της Λ. Κύμης, με ανάδοχο σχήμα ΤΕΡΝΑ- AKTOR, προς την Εθνική Οδό, θα μπορούσε να δώσει επιπλέον «ανάσες» στο Λεκανοπέδιο.
Η σύνδεση της Λ. Κύμης με τον κόμβο Καλυφτάκη εκτιμάται ότι θα δημιουργούσε έναν εναλλακτικό διάδρομο και θα βοηθούσε καθοριστικά την Αττική Οδό, ιδιαίτερα στο τμήμα Μεταμόρφωσης – Δουκίσσης Πλακεντίας.
Οι πρότυπες προτάσεις
Πάντως, τόσο ο κ. Περιστέρης, όσο και η διοίκηση του κατασκευαστικού ομίλου ΑΒΑΞ (π.χ. σε πρόσφατο συνέδριο), έχουν κατά καιρούς αλλά και προ ημερών αναφερθεί σε ένα επιπλέον ζήτημα που θα μπορούσε να δώσει ανάσες στο κυκλοφοριακό της Αττικής. Ο λόγος για τα νέα οδικά έργα που έχουν προταθεί μέσω του μοντέλου «Πρότυπων Προτάσεων». Σε συνέδριο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, Κ. Μιτζάλης, δεν έχασε την ευκαιρία να υπενθυμίσει ότι οι μεγάλοι Όμιλοι έχουν καταθέσει πρότυπες προτάσεις (για νέα έργα, ως επεκτάσεις της Αττικής Οδού). «Στο χέρι της κυβέρνησης είναι να τις αξιολογήσει», είπε ο CEO της ΑΒΑΞ.
Στο πλαίσιο της Γ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ο κ. Περιστέρης υπενθύμισε το μοντέλο αυτό και την σπουδαιότητα του μηχανισμού των πρότυπων προτάσεων, που παραμένουν στα συρτάρια του υπουργείου, με τα προτεινόμενα έργα για την Αττική να αντιμετωπίζουν αυξημένες προκλήσεις. Ωστόσο, ανέφερε πως προς το παρόν δεν υπάρχει κάτι προς ανακοίνωση σχετικά με τους φακέλους που έχει καταθέσει οι οποίοι αφορούν τους άξονες Ελευσίνα-Οινόη (προς αποσυμφόρηση Κηφισού), Κορωπί-Λαύριο, Σπάτα-Ραφήνα και την Σήραγγα Ηλιούπολης (Λ.Κατεχάκη - Λ.Βουλιαγμένης). Σημείωσε, όμως, ότι ο φάκελος που έχει κατατεθεί από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ δεν αφορά στις λεγόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αλλά έργα απαραίτητα για το λεκανοπέδιο, όπως και ο άξονας Ελευσίνα – Οινόη που έχει προτείνει αυτόνομα.
Τα άλλα έργα
Βέβαια, θεωρητικά υπάρχουν στο «τραπέζι» και άλλα έργα ή παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να δώσουν μικρότερου ή μεγαλύτερου μεγέθους λύσεις στο κυκλοφοριακό κομφούζιο στο Λεκανοπέδιο, όπως η υλοποίηση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, η ολοκλήρωση της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας, η προώθηση νέων επεκτάσεων του μέσου προς Γλυφάδα, Δυτικά Προάστια, Πυρκάλ ή Βόρεια προάστια κ.α.. Ωστόσο, προφανώς και αυτά απαιτούν χρόνο ωρίμανσης και υλοποίησης και βέβαια, αυξημένες χρηματοδοτικές ανάγκες.