ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τι έρχεται στις μεγάλες παραχωρήσεις - Οι λύσεις για την Αττική Οδό

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τι έρχεται στις μεγάλες παραχωρήσεις - Οι λύσεις για την Αττική Οδό
Πότε ξεκινά ο ΒΟΑΚ, πότε αναμένεται η ενεργοποίηση της Εγνατίας Οδού και το οικονομικό κλείσιμο. Η προσφορά της Αττικής Οδού και οι λύσεις για το μποτιλιάρισμα. Ποια είναι τα νέα σιδηρορμικά έργα στη Ρουμανία. Τι συμβαίνει με IRC και Ellinikon Mall. Αναμονή για τις Πρότυπες προτάσεις. Τι έρχεται για τα μεγέθη.

Τη μεγάλη σημασία και βαρύτητα των Παραχωρήσεων και των ΣΔΙΤ, με τις σταθερές και επαναλαμβανόμενες ροές για μεγάλο χρονικό διάστημα (διάρκεια ζωής των συμβάσεων) ανέδειξε για ακόμη μία φορά ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, στο πλαίσιο της χτεσινής τακτικής Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων της εισηγμένης.

Άλλωστε, όπως και χτες αναφέραμε, ο επικεφαλής του ομίλου επανέλαβε ότι τα έσοδα - διανομές από τις υφιστάμενες παραχωρήσεις σε όλη τη διάρκειά τους εκτιμώνται σε 11 δισ. ευρώ, και σε αυτό συμβάλλει σημαντικά η απόκτηση της Αττικής Οδού (που μείωσε το χρέος της χώρας κατά 1,5% του ΑΕΠ λόγω του μεγάλου ποσού που έφτασε τα 3,27 δισ. ευρώ), ενώ δεν περιλαμβάνονται στον υπολογισμό αυτό το έργο στο Ελληνικό (IRC) και το αεροδρόμιο Καστελίου στην Κρήτη. Ο συγκεκριμένος τομέας συνεισφέρει πλέον άνω του 60% της λειτουργικής κερδοφορίας του ομίλου, με τη συμβολή του να αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω.

Ο κ. Περιστέρης επίσης σημείωσε ότι θα μπορούσε να αποτυπωθεί καλύτερα η αξία του χαρτοφυλακίου αλλά δεν είναι μόνον η εισαγωγή ο σχετικός κατάλληλος τρόπος.

Οι μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης

Σχετικά με επιμέρους συμβάσεις παραχώρησης, η διοίκηση του ομίλου εκτίμησε ότι στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την Εγνατία Οδό έως το τέλος έτους, καθώς ήδη υπάρχουν καθυστερήσεις, εφόσον βέβαια ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα από την πλευρά του Δημοσίου. Η καταβολή του τιμήματος (υπολογίζεται σε 1,35 δισ. ευρώ) θα μειώσει περαιτέρω το Δημόσιο χρέος. Αναμένονται και οι εγκρίσεις έως τις αρχές τρίτου τριμήνου. «Εμείς είμαστε έτοιμοι, τα κεφάλαια είναι διαθέσιμα και πρέπει να επενδυθούν, προσπαθούμε να βοηθήσουμε να κινηθεί η διαδικασία γρηγορότερα», σημείωσε.

Σε σχέση με τον ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο), στελέχη της εταιρείας δήλωσαν ότι αποτελεί ένα πολύπλοκο και σύνθετο έργο, δεν έχει ξεκινήσει η σύμβαση (χρειάζονται απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές κ.α.), αναμένονται οι εγκρίσεις (π.χ. από DG COMP κ.α.) με την εκπλήρωση των προϋποθέσεων να αναμένεται προς το τρίτο τρίμηνο του έτους (ή αργότερα).

Ιδιαίτερη μνεία έγινε για την Αττική Οδό, όπου προ ημερών μόλις, ως γνωστόν, ολοκληρώθηκε και η συμφωνία εισόδου του Latsco Family Office (κα Μαριάννα Λάτση) με 10% στην εταιρεία παραχώρησης. Μάλιστα, αναφορικά με τη συνεργασία στις παραχωρήσεις σημείωσε ότι «αν βρεθεί κάτι καινούργιο θα εξεταστεί με καλή πρόθεση». Όπως τονίστηκε, η κυκλοφορία στον οδικό άξονα είναι αυξημένη, ενώ θυμίζουμε ότι ο οδικός άξονας ήδη δείχνει τη θετική του συνεισφορά.

«Είναι διεθνώς παρατηρημένο ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος έχει συνάρτηση με το ΑΕΠ. Στους δρόμους που διαχειριζόμαστε έχει αυξηθεί, επεξεργαζόμαστε διάφορες προτάσεις βελτιώσεις μέσα στη ζώνη κατάληψης της Αττικής Οδού», ανέφερε.

Κατά περιόδους έχουν κυκλοφορήσει σενάρια περί λύσεων σε σχέση με τις διελεύσεις, την τιμολογιακή πολιτική (σε βάθος χρόνου) αναλόγως των ωρών αιχμής, για παρεμβάσεις στην κορεσμένη έξοδο στην Μεταμόρφωση, για διεύρυνση του αριθμού λωρίδων κυκλοφορίας σε κάποια σημεία κ.α.

Όπως σημείωσε ο Γιώργος Περιστέρης, πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν γίνει κάποιες προτάσεις προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να υπάρξει βελτίωση των κυκλοφοριακών δεδομένων. Πρώτο μέτρο είναι η αναδιευθέτηση του ανισόπεδου κόμβου Μεταμόρφωσης που σήμερα λειτουργεί στα όρια της κυκλοφοριακής συμφόρησης για ώρες. Όπως σημειώνουν πηγές κοντά στο θέμα, θα γίνουν κάποιες στρατηγικές αλλαγές στον ανισόπεδο κόμβο για να μεγαλώσει η χωρητικότητα του και να μπορέσει να διοχετεύει με περισσότερα οχήματα την είσοδο/έξοδο της Αττικής Οδού.

«Ήδη, η απόδοση του έργου υπερβαίνει τις προβλέψεις μας, ενώ αναμένουμε χρηματικές διανομές από την Αττική Οδό περίπου 60 εκατ. ευρώ εντός του 2025», πρόσθεσε στην ομιλία του ο κ. Περιστέρης.

Επίσης, ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, που κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ, εμφανίζει πρόοδο κατασκευής που υπερβαίνει το 55%.

Στο Ελληνικό, δε, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος IRC, όπου την άνοιξη πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη θεμελίωση κτηρίου που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα. Σχετικά με τα έργα στο Ελληνικό σημείωσε ότι το 2028 θα έχει ολοκληρωθεί το καζίνο.

Το Ελληνικό και οι Πρότυπες Προτάσεις

Ο κ. Περιστέρης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το The Ellinikon Mall, όπου εδώ και εβδομάδες έχουμε μεταφέρει τις πληροφορίες της αγοράς περί ισχυρού προβαδίσματος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αναλάβει ανάδοχος του έργου, περιορίστηκε να πει ότι «έχουμε δώσει προσφορά και περιμένουμε την απόφαση του αντισυμβαλλόμενου», δηλαδή της Lamda Development.

Ο ισχυρός άνδρας, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρθηκε και στο θέμα των Πρότυπων Προτάσεων, για τις οποίες από το υπουργείο έχει προαναγγελθεί αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, σημειώνοντας ότι «δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο να ανακοινώσουμε, ελπίζουμε η νέα ηγεσία κοιτώντας τα πράγματα με αναπτυξιακό μάτι και το κυκλοφοριακό στο λεκανοπέδιο να εξετάσει τις προτάσεις για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως και το Ελευσίνα – Οινόη».

Τα σιδηροδρομικά στη Ρουμάνια

Επιπρόσθετα, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρόσφατα μειοδότησε σε έργα ύψους 1 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ) σε συνεργασία με την Alston. Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα, η υπογραφή των συμβάσεων αναμένεται περί τα τέλη του έτους (με την ΤΕΡΝΑ να έχει πλειοψηφικό ποσοστό, περίπου 60%, στην κοινοπραξία).

Συγκεκριμένα, η ΤΕΡΝΑ μειοδότησε, σε κοινοπραξία με την Alstom Romania, σε δύο έργα συνολικού μήκους 83 χιλιομέτρων, που αφορούν τον σχεδιασμό και την πλήρη ανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, μέρος του διαδρόμου Orient/East Mediterranean. Φορέας δημοπράτησης των έργων είναι ο κρατικός διαχειριστής σιδηροδρομικών υποδομών CFR.

Τα εν λόγω έργα περιλαμβάνουν τα εξής τμήματα: LOT 1: Craiova – Filiași, με προϋπολογισμό 543.448.600 ευρώ και LOT 2: Filiași- Igiroasa, με προϋπολογισμό 449.206.363 ευρώ. Η διάρκεια εκπόνησης των μελετών είναι 12 μήνες, ενώ η διάρκεια κατασκευής ορίζεται σε 36 μήνες.

Ο «χάρτης» των ΣΔΙΤ

Να σημειωθεί ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εκτός των παραπάνω συμβάσεων, μέσω των οποίων διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο έργων και υποδομών ιδιαίτερα υψηλής αξίας και ποιότητας, το οποίο τον κατατάσσει μεταξύ των κορυφαίων του κλάδου, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έχει παρουσία και σε σημαντικές ΣΔΙΤ. Συμμετέχει, ως γνωστόν, στην κοινοπραξία κατασκευής του οδικού τμήματος Χερσόνησος - Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ ενισχύει περαιτέρω το χαρτοφυλάκιό του στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, με δύο νέες μονάδες επεξεργασίας στη Δυτική Μακεδονία.

Επίσης, ενδυναμώνει την παρουσία του και στα έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων, με δύο σημαντικά αρδευτικά έργα στον ποταμό Νέστο, στην πεδιάδα της Ξάνθης, και στον Νομό Λασιθίου στην Κρήτη. Τα έργα ΣΔΙΤ, τα οποία φέρουν έντονο περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα - όπως οι υποδομές διαχείρισης υδάτινων πόρων και απορριμμάτων - αντιστοιχούν σε σωρευτικά έσοδα άνω των 2 δισ. ευρώ.

Η ενέργεια

Σε σχέση με άλλες δραστηριότητες του ομίλου, εκτός παραχωρήσεων, για την νέα μονάδα φυσικού αερίου σε συνεργασία με τη Motor Oil στην Κομοτηνή αναφέρθηκε ότι μπήκε σε λειτουργία και με αποδόσεις που ξεπερνούν όλες τις προδιαγραφές. Η νέα θερμοηλεκτρική μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, ισχύος 877 MW, την οποία έχει αναπτύξει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με τη Motor Oil και η οποία αποτελεί επένδυση 375 εκατ. ευρώ, αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του β’ εξαμήνου του έτους.

Επιπρόσθετα, ο όμιλος παραμένει ενεργός στην ενέργεια, παρά την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, καθώς θα συνεχίσει να είναι παρόν σε σύνθετα και απαιτητικά έργα αντλησιοταμίευσης και τα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Όπως τονίστηκε ξεχωριστή σημασία αποτέλεσε την προηγούμενη χρονιά η πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή που σηματοδότησε την πώληση σε μια εποχή που αν και οι αποτιμήσεις δεν είναι υψηλές έγινε σε τιμή που άφησε ικανοποιημένους όλους τους μετόχους. Όπως, επίσης, είπε η διοίκηση της εισηγμένης, η εταιρεία κοιτάζει για νέα ενεργειακά έργα εκτός Ευρώπης.

Διπλασιασμός EBITDA

Όπως και χτες αναφέραμε, ο κ. Περιστέρης προέβλεψε τον διπλασιασμό των προσαρμοσμένων EBITDA μέσα στα επόμενα 3-4 έτη. Η κερδοφορία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σημείωσε ο κ. Περιστέρης, ξεπέρασε τα 800 εκατ. ευρώ το 2024 ενισχυμένη και από την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και το προσαρμοσμένο EBITDA ήταν στα 400 εκατ. ευρώ. Τα οποία με βάση τα νέα έργα που προστίθενται σύντομα θα διπλασιαστούν, με ορίζοντα το 2028. «Ήδη οι πρώτοι μήνες του 2025 με την ενσωμάτωση των μεγεθών της Αττικής Οδού, δείχνουν ότι ο στόχος αυτός είναι εφικτός, δεδομένου ότι σταδιακά θα τίθενται σε λειτουργία και νέα έργα παραχωρήσεων που θα προσφέρουν σταθερά και επαναλαμβανόμενα μεγέθη», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Στον τομέα των κατασκευών, το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων κινείται πλέον στην περιοχή των 7 δισ. ευρώ και εκτείνεται σε ορίζοντα πενταετίας, διασφαλίζοντας σταθερά και βιώσιμα περιθώρια κερδοφορίας.

Η Γενική Συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 0,40 ευρώ ανά μετοχή εν η ημερομηνία αποκοπής θα είναι η 25η Ιουνίου. Σύμφωνα με τον κ. Περιστέρη ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει επιστρέψει 135 εκατ. στους μετόχους (π.χ. μερίσματα) τα τελευταία έτη (μαζί με τη χρήση 2024) κάτι που αναγνωρίζεται από την επενδυτική κοινότητα, όπως φάνηκε από την τελευταία επιτυχή διάθεση μετοχών μεταξύ θεσμικών επενδυτών όπου απορροφήθηκε άμεσα ποσοστό μετοχών άνω του 5%.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Prodea ΑΕΕΑΠ: Ποιες επενδύσεις προωθεί, σε ποια assets βάζει «πωλητήρια» - Η νέα στρατηγική

Ταύρος η JP Morgan - Αμερικάνικες φήμες - Τα ξαφνικά ξεπετάγματα στο ταμπλό

Επενδυτές: «Γκάζι» σε αιολικά και άλλες ΑΠΕ για φθηνότερο ρεύμα - «Στοπ» σε νέα φωτοβολταϊκά

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider