Οδικά έργα Αττικής: Τα μεγάλα σχέδια που «μένουν στα συρτάρια», το χρηματοδοτικό και οι μικρές παρεμβάσεις

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Οδικά έργα Αττικής: Τα μεγάλα σχέδια που «μένουν στα συρτάρια», το χρηματοδοτικό και οι μικρές παρεμβάσεις
Στα «συρτάρια», τουλάχιστον μέχρι πρότινος, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών παρέμεναν τα σχέδια για μεγάλες και δραστικές παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο της Αττικής ώστε να δοθούν «ανάσες» στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα που καθημερινά ταλαιπωρεί τους πολίτες και τους οδηγούς στο Λεκανοπέδιο. Οι προτάσεις των ιδιωτών, οι μελέτες και τα σχέδια του υπουργείου.

Στα «συρτάρια», τουλάχιστον μέχρι πρότινος, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών παρέμεναν τα σχέδια για μεγάλες και δραστικές παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο της Αττικής ώστε να δοθούν «ανάσες», στο μέτρο του δυνατού, στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα που καθημερινά ταλαιπωρεί τους πολίτες και τους οδηγούς στο Λεκανοπέδιο. Χρηματοδοτικά «καλάθια» για μεγάλες παρεμβάσεις δεν φαίνονται στον ορίζοντα, ενώ είναι αλήθεια ότι απρόβλεπτες καταστάσεις όπως οι ζημιές από κακοκαιρίες (που όμως πρέπει σταδιακά να μπαίνουν στην εξίσωση) «ροκάνισαν» πιθανά διαθέσιμα κεφάλαια.

Βέβαια, λύσεις στην χρηματοδοτική στενότητα της κυβέρνησης, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στην προώθηση μεγάλων παρεμβάσεων, έχουν επιχειρήσει, ως έναν βαθμό, να δώσουν οι ιδιώτες, οι κατασκευαστικοί όμιλοι και όσοι ευρύτερα προωθούν σημαντικές επενδύσεις και ενδιαφέρονται για ανάπτυξη νέων οδικών υποδομών που θα προσφέρουν λύσεις. Ωστόσο, ακόμη, τουλάχιστον επισήμως, δεν υπάρχουν νεότερα από το αρμόδιο υπουργείο.

«Ουδέν νεότερο» για σχέδια ιδιωτών, Πρότυπες Προτάσεις, επεκτάσεις Αττικής Οδού

Για παράδειγμα, όπως προ ημερών αναφέραμε, στο πλαίσιο εκδήλωσης της Lamda Development για τις κοινωνικές – περιβαλλοντικές δράσεις του ομίλου, στελέχη της, απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το κυκλοφοριακό και την ανησυχία των πολιτών όμορων Δήμων (και όχι μόνο) για το τι θα συμβεί όταν το έργο ολοκληρωθεί και κατοικηθεί, επανέλαβαν αυτό που ήταν γνωστό στην αγορά. Η Lamda, αν και έχει παραδώσει μελέτη για την προέκταση της Αττικής Οδού (Σήραγγα Ηλιούπολης), που θα φτάνει στη Λ. Βουλιαγμένης και προς τα νότια προάστια, δεν έχει καμία επίσημη ενημέρωση για το αν τελικώς ληφθεί η απόφαση δημοπράτησης του έργου. Πρόκειται για ένα μέρος από τις Πρότυπες Προτάσεις που έχουν κατατεθεί στο υπουργείο, από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (σε ένα γενικότερο «πακέτο» επεκτάσεων και προς Λαύριο, Ραφήνα κ.α.), για το οποίο δεν υπάρχουν νεότερα, εν προκειμένω για σύνδεση που θα δώσει κυκλοφοριακή ανάσα στα νότια προάστια, κυρίως για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως που θα ενώνει περιφερειακή Υμηττού και Βουλιαγμένης στο ύψος περίπου του Metro Mall. Αν και η μελέτη, που έγινε δωρεά από τη Lamda, είναι στα χέρια της κυβέρνησης, δεν έχει βγει «λευκός καπνός».

Βέβαια, ευρύτερα δεν έχουν υπάρξει εξελίξεις με τις Πρότυπες Προτάσεις που έχουν υποβάλει οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι (για έργα μέσω παραχωρήσεων), που πρόσφατα επανήλθαν στο θέμα, παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι αυτό που έχει φέρει στην ατζέντα το εν λόγω μοντέλο, ενώ στην αρχή του χρόνου άφηνε να εννοηθεί ότι έρχονται θεσμικές αλλαγές στον νόμο.

Χρειάζονται λύσεις

Όμως, με τους δρόμους να «πήζουν» καθημερινά από τα ΙΧ, οι συγκοινωνιολόγοι έχουν χτυπήσει το καμπανάκι για τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, ενόψει των μεγάλων αλλαγών που φέρνει το Ελληνικό στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, όπως βέβαια και για άλλες παρεμβάσεις, όπως η επέκταση των αυτοκινητοδρόμων Αττικής (κλάδοι προς Ραφήνα, Ελληνικό, Δυτική Περιφερειακή), δηλαδή οι περίφημες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η κατασκευή αυτοκινητόδρομου στο τμήμα Ελευσίνα – Οινόφυτα, η ανισοπεδοποίηση ισόπεδων σηματοδοτούμενων κόμβων σε πολύ κρίσιμους κύριους οδικούς άξονες εντός Αττικής (π.χ. Λεωφ. Βουλιαγμένης), η βελτίωση της κυκλοφοριακής ικανότητας της Λεωφ. Κηφισού (πέρα των μέτρων διαχείρισης της κυκλοφορίας και των συμβάντων), η επέκταση της Λεωφ. Κύμης (όπου έχει ήδη γίνει δημόσιος διαγωνισμός προ ετών με ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ωστόσο, το έργο κόλλησε σε προσφυγές και χρηματοδοτικά προβλήματα και αναζητείται λύση ως αυτόνομο έργο ή εντός κάποιας σύμβασης). Θυμίζουμε επίσης, ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί και ακόμα ένα οδικό έργο που θεωρείται από πολλούς σημαντικό για την Αττική, ιδίως τη Δυτική, τον Τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά. Για τον δε αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα (πρόταση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ως Πρότυπη, ύψους 500 εκατ. ευρώ), εκτιμάται ότι θα δώσει «ανάσες» στον πολύπαθο Κηφισό. Οι συγκοινωνιολόγοι, όπως είχε αναφέρει το insider.gr, είχαν προτείνει ευρύτερη δέσμη μέτρων, με οδικά έργα, επιβολή τελών διέλευσης, επεκτάσεις Μετρό κ.α..

Μικρές παρεμβάσεις

Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προφανώς ελλείψει αθρόας χρηματοδότησης, φαίνεται να επιχειρούν κάποιες μικρές παρεμβάσεις, καθώς «φρακαρισμένες» δεν είναι μόνο βασικές οδικές αρτηρίες και λεωφόροι στην Αθήνα, αλλά και η ίδια η Αττική Οδός (με διόδια πλέον φθηνότερα, στα 2,5 ευρώ για τη πρώτα 5 έτη). Ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ν. Ταχιάος, προ ολίγων μόλις μηνών, σε δηλώσεις του είχε κάνει λόγο π.χ. για τέτοιες παρεμβάσεις στον εν λόγω οδικό άξονα (σύμβαση παραχώρησης, επενδυτής η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Επί της ουσίας, η πρόταση Ταχιάου αφορά στη δημιουργία «διπλής» εξόδου στον κόμβο Μεταμόρφωσης της Αττικής Οδού (με το σχέδιο να μην φαίνεται να προκαλεί αντιδράσεις από την πλευρά του επενδυτή). Η συμφόρηση είναι πια καθημερινό φαινόμενο, με ουρές φορτηγών να σχηματίζονται κυρίως στην έξοδο από την Ελευσίνα προς Λαμία. Μένει να φανεί πόσο θα βοηθήσει, εφόσον προχωρήσει το σχέδιο, μια πιθανή λύση με άνοιγμα δύο εξόδων, που θα έχουν μεταξύ τους απόσταση 150 μέτρων, ώστε τα οχήματα που έρχονται από τις δυο διαφορετικές κατευθύνσεις και να μην «μπλοκάρουν» στο ίδιο σημείο.

Να σημειωθεί ότι κατά καιρούς έχουν κυκλοφορήσει σενάρια για διάφορες παρεμβάσεις (Αττική Οδό, Κηφισό, νότια προάστια) αλλά για την ώρα δεν υπάρχει κάτι χειροπιαστό, στον βαθμό που να μπορεί να βελτιώσει άρδην την κατάσταση.

Κατά πόσο τέτοιες μικρές παρεμβάσεις στην Αττική Οδό ή σε άλλους οδικούς άξονες της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου, ή άλλες λύσεις όπως η αύξηση των λωρίδων κυκλοφορίας σε κάποια σημεία του αυτοκινητόδρομου (είχε κυκλοφορήσει ως πιθανό σενάριο προ αρκετών μηνών), δώσουν δραστικές λύσεις, θα φανεί στην πορεία. Σε κάθε περίπτωση, φαντάζει πλέον πιο αναγκαίο από ποτέ, να βρεθούν τρόποι αντιμετώπισης του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος στην πρωτεύουσα, προφανώς όχι μόνο μέσω της κατασκευής δρόμων αλλά συνδυαστικά με άλλες παρεμβάσεις (Μετρό, Συγκοινωνίες – Λεωφορεία κ.α.).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Υπερταμείο: «Πωλητήριο» στις «Ελληνικές Αλυκές»

Μεταβιβάσεις ακινήτων: Εντός 60 ημερών ο έλεγχος των φακέλων και των συμβολαίων – Τι αλλάζει στις δηλώσεις

«Τρέχει» η αγορά βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων – Οι επενδύσεις στην Ελλάδα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider