Σε ένα δυνατό 2025 προσβλέπει σύσσωμος ο κλάδος του λιανικού εμπορίου στη χώρα μας, επιχειρώντας να διαγράψει τις δύσκολες μέρες του παρελθόντος αλλά και να προετοιμαστεί για τις προκλήσεις που του επιφυλάσσει το μέλλον.
Με αφορμή δε την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων την ερχόμενη εβδομάδα, ο εμπορικός κόσμος ποντάρει σε μια ισχυρή εκκίνηση για τη νέα χρονιά, με «καύσιμο» από τον εορταστικό τζίρο των προηγούμενων ημερών.
Η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων ξεκινά την ερχόμενη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου και αναμένεται να διαρκέσει έως το τέλος Φεβρουαρίου και δη έως την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου.
«Την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου σε γενικές γραμμές δούλεψε. Η επισκεψιμότητα στα καταστήματα αυξήθηκε και ο κόσμος προέβη σε αγορές», δηλώνει στο insider.gr επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον κλάδο. Σπεύδει ωστόσο να ξεκαθαρίσει πως «οι περισσότερες αγορές ήταν στοχευμένες, καλά μελετημένες και με στόχο να μην εκτροχιαστούν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί», καθώς η κόπωση των καταναλωτών μετά από αρκετούς μήνες πληθωριστικών πιέσεων είναι ορατή.
«Οι περισσότεροι καταναλωτές περιορίστηκαν στην αγορά μικρών και συμβολικών δώρων για τους δικούς τους ανθρώπους», εξηγεί.
Βέβαιο είναι ωστόσο πως η τονωτική «ένεση» των εορτών δεν αρκεί για να διαγράψει τις δύσκολες ημέρες που βίωσε στο σύνολο του 2024 ο κλάδος του λιανικού εμπορίου. Μπορεί ο Δεκέμβριος να θεωρείται παραδοσιακά ένας από τους πιο «δυνατούς» μήνες από πλευράς κατανάλωσης, αφού αυτό το διάστημα πραγματοποιείται το ένα τέταρτο του ετήσιου τζίρου των επιχειρήσεων, ωστόσο όλοι οι προηγούμενοι μήνες δεν ήταν εύκολοι, εν μέσω πληθώρας προκλήσεων.
Τα λειτουργικά κόστη για τα εμπορικά καταστήματα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, ενώ την ίδια ώρα οι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα, με επίκεντρο τα είδη τροφίμων, αφήνοντας, όπως είναι φυσικό, πολλούς επιμέρους κλάδους του λιανικού εμπορίου με… μισοάδεια ταμεία.
Το στοίχημα των εκπτώσεων
Ωστόσο, στη σκιά του ασφυκτικού βάρους που εξακολουθούν να «σηκώνουν» τα ελληνικά νοικοκυριά λόγω της αδιαμφισβήτητης ανόδου του κόστους ζωής τα τελευταία χρόνια και κατ’ επέκταση της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, η επικείμενη εκπτωτική περίοδος μπορεί να αποτελέσει για τους καταναλωτές μια πραγματική ευκαιρία για επιλεκτικές και στοχευμένες αγορές, προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψουν μέρος των βασικών αναγκών τους.
«Την περίοδο των εορτών οι καταναλωτές ψώνισαν δώρα για τους δικούς τους ανθρώπους, στις εκπτώσεις ήρθε η ώρα να ψωνίσουν για τους εαυτούς τους», σημειώνει η ίδια πηγή.
Παραδοσιακοί κλάδοι του λιανεμπορίου όπως η ένδυση και η υπόδηση αναμένεται να έχουν την τιμητική τους στη διάρκεια των εκπτώσεων, ενώ ο εμπορικός κόσμος ποντάρει και στον καιρό για την τόνωση των αγορών, καθώς οι χαμηλές θερμοκρασίες του τελευταίου διαστήματος μπορούν να ευνοήσουν τις προμήθειες χειμερινών ειδών.
Υπενθυμίζεται δε ότι για λίγα 24ωρα ακόμη σε ισχύ θα βρίσκεται και το «καλάθι του Άη Βασίλη». Πρόκειται για το καλάθι που αφορά στην αγορά παιδικών παιχνιδιών αποκλειστικά για την περίοδο των γιορτών και σε αυτό συμμετέχουν πολλές αλυσίδες παιχνιδιών – μικρότερες και μεγαλύτερες – καθώς και γνωστές αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών, με στόχο να παρέχουν τα προϊόντα τους σε προσιτές τιμές στους καταναλωτές και να μπει «φρένο» στις ανατιμήσεις. Το «καλάθι του Άη Βασίλη» θα διαρκέσει έως και τις 8 Ιανουαρίου, ενώ οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται για αυτό μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ήδη, 20 μικρές και μεγάλες αλυσίδες έχουν δημιουργήσει το δικό τους «καλάθι του Αη Βασίλη», ενώ οι κατηγορίες είναι οι εξής: Επιτραπέζια / Παζλ, Παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), Βρεφικά παιχνίδια, Φιγούρες δράσης, Παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), Οχήματα – Τηλεκατευθυνόμενα, Ηλεκτρονικά παιχνίδια, Αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), Λούτρινα, Μουσικά παιχνίδια.
Οι μεγάλες προκλήσεις για το 2025
Για το 2025 δε οι προσδοκίες του ελληνικού εμπορίου προσβλέπουν σε ένα περιβάλλον οικονομικής σταθερότητας και ανάπτυξης, το οποίο θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες, να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Παράλληλα, οι επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους συνεργασίας και αλληλεγγύης, τόσο ανάμεσα στις επιχειρήσεις όσο και με την Πολιτεία, για τη δημιουργία ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς, οι κύριοι προβληματισμοί για το 2025 που απασχολούν τις επιχειρήσεις και ενδεχομένως να επηρεάσουν καθοδικά την ελληνική οικονομία επικεντρώνονται στα εξής: Η αβεβαιότητα στην παγκόσμια οικονομία, χαρακτηριζόμενη από γεωπολιτικές αναταράξεις, αυξανόμενο πληθωρισμό και υψηλότερες τιμές ενέργειας, επιβαρύνει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων. Παράλληλα, η εκρηκτική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου δημιουργεί σοβαρές προκλήσεις, ιδιαίτερα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της αγοράς.
Τέλος, η γραφειοκρατία, το φορολογικό περιβάλλον - παρά τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού του- και το υψηλό φορολογικό βάρος αποτελούν χρόνιες παθογένειες της ελληνικής οικονομίας, παρεμποδίζοντας την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη.
Για να ανακάμψει και να αναπτυχθεί το ελληνικό εμπόριο το 2025, απαιτούνται άμεσες και συντονισμένες ενέργειες σε επίπεδο επιχειρήσεων, κράτους και κοινωνίας. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις, προτείνονται τα εξής:
• Ενίσχυση Ψηφιακού Μετασχηματισμού: Οι επιχειρήσεις καλούνται να ενισχύσουν την παρουσία τους στο διαδίκτυο, να επενδύσουν σε ηλεκτρονικό εμπόριο και να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στις νέες τεχνολογίες. Η σύνδεση του φυσικού καταστήματος με το ηλεκτρονικό, μέσω ενός ενιαίου συστήματος διαχείρισης (omnichannel), θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να προσφέρουν στους πελάτες τους ευέλικτες επιλογές αγορών και προσωποποιημένη εξυπηρέτηση.
• Μείωση Φορολογικών και Λειτουργικών Βαρών: Η μείωση του ΦΠΑ, ιδιαίτερα στα είδη πρώτης ανάγκης και τα καταναλωτικά προϊόντα, θα ενισχύσει τη ζήτηση και θα ανακουφίσει τα νοικοκυριά. Παράλληλα, η πρόσβαση σε δάνεια με ευνοϊκούς όρους θα καταστήσει ευκολότερη την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες για την ανάπτυξή τους. Τέλος, η απλούστευση των διαδικασιών για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων θα μειώσει τη γραφειοκρατία και θα ενθαρρύνει την επιχειρηματικότητα.
• Προώθηση της Εξωστρέφειας: Η δημιουργία κινήτρων για τις ελληνικές επιχειρήσεις να προωθήσουν τα προϊόντα τους σε διεθνείς αγορές, σε συνδυασμό με την προβολή του brand "Made in Greece", θα συμβάλει στην ενίσχυση των εξαγωγών και στην προώθηση της ποιότητας και της μοναδικότητας των ελληνικών προϊόντων.
• Στήριξη Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων: Η υλοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των επιχειρηματιών και των εργαζομένων, καθώς και η παροχή χρηματοδοτικών εργαλείων προσαρμοσμένων στις σχετικές ανάγκες, είναι απαραίτητα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ΜμΕ. Επιπλέον, η κατεύθυνση των ευρωπαϊκών πόρων προς επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και καινοτομία θα συμβάλει στην αναβάθμιση του παραγωγικού ιστού.
• Ενίσχυση της Αγοραστικής Δύναμης: Η μόνιμη και σταθερή ενδυνάμωση της αγοραστικής δύναμη των πολιτών θα οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης. Παράλληλα, η στήριξη των ανέργων, μέσω μέτρων που μειώνουν την ανεργία και ενισχύουν τα προσόντα και την εργασιακή τους εμπειρία, θα συμβάλει στην ανάκαμψη της οικονομίας.
• Επένδυση στην Ποιότητα και την Καινοτομία: Η ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων για την κάλυψη σύγχρονων αναγκών και η προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, μέσω της υιοθέτησης περιβαλλοντικά φιλικών πρακτικών, θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και θα συμβάλουν στην προσέλκυση επενδύσεων.