ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR: Τα μεγάλα projects της ελληνο-ινδικής συμμαχίας – Το αεροδρόμιο Κρήτης και η «βλέψη» για Καλαμάτα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR: Τα μεγάλα projects της ελληνο-ινδικής συμμαχίας – Το αεροδρόμιο Κρήτης και η «βλέψη» για Καλαμάτα
Τι φέρνει η συνεργασία του ισχυρότερου εγχώριου ομίλου υποδομών και του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα εκμετάλλευσης αεροδρομίων στην Ασία. «Απογειώνονται» οι εργασίες για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Ηράκλειο. Στο στόχαστρο η σύμβαση παραχώρησης για το asset στην Πελοπόννησο. Τι «είπε» η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Ινδία.

Μέσω μιας μεγάλης ελληνο-ινδικής συνεργασίας κορυφαίων ομίλων υποδομών προχωρά ένα μεγάλο project στην Ελλάδα. Ο λόγος για την επιτυχημένη συνεργασία του σχήματος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR, για την ανάπτυξη του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Ηράκλειο Κρήτης (Καστέλι), μια επένδυση ύψους 800 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, τα δύο γκρουπ δεν περιόρισαν τις μπίζνες τους στην… Κρήτη, αλλά έχουν βάλει στο στόχαστρο και την αξιοποίηση των υποδομών στο αεροδρόμιο Καλαμάτας (διαγωνισμός μέσω παραχώρησης, από το Υπερταμείο), καθώς αποτελούν έναν από τους υποψήφιους επενδυτικούς πόλους για να αναλάβουν το project. Στην «διπλή» αυτή συνεργασία, στις δύο αυτές επενδύσεις, αναφέρθηκε προ ημερών η κα. Πηνελόπη Λαζαρίδου, εκτελεστικό μέλος ΔΣ και Γενική Διευθύντρια χρηματοοικονομικών υπηρεσιών του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μιλώντας στο Νέο Δελχί στην εκδήλωση 2ου Κονκλάβιο Ευρώπης – Ινδίας για την Επιχειρηματικότητα και τη Βιωσιμότητα (India-Europe Business & Sustainability Conclave), στο πλαίσιο της επίσκεψης του πρωθυπουργού στη μεγάλη ασιατική υπερδύναμη. Το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Ηράκλειο Κρήτης, το 2ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, αντιπροσωπεύει μια αξιοσημείωτη συνεργασία και επιτυχημένο συνδυασμό τεχνογνωσίας και πόρων μεταξύ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του κορυφαίου καθετοποιημένου ομίλου με ηγετική θέση στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης στους τομείς των υποδομών, των παραχωρήσεων και της ενέργειας, και της GMR, του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα εκμετάλλευσης αεροδρομίων στην Ασία και μεταξύ των μεγαλύτερων στον κόσμο. Αυτό το μοντέλο, αυτή η συνεργασία μπορεί να εξασφαλίσει την επιτυχή υλοποίηση αυτού του έργου ορόσημο.

Οι μεγάλες συνεργασίες του ομίλου

Όπως είπε η κα Λαζαρίδου, «την τελευταία δεκαετία – ένα σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού των υποδομών της Ελλάδας εστίασε σε μεγάλα έργα μεταφορών. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδείχθηκε ως κύριος συντελεστής αυτής της πρωτοβουλίας, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή παράδοση πολυάριθμων εμβληματικών έργων παραχώρησης υποδομών και ενέργειας, αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα έργα αυτά όχι μόνο έχουν αναβαθμίσει το υπάρχον δίκτυο της Ελλάδας, αλλά συνέβαλαν και στην αύξηση του ΑΕΠ της χώρας. Επίσης, την ίδια περίοδο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδειξε την ικανότητά της να προωθεί επιτυχημένες συνεργασίες με διεθνείς επενδυτές και συνεργάτες, συμπεριλαμβανομένων ονομάτων όπως η Ferrovial, η ACS Dragados, η Qatar Petroleum, η Egis και κυρίως η ακμάζουσα συνεργασία με την GMR για την ανάπτυξη το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Ηράκλειο Κρήτης. Το έργο περίπου 800 εκατ. ευρώ προχωρά με ταχείς ρυθμούς και σύμφωνα με το καθορισμένο χρονοδιάγραμμα. Αναμένεται ότι η κατασκευή θα έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία μέχρι τον Φεβρουάριο του 2027. Με την ολοκλήρωσή της, το αεροδρόμιο θα μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερους από 15 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως».

Το mega project της Κρήτης

Όπως πρόσφατα ανέδειξε το insider.gr με υψηλές στροφές κινείται ο ρυθμός προόδου υλοποίησης των εργασιών στη μεγάλη επένδυση για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, που θα αποτελέσει καταλύτη για το νησί, τον τουρισμό και τις υποδομές - μεταφορές, αλλά και «διάδρομο» προσέλκυσης επενδυτών, επιβατών, υπηρεσιών/προϊόντων από τις γύρω περιοχές μέχρι και την Ασία (Ινδία και όχι μόνο). Στην εταιρεία Αεροδρομίου συμμετέχουν το Ελληνικό Δημόσιο (45,90%), η ΤΕΡΝΑ (32,46%, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο ινδικός όμιλος GMR Airports Ltd (21,64%). Σε σχετική παρουσίαση – IR report για τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου 2023, για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης αναφέρονταν ότι θα είναι δυναμικότητας 15 εκατ. επιβατών, με capex 600 εκατ. ευρώ, Equity invested (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μερίδιο 32,5%) 161 εκατ., έχει ήδη κατασκευαστεί το 30% και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία την περίοδο 2026-2027. Οι οικονομικές προβολές για την περίοδο 2026–2055 δείχνουν σωρευτικά έσοδα 6,6 δισ. ευρώ, σωρευτικά EBITDA 4,3 δισ. ευρώ και διανομές 1,1 δισ. ευρώ. Οι παραδοχές δεν λαμβάνουν υπόψη την εμπορική εκμετάλλευση για περίπου 400 στρέμματα. Το Αεροδρόμιο από την έναρξη λειτουργίας του θα αντικαταστήσει τον σημερινό εν λειτουργία Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» που βρίσκεται στην περιοχή της Αλικαρνασσού. Ο Αεροσταθμός θα έχει έκταση 94.000 τ.μ. κατά την έναρξη λειτουργιών και διαθέτει 8 επίπεδα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής των επιβατών στον Αεροσταθμό θα υπάρχουν βιομετρικές και αυτοματοποιημένες διαδικασίες ελέγχου καθώς και εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας, αναψυχής, εστίασης, προσευχής, υποστήριξης βρεφών και μητέρων δημιουργώντας ένα μοναδικό αίσθημα ταξιδιωτικής εμπειρίας. Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης θα είναι το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ως επιχειρησιακή συνέχεια του υφιστάμενου Κρατικού Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης». Θα εξυπηρετεί 10.000.000 επιβάτες ετησίως κατά την έναρξη, ενώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τους 18.000.000 σε ετήσια βάση.

Το επόμενο βήμα με το «βλέμμα» στην Καλαμάτα

Ωστόσο, όπως τόνιζε και η κα Λαζαρίδου, «η συνεργασία μεταξύ Ινδίας και Ελλάδας δεν σταματά εκεί, έτοιμη να επεκταθεί πέρα ​​από τα τρέχοντα έργα, ανοίγοντας το δρόμο για μελλοντικές προσπάθειες και ευκαιρίες που υπόσχονται και τα δύο έθνη. Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι η παραχώρηση για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, όπου η GMR και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ένωσαν εκ νέου τις δυνάμεις τους και συμμετέχουν ενεργά στη διαγωνιστική διαδικασία. Αυτή η συνεχιζόμενη συνεργασία υπογραμμίζει το αμοιβαίο ενδιαφέρον και τη δέσμευση και των δύο εθνών να ενισχύσουν περαιτέρω τους οικονομικούς δεσμούς τους και τις προσπάθειες ανάπτυξης υποδομών».

Υπενθυμίζεται ότι και πρόσφατα το insider.gr είχε αναφερθεί στον εν λόγω διαγωνισμό μεταφέροντας τα βήματα για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού της παραχώρησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας, όπως τα περιέγραφε το Υπερταμείο σε σχετική του παρουσίαση. Τον Φεβρουάριο του 2024 το Υπερταμείο αναμένονταν να αποστείλει τη σύμβαση παραχώρησης στους υποψηφίους, ενώ έως και τον Ιούνιο του 2024 αναμένεται η υποβολή προσφορών από τους υποψήφιους. Εντός 2 μηνών, από τις αρχές Ιουλίου, εκτιμάται ότι θα προκύψει η επιλογή αναδόχου, ενώ το 1ο τρίμηνο 2025 εκτιμάται η έναρξη λειτουργίας από τον τελικό ανάδοχο. Ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο έχει μπει στη β΄ φάση, με στόχο τον Ιούνιο του 2024 να ολοκληρωθεί η διαδικασία, να υπάρξει ο ανάδοχος, «και να μπει στη συνέχεια η Καλαμάτα σε νέα πορεία». Θυμίζουμε ότι έχει προηγηθεί η υποβολή υποψηφιοτήτων από 4 μεγάλα επενδυτικά σχήματα, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- GMR Airports Limited, ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ Α.Ε.-CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A (είναι λατινοαμερικάνικη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων με παρουσία σε 56 αεροδρόμια, από τα οποία μεταφέρονται ετησίως 80 εκατ. επιβάτες), Egis Airport Operation-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις- Aéroports de la Cote d’Azur (γαλλικές εταιρείες που έχουν μεγάλη πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων), FRAPORT AG- DELTA AIRPORT INVESTMENTS A.E.- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε. (η γερμανική Fraport είναι ο operator, η Delta Airport Investments είναι συμφερόντων του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου και η Πηλέας ανήκει στην οικογένεια Κωνσταντακόπουλου που ελέγχει το Costα Νavarino).

Μέσα από επενδύσεις το αεροδρόμιο Καλαμάτας («Καπετάν Βας. Κωνσταντακόπουλος»), θα μπορέσει υποδεχθεί ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Ο αυξημένος αυτός αριθμός επιβατών σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και βελτίωση των οδικών υποδομών στο νομό αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στο νομό Μεσσηνίας αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου. Στη φάση που βρισκόμαστε θα προσδιοριστεί η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης (διότι ο διαγωνισμός κάνει γενικά λόγο για παραχώρηση περί τα 40 έτη), καθώς και άλλες κρίσιμες συμβατικές ρυθμίσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αστικές Συγκοινωνίες: Πότε θα «βγούνε» σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη 550 «πράσινα» λεωφορεία – Έρχεται νέα «φουρνιά» 750 οχημάτων

Κατασκευαστικές: Πώς «χτυπάνε» συμβόλαια-συμβάσεις 4-5 δισ. ευρώ σε κτηριακού είδους αναπτύξεις και επενδύσεις

Ακίνητα: Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την αγορά – Η τάση των Ελλήνων για αλλαγή κατοικίας τα επόμενα χρόνια 

gazzetta
gazzetta reader insider insider