Σιδηρόδρομος: Έρχονται... πιο κοντά ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ; - Σενάριο (πιθανής) «ομογενοποίησης» αντί διαχωρισμού

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σιδηρόδρομος: Έρχονται... πιο κοντά ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ; - Σενάριο (πιθανής) «ομογενοποίησης» αντί διαχωρισμού
Το ενδεχόμενο κάποιου είδους συγχώνευσης των 3 φορέων φαίνεται να έχει «πέσει στο τραπέζι», αν και είναι κόντρα στον υφιστάμενο νόμο για διαχωρισμό των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ. Η Κομισιόν και η αναδιάταξη του κλάδου. Θα υπάρξουν αντιδράσεις από πιθανή εφαρμογή τέτοιου σχεδίου;

Το ενδεχόμενο συγχώνευσης, ή αλλιώς καλύτερα «ομογενοποίησης», όπως τουλάχιστον την χαρακτηρίζουν στην σιδηροδρομική αγορά, των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, φαίνεται να έχει «πέσει στο τραπέζι» και εξεταστεί από την κυβέρνηση. Αν και κατά το πρόσφατο παρελθόν, και υπό την συμφωνία και ντερεκτίβα των Βρυξελλών, προχωρούσε ένα ευρύτερο πλάνο αναδιοργάνωσης των σιδηροδρομικών φορέων, που περιλάμβανε και διαχωρισμό των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ (με επικεφαλής μετά από διεθνείς διαγωνισμούς, ξεκαθάρισμα και αποσαφήνιση ρόλων και αρμοδιοτήτων κ.α.), εντούτοις, όπως τουλάχιστον αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ίσως τελικά το μοντέλο αναμόρφωσης του Σιδηρόδρομου να περνάει και μέσα από άλλες «ράγες». Μάλιστα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ενδέχεται να έχουμε και ανακοινώσεις ή περισσότερες λεπτομέρειες για την «τύχη» των 3 φορέων τις προσεχείς εβδομάδες, και προ του τέλους του έτους.

Μένει να φανεί αν το μοντέλο όντως σημαίνει κάποιου είδους «συνένωση» ή «συγχώνευση» του ομίλου ΟΣΕ, της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ (με ειδικές αρμοδιότητες, υπεύθυνη για το τροχαίο υλικό, την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας κ.α., που όμως ελέγχεται από το Υπερταμείο) ή αν έχουμε να κάνουμε με άλλου είδους συνέργειες ενδοομιλικές, πάντα υπό τον ΟΣΕ.

«Κόντρα» στο νομοσχέδιο αναδιάταξης – διαχωρισμού

Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι αυτά τα σενάρια έρχονται «κόντρα» στα παλιά σχέδια για σχεδόν πλήρη διαχωρισμό των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, των ομίλων που επί της ουσίας έχουν υπό την «ομπρέλα» τους υποδομή και έργα αντίστοιχα, διαδικασία που είχε ξεκινήσει θεωρητικά και πρακτικά όταν υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ήταν ο κ. Καραμανλής -μάλιστα είχε ψηφιστεί και σχετικό νομοσχέδιο-, αλλά μένει να φανεί αν αλλάξει επί ηγεσίας Χρ. Σταϊκούρα. Προφανώς, κάτι τέτοιο απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν αλλά και αλλαγή νόμου, η εφαρμογή του οποίου όμως, έχει σημειώσει μεγάλη καθυστέρηση καθώς αναμένονταν αλλαγές από πέρυσι κιόλας.

Ενώ πρέπει, εφόσον βέβαια ισχύουν τα σενάρια, να εξακριβωθεί και πως θα διευθετηθούν ζητήματα και εκκρεμότητες από τα εργασιακά έως τους διαγωνισμούς που «τρέχουν». Γιατί θεωρείται σχεδόν δεδομένο, ότι αν έχουν βάση αυτά τα σχέδια, θα προκύψουν αντιδράσεις και θα επέλθει αναστάτωση στους φορείς.

Προφανώς, η λογική λέει πως αν οδηγηθούμε σε κάποιου είδους συνένωση αυτή θα γίνει υπό τον ΟΣΕ. Όμως, όπως αναφέρθηκε, οι επόμενες εβδομάδες, προς τα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου, θα «δείξουν» αν πάμε σε αλλαγή μοντέλου για τον Σιδηρόδρομο αλλά και υπό ποιες συνθήκες.

Δύσκολη περίοδος για τον Σιδηρόδρομο

Οι πηγές από τις οποίες έρχονται οι πληροφορίες περί πιθανής συγχώνευσης και ομογενοποίησης των φορέων του κλάδου σημειώνουν ότι, με τα μέχρι πρότινος δεδομένα, δεν φάνηκε να «περπατά» η λειτουργία των ομίλων και η ελληνική πλευρά φέρεται να εξετάζει άλλους δρόμους. Πάντως, είναι αλήθεια ότι ο χώρος αρχικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και εν συνεχεία με την κακοκαιρία Daniel υπέστη μεγάλα πλήγματα σε όλα τα επίπεδα, ενώ θα απαιτηθούν 18 έως 24 μήνες για την πλήρη αποκατάσταση. Αναμφίβολα η ανάταξη και αναδιάταξη του Σιδηρόδρομου απαιτεί μάλλον δραστικές αποφάσεις και κινήσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ – PPF: Ωριμάζει έργα €2,75 δισ. με περιβαλλοντικό αποτύπωμα - «Κάλεσμα» σε κατασκευαστές

gazzetta
gazzetta reader insider insider