ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επενδυτικό πλάνο 10 δισ. ευρώ, υπεραξίες στους μετόχους -Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση της Εγνατίας

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επενδυτικό πλάνο 10 δισ. ευρώ, υπεραξίες στους μετόχους -Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση της Εγνατίας
Επενδυτικό πλάνο συνολικού ύψους 10 δις. ευρώ εκτελεί η ΓΕΚ Τέρνα, όπως είπε πριν λίγη ώρα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του κατασκευαστικού - ενεργειακού ομίλου, Γιώργος Περιστέρης κατά την ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων. 

(upd 13:43) Επενδυτικό πλάνο συνολικού ύψους 10 δισ. ευρώ εκτελεί η ΓΕΚ Τέρνα, όπως είπε πριν λίγη ώρα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του κατασκευαστικού - ενεργειακού ομίλου, Γιώργος Περιστέρης κατά την ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων.

Σύμφωνα με τον κ. Περιστέρη, μόνο για φέτος το capex είναι 2 δισ. ευρώ (περιλαμβάνει την επένδυση στην Εγνατία Οδό) ενώ η χρηματοδότηση των έργων του επενδυτικού προγράμματος είναι εξασφαλισμένη και δεν προβλέπεται ανάγκη χρηματοδότησης του Ομίλου πριν το 2027.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων είναι σήμερα 5,5 δισ. ευρώ σημαντικό τμήμα του οποίου αφορά κατασκευές – επενδύσεις του Ομίλου.

«Προτεραιότητά μας είναι τα έργα που διεκδικούμε να διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα τους και να αποφέρουν αξία στον όμιλό μας και στους μετόχους του. Γι΄αυτό στους διαγωνισμούς προσφέρουμε δίκαια τιμήματα για εμάς και το ελληνικό δημόσιο» ανέφερε επίσης ο επικεφαλής του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα.

Στις εξελίξεις που αφορούν τον Όμιλο σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι η σύμβαση για την Εγνατία Οδό βρίσκεται προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Σημείωσε συγκεκριμένα ότι έχει κλείσει το χρηματοδοτικό σκέλος για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και η σύμβαση πηγαίνει στο Ελεγκτικό Συνέδριο τον επόμενο μήνα, με την προσδοκία να υπογραφεί έως τα τέλη του έτους. Υπενθυμίζεται ότι ο προαναφερθείς αυτοκινητόδρομος θα περάσει στη διαχείριση της ΓΕΚ Τέρνα ως σύμβαση παραχώρησης, έπειτα από διαγωνισμό που έχει κάνει το ΤΑΙΠΕΔ.

Σχετικά με το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, εκτιμάται ότι θα εκκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες μέσα στον Ιούλιο του 2023. Τέλος, σε σχέση με το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ο κ. Περιστέρης ανέφερε ότι μάλλον θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2026.

Σε σχέση με την Τέρνα Ενεργειακή, σημείωσε ότι «θα είμαστε καλά με αυτήν αλλά και χωρίς αυτήν», μιλώντας για παραπάνω του ενός οι ενδιαφερόμενοι, καθώς και ότι υπάρχουν και ποιοτικοί όροι, δηλαδή να μείνει η έδρα στην Ελλάδα. Πάντως, πηγές της αγοράς κάνουν λόγο για προχωρημένες επαφές υποψήφιου αγοραστή με τράπεζες για κλείσιμο της χρηματοδότησης. Ο κ. Περιστέρης συμπλήρωσε πως καμία ξένη επένδυση των τελευταίων ετών δεν έχει πραγματοποιηθεί, πέραν του equity των επενδυτών, με δανεισμό από το εξωτερικό.

Αναλυτικά, η ομιλία του κ. Περιστέρη:

«Αγαπητοί μέτοχοι, φίλες και φίλοι,

Σας καλωσορίζω στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση του Ομίλου μας.

Το 2022 ήταν ένα έτος μεγάλων προκλήσεων με την ενεργειακή κρίση, τον πόλεμο στην Ουκρανία, και τις πληθωριστικές και επιτοκιακές πιέσεις να δοκιμάζουν το διεθνές οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον.

Παρά τις διεθνείς γεωπολιτικές και μακροοικονομικές αβεβαιότητες, ωστόσο, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παραμένοντας προσηλωμένος στην αναπτυξιακή του πορεία, κατέγραψε σημαντική ενίσχυση των χρηματοοικονομικών του μεγεθών, καθώς η ισχυρή λειτουργική επίδοση σε όλους τους τομείς δραστηριοποίησης οδήγησε στην αύξηση των οικονομικών μεγεθών και στην περαιτέρω βελτίωση της χρηματοοικονομικής θέσης του Ομίλου.

Τα συνολικά έσοδα του Όμιλου για το 2022 σχεδόν τετραπλασιάστηκαν έναντι του 2021 και προσέγγισαν τα 4 δισ. ευρώ.
Η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) διπλασιάστηκε στα 661,8 εκατ. ευρώ έναντι 323,5 εκατ. ευρώ για το 2021.

Ενώ τα καθαρά κέρδη αποδιδόμενα στους μετόχους προσαρμοσμένα για μη λειτουργικά αποτελέσματα για το 2022 ανήλθαν σε 174,4 εκατ. ευρώ, σχεδόν 6 φορές περισσότερα από τα 33,1 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Παράλληλα – απέναντι σε αυτό το δυσχερές διεθνές χρηματοοικονομικό περιβάλλον - τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα αυξήθηκαν στα 1,5 δισ. ευρώ, ενώ πετύχαμε τον περιορισμό του συντελεστή Καθαρό Χρέος/Προσαρμοσμένο EBITDA στο 2.3x έναντι 3.8x για το προηγούμενο έτος, παρά τις αυξημένες επενδύσεις (338,4 εκατ. ευρώ για το 2022 έναντι 245,6 για το 2021).

Η προαναφερθείσα οικονομική επίδοση αντανακλά βεβαίως την αποτελεσματική επιχειρησιακή λειτουργία του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η αλήθεια είναι πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διανύει την πιο παραγωγική περίοδο στην ιστορία της και αυτό είναι μόνο η αρχή.

Είμαστε ηγέτες σε όλους τους τομείς δραστηριοποίησής μας:

• Στις Παραχωρήσεις, με περισσότερα από 1.500 χλμ. αυτοκινητοδρόμων υπό διαχείριση (μετά την προσθήκη της Εγνατίας) και εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή κλπ. Παράλληλα, στον τομέα των ΣΔΙΤ, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και η ανάπτυξη του δικτύου υποδομών υπερυψηλών ταχυτήτων internet (ultra fast broadband).

• Η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία με έσοδα πάνω από 1 δισ. και ανεκτέλεστο 5,5 δισ. ευρώ.

• Ο κορυφαίος Έλληνας επενδυτής στην παραγωγή και αποθήκευση καθαρής ενέργειας με εγκατεστημένη ισχύ που μέχρι το φθινόπωρο θα ξεπεράσει τα 1.200 MW, μέχρι το 2026 θα διαμορφωθεί σε 3.000 MW και πριν το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας θα έχει φθάσει τα 6 GW.

• Εκ των κορυφαίων ιδιωτών παραγωγών και προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, ο ΉΡΩΝ, εισήγαγε πρώτος τα διμερή μακροχρόνια συμβόλαια (PPAs) και πρόσφατα «έσπασε» το φράγμα του 10% στο μερίδιο της αγοράς προμήθειας.

Το πιο σημαντικό όμως και αυτό που τελικά αντανακλά την πραγματική αξία αυτών των επενδύσεων, είναι ότι αποτελούν προϊόντα εξαιρετικά προσεχτικού σχεδιασμού, ρεαλιστικών και συντηρητικών υπολογισμών και πειθαρχημένης διαχείρισης από μία πολύ έμπειρη και σταθερή διοικητική και στελεχιακή ομάδα.

Στην Κατασκευή, μεγάλο μέρος των έργων της ΤΕΡΝΑ προέρχεται από ίδιες επενδύσεις του Ομίλου και άρα έχει πολύ περιορισμένο ρίσκο. Επιπλέον, τα έργα για λογαριασμό τρίτων έχουν εξασφαλιστεί με αυστηρά κοστολογημένες προσφορές και με ρήτρες που σε μεγάλο βαθμό τα προστατεύουν από απότομες διακυμάνσεις στο κόστος. Επιπλέον, η ΤΕΡΝΑ διαθέτει σήμερα την πολυπληθέστερη τεχνική εργατική δύναμη, τον πλέον άρτιο εξοπλισμό, πολύπειρη διοίκηση και μία απόλυτα υγιή οικονομική θέση.

Οι Παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ, πρόκειται να διαδραματίσουν τα επόμενα χρόνια πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς αναμένεται να αποφέρουν σταθερά, προβλέψιμα και επαναλαμβανόμενα έσοδα, ενώ οι σχετικές επενδύσεις – στο πλαίσιο των συμβατικών όρων που κατά κανόνα περιλαμβάνουν τα έργα παραχωρήσεων – είναι προστατευμένες έναντι των διεθνών αναταράξεων στην αγορά των επιτοκίων.
Για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες αναμένονται εντός του Ιουλίου αναμένοντας τη σχετική άδεια, ενώ εντατικά προχωρά το έργο του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι της Κρήτης, καθώς και η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο στην Κομοτηνή όπου η πρόοδος των έργων βρίσκεται στο 60%.

Σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων, η κυκλοφορία έχει ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα και οι προοπτικές προδιαγράφονται θετικές.

Game changer για τον Όμιλο θα αποτελέσει η προσθήκη της Εγνατίας Οδού, με τη σχετική σύμβαση παραχώρησης να κατατίθεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο τον επόμενο μήνα.

Παράλληλα, όμως συμμετέχουμε σε διαδικασίες και για άλλες παραχωρήσεις όπως του ΒΟΑΚ καθώς και την Αττική Οδό, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο καταθέσαμε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.
Μιας και αναφέρθηκα στην Εγνατία, στον ΒΟΑΚ και στην Αττική Οδό - αναμφισβήτητα τα 3 κορυφαία έργα παραχωρήσεων σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων - θα ήθελα να κάνω ειδική μνεία στον τρόπο που εμείς προσεγγίζουμε τέτοιους είδους διαγωνισμούς και επενδύσεις.

Προτεραιότητά μας είναι τα έργα που διεκδικούμε να διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά τους και να αποφέρουν αξία στον Όμιλο και στους μετόχους του. Για αυτό, στους διαγωνισμούς προσφέρουμε δίκαια τιμήματα και για εμάς και για το ελληνικό Δημόσιο.

Ως προς τον τομέα της Ενέργειας, που βρέθηκε πραγματικά στο μάτι του κυκλώνα τους προηγούμενους 18 μήνες, τόσο η παρουσία μας στην καθαρή ενέργεια όσο και τη συμβατική ηλεκτροπαραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, απέδειξαν πως δικαίως διατηρούμε τις ηγετικές μας θέσεις και επενδύουμε στις προοπτικές των δυο θυγατρικών μας.

Στην καθαρή ενέργεια, η εγκατεστημένη ισχύς της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή από ΑΠΕ θα ξεπερνά σε δύο μήνες τα 1.200 MW, έναντι συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 906 MW στο τέλος του 2022. Ως εκ τούτου, η συνολική ισχύς έργων σε λειτουργία, υπό κατασκευή και έτοιμων προς κατασκευή ξεπερνάει τα 2.000 MW.

Επιπλέον, προχωράει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η κατασκευή του πολύ σημαντικού για το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας έργου της μεγάλης αποθήκευσης στην Αμφιλοχία (680 MW), ενώ σημαντική ισχύς νέων έργων στην Ελλάδα και το εξωτερικό (κυρίως φωτοβολταϊκών) είναι έτοιμα προς κατασκευή.

Εν ολίγοις, από περίπου 900 MW στο τέλος του 2022, με την προσθήκη του Καφηρέα και της Αμφιλοχίας μόνο, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή προβλέπεται να έχει υπερδιπλασιάσει την εγκατεστημένη ισχύ της μέσα σε περίπου δύο χρόνια από σήμερα, να την έχει τριπλασιάσει μέχρι το 2026 και να την έχει εξαπλασιάσει μέχρι το 2029.

Στον τομέα της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, ο ΗΡΩΝ – μετά και την 100% απόκτησή του από τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – αξιοποίησε στο έπακρο τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, πρωτοπορώντας και προσφέροντας πρώτος μακροχρόνιες Συμβάσεις Πώλησης Ενέργειας σε μεγάλους εμπορικούς και βιομηχανικούς πελάτες, αλλά και συμφέρουσες τιμές στους οικιακούς καταναλωτές, αυξάνοντας σημαντικά το μερίδιο του στην αγορά προμήθειας και ξεπερνώντας για πρώτη φορά το επίπεδο του 10% μεταξύ των ιδιωτών προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας.

Αγαπητοί μέτοχοι,

Θα ήθελα στο σημείο αυτό να αναφερθώ και στη σημαντική κοινωνική διάσταση της επιχειρηματικής μας δράσης, η οποία βελτιώνει την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων και βοηθά στην κοινωνική συνοχή, με έργα και επενδύσεις που προσφέρουν στον τόπο και δημιουργούν ανάπτυξη και ευημερία.

Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται πάντα στο πλευρό της κοινωνίας και με ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, το οποίο ανήλθε στα 5,1 εκατ. ευρώ (έναντι 3,6 εκατ. το 2021).

Παράλληλα, εγκαινιάστηκε το πρόγραμμα μας «Πολυμήχανη Γενιά» για τους νέους μηχανικούς το οποίο, αν και ανακοινώθηκε μέσα στο 2023, σχεδιάστηκε και δομήθηκε την περασμένη χρονιά.

Με κορωνίδα την αποκλειστική χορηγία του Ομίλου στο νέο επαγγελματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα του ΕΜΠ στη Διαχείριση Έργων Υποδομών και Κατασκευών που παρουσιάστηκε στις αρχές της φετινής χρονιάς και το οποίο σκοπό έχει να δώσει στους νέους μηχανικούς γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται πλέον στη νέα γενιά έργων, ο Όμιλος στηρίζει σταθερά ομάδες μαθητών και φοιτητών που δημιουργούν καινοτόμα projects, συμμετέχουν σε διεθνείς αγώνες STEM και αναζητούν νέες λύσεις σε προκλήσεις της μηχανικής και της ενεργειακής αποδοτικότητας.

Πιστεύουμε πραγματικά στη νέα γενιά της χώρας μας, στα παιδιά μας και θέλουμε να είμαστε δίπλα τους, να τους στηρίζουμε να μαθαίνουν και να προοδεύουν. Στον Όμιλο μας δεσμευόμαστε να τους παρέχουμε τις συνθήκες εκείνες που θα τους επιτρέψουν με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα αποκτήσουν, να μπορούν να εργασθούν στη χώρα τους σε ενδιαφέροντα έργα και σε καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.

Τέλος, στον τομέα του ESG, ο Όμιλος δημοσιοποιεί σταθερά (δέκα χρόνια) τις επιδόσεις του στη βιώσιμη ανάπτυξη, στα θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και ορθής εταιρικής διακυβέρνησης, θέτει στόχους και παρακολουθεί το επίπεδο επίτευξης τους.

Ειδικά σε ό,τι αφορά το Κλίμα, το 2022 συμμετείχαμε για πρώτη φορά στην παγκόσμια πρωτοβουλία βιώσιμης ανάπτυξης CDP* Climate Change δημοσιοποιώντας εκτενή ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία που αφορούν στη διαχείριση των περιβαλλοντικών θεμάτων και της αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής μέσω των δραστηριοτήτων μας και αξιολογηθήκαμε με B (κλίμακα Α-D), γεγονός που μας κατατάσσει πολύ υψηλά ως προς το επίπεδο διαφάνειας και πληρότητας των δημοσιευμένων περιβαλλοντικών στοιχείων και αποτελεί σημαντική αναγνώριση της στρατηγικής και των επιδόσεων μας για την μετριασμό της κλιματικής αλλαγής.

Μέσα στη χρονιά θα είμαστε και σε θέση να ανακοινώσουμε και το επικαιροποιημένο πλάνο δράσεων απανθρακοποίησης του Ομίλου με ορίζοντα το 2030.

Κυρίες και κύριοι,

Προχωρούμε με σταθερά βήματα την υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου των 10 δισ. ευρώ, σε Παραχωρήσεις και Ενέργεια, χωρίς σημαντικές ανάγκες αναχρηματοδότησης έως το 2027.
Διαθέτουμε την απαραίτητη ταμειακή ευρωστία για τη χρηματοδότηση της ίδιας μας συμμετοχής σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσουμε.

Αναμένουμε περαιτέρω σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από την κατασκευαστική δραστηριότητα, αλλά και από την παραγωγή και εμπορία θερμικής ενέργειας, καθώς και πολύ σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

Τα τελευταία 2 χρόνια έχουμε επιστρέψει στους μετόχους περί τα 60 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου και του μερίσματος που θα κληθεί η ΓΣ να εγκρίνει, μέσα από επιστροφές κεφαλαίου και επαναγορές μετοχών.

Είμαι πεπεισμένος πως ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – με βάση όλα όσα σας ανέφερα – βρίσκεται στην καλύτερη θέση που έχει υπάρξει ποτέ τα τελευταία πάνω από 50 χρόνια της δραστηριοποίησής του, με ρεαλιστική προσδοκία για αυξημένα μερίσματα και σημαντική δημιουργία υπεραξίας τα επόμενα χρόνια.

Τα καλύτερα έρχονται».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΑΒΕΚ Βεκράκος: Ποιότητα, τέχνη και επιστήμη «μπλεντάρουν» στον καφέ Qualita Unica

Ούζο Βαρβαγιάννη: Προχωρά σε νέα επένδυση για αύξηση της παραγωγής

gazzetta
gazzetta reader insider insider