ΤΑΙΠΕΔ: Μετεκλογικοί διαγωνισμοί και διαδικασίες – Ο ΔΑΑ, η Αττική Οδός, η Εγνατία, τα λιμάνια, τα ακίνητα, το PPF

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: Μετεκλογικοί διαγωνισμοί και διαδικασίες – Ο ΔΑΑ, η Αττική Οδός, η Εγνατία, τα λιμάνια, τα ακίνητα, το PPF
Σημαντικοί διαγωνισμοί και εκκρεμότητες θα απασχολήσουν την επόμενη κυβέρνηση και στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων. Έχει «στρώσει το χαλί» η διοίκηση του Ταμείου για πλήθος ενεργειών. Ποιες κινήσεις έχουν μεταφερθεί για μετά τις «κάλπες», πρώτες ή δεύτερες. Τα μεγάλα assets του Ταμείου.

Σημαντικοί διαγωνισμοί και εκκρεμότητες θα απασχολήσουν την επόμενη κυβέρνηση και στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων, όπου πάντως, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τον Δ. Πολίτη, όπως και η μονάδα ωρίμανσης συμβάσεων στρατηγικής σημασίας, με επικεφαλής τον Π. Σταμπουλίδη, έχουν ήδη προωθήσει σημαντικά projects και διαδικασίες, σε όλο το φάσμα των υποδομών που έχει κληθεί να φέρει εις πέρας το Ταμείο ως στρατηγικός εταίρος της Πολιτείας.

Ωστόσο, είτε λόγω συνθηκών και νέων διεθνών δεδομένων, όσο, κυρίως, της προεκλογικής περιόδου αρκετών μηνών και του εκλογικού κύκλου (ίσως και «διπλού», έως τις αρχές Ιουλίου, αναλόγως αποτελεσμάτων της «πρώτης κάλπης») στάδια διαγωνισμών και διαδικασίες μεταφέρονται για την επόμενη κυβέρνηση.

Προφανώς δε, εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις όπως η νέα 25ετής σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μέσω IPO στο Χρηματιστήριο, οι τελικές προσφορές για λιμάνια (π.χ. Βόλο ή η ανάδειξη νικητή για το Ηράκλειο, υπογραφή κάποιων συμβάσεων), κινήσεις στον τομέα ακινήτων - μαρίνων, το «κλείσιμο» της συναλλαγής για την παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, είναι μεταξύ αυτών που ξεχωρίζουν την ατζέντα του ΤΑΙΠΕΔ και βέβαια της νέας κυβέρνησης, όποτε αυτή σχηματιστεί.

Αττική Οδός και Εγνατία

Για την Αττική Οδό, όπως έχει αναφέρει το insider.gr, η νέα ημερομηνία υποβολής προσφορών έχει τεθεί για τις 10 Ιουλίου. Βέβαια, μένει να φανεί αν τηρηθεί το νέο χρονοδιάγραμμα, με το Ταμείο να έχει δείξει ότι επιθυμεί να ολοκληρωθεί η φάση των προσφορών το συντομότερο δυνατόν καθώς μετά θα εκκρεμεί πλήθος διεργασιών (τυχόν ενστάσεις, προτιμητέος επενδυτής, έλεγχοι, Ελεγκτικό Συνέδριο, Βουλή, υπογραφή σύμβασης) με την τρέχουσα σύμβαση να λήγει Οκτώβριο του 2024 (των ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ). Να σημειωθεί ότι έχει εγκριθεί από το ΔΣ του Ταμείου η συμμετοχή της Intrakat (με 30%) στην κοινοπραξία της πορτογαλικής Brisa, ενώ έχουν ακουστεί διάφορα σενάρια για την «τύχη» της Ardian στο σχήμα των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, με την τελευταία βέβαια να έχει δείξει «ευελιξία» σε συνεργασίες (π.χ. στον ΒΟΑΚ με Egis – Meridiam). Όπως είναι γνωστό, στην τελική φάση συμμετέχουν οι κορυφαίου εγχώριοι όμιλοι των υποδομών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, Κοπελούζος) αλλά και ισχυρά ξένα γκρουπ ή funds που είχαν προχωρήσει στην τελική φάση.

Σχετικά με την 35ετή παραχώρηση Εγνατία Οδό, όπου υπήρχαν από παλιά εκκρεμότητες με τα διόδια, τις σήραγγες κ.α., ή και την ολοκλήρωση του χρηματοδοτικού σκέλους, όπως έχουμε αναφέρει, το θέμα έχει μεταφερθεί για το β’ εξάμηνο του 2023 όπου και αναμένεται να «κλείσει» για τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis. Σε κάθε περίπτωση, η σύμβαση έχει μεταφερθεί για τη νέα κυβέρνηση.

ΔΑΑ: Εν αναμονή MoU με μετόχους και στο «βάθος» IPO στο ΧΑ

Αλλά και η περίπτωση της περαιτέρω αποκρατικοποίησης του ΔΑΑ, μέσω «εισαγωγής» στο Χρηματιστήριο ποσοστού 30%, θα αποτελέσει θέμα διαχείρισης της επόμενης κυβέρνησης. Υπάρχουν σενάρια που «βλέπουν» καθυστερήσεις στη διαδικασία, πάντως, στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν ότι απομένει βασικά η υπογραφή MOU μεταξύ μετόχων, δημοσίου. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών- ΔΑΑ, υπάρχει κατ' αρχήν συμφωνία με τους μεγαλύτερους μετόχους και διαχειριστές του αεροδρομίου, τις AviAlliance GmbH και AviAlliance Capital GmbH, που και οι δύο ελέγχονται από το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments. Το υπόλοιπο ποσοστό των μετοχών κατανέμεται στο Υπερταμείο (25%), στο PSP (40% και το managment) και την οικογένεια Κοπελούζου (5%). Με βάση την κατ' αρχήν συμφωνία, το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει σε Αρχική Δημόσια Προσφορά το 30% των μετοχών. Η PSP θα έχει το δικαίωμα απόκτησης του 10% των μετοχών, καταβάλλοντας ένα ελεγχόμενο premium (στην προκειμένη περίπτωση το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο θα καταστεί μέτοχος πλειοψηφίας). Το υπόλοιπο 20% του ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί στο Χρηματιστήριο, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι από τη διάθεση του 30% μπορούν συντηρητικά να αντληθούν 800 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ (αναλόγως, βέβαια, και των συνθηκών στις αγορές). Σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, είναι οι Bank of America, Morgan Stanley και Deutche Bank.

Από λιμάνια έως ακίνητα και μαρίνες – Δράσεις του PPF

Πέραν αυτών, όπως ειπώθηκε, υπάρχουν και άλλες διαγωνιστικές διαδικασίες ή και νέα assets προς αξιοποίησης που θα προχωρήσουν μετά τις εκλογές (πρώτες ή δεύτερες, εφόσον χρειαστούν), σε διάφορα μέτωπα. Η «λίστα» περιλαμβάνει την ανάδειξη «νικητή» για την απόκτηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ή Grimaldi), την περαιτέρω προώθηση διαδικασιών για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου ή και άλλα περιφερειακά λιμάνια (αξιοποίηση της Αλεξανδρούπολης και μέσω RRF, κύρωση της συμφωνίας για την Ηγουμενίτσα από τη Βουλή), την αξιοποίηση μαρίνων (π.χ. Κέρκυρας και άλλων), σημαντικών ακινήτων (από ιαματικές πηγές, Ν. Ηράκλεια Χαλκιδικής, κ.λπ.) κ.α.

Επίσης, δράσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ προωθούνται και μέσω της μονάδας PPF του ΤΑΙΠΕΔ. Για παράδειγμα, όπως έχουμε αναδείξει, έρχονται νέοι διαγωνισμοί 100 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση 70-75 μονάδων υγείας, προχωρούν τα έργα προστασίας δασών, αναμένονται τα επόμενα βήματα στον διαγωνισμό για το έργο «Ανέγερση και λειτουργία του Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών» (μέσω ΣΔΙΤ) και πλήθος ακόμα ενεργειών που είτε είναι σε εξέλιξη και θα «ωριμάσουν» προσεχώς είτε θα «βγούνε» τους επόμενους μήνες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μέσω RRF υποδομές εξοικονόμησης/παροχής πόσιμου νερού – Οι «έξυπνες» δράσεις και η χρήση τεχνολογίας

Grivalia Hospitality: «Ανοιχτή» η IPO στο Χρηματιστήριο - Προχωρούν μεγάλα τουριστικά projects, πότε ανοίγουν τα «Αστέρια Γλυφάδας»

«Θριάσιο II» - Logistics: Με τη «βούλα» ανάδοχος της mega παραχώρησης το σχήμα Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) – Damco (Κοπελούζος)

gazzetta
gazzetta reader insider insider