ΤΧΣ: Ο πονοκέφαλος της αποεπένδυσης και η νέα πρόκληση της Attica Bank

Νένα Μαλλιάρα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΧΣ: Ο πονοκέφαλος της αποεπένδυσης και η νέα πρόκληση της Attica Bank
Attica Bank
Οι δύσκολοι χειρισμοί στην Attica Bank ενόψει της δεύτερης αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, έρχονται να προστεθούν στο «παζλ» του πώς θα στηθεί ο μηχανισμός για την αποεπένδυση του ΤΧΣ από τις τράπεζες, μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες στις αγορές. Το πρόβλημα με τους συμβούλους και ο ρόλος του Υπουργείου Οικονομικών.

Βουτιά σε νερά γεμάτα μέδουσες καλείται να πραγματοποιήσει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, υλοποιώντας τη στρατηγική αποεπένδυσής του από τις τράπεζες, με την προσθήκη και του πονοκέφαλου της Attica Bank.

Η τελευταία πραγματοποιεί αύριο τη γενική συνέλευση των μετόχων της προκειμένου, μεταξύ άλλων, να λάβει και την εξουσιοδότηση για να προχωρήσει στη νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας, όπως επίσης και στην εκ νέου ενεργοποίηση των διατάξεων του αναβαλλόμενου φόρου μετά τις ζημίες και στη χρήση 2021.

Όπως έγραψε το insider.gr, η νέα ΑΜΚ της Attica Bank αποτελεί πολύ δύσκολο εγχείρημα και έχουν ανακύψει σοβαρές ρωγμές στη συμφωνία των μετόχων ΤΧΣ και ΤΜΕΔΕ/Ellington για τον τρόπο που θα καλύψουν τις νέες κεφαλαιακές ανάγκες της Τράπεζας. Οι τελευταίες αναμένονται σημαντικά υψηλότερες από τα 365 εκατ. ευρώ για τα οποία έχουν δεσμευτεί οι μέτοχοι και φαίνεται να διαμορφώνονται ίσως άνω και των 600 εκατ. Κατόπιν αυτού, ΤΧΣ και ΤΜΕΔΕ/Ellington θα πρέπει να αναθεωρήσουν το συμφωνητικό που έχουν υπογράψει για τη συμμετοχή τους στη δεύτερη ΑΜΚ και η Διοίκηση της Attica Bank να υποβάλει τη νέα συμφωνία στην Τράπεζα της Ελλάδος. Μαζί δε με αυτή τη συμφωνία, οι μέτοχοι θα πρέπει να αποφασίσουν και να παρουσιάσουν στην ΤτΕ την πρότασή τους για το μάνατζμεντ της Attica Bank, δεδομένου ότι ο νυν CEO, Μιχάλης Ανδρεάδης, είχε τοποθετηθεί εξαρχής ως μεταβατική λύση μέχρι την ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων.

Στην περίπτωση της Attica Bank, το ΤΧΣ βρίσκεται ξανά στριμωγμένο στη γωνία, καθώς πληροφορίες φέρουν τον ιδιώτη μέτοχο να μην επιθυμεί να βάλει τα κεφάλαια που έχει συμφωνήσει στην Τράπεζα. Σημειώνεται ότι μετά την ολοκλήρωση της πρώτης ΑΜΚ τον Δεκέμβριο του 2021 κατά 240 εκατ. ευρώ την οποία το ΤΧΣ κάλυψε με ποσοστό 63%, ο ιδιώτης μέτοχος ΤΜΕΔΕ/Ellington είχε συμφωνήσει να αποκτήσει στη δεύτερη ΑΜΚ ποσοστό περίπου 68% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank.

Οι δύσκολοι χειρισμοί στην περίπτωση της Attica Bank δεν αποτελούν, ωστόσο, το μόνο, αλλά ένα πρόσθετο πρόβλημα στο δύσκολο έργο της αποεπένδυσης από τις ελληνικές τράπεζες.

Το «παζλ» της αποεπένδυσης από τις τράπεζες

Πληροφορίες του insider.gr φέρουν το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΧΣ να πονοκεφαλιάζει για το πώς θα στήσει στην πράξη τη δομή αποεπένδυσης, ώστε να είναι έτοιμο να εκμεταλλευτεί τα παράθυρα ευκαιρίας μόλις αυτά παρουσιαστούν στις αγορές. Υπό τις παρούσες συνθήκες, προφανώς η αποεπένδυση δεν τίθεται ως προοπτική. Όμως, αν π.χ. σε τρεις μήνες η κατάσταση στις αγορές έχει βελτιωθεί - και κάθε φορά που θα δημιουργούνται ευκαιρίες -, το ΤΧΣ δεν θα μπορεί να μένει αδρανές, αλλά θα πρέπει να τις αξιοποιεί για να μειώνει το ποσοστό του στις τράπεζες, εξασφαλίζοντας τα υψηλότερα δυνατά τιμήματα προς όφελος του Ελληνικού Δημοσίου.

Ο πονοκέφαλος για να στηθεί ο μηχανισμός που θα επιτρέψει την έγκαιρη δράση του ΤΧΣ στον στόχο της αποπένδυσης, είναι η πολύπλοκη διαδικασία του προβλέπεται.

Ειδικότερα, προκειμένου να λάβει την απόφαση θέσπισης της στρατηγικής αποεπένδυσης, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου αναθέτει τη σύνταξη εκθέσεως σε ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ο οποίος διαθέτει διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος και πείρα σε αντίστοιχα θέματα. Αυτός είναι ο σύμβουλος στρατηγικής αποεπένδυσης.

Προκειμένου, όμως, να λάβει την απόφαση περί διάθεσης των μετοχών του, το Ταμείο λαμβάνει έκθεση από έναν ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ο οποίος διαθέτει διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος και πείρα σε αντίστοιχες συναλλαγές. Αυτός είναι ο σύμβουλος διάθεσης.

Η ιδιότητα του συμβούλου στρατηγικής αποεπένδυσης είναι ασυμβίβαστη και συνιστά κώλυμα για την απόκτηση της ιδιότητας συμβούλου διάθεσης. Επομένως, το ΤΧΣ πρέπει να φροντίσει να έχει δύο διαφορετικούς συμβούλους σε κάθε αποεπένδυση, με διαδικαστικά ερωτηματικά για το πώς ακριβώς θα επιλέγονται οι σύμβουλοι, αλλά και το ποιος θα είναι ο ισχυρός ρόλος που προβλέπεται στον σχετικό νόμο για το Υπουργείο Οικονομικών.

Σημειώνεται ότι αν και η λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προβλέπει θεσμοθετημένα την πλήρη ανεξαρτησία του από πολιτικές παρεμβάσεις, ο τελευταίος νόμος 4941/2022 για την αναμόρφωση του ΤΧΣ δίνει τον τελευταίο λόγο για τις κινήσεις του ΤΧΣ στο Υπουργείο Οικονομικών. Αν και αυτό μπορεί να αποδοθεί σε λόγους στενής «εποπτείας» των κυβερνήσεων στη δράση του ΤΧΣ στον ορίζοντα μέχρι το 2025 και με στόχο τη διασφάλιση του δημόσιου οφέλους, την ίδια στιγμή, αφήνει κενά. Για παράδειγμα, ορίζεται ότι για την επιλογή του συμβούλου διάθεσης, το Υπουργείο Οικονομικών παρέχει τη γνώμη του προς το Ταμείο επί τη βάσει καταλόγου τουλάχιστον τριών (3) υποψηφίων συμβούλων, τον οποίο του υποβάλλει το Ταμείο. Έτσι, στο ΤΧΣ δεν αποδίδεται η ικανότητα και η ανάληψη πλήρους ευθύνης για την επιλογή του συμβούλου διάθεσης και θα χρειάζεται (με ερωτηματικό για το πώς θα το πράττει το Ταμείο και εάν χρειάζεται να προσλάβει σύμβουλο και το ίδιο για τον λόγο αυτό) να γνωμοδοτεί το Υπουργείο Οικονομικών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΧΣ: Τα ψιλά γράμματα της αποεπένδυσης από τις τράπεζες και τα νέα κόστη για το Δημόσιο 

«Ελ Ντοράντο» για τις εταιρείες συμβούλων οι αλλαγές στο νομοσχέδιο για το ΤΧΣ

gazzetta
gazzetta reader insider insider