Aegean: Τα σχέδια για το 2022 και οι βασικοί κίνδυνοι που απειλούν την ανάκαμψη

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Aegean: Τα σχέδια για το 2022 και οι βασικοί κίνδυνοι που απειλούν την ανάκαμψη
Σε καλό επίπεδο οι προκρατήσεις. Μικρό το αποτύπωμα από τις αγορές Ουκρανίας και Ρωσίας. Καινοτομία και ανανέωση του στόλου για την συνέχεια.

Με συγκρατημένη αισιοδοξία ανοίγει φτερά για το φετινό καλοκαίρι η Aegean, προσβλέποντας στην διάθεση των τουριστών για ταξίδια η οποία προδιαγράφηκε έντονη σε επίπεδο προκρατήσεων. Την ίδια στιγμή βέβαια, οι υγειονομικές εξελίξεις αλλά και οι μείζονες γεωπολιτικές και οικονομικές αλλαγές, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, αποτελούν αστάθμητους παράγοντες, που θα μπορούσαν να πλήξουν δυνητικά τις φετινές επιδόσεις.

Χαμηλές πτήσεις το πρώτο τρίμηνο λόγω Όμικρον - Υψηλές προσδοκίες για την συνέχεια

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην Ετήσια Χρηματοοικονομική Έκθεση του Ομίλου που δημοσιεύτηκε χθες, η μετάλλαξη Όμικρον κατάφερε ήδη να αφήσει το στίγμα της τους πρώτους μήνες του έτους (Ιανουάριος έως και μέσα Μαρτίου), περιορίζοντας κατά 33% τις προσφερόμενες θέσεις του αερομεταφορέα σε σχέση με το 2019. Η αύξηση των κρουσμάτων το ίδιο διάστημα διαμόρφωσε την επιβατική κίνηση στα επίπεδα του 51% της χρυσής χρονιάς του 2019, με την μέση πληρότητα να φτάνει το 63%.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, το συγκρατημένο ξεκίνημα του έτους, κινήθηκε σε υψηλότερα επίπεδα από το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρονιάς, γεγονός που αυξάνει τις προσδοκίες για την συνέχεια ειδικά αν συνδυαστεί με τις θετικές προοπτικές ανάκαμψης της ζήτησης για φέτος το καλοκαίρι. Στο παραπάνω συνηγορεί η περσινή πορεία του αερομεταφορέα και του τουριστικού κλάδου γενικότερα αλλά και οι προκρατήσεις που καταγράφονται αυξημένες αρχής γενομένης του νέου έτους. Σημειωτέον ότι το τρίτο τρίμηνο του 2021, η δραστηριότητα αλλά και τα αποτελέσματα του Ομίλου ανέκαμψαν σημαντικά, δημιουργώντας θετική δυναμική και για την επόμενη χρονιά. Αντίστοιχα ανοδικά κινήθηκε και ο τουρισμός στην Ελλάδα, γεγονός που δεδομένων των συνθηκών, ισχυροποιεί την θέση της χώρας στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την ανοδική τάση των προ-κρατήσεων οδηγούν την διοίκηση να εκτιμά ότι «η πορεία ανάκαμψης που ακολουθήθηκε το 2021 θα συνεχιστεί και την τρέχουσα χρονιά».

Πόλεμος και ενεργειακή κρίση οι βασικοί κίνδυνοι

Οι προοπτικές ανάκαμψης ωστόσο θα μπορούσαν να επηρεαστούν αρνητικά από τις εξελίξεις της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία μετά και την εισβολή της Ρωσίας, δεδομένου ότι η αεροπορική αλλά και η τουριστική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες σε μείζονες αλλαγές γεωπολιτικών και οικονομικών συνθηκών.

Οι μέχρι στιγμής επιπτώσεις περιορίζονται στην απώλεια της αεροπορικής κίνησης από και προς τις εν λόγω αγορές, το αποτύπωμα των οποίων στο πτητικό έργο του αερομεταφορέα είναι μικρό, κάτω του 3%.

Οι εξελίξεις ωστόσο θα κρίνουν τις έμμεσες δυνητικές επιπτώσεις, οι οποίες επεκτείνονται από την αρνητική ψυχολογία και την επιδείνωση της αγοραστικής δύναμης των ταξιδιωτών, εξαιτίας της αύξησης του ενεργειακού κόστους και του πληθωρισμού, έως την αύξηση της τιμής των καυσίμων.

Παρότι «στην παρούσα φάση είναι δύσκολο να γίνει αποτίμηση της κατάστασης και συγκεκριμένα να προβλεφθεί αν και κατά πόσο ενδέχεται να επηρεαστεί η διάθεση αλλά και η αγοραστική δύναμη των ταξιδιωτών» είναι αδιαμφισβήτητο ότι «η σημαντική αύξηση της τιμής του πετρελαίου που προκάλεσε η Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία όσο και οι γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις επηρεάζουν τις προοπτικές ανάκαμψης του Ομίλου αλλά και του κλάδου γενικότερα» όπως επισημαίνεται στην Έκθεση. Αντίστοιχα τονίζεται ότι «σημαντικές αυξήσεις στο κόστος καυσίμων ή σημαντική ανατίμηση του δολαρίου έναντι του ευρώ ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την οικονομική κατάσταση και τα λειτουργικά αποτελέσματα».

Σταδιακή αύξηση της χωρητικότητας και επένδυση στην καινοτομία

Ως προστατευτική ασπίδα για την αύξηση της τιμής του πετρελαίου και προκειμένου να μειώσει τη μεταβλητότητα των οικονομικών του αποτελεσμάτων, ο όμιλος χρησιμοποιεί πολιτική αντιστάθμισης κινδύνου.

Για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στο ευμετάβλητο περιβάλλον, προγραμματίζει την σταδιακή αύξηση της χωρητικότητας από τα τέλη Μαρτίου και για την καλοκαιρινή περίοδο, με δυναμική διαχείριση του δικτύου ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς. Ο μέχρι τώρα σχεδιασμός προβλέπει το μεγαλύτερο μέρος του στόλου (80%) να επιχειρεί από τα αεροδρόμια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και Λάρνακας και το υπόλοιπο 20% της χωρητικότητας να επενδύεται στη δραστηριότητα της περιφέρειας.

Παράγοντα αβεβαιότητας αποτελεί ωστόσο και το ισχυρό brand name που διασφάλισε η χώρα μας εν μέσω πανδημίας, και το οποίο έχει οδηγήσει πολλές αεροπορικές στο να αυξήσουν την χωρητικότητα τους για την Ελλάδα, εντείνοντας τον ανταγωνισμό για τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα της χώρας. Για να επικρατήσει έναντι των ανταγωνιστών, η εταιρεία θα συνεχίσει να επενδύει στην διαφοροποίηση του προϊόντος της μέσω της ποιοτικής επιλογής τουριστικών προϊόντων και της καινοτομία, παράγοντες που δείχνουν να κερδίζουν τις προτιμήσεις των επιβατών. Να θυμίσουμε ότι σε αυτό το πλαίσιο πριν από περίπου ένα μήνα, η AEGEAN ανακοίνωσε ότι παρέχει στις πτήσεις της σύνδεση στο Internet (Wi-Fi), νέες ψηφιακές υπηρεσίες και αναβαθμισμένο ψηφιακό ψυχαγωγικό περιεχόμενο.

Ανανεώνεται και ο στόλος της OLYMPIC AIR

Στις στρατηγικές προτεραιότητες του ομίλου εντάσσεται και φέτος η αναδιάρθρωση του στόλου του, αφενός παραλαμβάνοντας 11 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus Α320 neo και αφετέρου ανανεώνοντας τον στόλο των ελικοφόρων αεροσκαφών που χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο από την OLYMPIC AIR.

Για την ακρίβεια τα αεροσκάφη τύπου Q400 αναμένεται να αντικατασταθούν σταδιακά από αεροσκάφη τύπου ΑΤR72-600. Σε αυτό το πλαίσιο ο Όμιλος έχει ήδη συμφωνήσει τη πρόωρη λήξη και επαναπαράδοση στον εκμισθωτή των 8 αεροσκαφών τύπου Q400. Οι αρχικές συμβάσεις μίσθωσης έληγαν τον Ιούνιο του 2023 και με την νέα συμφωνία και τα 8 αεροσκάφη Q400 θα επαναπαραδοθούν στον εκμισθωτή εντός του πρώτου εξαμήνου 2022.

Παράλληλα προχώρησε σε συμφωνία για αγορά τριών αεροσκαφών τύπου ATR72-600, εκ των οποίων το ένα έχει ήδη παραληφθεί και τα άλλα δύο αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Παράλληλα έχει συμφωνήσει και τη μίσθωση 6 αεροσκαφών ATR72-600, εκ των οποίων δύο έχουν ήδη παραληφθεί (ένα εντός του 2021 και ένα εντός του 2022) και τα υπόλοιπα 4 θα παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022.

Η έλευση των νέων πιο αποδοτικών αεροσκαφών αναμένεται να συντελέσει στην βελτίωση του μοναδιαίου κόστους, ιδιαίτερα από το πρώτο εξάμηνο του 2023, όπου το μεγαλύτερο μέρος του στόλου θα αποτελείται από αεροσκάφη είτε νέας τεχνολογίας είτε με νέους πιο ανταγωνιστικούς συμβατικούς όρους χρήσης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Aegean: Στα 72,5 εκατ. οι οργανικές ζημιές προ φόρων - Μερική ανάκαμψη εσόδων και επιβατικής κίνησης

Χρηματιστήριο: Αντίβαρο στην Coca Cola από Μυτιληναίο, Aegean και διυλιστήρια

Aegean: Τροποποίηση δρομολογίων προς τη Μόσχα - Επιστρέφει στην Αθήνα η πτήση Α3 880

gazzetta
gazzetta reader insider insider